Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (273) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

"Zweierlinie": villamosból metró, kisebb zökkenőkkel

2015.04.10. 07:00 :: Hamster

Aki utazott a bécsi U2-es metró belvárosi szakaszán, valószínűleg észrevette, milyen közel vannak egymáshoz a megállók, az oldalperonok pedig néha el vannak tolva egymáshoz képest. Ez azért van így, mert ez az alagút eredetileg villamosok számára épült, a metrót csak belebarkácsolták.

Viszonylag rövid ideig élt az osztrák fővárosban a koncepció, miszerint a tujákat el kell dugni a föld alá; gyakorlatilag eleve nyögvenyelősre csinálták meg ezt a vonalat is, majd amikor rájöttek, hogy ez így nem jó, gyorsan átalakították. Majd amikor az se volt jó, tovább gyúrták. Ezt persze lehet úgy nézni, hogy "nem sajnálva a pénzt küzdenek a jóért", de úgy is, hogy "nagy jódolgukban azt se tudják, mire szórják a pénzt" :) Biztos lesz, aki a sztoriból azt olvassa ki, hogy "a négyes metrónkat úgy lehet megmenteni, ha elvisszük mindenhova, kerül, amibe kerül", de a budapesti párhuzam ott véget ér, amikor megpendítjük a finanszírozás kérdését. Egyszerűen nem egy ligában játszunk Béccsel :( Mindenesetre érdekes egy történet, és dr. Ludwig Ekl jóvoltából be is járhatjuk az Ezüstnyilak előtt főleg bumfordi piros villamosok által uralt útvonalat:

A bécsi 2-es földalatti villamos rövid története

Ez az oldal eredetileg 2004/5 fordulóján készült, és csak pár napja fedeztem fel magamnak újra. Mivel 11 év alatt sok minden változott - többek közt az említett metró is (jelentősen) meghosszabbodott -, úgy döntöttem, hogy nem csak a szövegformázást kellene frissítenem, de magát a szöveget is - és ha már erre jártam, néhány új képet, és néhány új linket is elhelyeztem benne.

18 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedés ausztria bécs város tömegközlekedés villamos hampage

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr747355214

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Reptérből lakótelep, szántóföldet kerülgető metróval 2015.12.01. 18:27:37

Pár éve egy tömegközlekedéssel foglalkozó fórumban írta valaki, hogy míg nálunk a négyes metró a belvárosból se nagyon megy ki, Bécsben a városszéli szántóföldekre is kiviszik az U-Bahnt. Akkoriban ez a kijelentés túlzásnak tűnt, azonban az U2-es 2013-...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hampage.hu/kozlekedes/2erlinie/1979-G2Karlsplatz4610.jpg

"...a kép előterében egy E típusú csuklós látható, ami nem annyira meglepő, sokkal inkább az azonban a háttérben kicsit látható valami: az ugyanis egy E6 típusú Stadtbahn kocsi..."

.. na meg a háttal álló együléses Multicar!!!
nohiszen, nem lett vóna nagy hülyeség az ustraba, csak éppen meg kellett volna hagyni villamosnak, a kapcsolatokat meg nem elnyiszálni, hanem mindenfelé rámpákon kiágaztatni a külső kerületek felé.
az u2 külső része parádés (leszámítva a réteken száguldozó szakaszokat :), a belsejével meg nem tudom, mit fognak kezdeni. majd amikor átkeresztelik u5-nek, tán értelme is lesz :)
Lehet, hogy lassú vagyok, de miért nem lehetett a két peron egymással szemben? Attól, hogy villamosok menetek benne még nem értem a lényegét. Másrészt igaz, hogy az alagút átadásával nem lett gyorsabb a vilik közlekedése, de biztos, hogy ez volt a cél? Az az időszak itthon is és mindenhol az autósforgalomnak akart kedvezni, így a villamosok helyét a kocsiforgalom vehette át. Több sáv, kevesebb dugó, igaz? Hát nem :-) Amúgy én nagyon csipázom a bécsi metrót meg a még használatban lévő alagutat (a 18-assal sokat utaztam), érzed, hogy él a metró a városban, felmegy, lemegy, alagútból kibukkan, árokban megy, hidon át, újra le, stb. Nem olyan "uncsi" mint itthon vakondoskodni :-)
@retek: jelentem, a 18-as megvolt ma (u2-n viszont nem voltam...), és a guruló portáldaruk is, hogy hams örüljön. ez a fejetlenül fejlesztett bécsi közlekedés még mindig jó :)
@retek: Gondolom az utca vonulatában (csak a két járda közt áskálódhattak) így fért el egy-egy peron a sínek mentén - ha egymással végig szemben lettek volna, az szélesebb gödröt igényelt volna.

