Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Már nincs meg. Hiányzik? Gyár a Rózsadomb tövében

2020.04.18. 07:00 :: Hamster

Nem kell megijedni, nem fogok kéretlen történelemórát tartani arról, hogy hogyan került a város egyik legjobb hírű villanegyede, a Rózsadomb tövébe egy gyár, csak találtam pár bontás előtti fotót 2014-ből. A jelek szerint akkor elfelejtettem megírni hozzájuk a bejegyzést, úgyhogy most pótlom ezt.

img_5740.JPG

A Kis Rókus (esetleg Kisrókus) utcáról ifjabb koromban annyit tudtam, hogy sínek kanyarodnak rá a nagykörúti villamosvágányokról. Néha talán láttam is ott teherkocsikat, de sose volt ingerenciám bemenni oda. Aztán a kilencvenes években az akkor felkapott helynek számító Marxim pizzéria miatt beljebb mentem, és ledöbbentem, hogy a Rózsadomb szomszédságában ilyen szintű ipari leépültség létezhet. Konkrétan azt vártam, hogy a sötét ipari épületek közt kígyózó csövekből előtörő gőzből egyszercsak előbukkan Batman, és elpáhol pár gengsztert :) 

Aki nem élt itt, vagy legalábbis nem járt itt akkoriban, esetleg csodálkozhat a sínek és teherkocsik említésén, úgyhogy illusztrációnak gyorsan itt van két videó: a mai Millenáris Park területén működő Ganz Villamossági Művek egészen 1996-ig komoly tehervonati forgalomat bonyolított le. A transzformátor-szállítmányok, illetve teher- és  tartálykocsik a Déli pályaudvartól/Déli pályaudvarra a villamosvágányon tették meg az utat. Két sínpár a közelmúltban elbontott minisztériumi épület udvarán ment át a gyárba, egy pedig a Kis Rókus utcába kanyarodott, ahonnét több további vágány is kiágazott.

A vontatójárművek általában a "Muki" becenevű szürke, faburkolatú mozdonyszerűségek voltak, de a végén MÁV dízelmozonyok is felbukkantak a Margit körúton. És mindezt ma is meg lehet nézni Becsky Andrásnak köszönhetően, aki nem volt rest videózni akkoriban. Néhány hasonló fuvart én is láttam 93-96 közt, de sajnos eszembe se jutott elhozni otthonról a videókamerát.

img_5738.JPG

A gyár nagy részét 2000 körül ledózerolták, csak pár kiválasztott csarnok maradt meg a Millenáris részeként, illetve a Lövőház utcai régi irodaépület. A Fény utca vonalától a Margit körút felé viszont valahogy "úgymaradt" minden. Az itt uralkodó állapotokra jellemző, hogy az egyik sarkában Szarajevó ostromáról szóló filmet forgattak...

img_5722.JPG

Ugyanez a rész a másik irányból nézve. Balra a melegpörgető masszív tömbje látható. Ebben az elkészült forgógépeket a névleges fordulatszám fölé pörgették - ha esetleg szétesett volna a berendezés, a vastag beton megfogta volna a nagy energiával szétrepülő alkatrészeket. Legalábbis ezt mesélték egy nyilvános bejáráson a Millenáris építése előtt - sajnálom, hogy akkor nem fotóztam!

img_5734.JPG

Korábban minden jel szerint valamiféle szórakozóhely működött a minisztérium mögött megmaradt hatalmas gyárcsarnokban, de 2014-ben már csak parkolóként használták. Természetesen ide is vezetett vágány, és tessék csak megnézni, hogy nem kockakővel burkolták, hanem fa téglácskákkal!

img_5725.JPG

Az "M" jelzásű csarnokot az ötvenes években építették. Meglepően jó állapotúnak tűnt, főleg mondjuk az istvántelki mozdonytemetőhöz képest.

img_5724.JPG

De tényleg, szerintem a tető és a felülvilágítók is rendben voltak, nem féltem alattuk lófrálni, és nem láttam különösebb beázás nyomát se.

img_5732.JPG

A csarnokot végül 2015-ben bontották le, a helyére park épül. Annak idején azt mondták, hogy a gyár és a minisztérium elállja a hegyek felől jövő szelek útját; kíváncsi vagyok, hogy javult-e a levegőminőség ezek eltűnésével!

