Míg áprilisban villamosok és buszok miatt vettem az irányt Pozsony felé, június közepén a gőzmozdonyok ígérete csábított oda, ekkor rendezték meg ugyanis a történelmi vasúti járművek találkozóját a Szlovák Vasúti Múzeumban. A létesítmény Récse Východné nevű városrészében található, amit a helyiek a rendezőpályaudvar után Rendeznek hívtak még a szlovák időkben is.
Az első gőzös, amivel aznap találkoztunk, a tavaly St. Pöltenben látott DV/SB 109.13-as volt, ő dolgozott a különvonat élén, mellyel a főpályaudvarról a múzeumba mentünk - a szerelvény másik végén pedig a tavaly Kassán megismert Papagáj eregette a füstöt. Erős kezdés volt!
A fordítókorongon való bemutatkozás minden vasutas parádé része; az egyik első jármű, mely aznap megmutatta magát, ez az apróság volt. A három hajtott tengelyű 310.433-as a MÁV XII. osztályú 5495-ös (később 377,313-as) mozdonyaként kezdte pályafutását 1896-ban, azaz rokona kis kedvencemnek, a HÉV 27-es pályaszámú nosztalgiagőzösének.
Ezt a büszke szépséget a floridsdorfi mozdonygyár építette a MÁV számára a fogaskerekű szakaszt is magába foglaló Karánsebes-Őrváralja vonalhoz, ennek megfelelően hajtott fogaskerekei is vannak. A gépet a közelmúltban tették működőképessé, hogy a Tiszolc-Erdőköz vonalon használják. Új korában se lehetett szebb!
A császári és királyi Államvasutak büszkesége volt a 310-es sorozatú gyorsvonati mozdony, melynek utolsó működőképes példánya a strasshofi múzeumból érkezett ide. A Karl Gölsdorf által tervezett klasszikus kétségtelenül lenyűgöző látvány, bár ezen a képen talán nem a legelőnyösebb szögből kaptam el.
Szintén egyfajta klasszikus a németek 52-es sorozatú hadimozdonya, mely egyszerűsített szerkezettel, jó értelemben véve igénytelen kivitelben épült az alkalmazás célja miatt. Ehhez képest a háború után még évtizedekig használták őket Európa-szerte, sőt: Boszniában máig dolgozik néhány példány iparvasutakon! A fentebbi képen ennek a mozdonynak az utólag olajtüzelésre átalakított csehszlovák verziója, az 555.3-as sorozat egy a Škodánál 1943-ban gyártott példánya látható.
A parádé alatt a háttérben bújt meg a ČSD 331.037-es, mely eredetileg a MÁV 1949-ben épült, 375,666 pályaszámú mozdonya volt. Ha minden igaz, ő nem "történelmi okokból kifolyólag" került északi szomszédunkhoz, hanem a kilencvenes években cserélték el egy régi motorkocsira (szerencsére 375-ösből így is maradt bőven itthon).
Természetesen egy blogbejegyzésben nem lehet az összes látott mozdonyt felsorolni, ezért most csak a kedvenceimet mutattam meg képeken. Videón viszont (azt hiszem) mindegyiket sikerült megörökítenem, így az Albatroszt, a Nemesasszonyt és a magyar 424-est is :) A felirat nem sikerült tökéletesre, egy hibát sajnos csak most szúrtam ki: a 4296-ost nem 1897-ben építették, hanem 1908-ban.
Ez megy most