Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (21) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (104) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (927) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (117) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (507) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (15) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (32) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (35) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (38) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (90) hajtóművek-motorok (6) hampage (410) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (5) hév (44) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (63) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1014) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (14) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (65) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (11) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (8) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (8) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (57) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (12) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (81) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (89) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (5) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (38) szekacs (6) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (134) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (67) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (479) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (8) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (395) utcakép (225) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (517) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (586) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (883) villamos (837) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (340) zene (225) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ilyen még nem volt idén: balatoni vonatok ;)

2023.10.04. 06:00 :: Hamster

2023 nyarán kivételesen nem csak az északi parti vasút miatt jártam a Balatonnál, de két hajózás közben általában így is vonattal mozogtam. Ez különösen hálás tevékenység volt hétvégéken, hiszen akkor egy Nohab is járkált fel-alá Balatonfüred és Tapolca közt, normál vonatokkal. Ennek ellenére ez a videó nem nohabos videó, például vannak benne Szilik is, amik ugye már Füredig bejárnak (bár még mindig nem szoktam meg őket). Részletesebb információk a feliratozásban:

13 komment

Címkék: balaton utazás videó vasút nohab szünetjelzés helyett csak egy videó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8718226605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Húsz NOHAB nem okoz akkora kárt a vágányokban, mint egy szili. Ha mindenáron tönkre akarunk tenni egy vonalat, akkor annak legjobb nódja a szilik felvonultatása. Tuti megoldás.
@gigabursch: Nem vagyok gépész, csupán egy pályás szaki. A tapasztalat az, hogy ahol viszonylag kis sugarú ívek (magyarázat a blogomon) vannak, ott a szilik eszik a síneket. Arra következtetek,hogy a szilik forgózsámolya a pattintott kőkorszakot idézi, amolyan igazi szocreál műremek. Egyszerüen nem működik rendesen. Maga a konstrukció selejt, nem javítható olajozással, vagy más hasonló megoldásokkal. Vicces adalék, hogy közben a szintén szoci produktum BZ a két tengelyéhez képest egy műszaki zsenialitás, ugyanis képes az alátámasztásonkénti egyetlen tengelyét forgózsámolyon használni. Az egyetlen egytengelyes forgózsámolyos megoldás. Egyszerűen zseniális. Nem csak azért nem zabálja a pályát,mert könnyű, hanem azéret sem, mert felveszi a sínek irányát, és nem erőszakolja meg a vonalvezetést. Na ez nem sikerül a sziliknek.
@Pályamágus, a sínész: "igazi szocreál műremek"
A Szili forgóváza francia találmány, pár francia mzodony alatt lehet teljesen hasonlóakat látni: docrail.fr/les-bb-9401-a-9535/
Az egész Szili nyugat-európai tervezés, pl. Portugáliának és Indiának sikerült hasonló mozdonyokat eladni. Az első pár Szili oldalán fel is vannak sorolva a résztvevő cégek - francia, német, svájci, belga: img.index.hu/imgfrm/8/6/7/9/BIG_0006608679.jpg
Az első hét Szilit még Essenben rakták össze, utána egy sort már itthon, de még nyugati alkatrészekből, csak aztán lett teljesen hazai a gyártás.
@Hamster: Mint írtam, nem vagyok gépész. Pályás vagyok, és abból a szempontból szemlélem. Készséggel elhiszem, hogy eredetileg szuper megoldás volt, de ugye ismerünk hasonló sztorikat. Hogyan lett a Fiatból zsiguli, majd lada, hogyan kett a Renaultból Dacia. Nincs szándékomban elvitatni a mozdonytörténeti ismereteidet, mindig tanulhatunk valamit, ezeket eddig nem tudtam, de attól még, hogy rosszul feltételeztem az okokat, valamiért mégiscsak reszelik a szilik a síneket. Kisebb sugarú ívekben rendesen látható a külső sínszál belső síntalpán a vasreszelék. Ha nem a kerekek darálják, akkor mi?
@Pályamágus, a sínész: Én se értek hozzá, csak azt tudom, amit olvastam :)
Monomotoros forgóváza van, simán el tudom képzelni, hogy jobban eszi a síneket, ha a kerékpárok a motoron át kvázi valahogy össze vannak kötve (nem tudom, milyen megoldású a hajtás a motor két végén, de szerintem lennie kell valami olyan merevségnek, ami egyedi hajtásnál nincs). Olyat is olvastam, hogy a forgóváz csak akkor éri el a szerkezeti merevségét, ha a motor benne van, ez is rendhagyónak hangzik, gondolom elképzelhető, hogy nem teljesen szimmetrikus a végén, bár lehet, hogy ezt már megoldották. Ami biztos, hogy BORZASZTÓ a rugózása. Egyszer utaztam ilyenen, váltókörzet előtt a mozdonyvezeő felállt a székről, mert annyira ugrált az egész, hogy szétverte volna a sejhaját, ha ülve marad. Ezen az ekkoriban feltűnő gumirugós szekrény-forgóváz kapcsolattal biztos segítettek, de én is úgy érzem, hogy ez a szerkezet nem volt egy telitalálat. Konkrétan én még egy vasutasfórumban se láttam dicsérni :)
@Hamster: Érdekes világ a vasúté. Olykor olvasgatok vasútkedvelő írásokat, de az igazság az, hogy ahogyan nincsenek általános mérnökök, orvosok, kutatók, úgy általánosan a vasúthoz is elég problémás érteni. Én a pályát tanultam, és megkockáztatom, hogy talán értek is hozzá, mert már pár évtizede evvel is foglalkozom hivatás szerűen. A járművek egy egészen másik világ, de sokminden segítséget tud adni a különféle szakág a másiknak. Az ilyen szili kategóriás rettenetek - mert van ám másik is -, elég jól megmutatják a pályahibákat. Utazni rajtuk, vagy vezetni felér egy inkvizíciós vallatással, de a pályamesterek sok infót kapnak ezeken utazva. A gépészek meg a pályásoktól a járművek pályára gyakorolt hatásáról. Sajnos ezek az információk mára már nem áramlanak megfelelően, mert közéjük áll, és megszűri egy hozzá nem értő vízfej, de régen még működött. Azt, hogy miért pusztít a szili, szerintem nem fogjuk tudni itt megfejteni. Bár örülök a beszélgetésnek, mert új dolgokat tudtam meg, a forgózsámoly-motor-merevség elemzés nem tűnik reálisnak. Más járművek motorjai is a forgózsámolyba vannak építve, és az egész keretnek a motortól függetlenül stabilnak kell lennie, ezért szerintem a megoldás másban lehet.
@Pályamágus, a sínész: Igen, én meg laikusként sajnos nem tudom elkülöníteni, hogy amit olvasok vagy hallok, abból mi stimmel. És még az is lehet, hogy stimmel, csak én értem félre. Viszont biztos vagyok abban, hogy vannak, akik értik, mit csinál a Szili, csak nem tudnak mit csinálni, hiszen nincs más. Talán benéz ide valaki, aki tudja a megoldást...
@Pályamágus, a sínész: Próbáltam rákeresni, hogy hátha találok valamit a weben erről a merevségről, ezt dobta ki a gép: vasutgepeszet.hu/wp-content/uploads/2013/07/201302_17-18_vegl.pdf
"Ismeretes, hogy a V43 sor. forgóváz
forgóvázkerete csak akkor válik
kellően merevvé, ha a vontatómotort
és a kerékpárokat is beszerelik"
De itt szerintem nekem illendő abbahagyni a találgatást, ide valaki gépész kell, hogy értelmezze ezt a "pályarombolási" probléma kontextusában :)
@Hamster: Köszönöm a linket! Érdekes volt. Ennek fényében számomra egy lőcsös szekér felépítése ugrik be. Az is laza kapcsolásokkal van összerakva, zörög is rendesen menet közben, de a lényeg, hogy a padlódeszkázat berakása teszi keretmerevvé. Azt még értem, ha a motor mint egységes burkolatú robosztus szerkezet merevítési funkciót is ellát, de hogyan teszi ezt a kerék? A vasúti járművek kerekei összesajtolt kerék-tengely-kerék egységet alkotnak. Ez minden esetben így van akkor is, ha egy hajtott tengelyről van szó. A lényeg viszont, hogy rugózott csapágyakkal kapcsolódik a jármű szerkezetéhez. Hogyan tud egy elmozdulást biztosító szerkezet merevíteni? Tényleg kellene ide egy olyan gépész, aki tud érthetően beszélni.
@Hamster: A pályás szakik (egy részük) leleményes emberek. Konkrétan tudok egy hazai vonalat, ahol azért vezettek be kettős lassújelet, hogy a Start kénytelen legyen motorvonatokkal közlekedni, mert szilikkel nem tudná tartani a menetrendet.
@Pályamágus, a sínész: komentelhetnél rendszeresen!
Tényleg, Rákospalota Újpestről tudsz valamit?
Voltak tervek a felújításra...