24 komment

Címkék: budapest youtube képek vasút villamos épület muki ipari létesítmények

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9815615738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1. Engem nem zavar semmilyen történelem/történeti lecke tőled, szóval csak bátran. :)
2. Az épületek valóban a város egyik fontos szélcsatornáját blokkolták, ennek jelentőségét egy ekkora forgalmú területen szerintem nem kell kiemelnem.
3. egy apró typo: "villanagyede"
És az az eset megvan, amikor a Krisztina krt. felől érkező transzformátor-szállítmány megbillent a kisalagút felett (egy közműépítés gödre mellett megsüllyedt a pálya az extra tehertől), az olajleeresztőcsapja beakadt a szegélybe, letörött, és a trafóolaj végighömpölygött a Moszkva téren és a Széna téren? Hogy mikor lehetett ez, azt nem tudom. 1980-as évek...
Nekem nem hiányzik az a romhalmaz, és örülök, hogy nem ingatlanpanamák sora kíséri a rekultivációt, hanem tényleg parkosítás lett a vége.

Viszont hiányzik a Ganz, és a többi járműgyártó. Furcsa, hogy az egykor élvonalbelinek számító Ganz, Ikarus eltűntek a süllyesztőben, miközben például az egykoron licenszekre alapozó lengyel járműipar szépen felpörgött a rendszerváltás után.
@Hamster: Ezért aztán megkerestem: 1978. március 14-n hajnalban történt. Remélem a link is megnyitható - most ingyenes az Arcanum. adtplus.arcanum.hu/hu/search/results/?list=eyJmaWx0ZXJzIjogeyJDT0wiOiBbIk5lcHN6YWJhZHNhZyJdfSwgInF1ZXJ5IjogIkRBVEUxPSgxOTc4LTAzLTE1LS0xOTc4LTAzLTE1KSJ9
@nyelv-ész: Ha nálunk is lenne 15 villamosüzem, köztük pár Budapest méretű, akkor nálunk is megmaradt volna a villamosgyártás, főleg ez a lengyel "titok". Ugyanez a buszokra is igaz. Aztán ha már gyártanak, más piacokra is be tudnak kukkantani. De például személyautóban ők is csak másét gyártják. Ráadásul ezeknek a történeteknek sosincs vége, hiszen a Solarist épp nemrég vette meg a CAF.
@EZ1: "Dokumentum megtekintése előfizetést igényel"
Próbáltam az ingyenes keresés és böngészés opcióban ingyenesen keresni, meg is találta, de akkor se akarta megmutatni ingyen.
@Hamster: A Ganz, Ikarus, Rába sem csak a magyar piacra gyártott. Kár, hogy a rendszerváltás után olyanok döntöttek gazdasági kérdésekben, akik valószínűleg egy hétvégi bevásárlást sem tudtak volna simán lebonyolítani.
@nyelv-ész: Az Ikarus-al kapcsolatban úgy rémlik,hogy a privatizáció idején szó volt Mercedes tulajdonlásról.Csak valahogy ez nem jött össze.Aztán a 30 éves fejlesztések már a ruszkikhoz se voltak eladhatóak,és sajnos bedőlt a vállalat.
Ha anno egy Skoda jellegű beolvadást tudtak volna -esetünkben a Mercedeshez- a konszernbe csinálni szerintem még futna a szekér.
@nyelv-ész: De nem is minőségi piacra, valódi piaci körülmények közt. A Rába például egyszer vett motor-licenszt, aztán még harminc évvel később is arra alapozott volna. Az Ikarus meg a Ganz lehet, hogy fejlesztett volna, de a fejlesztések egyrészt nem voltak igazán sikeresek (Ik4xx, M63, Ganz metró, IC motorvonat), másrészt meg közben el voltak foglalva azzal, hogy ezeréves konstrukciókat szállítottak stabil keleti piacokra. Például van kép, ahol a Ganz metró építésekor a háttérben még D1-es motorvonatokat szerelnek össze. De 2000-ben vagy 2001-ben még láttam újonnan gyártott 280-asokat saját lábon menni valahova keletre. Aztán amikor ezek a keleti piacok összecsuklottak, hirtelen nem volt mit eladni a valós piacra. Az nem rendszerváltás utáni döntés volt, hogy ezek a gyárak összecsuklottak, amikor hirtelen nem vették meg tőlük azokat a cuccokat százas-ezres számban, amiket azelőtt megvettek.
@Udo von Schmetterling: Szerintem a Mercedes is csak piacot akart volna venni, mint ahogy az Irisbus végül tette: iho.hu/hir/agorafobia-171119

