Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1820 (6) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (17) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (45) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (26) berlin (162) berlini fal (20) bkv (50) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (853) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (91) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (12) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (280) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (35) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (20) énblog (437) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (15) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (24) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (31) haditechnika (14) hajó (44) hajtóművek-motorok (6) hampage (368) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (41) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (38) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (923) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (47) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (378) kritika (72) kulfoldi szemmel (106) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (71) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (9) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (5) múzeum (59) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (231) nosztalgiabusz (30) nosztalgiahév (5) nosztalgiavillamos (94) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (112) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (26) popkultúra (130) pozitívum (12) pozsony (48) prága (27) programajánló (28) púpos (21) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (46) rock (82) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (6) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (12) szavazás (6) szeged (35) szekacs (5) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (119) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (32) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (421) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) tram train (7) trolibusz (66) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (339) utcakép (209) uv (47) vár (11) várnegyed (8) város (469) városkép (97) városliget (8) varsó (5) vasút (527) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (801) villamos (782) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (43) youtube (326) zene (215) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosok a szczecini éjszakában

2022.09.05. 07:00 :: Hamster

A szokásos nyári villamosos túránk idén megint Lengyelországba vitt. Szczecini szállításunk ugyan remek volt, de nem tudtam elaludni a nem túl nagy szobában, egyrészt mert hatvan fok volt, légkondi meg nuku, másrészt mert a szálló kerthelyiségben a Szabad Európa Rádió "Tinédzserparti" c. műsorának 1965-ös best of...-ja ment, élő bandával, táncparketten pörgő nénikkel és bácsikkal, akik így együtt túl hangosak voltak nyitott ablak mellett. Fogtam hát magam, és legyalogoltam az első villamosos kereszteződéshez, tujákat nézegetni.

szczecin_este.jpg

Gondoltam arra is, hogy bemenjek a még beljebbi belvárosba, de a recepciós lány nem tudta elég határozottan megígérni, hogy éjjel be fogok jutni az épületbe, szóval nem feszegettem a szerencsémet :) A helyszín a Plac Szarych Szeregów volt, egy körtér, ahová a villamosok három irányból érkeznek.

Jártam már itt 2015-ben, de azóta újjáépítették a tér vágányzatát, a megállókat, meg úgy körülbelül mindent, ami a közlekedéssel kapcsolatos. Itt fent láthatjuk, hogy hogyan nézett ki a tér akkor, nagyjából az első kép irányából.

A viszonylag kései időpont ellenére elég komoly villamosforgalom volt, néhány percenként mindig jött valami valamerről. Nem vonult fel ugyan az összes közlekedő típus, de azért elég jó ízelítő volt abból, hogy mi várt ránk másnap. A videó feliratozva van, ott leírtam, hogy éppen mit látunk (a "CC" gombbal lehet bekapcsolni).

12 komment

Címkék: énblog utazás videó város tömegközlekedés villamos lengyelország szczecin