"de biztos, hogy ez volt a cél?"
Egy ilyen drága fejlesztés ha nem gyorsít, akkor gyakorlatilag színtiszta pénzkidobás. Egyébként az is, és van még pár hasonló dolog Bécsben, csak az egészet övező csillogás miatt nem tűnik fel. Alapvetően kb. ugyanaz van, mint az osztrák vasút vs. MÁV vonatkozásban, hogy annyi pénzből, mint amiből ők épülnek és működnek, a BKV se így nézne ki. Több osztrák közlekedésbaráttal megállapítottuk, hogy nem abszurdabb dolgok vannak nálunk, csak sokal több pénzből gazdálkodnak. Míg nekünk a városban sincs pénzünk metróra, ők építhetnek a mezőkre, hogy majd beépül, ők vehetnek saját magukra szabott, extra macerás villamosokat, saját magukra szabott metrókat...
@Hamster: De például az ő "Futárjuk" is hosszabb idő alatt jött létre ('92-ben kezdtek el rajta dolgozni), és egyátalán nem volt kevesebb gond vele. Volt, hogy sehol nem bírt viszonylatszámokat megjeleníteni, vagy hülyeségeket írt ki, vagy össze-vissza jelzett, vagy nem jelzett. Ez persze ennyire komplex rendszereknél nem meglepő, csak sokan nem látták az oda vezető utat :)
@milliliteratura: Az a baj, hogy nem tudsz kiágazásokat csinálni csak úgy, ha egy XIX. századra kialakult város van fölötted: adott az utca szélessége. A gürteli kukacvasút belváros fele leágazó ága miatt így is le kellett bontani egy templomot a Wiedner Hauptstrasséban:
books.google.hu/books?id=sk4faeM5flgC&lpg=PA162&ots=Sy24gGrYZm&dq=wien%20ustraba%20kirche&hl=hu&pg=PA162#v=onepage&q=wien%20ustraba%20kirche&f=false
Nálunk a kisföldalatti is lényegében egy villamosvonal, csak azért van metrónak nevezve, mert - tévesen - nálunk a metróságot a vakondsággal azonosítják. Holott az a városi gyorsvasút, ami a kisföldalattira nagyon nem igaz.
@retek: Az alagút kéregvezetésben épült, ami azt jelenti, hogy sehol nem lóghatott be a házak alá (hiszen ezzel praktice kiütötte volna a házak alapját, és azok összedőltek volna).
Az utca viszont nem volt elég széles ahhoz, hogy két vágány plusz két peron elférjen egymás mellett úgy, hogy nem lóg be a házak alá.
@Hamster: annyit azért közbevetnék, hogy amit ők "felesleges" dolgokra költenek el, azt mi egyszerűen ellopjuk, szóval a megvalósult értelmes fejlesztések költségaránya (=értelmes fejlesztés költsége osztva a teljes ráfordítással) náluk sem rosszabb :)
@Hamster: ezt én mind megértem, de ettől egy kiágazásos ustrabaként lett volna értelme, nem u2-ként. és ebbe a kiágazásnál belefér, hogy az ág mondjuk 2-3 megállót megy még föld alatt, és csak aztán jön fel. mondjuk cut and coverrel építve mindenhogy macerás :)
@milliliteratura: Derékszögű kanyarokat se tudsz akárhova betenni (a kisföldalatti is majd szétesik a Vörösmartyra behaladás közben, pedig lassan megy), azok a Gürtelnél is terek alatt vannak. És aztán valahol az így kapott szakaszok rámpáit is el kellene helyezni...
Kérlek, előző hozzászólásomat töröld. Bocsi!

@Hamster:

"De például az ő "Futárjuk" is hosszabb idő alatt jött létre ('92-ben kezdtek el rajta dolgozni), és egyátalán nem volt kevesebb gond vele. Volt, hogy sehol nem bírt viszonylatszámokat megjeleníteni, vagy hülyeségeket írt ki, vagy össze-vissza jelzett, vagy nem jelzett."

Ezt még csak nem is kell múlt időben írni...

"egy E6 típusú Stadtbahn kocsi [...], ami akkoriban a 64-es gyorsvillamoson járt - majd az abból kialakított U6-oson!"

Az E6-osok sosem jártak a 64-esen! Ott E2+c5-szerelvények közlekedtek, az E6-osok csakis a Stadtbahnon illetve később az U6-oson jártak.
@Hamster: Egyébként nagyon élveztem ezt a cikket is :-)
Szólok egy hiba miatt, ahogy a cikk végén írva vagyon.

"A Wien Mitte/Landesstrasse ma fontos S-Bahn/nagyvasút/metró csomópont"

Wien Mitte/Landstraße a helyes név. Amennyire meg tudom ítélni az osztrákokat, ők még 70 év múlva is ß-szel fogják írni.
@padorjan: Én lélekben svájci vagyok, úgyhogy így írom :)