Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

január 2023
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (9) 125év (7) 1820 (8) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (18) 2806 (9) 3720 (5) 41-es (10) 424 (14) 436 (6) 611 (6) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (47) Balt Korthals Altes (10) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (28) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (885) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (104) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (12) cégtörténet (6) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (288) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (36) életmód (6) elveszett (33) emlék (7) emlékek (27) énblog (457) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (16) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (20) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (26) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (46) gyermekvasút (38) haditechnika (15) hajó (47) hajtóművek-motorok (6) hampage (377) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (41) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (53) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (947) képregény (95) kérdés (11) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (53) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (384) kritika (72) kulfoldi szemmel (107) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (74) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (12) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk45 (5) mk48 (12) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (7) múzeum (59) n19 (5) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (232) nosztalgiabusz (33) nosztalgiahév (5) nosztalgiavillamos (103) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (113) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (27) popkultúra (131) pozitívum (12) pozsony (49) prága (27) programajánló (28) púpos (22) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (47) rock (83) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (7) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (13) szavazás (6) szczecin (5) szeged (36) szekacs (6) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (121) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (32) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (60) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (440) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (8) trolibusz (68) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (344) utcakép (217) uv (52) vár (11) várnegyed (8) város (484) városkép (100) városliget (9) varsó (5) vasút (539) vasúti becenév (6) vélemény (16) vicinális (13) vidám park (5) videó (827) villamos (797) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (45) youtube (327) zene (217) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

405-ös: a mini-Ikarus is eltűnt... nagyrészt

2023.01.12. 18:00 :: Hamster

Amikor a kilencvenes évek közepén először láttam Ikarus 405-ös midibuszt, nagyon tetszett. Olyan volt, mint egy "gyerek" 415-ös: ugyanaz a szögletes test, csak kicsiben, pici kerekekkel. Aztán az évek során kiderült, hogy hiába cuki a típus, igazából egy nagy darab sza...lámi.

img_0212.JPG

A makett kinézetű buszocskák 1994/95-ben érkeztek a BKV-hoz. Nem volt kiforrott típus, ennek ellenére évekig nem lehetett a Várat ("Várbusz", később 10/10A/110, még később 16/16A/116) vagy a Gellért-hegyet (27-es) nélküle elképzelni. Persze másutt is jártak, de ezen a két turistamágnes helyen voltak a leginkább szem előtt.

02080172.JPG

Ez a kép elég hűen ábrázolja azt, ahogy legtöbbször láthattuk: mindene lóg, csálén áll.  Pedig itt éppen nem is füstölt. Valahogy már néhány év után is lehasználtnak tűntek! És ez nem csak látszat: volt, hogy le kellett állítani őket, komoly baleseteik voltak, új motort és vázjavítást kaptak, hogy egyátalán üzemben tudják tartani őket, mert nem volt más helyettük. Tudom, hogy külföldre is került belőlük, de egyrészt csak kisebb sorozatok (1-10 kocsi), másrészt mindenütt hamarabb eltűntek, mint Pestről.

Bár eleinte a Várban is csinosnak tűntek, sokszor volt az az érzésem, hogy alig bírnak felkapaszkodni a Bécsi kapuhoz, aztán meg majd' szétesnek a borzasztó állapotú kockakövön...

2022 novemberében végül - a többi magaspadlós Ikarusszal együtt - a 405-ösöket is selejtezték. Pontosabban a még működő két normál példányt "egyéb állományba" helyezték, egy további pedig megmaradt, az ugyanis részben alacsonypadlós. Két ilyen alacsonypadlósított 405-öse volt a BKV-nak, és úgy néz ki, hogy akkora a midibusz-hiány, hogy az egyetlen még működőt megtartották. Legalábbis decemberben még mintha láttam volna a 27-esen.