Újpesttől Vácig felújították az egész vonalat 95' körül.
Azota kb egy csavart nem húztak meg...
Lassan rostálni kéne az ágyazatot is .
@cserepfalva:
"Rákospalota Újpestről tudsz valamit?
Voltak tervek a felújításra..."
Nem igazán, és mivel szakmabeli vagyok, nem is szívesen beszélek konkrét dolgokról. Ennek egyik legfőbb oka, hogy mint mindenben, itt is két különféle dolog ami látszik, és ami van. Elég nehéz lenne úgy megfogalmaznom bizonyos esetekhez kötődő információkat, hogy ne legyen belőle becsületsértési per. Nehogy félreértsd, nem aktuálpolitikai, hanem történeti okai vannak a vasútnál a permanens inkompetenciának, és erről most legyen is itt elég.

"Újpesttől Vácig felújították az egész vonalat 95' körül.
Azota kb egy csavart nem húztak meg..."
Többek között az ilyen kijelentések motiváltak arra, hogy ismeretterjesztő blogot indítsak. Ezt a témát már érintettem. Nem aktuálisan neked íródott, már lassan egy hónapja olvasható, ajánlom figyelmedbe, és ott választ is kapsz a kijelentésedre.
Itt a linkje: vasutrol-barkinek.blog.hu/2023/09/14/palyafenntartas

"Lassan rostálni kéne az ágyazatot is ."
Ezzel azért óvatos lennék. Nem ismerem a konkrét helyzetet, ezért csak általánosságban.: A rostálásnak több célja is lehet, valamint vannak hátrányai is, amiről kevesen tudnak. Amíg az ágyazat elvégzi a feladatát, addig kár hozzányúlni, mert több kárt csinál, mint hasznot. Olyan is van, amikor a rostálással csak időlegesen elfedjük a problémát. Az, hogy felületesen szemlélve nem tiszta az ágyazat, még nem ok a rostálásra. Az alépítmény hibáiról fog poszt íródni, de előbb át kell jutnunk az alapokon, hogy meg lehessen érteni. Kis türelmet kérek!
süti beállítások módosítása