Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (16) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (5) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (25) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (832) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (88) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (11) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (280) csehország (65) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (15) énblog (423) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (38) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (17) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (43) hajtóművek-motorok (6) hampage (357) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (36) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (902) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (375) kritika (72) kulfoldi szemmel (105) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (230) nosztalgiabusz (28) nosztalgiavillamos (84) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (109) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (25) popkultúra (128) pozitívum (12) pozsony (46) prága (26) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (42) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (16) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (117) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (221) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (405) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (336) utcakép (204) uv (46) vár (11) várnegyed (8) város (455) városkép (92) városliget (8) vasút (514) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (757) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (320) zene (213) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

2624

2021.10.18. 07:00 :: Hamster

Múltkor voltak új villamosok, úgyhogy most inkább régiekről készült képeket fogok mutogatni, főleg a szívemhez meglehetősen közel álló 2624-esről:

img_5787-5.JPG

Még most is hihetetlennek tűnik, hogy hazajött Amszterdamból ez a tuja, bár a 2-es vonalon kicsit stílusidegennek mondható, lévén sose közlekedett rajta. Igaz, a legtöbb helyen, ahol viszont járt (Váci út, Pacsirtamező utca), már nincsenek sínek.

img_5758-2.JPG

Gyerekkorom jellegzetes villamosformája ez, bár akkoriban még nem vettem észre, hogy ez nem egy típus, hanem több, egymástól méretben és teljesítményben is eltérő. Egyszer ezer éve, az akkoriban még igencsak ritka nosztalgia villamosozások egyikén egy felszálló körülnézett a favázas, barna festésű 611-esen, amit már a nagymamája se láthatott eredetiben, és kicsúszott belőle, hogy "szép, szép, de nincs olyan sárga, ami az 59-esen járt?". Hát, ez majdnem olyan, és azzal ellentétben ez bárhova elmehet a mai vágányhálózaton is, úgyhogy ideális nosztalgia villamos.

img_5812-3.jpg

Egyébként az jutott eszembe, hogy ezt az 1959-ben újrakarosszált (azelőtt ugyanis valahogy így nézett ki) villamost nem régi épületekkel kellene együtt fényképezni, hanem (szoc)modernekkel, mint a Duna Intercontinental, mai nevén a Marriott.

img_5772-3.JPG

Kisgyerekként imádtam, amikor indulás előtt világítottak az ajtók melletti, szappantartó alakú piros lámpák, ez itt is megvan!

img_5839.jpg

És ha már egyszer megemlítettem a 611-est, itt egy kép róla is, másnapról. Ő ezzel a barna színnel nem ugrik ki olyan szépen a háttérből, mint a sárga 2624-es :)

