Nem kell megijedni, nem fogok kéretlen történelemórát tartani arról, hogy hogyan került a város egyik legjobb hírű villanegyede, a Rózsadomb tövébe egy gyár, csak találtam pár bontás előtti fotót 2014-ből. A jelek szerint akkor elfelejtettem megírni hozzájuk a bejegyzést, úgyhogy most pótlom ezt.
A Kis Rókus (esetleg Kisrókus) utcáról ifjabb koromban annyit tudtam, hogy sínek kanyarodnak rá a nagykörúti villamosvágányokról. Néha talán láttam is ott teherkocsikat, de sose volt ingerenciám bemenni oda. Aztán a kilencvenes években az akkor felkapott helynek számító Marxim pizzéria miatt beljebb mentem, és ledöbbentem, hogy a Rózsadomb szomszédságában ilyen szintű ipari leépültség létezhet. Konkrétan azt vártam, hogy a sötét ipari épületek közt kígyózó csövekből előtörő gőzből egyszercsak előbukkan Batman, és elpáhol pár gengsztert :)
Aki nem élt itt, vagy legalábbis nem járt itt akkoriban, esetleg csodálkozhat a sínek és teherkocsik említésén, úgyhogy illusztrációnak gyorsan itt van két videó: a mai Millenáris Park területén működő Ganz Villamossági Művek egészen 1996-ig komoly tehervonati forgalomat bonyolított le. A transzformátor-szállítmányok, illetve teher- és tartálykocsik a Déli pályaudvartól/Déli pályaudvarra a villamosvágányon tették meg az utat. Két sínpár a közelmúltban elbontott minisztériumi épület udvarán ment át a gyárba, egy pedig a Kis Rókus utcába kanyarodott, ahonnét több további vágány is kiágazott.
A vontatójárművek általában a "Muki" becenevű szürke, faburkolatú mozdonyszerűségek voltak, de a végén MÁV dízelmozonyok is felbukkantak a Margit körúton. És mindezt ma is meg lehet nézni Becsky Andrásnak köszönhetően, aki nem volt rest videózni akkoriban. Néhány hasonló fuvart én is láttam 93-96 közt, de sajnos eszembe se jutott elhozni otthonról a videókamerát.
A gyár nagy részét 2000 körül ledózerolták, csak pár kiválasztott csarnok maradt meg a Millenáris részeként, illetve a Lövőház utcai régi irodaépület. A Fény utca vonalától a Margit körút felé viszont valahogy "úgymaradt" minden. Az itt uralkodó állapotokra jellemző, hogy az egyik sarkában Szarajevó ostromáról szóló filmet forgattak...
Ugyanez a rész a másik irányból nézve. Balra a melegpörgető masszív tömbje látható. Ebben az elkészült forgógépeket a névleges fordulatszám fölé pörgették - ha esetleg szétesett volna a berendezés, a vastag beton megfogta volna a nagy energiával szétrepülő alkatrészeket. Legalábbis ezt mesélték egy nyilvános bejáráson a Millenáris építése előtt - sajnálom, hogy akkor nem fotóztam!
Korábban minden jel szerint valamiféle szórakozóhely működött a minisztérium mögött megmaradt hatalmas gyárcsarnokban, de 2014-ben már csak parkolóként használták. Természetesen ide is vezetett vágány, és tessék csak megnézni, hogy nem kockakővel burkolták, hanem fa téglácskákkal!
Az "M" jelzásű csarnokot az ötvenes években építették. Meglepően jó állapotúnak tűnt, főleg mondjuk az istvántelki mozdonytemetőhöz képest.
De tényleg, szerintem a tető és a felülvilágítók is rendben voltak, nem féltem alattuk lófrálni, és nem láttam különösebb beázás nyomát se.
A csarnokot végül 2015-ben bontották le, a helyére park épül. Annak idején azt mondták, hogy a gyár és a minisztérium elállja a hegyek felől jövő szelek útját; kíváncsi vagyok, hogy javult-e a levegőminőség ezek eltűnésével!
Ez megy most