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1817922805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon tetszik a videjó! Ezek is ennyire "szegények", vagy "gazdagok", hogy spórólnak a vezetőállással, meg a hat ajtóval? Még nem érték el a "kultúra" azon szintját, hogy ne deltázzanak, vagy mindenhol hurok van?
@mester utca: szerintem ez nem (csak) szegénység/gazdagság kérdése, hanem hogy mihez épült ki az infrastruktúra. Ha valahol 80 évig egyirányú, egyoldali ajtós villamosokat üzemeltettek és adott ehhez az infrastruktúra, nem feltétlen szükséges feladni, arról nem is beszélve hogy jó darabig az egyirányú járművekhez tartozó infrát is fenn kell tartani, mert a korábbi szerelvények nem tűnnek el varázsütésre.
@mester utca: Mindenhol hurok van, erre vannak ráállva. Ez nem szegénység vagy gazdagság kérdése, hanem történelmi. Nálunk ugyan elterjedtek egy időben a pótos szerelvények (mondjuk 1910 körültől), de igazából sose voltak igazi egyirányú villamosaink az 1100-as Bengákon kívül. Már az 1887-es próbavasút is vezérlőpótos volt, a BVV alsószedős kocsijai nem is pördülhettek meg, mert fixen az egyik oldalon volt az áramszedő. Voltak ugyan pótkocsik, de körüljératva fordították őket. Később, amikor nagyon beindult a pótkocsis élet, a hurkok kiépítésével, akkor is elkezdtek ikerkocsikat építeni, a járműveknek meg alapvetően (egy kísérleti kocsi + 1100-asok) mindig mindkét oldalunkon voltak ajtajai. Később lettek egyirányúsított, már ti. csak egyik végükön vezetőállásos 1500-asok, de ezek elég kevesen voltak mondjuk az UV-khoz képest. Ők meg más utat jártak be.
@toto92:
Ez engem is érdekelt, köszi!
@toto92: Persze, de érdekes tendencia, hogy klasszikus egyirányú üzemek, pl. Prága, Plzen, Varsó, Gdansk is egyre gyakrabban számban szerez be kétirányúakat. Egyrészt építkezések idejére, másrészt néha csonka végállomásokat is építenek. Német üzemeknél is ebbe az irányba mennek, Kölnben is, Stuttgartban is a pótos, egyoldalú DÜWAG-ok és GT4-ek helyett mindenféle kétirányúak jöttek-jönnek. Mondjuk ebben biztos benne van az is, hogy nekik sok pénzük van, és egyfajta upgrade részeként váltanak.
@Hamster: azért fogalmaztam úgy hogy "nem feltétlen szükséges" feladni, mert igen, vannak helyek ahol azért elmozdultak a kétirányú-kétoldali ajtós járművek felé, legalább részben :)
@toto92: Azt hiszem, hogy mostanában, amikor már nem népgazdasági hasznosítású területet rak egyik zsebéből a másikba az állam, mint az előző rendszerben, sok helyütt számítani fog, hogy mennyi helyet használnak fel egy-egy végállomáshoz, hiszen azt meg kell venni, ki kell sajátítani, stb. Meg csak úgy létező utcában se feltétlenül fogják a lakók szótlanul hagyni, hogy telepakolják sínekkel a forduláshoz.
@Hamster: Bocs, azért csak rákérdezek a lényegre, úgy is hogy a fentieket kb. értem! mennyi a különbség, az árban, egy egy vezetőállásos, - ma már tudjuk, hogy régen nem vezető állás!- és a dupla ajtó szám és annak technikai megoldása és működtetése között. Azt is tudjuk, hogy nem eseti darabszámról, sokszor százas kocsiszámról van szó. Meg még mindig maradnak a forgalmi igények. Gyakorlatból és emlékeimből tudom, például a harmincas család Bözskefalvai végéről, hogy más egy hurok forgalma, mint egy Mester utcai forgalom. Az nem játszik, nem tényező? Lásd Kelenföld, két komplett végállomás külön, 150 méteres gyaloglással.
@Hamster: amúgy érdekes hogy az 59-es felső végállomásán a mai napig megmaradt a hurok, pedig oda már az ezresek is csak szólóban jártak (gondolom a rövid életű szólótátrázás mentette meg a nyolcvanas években a vonal gatyába rázásakor, azóta meg egyszerűbb volt nem nyúlni hozzá).
@mester utca: Fogalmam sincsen, mekkora az árkülönbség, de biztos érezhető. De az is érezhető, ha egy vonal mentén x darab hurkot kell üzemeltetni, mert forgalmi zavar esetén nem lehet egy sima vágánykapcsolaton visszafordítani. Mind a két megoldásnak vannak előnyei és hátrányai.
@toto92: Az 59-est még az ezresek idején rázták gatyába (78-79-ben), de persze lehet, hogy már akkor a szóló Tatrákra gondolva. A 13-as (ma 3-as) végén is tök értelmetlen a hurok, mégis odaépítették valamikor '80 körül, pedig ott nem is volt eredetileg (a mostani hurok nem azonos a HÉV egykori hurkával). '81 és 83 közt az 52A járt csak oda, aztán került oda helyette a 13-as. Persze nem kizárt, hogy a Gubacsi hurok a Fehér útiaknak volt jó, mert egyirányú cuccal simán tudtak próbázni (akkor még az Örsön is volt), de nem tudom, mi a sztori mögötte.
@Hamster: A Gubacsi úti hurkot olvasmányemlékeim szerint akkor kezdték el építeni amikor a 13-as még 1500+póttal járt (egy darabig a hurok nélküli Gubacsi úton fordult, aztán elzavarták a Közvágóhídhoz), csak mire befejezték már UV+UV lett a felállás. De tényleg jó kérdés hogy ennyire nem gondolkoztak előre, vagy volt egyéb oka.
süti beállítások módosítása