... már hogy (ismét) a pozsonyiban. Tulajdonképpen ezek a járgányok mind ismerősök már, de jó volt újra látni őket:
A Tatra 128 egy összkerékhajtásos katonai terepjáró volt a kopřivnicai Tatrától (tehát nem a villamosostól). Ha minden igaz, két év alatt négyezer darabot gyártottak belőle, ami megsüvegelendő teljesítmény!
Ahogy az előbb látott 128-asnak, úgy a 141-esnek is a negyvenes években kifejlesztett Tatra 111 volt a közös őse, csak ezt a típust vontatáshoz fejlesztették ki. Belőle majdnem 5000 példány készült, egészen 1970-ig gyártották. Hatalmas példányszámok ezek ahhoz képest, hogy Csehszlovákiában a Tatrán kívül ott volt még teherautógyárnak a Praga, a Škoda/LIAZ és az Avia is! Valaki nem tudja, csak úgy összehasonlításként, hogy hány klasszikus Csepel vagy Rába "Ede" épült?
A Tatra 805 is a katonaság számára lett kifejlesztve, szintén terepjáró képességekkel, de "csőr" nélküli kialakítással. Persze sokunk számára a csőrös teherautók a legszebbek, különösen...
... a "kagyló hűtőrácsos" 138-as! A léghűtéses, váltáskor furán felsivító-szuszogó masina ebben, és a későbbi, 148-as jelzésű változatban is nagy kedvencem volt. Ez a példány nyergesvontató, amilyen itthonról nem rémlik; nekem a darus változat maradt meg, meg talán a betonkeverő.
Más is hallja "lelki fülei" előtt a jellegzetes motorhangot eme hűtőrács láttán? Szerencsére egyszer sikerült csőrös Tatrával utaznom (bár az már új hűtőrácsos 148-as volt), és azt kell mondjam, élmény volt :)
Ez megy most