Nem volt annyi pénz akkor a keleti piacban, hogy megérte volna megvenni és fejlesztőbázisként használni. A Skoda is sokáig vacakolt (03T, brrr), és csak a 2000-es években kezdett felfele menni, elsősorban azért, mert meg még megvolt a kapcsolatrendszerük. De azért érdekes ilyeneket olvasni: index.hu/belfold/2013/11/15/eliteltek_svajcban_a_skoda_ket_tulajdonosat/
khf.hu/hirek/elcsuszhat_a_skoda_a_kozbeszerzesen
@Hamster: Hűűha, ezt ugye nem komolyan mondod, amit az Ikarussal kapcsolatban írtál? Az Ikarus fénykorában nagyon nemcsak a KGST piacokra termelte azt az évi 10-12ezer 200-as szériájú, "városi kivitelű" buszát, melyeket szerte a világon értékesített, ugyanis a 200-as volt az első olyan busz, melynek volt borításpróbája, amiről te is pontosan tudod, hogy a borulást súlyos alakvesztés nélkül átvészelő utastér létrejötte köszönhető eme próbáknak. Az Ikarust az vágta csődbe, hogy a nagy fideszes Széles Gabika a '90-es évek közepén értékesítette a Franciáknak, akik szántszándékkal pusztították le, pl az általad említett kocka ,azaz a 200-as reinkarnációjával, egy olyan korban, amikor az már a kutyának sem kellett, max csak a Volánbusznak, "Classic" néven, ami önmaga paródiája. eközben a '90-es évek szenzációját, a tényleg full alacsonypadlós 412-est úgy elk.rták, hogy annak volt köszönhető a sorozatos lángbaborulása, mert egy pár 100 Ft értékű csepptálcát nem terveztek a forróság miatt porózussá váló, majd eltörő gázolaj csőből kispriccelő diesel olaj hatékony felfogására, mely ez esetben nem fröccsen rá a tűzforró kipufogócsőre! Villamost is gyárthatott volna a Ganz tovább, ha a '90-es évek elején nem a magyaroschan egzotikusch rablóprivatizációban mutyizzák szét, hanem kedvezményes bankhitellel reorganizálják a gyárat és csak és kizárólag a villamos, valamint mozdonygyártásra koncentrálnak, semmi egyébre. Milyen érdekes, hogy a sokkal kisebb Csehországban a Skoda rentábilisan gyárt villamost is, ahogy az MVK beli tapasztalatok mutatják, nem is rosszul...
@KissGecihuszár: De, az Ikarust elsősorban a KGST és a a fejlődő országok tartották el, akiknek ezresével eladhatták a 200-asokat. A 200-asokra pedig hamar jönnie kellett volna a '79-ben már protózott 400-asoknak, de később jöttek, rossz minőségben gyártva (törtek, mint a ropi). A 405-ösöket se a tulajdonos tervezte rosszra, a 412-esből se ő vetette ki a tüzet megelőző dolgokat. Aztán amikor kieesett alóluk az ingyenes próbaterepet játszó, majd ezresével vásároló BKV, akkor összedőlt az egész.