02220027-gigapixel8-standard-scale-2_00x-4b-4.jpg

Ez itt az egyik alacsonypadlós 405-ös kb. húsz évvel ezelőtt, amikor mozgássérültek szállítására használták. Néhány éve modernizálták ezt a példányt, és ma LPZ-954 rendszámmal fut, világoskék festésben. Feltételezem, hogy a normál példányok közül valamelyikből nosztalgiakocsi lesz, de csak remélni tudom, hogy nem kell vele még egyszer a 212-es járaton a Normafához felmennem gyönyörű kirándulós időben, mert ez a levegőtlen tolongás volt az utolsó utazós élményem a típussal kapcsolatban 2022 novemberében. És nem volt jó. Bár tulajdonképpen elég autentikus volt :)

2 komment

Címkék: budapest videó busz képek tömegközlekedés ikarus

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4118017570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egyszer utaztam egy kört a 27-esen, a Villányiról felfelé (Szirtes út talán?) szabályosan gépkínzás volt ahogy felszenvedte magát szerencsétlen 405-ös.

Viszont Újpesten a 47-esen meg egészen fürgének tűnt utasként, lehet nem segített nekik a felhasználási hely sem (oké, a City-busz se volt mondjuk egy kifejezetten hegyi pálya, aztán látszik a képen hogy hogy nézett ki szerencsétlen).

Mindenesetre az Ikarus a 200-as széria után nagyon nem találta a helyes ösvényt a buszgyártásban...
@toto92: Az a durva, hogy mi hatalmas győzelemként éltük meg a 200-asokat, pedig a szegénység jele volt, hogy még 2000-ben is gyártották őket. Valamikor 2000 körül mentem az 1-es villamossal, és vadi új 280-asok jöttek szembe konvojban a gyár felől valamelyik autópálya felé (akkor még nem volt bezárva az M0, úgyhogy minden itt ment). Mongóliába, Oroszországba, a tatárokhoz, nem tudom, de valami hasonló helyre, nem a mindig felhozott Amerikába, Kuvaitba vagy valami fejlett helyre, amit mindig felhoznak, hogy még oda is adtak el 280-ast, bibibeee. 2001-ben meg még BRT-t is próbáltak csinálni C80 alapokon (C83) Bogotának! Az utolsó 280-as 2003-ban épült, Tadzsikisztánnak. Tudom, a haszonjárművek másként fejlődnek, de azért képzeljük el, hogy a VW 2003-ban műanyag hűtőrácsú K70-eseket próbálna eladni, vagy a Ford Taunust a Mondeo helyett... Ugyanaz volt, mint a Ganznál, hogy annyira belefeledkeztek a kőkorszaki D1-esek Szovjetuniónak való gyártásába, hogy nem fordítottak elég erőforrást a fejlesztésre. Persze, mindkét helyen épült pár prototípus, mini sorozat külföldre (mindig emlegetik az alexandriai villamosokat, ami 40 kocsi volt, DÜWAG forgóvázzal és Kiepe villamos cuccal, egy harmadik világbeli ország számára), meg volt 50 fajta látványrajz, hogy majd ilyen lesz a V47-es villanymozdony, de ezek igazából nem voltak komoly dolgok. A mérnökök persze biztosan szívesen megtervezték volna ezeket az utolsó csavarig, de akkor is késő lett volna, hiszen ki tudja, hogy régebbi technolókiákon felnőve mikor lett volna sorozatkész gép azokból. Hiszen a Hernyók és a Samuk se sikerültek olyan rettentő jól, az Ikarusnál meg 400-as sorozat se volt egy igazi sikertörténet a ropiként törő vázú 415-ösökkel, a kigyulladó 412-esekkel és a fentebbi bejegyzés főszereplőjével. De ha ez vigasztal valakit, ugyanez volt a Tatrával is, hogy hiába építettek a kilencvenes évek második felében LRT jellegű KT8-asokat (RT8) Manilának, meg hiába próbálkoztak alacsonypadlóval (RT6N1), ekkor már túl késő volt, nem volt meg az a tapasztakati tudás, hogy piacon tudjanak maradni. Szerintem ez elég jól mutatja, hogy ezek a gyárak csak abban a politikai rendszerben tudtak ennyire komolyak lenni, "asztalnál meghaltak". Az NDK-ban volt a kevés kivétel egyike, hogy a 143/112-es villanymozdonyok a mai napig a DB regionális villanygépes gerincét adják. Csakhogy ezeknek a protója már '82-ben mozgott, és '85-ben már elkezdték gyártani, nem a rendszerváltás körül találták ki hirtelen őket.
süti beállítások módosítása