18 komment

Címkék: énblog budapest képek villamos nosztalgiavillamos 611 2624

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8716725436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egy-két év sokat számít: én egy árnyalattal idősebb is vagyok nálad, de csak '84-től jártam naponta Budapesten. Én a kéttengelyes, "kockaforma" villamosokkal már csak nosztalgiaüzemben találkoztam, aktív korukból nem ismertem őket.
Azok a piros indulásjelző "szappantartók" mikortájt kerültek rá? Emlékeim szerint a hetvenes évek elején még nem voltak ilyenek egyáltalán a villamosokon, de a Nagyvárad téri villamoskavalkádban '80 körül már sok öreg villingeren láttam ilyet. De mintha ez is típusfüggő lenne, mert voltak olyanok is, ahol egy lyuggatott lemez mögött volt a lámpa, és nem is pirosan világított, hanem fehéren.
@nyelv-ész: A hetvenes években vezették be. Nem esküdnék meg rá, hogy minden régi kocsi megérte azt, hogy átépítsék ilyenre, de nekem már csak ez van az emlékeimben.
Nekem az egyen acélvázasított villamosok soha sem tetszettek igazán. Csak az értő szem tudott elsőre különbséget tenni a különböző típusok között, az utasoknak teljesen egyformának tűntek. Pláne a "gyönyörű" műbőr ülésekkel... Bár a néhány helyen alkalmazott, korszerűnek gondolt, fröccsöntött műanyag kínzóeszköz ülőalkalmatosságoknál még ez is jobb volt.
A lényeg: az eredeti gépek szebbek voltak, ámde a konstrukció veszélyessége (a fa tulajdonságai, ugyebár) miatt méltán került sor az átalakításukra. Csak a végeredmény lehetett volna szebb.
Arról tudunk valamit,hogy a 2624-es Hollandiából visszatérve újra lett-e fényezve? Akkor tudatosan lett kicsit "citromabb" sárga az 1970-es éveknek megfelelően? Mert úgy-e jól érzékelem, hogy ez nem azonos a mai színnel. Valaki megtudja mondani ezt pontosan RAL színekkel? 1003? 1007? 1023?
@EZ1: Hát ott van a kétszer is belinkelt oldalon, hogy kapott új fényt :) Hogy a mai színnel mi van, azt nem tudom, de régen biztos nem használtak RAL skálát. Még a kb. egyidős járművek közt is lehetett eltérés, persze egy időben tényleg citromabb volt a divat, mint a mai.
Ó, akkor ezt csíptem el mostanság egy éjjel (vagy nappal, kicsit összekavarodtam), jött át a Mester utcáról a Hallerre.
@Siposdoktor: Ez igaz, viszont az acélvázasítás azidő tájt történt, amikor nem volt szempont az esztétika, hanem kizárólag az, hogy menjen...
@Siposdoktor: "Csak a végeredmény lehetett volna szebb."
Szerintem azért vagyunk itt egy páran, akik ezzel nem egészen értünk egyet... :-) Ízlések és pofonok, na...
@Hamster: "...de régen biztos nem használtak RAL skálát."
Akkoriban inkább az AS szabványt használták... :-)
@nyelv-ész: És gyorsan tegyük is hozzá: ezek a kocsik ötven év felett voltak, amikor acélvázasították őket (Hamster is írja, hogy 1906-ban gyártották a 2600-as kocsikat, a 2624 acélvázasítása pedig 1959-ben zajlott le).
Ha egy ötvenéves kocsit elkezdesz átépíteni, az már önmagában mutatja, hogy válságkezelésről beszélünk, ahol az egyetlen cél, hogy legyen mit kiküldeni az utcára.
@Hamster: Maga a RAL-skála ugye nagyon régi (1927), azt nem tudom, Magyarországon mikor vált iránymutatóvá. A rendszerváltás után?
RAL vagy sem, akkor is kár érte hogy a mai villamosok nem a sárga / barna / fehér kombinációban járnak. Sokkal elegánsabb és szebb lenne úgy mindegyik.

Nem, nem magyarázat a pénz. Ebben az országban bármilyen hülyeségre csilliárdokat költöttek már...
@cserepfalva: Ez alapvetően nem pénzkérdés. A mai, modern járművek szerkezete jelentősen eltér a száz évvel ezelőttiekétől, az ablaköv jóval mélyebben van, máshogy alakulnak a felületek arányai.
Még a kétezres évek közepén nézegettük, hogyan nézne ki a Combino a klasszikus fehér-barna-sárga fényezéssel, és bizony nagyobb lett volna a fehér felület, mint a sárga.
Nem véletlenül ment ki a legtöbb városban a divatból ez a fajta felosztás, mint a régi budapesti villamosokon, pl. Prágában vagy Münchenben is. Ellenpélda lehet a legújabb bécsi Flexity-villamos, bár azon is jó nagy felületet befeketítettek, hogy ne fehéren csillogjon az egész kasztni.
@Fradista Utazó: van erről a combino változatról elérhető kép valahol?
@Fradista Utazó: Az, hogy egy ötven éves kocsit nem selejteztek, hanem átépítették, azt mutatja, hogy eredetileg nagyon jó konstrukció volt. Másrészt arra is emlékszem, hogy amikor hozzákapcsoltak két pótot, csigalassúak voltak, mert gyenge volt a motorjuk.
@laci_52: Olyan kimondottan jók nem voltak, német nyelvterületen alacsonyabb (kisebb kerekű), jobb rugózású járműveket építettek. Inkább robusztusan egyszerűen voltak: pár vasgerenda, csapágyvilla, laprugó-köteg, ennyi az alváz és a hordmű, sose bírta átenni magát rajtuk a rozsda. Amúgy ívszeletes kapcsoló, kényszerlégsűrítő, lapátos kézi homokszórás... nem voltak valami kifinomult szerkezetek.
@sako: Ebben egyetértünk. ;-)
süti beállítások módosítása