"és kizárólag a villamos, valamint mozdonygyártásra"
A V46-oson kívül milyen elfogadható korszerűségű cuccuk volt? Már évtizedekkel korábban is csak licenszekkel tudtak valamit elérni: a V43 egy az egyben nyugati fejlesztés volt, de a V63 alá is a Kruppal kellett rendes forgóvázat csináltatni. A Csörgőben francia motor volt, az alexandriai villamosok alatt DÜWAG forgóváz. És a végén valahogy mindig be nem fejezett protók épültek: a metró, az M42-es, a három IC motorvonat. De a debreceni kék villamosnak is '94-ben ment már a protója, de csak '97-ben tudtak sorozatot szállítani. Persze, ha rájuk öntöttünk volna egy csomó pénzt, biztos másképp lett volna. Vagy nem, senki nem tudja megmondani.

"a sokkal kisebb Csehországban"
Csehország népszámlálás szerint 10 649 800 fő (2019. jan. 1.)
Magyarország népszámlálás szerint 9 772 756 fő (2019)[4] +/-

"magyaroschan egzotikusch rablóprivatizációban"
khf.hu/hirek/elcsuszhat_a_skoda_a_kozbeszerzesen

"nem is rosszul"
www.radio.cz/de/rubrik/tagesecho/skoda-15t-moderne-niederflurstrassenbahn-mit-grossen-problemen
prague.tv/en/s72/Directory/c218-Technology/n12795-Skoda-14T-Porsche-trams-getting-a-second-chance
@Hamster: Percig sem vitatom, hogy a KGST piacra termelt cuccok nem voltak versenyképesek. De a Konstal, a Tatra, a Jelcz meg a többi is ugyanebben a cipőben volt a rendszerváltáskor, és mégis sikerült a járműgyártást megújítani - még ha nem is az eredeti márkanév alatt. A személyautó gyártást nem számítva, mert Kelet-Európában mindenhol a nyugati nagy autógyárak leánykái termelnek. Még a Dacia meg a Skoda sem önálló márka, hanem az anyacég átfésült típusait gyártja.
@nyelv-ész: Mondom: ha nekünk lett volna 14-15 villamosüzemünk, köztük több Budapest méretű hálózat, akkor ma nekünk is lenne villamosgyárunk. A Ganz villamosgyártását egyébként a Ganz nyírta ki azzal, hogy nem nagyon akarta időben leszállítani az ICS-ket. Nem a csúnya gonosz BKV akart mindenáron csehszlovák villamosokat...

A Tatra egyébként teljesen eltűnt, a Jelcz csődbe ment, nekünk meg a nulláról is lettek autógyáraink, amik ugyanúgy mások cuccát gyártják, mint a nagy szocialista autógyárak. Merthogy autóra van piac.
@Hamster: Távol álljon tőlem a búskomorú irredentizmus, de az ország jelenlegi problámáinak túlnyomó többsége visszavezethető így vagy úgy Trianonra és az igazságtalan határokra.
Ha a határmenti nagyvárosok városok maradtak volta nekünk a felvidéken, délen és a Partiumban, akkor jóval több villamosüzem is lett volna....
@Hamster: O.K, örülök, hogy így kivesézted a kommentemet, de a nagy kivseézésben kihagytad a LÉNYEGET: "(...)Ikarust az vágta csődbe, hogy a nagy fideszes Széles Gabika a '90-es évek közepén értékesítette a Franciáknak, akik szántszándékkal pusztították le, pl az általad említett kocka ,azaz a 200-as reinkarnációjával, egy olyan korban, amikor az már a kutyának sem kellett, max csak a Volánbusznak, "Classic" néven, ami önmaga paródiája. (...)" Igen, ez a lépése súlyos, sőt főbenjáró hiba volt! Aztán: "(...)Villamost is gyárthatott volna a Ganz tovább, ha a '90-es évek elején nem a magyaroschan egzotikusch rablóprivatizációban mutyizzák szét, hanem kedvezményes bankhitellel reorganizálják a gyárat (...)" Hamster, ugye nem kell elmagyaráznom a különbséget az akkoriban Magyarországon kigúnyolt Cseh kuponos és a nettó BTK-s ,magyarosch rablóprivatizáció között? továbbá, ugye ismerős számodra az MRP, azaz Munkavállalói résztulajdonosi Program, melynek keretében privatizálták a Ganz KK-t, azaz a kapcsológyárat, mely ugye a Kőbányai út 41 alatt volt, sőt még van is és mint azt láthatod a cég site-ján, mai napig jól prosperáló cég hírében áll. Tehát lehetett volna a Ganz Mávagot is jól, azaz akár MRP-vel privatizálni, csakhát voltak bizonyos körök, akik ezt nem akarták, mert nem volt érdekükben egy legendás, erős, minőséget gyártani képes Magyar vasúti járműgyártó vállalat további megléte.
Szerintem gáz, hogy ennyit elbontottak belőle a koncepciótlan kavarásért. Daruzható csarnokot meg pláne bűn (a Közlekedési Csarnokban emiatt is ugyanaz volt a bezáráskor, mit kölyökkoromban: anélkül elég szar átrendezni egy kiállítást, ha többtucat tonnás gépeket mutat be)
@KissGecihuszár: "egy legendás, erős, minőséget gyártani képes"
A Ganz-Mávag évekkel a rendszerváltás előtt tönkrement ('87/88-ban "szanálták"), tehát ebből így hirtelen nem tudom, mi stimmel.
@haromegesztizennegy: Könnyen meglehet, bár ezek is kis üzemek voltak. Összehasonlításként pár fizikai vonalhossz:
Szilézia: 180 km
Varsó: 138 km
Lodz: 124 km
Krakkó: 90 km
Wroclaw: 84 km
Szeczin: 64 km
Ehhez képest a legnagyobb pozsonyi is csak 40 km-es manapság. Tudom, nem ez az egyetlen, mindenható ismérv, de szerintem jól mutatja, hogy nagyságrendileg komolyabb üzemek a lengyelek, még akkor is, ha a sziléziai és a lodzi részben interurban jellegű. És ez nem az összes üzem, ezek csak a legnagyobbak. Szerintem a lengyel villamosgyártás pusztán kilóra sokkal életképesebb volt, mint a magyar :(
@Albu: Én is reméltem, hogy körbeparkosítják a csarnokot, bár értem, hogy nem volt éppen szép látvány. Plusz hátha tényleg az fogta el a levegőt. Van erről valahol valami mérés, hogy a lebontásuk óta jobb lett a levegő?
@Hamster: Szerintem a KGM 9 emeletes monstrumának lebontása az, ami igazán megnyitotta a szélcsatornát. Az a rémség majdnem 300 méter hosszú szélfogó volt.
@Hamster:
Elég sok minden stimmel. A Ganz nagyon sok mindent gyártott, nem csak vasúti járműveket, nem véletlen, hogy 1988-ban sok kis részre osztották föl (mindez egyébként Angyal Ádám XIII. kerületi párttitkár – ma a Corvinus Egyetem professzora – vezetése alatt történt, aki a 90-es évek közepén ott bábáskodott az Ikarus kivéreztetésénél is, 2004-ben pedig a Dunaferr igazgatósági tagja volt, amikor az állam eladta azt az ukrán-oroszoknak). A kérdés az, mi volt a cél ezekkel az utód cégekkel.

Az szerintem mindenki számára egyértelmű, hogy 80-as évek kelet-európai nagy szocialista állami vállalatai többségében nem voltak versenyképesek a nyugat-európai konkurenciával szemben, de ez nem jelenti azt, hogy legalább néhányuknak ne lettek volna olyan termékeik, vagy ne lett volna a birtokukban olyan tudás, amire lehetett volna építeni, és megfelelő átalakításokkal a túlélést biztosítani. Csak éppen a döntéshozók ebben nem voltak érdekeltek. Sokkal jobb ötletnek tűnt a már évtizedek óta bevált receptet követve ellopni az állami vállalatból mindent, amit csak lehet.

Nemrég hallottam a Ganzzal kapcsolatban egy jellegzetes korabeli történetet: volt a Ganznak egy acélszerkezetek, csövek anyagvizsgálatával, ionizáló sugárzással történő átvilágításával foglalkozó részlege. Erre volt igény, így a részleg vezetője akár meg is próbálhatta volna tisztességesen - és rentábilisan - iránytani ezt a tevékenységet, de ő inkább az első adandó alkalommal, amikor erre a jogi környezet lehetőséget biztosított, saját céget alapított, azonos profillal. Innentől kezdve, amikor csak lehetett, a magáncége szerződött a megrendelőkkel, a munkát pedig kiadta az állami vállalat általa irányított részlegének, nyilván kevesebb pénzért. Emberünk persze előrelátó volt, tudta, hogy a Ganz így nem húzza sokáig, ezért még idejében új átvilágító berendezéseket szerzett be - a Ganz számára. Most gondolhatnánk, hogy a régi berendezéseket meg biztos megszerezte magának, de nem, ő okosabb volt ennél, azokat kipofozta, újként leltározta, az újakat pedig leselejtezte, a magáncége pedig jóáron megvette őket, így biztosítva az eszközparkját és hosszútávú boldogulását.

Biztos vagyok benne, hogy nem egyedi eset. Erre mondják, hogy innen szép nyerni.

A szándékok és érdekek megértéséhez látni kell, hogy a 80-as évek közepére, aki kicsit is jólértesült volt Magyarországon – márpedig ki lett volna jól értesült, ha nem a vezető elvtársak – az tudta, hogy vége, game over, a kommunista rendszer nem fenntartható. Az életszínvonalat már évek óta nyugati hitelekből tartották fönn, a KGST országok többsége ugyanolyan, vagy még rosszabb állapotban volt, mint mi, és Gorbacsovval, meg a glasznoszty előretörésével azt is látni lehetett, hogy a Vörös Hadsereg sem fogja fenntartani a rendszert, ha arra kerül a sor.

És mi lehet a célja annak, aki hatalmon van, de tudja, hogy már nem sokáig? Nyilván olyan pozíciókat fölvenni, a rendelkezése alatt álló erőforrásokat úgy átkonvertálni, hogy azok biztosítsák a hatalma fenntartását, vagy legalább a boldogulását egy politikai-gazdasági átalakulást követően is.

Ennek vált áldozatává a komplett magyar ipar jelentős része (már ami ért valamit), az elvtársak vagy lenyúlták, vagy kijátszották új nyugati barátaik érdekeinek – így téve őket is érdekeltté hatalmuk visszaszerzésében és fenntartásában. Gyakorlatilag a mi közös vagyonunkból vásárolták meg maguknak a külföldi támogatást, amit azóta is élveznek.

Az MDF kormány annakidején biztos rengeteg mindent rosszul csinált, de alapjában véve esélye sem volt egy eladósodott, piacait vesztett, gazdaságilag gyakorlatilag összeomlott országban, amit bár kormányozott, de jórészt nem uralt a hatalmukat sikeresen átmentő kommunista káderek, besúgók és megmondóemberek évtizedek alatt felépített hálózatának köszönhetően.

A csehekkel való összehasonlítás pedig kifejezetten tanulságos lehet mindenki számára, kezdve azzal, hogy egy hozzánk hasonló múltú, méretű és lakosságszámú ország, aminek a gazdasága másfélszer akkora, mint a mienk. Ha valakit érdekelnek az okok, érdemes utánanézni például, hogy hogyan privatizálták a Skoda autógyárat, kb. egy évtized alatt, biztosítva a Skoda márkájú autók gyártásának fenntartását. Nagyon másként zajlottak ott a dolgok, mint nálunk, és általánosan elmondható, hogy amikor csak tehetik, előnyben részesítik a hazait a külföldivel szemben.
Nincs olyan aspektusa ami bármi pozitív fényt is vetne az épületre. A budapesti építészet szégyenfoltja volt. Egy lepukkant lehangoló ipari komplexum a város belső lakónegyedében, ami ráadásul még úgy is rontotta a környezet levegőjét hogy nem volt használatban.

Nincs még egy ennyire tiszta helyzet egy épület szükségtelenségére.

Ha kell értelmes épület, ott a céllövölde a szomszédban, nemrég sikerült valami értelmeset csinálni belőle.

A park pedig jó ötlet.