Valamiért nagyon szíven ütött, hogy 2023 októberében szétvágták a négy dunai 400-as egyikét, ráadásul a szerintem legjobb kinézetű példányt (bár a plusz "emeletet" kár volt rárakni 2016-ban). Kíváncsiságból megnéztem a felvételeimet, és az derült ki, hogy 2010/11-ben ez a hajó úszott be a legtöbbet a kamerám objektívje elé, úgyhogy összevágtam egy rövid videót:
A "Vén Duna" (ex-Gulács) még mozgásban
2024.01.07. 06:00 :: Hamster
3 komment
Címkék: budapest videó duna hajó csak egy videó venduna ms dunai400as
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nyilván lehetett volna költeni rá és megóvni de ezek szerint nem érte meg, akkora különlegesség meg nem volt.
Ami nekem megdöbbentő, hogy a kisföldalatti királyi kocsiját 79-ben vágták szét!!
A szellem és polgári kultúra nélküli proli világban az olyan hogy "királyi", az tömjén volt a sok bolseviknak...
Amikor több mint egy évtizeddel később (újra) selejtezték, nem volt forgóváza, az illetékesnek csak egy fabódé volt két meghajlított I-vason, ami a helyet foglalta. Szinte semmi kultúrája nem volt akkor járművek megőrzésének: gőzmozdonyokat vágtak szét, mert "nincs szükság a megőrzésükre, mert van róluk makett", a középbejáratú ikrekből és távosokból nem tettek félre egyet se, de még az ICS protókból se, sőt, a Ganz metrót se, pedig egyik se volt királyi. Jellemzően az volt, hogy az adott üzem próbálta ide-oda tenni a járműveket, amíg el tudták helyezni, a témáért lelkesedő szakemberek szinte rejtegették őket, de pénz és felsőbb akarat nem volt a megtartásra. Itt is majdnem két évtizedig elrakosgatták, hisz (asszem) '59-től egészen '75-ig megmaradt. Persze nem kizárt, hogy volt valahol egy elvtárs, aki beadványokat irogatott valakiknek, de nem hiszem, hogy ez volt a valódi ok, mert pl. a királypuccsos Junkers is megmaradt, máig nem világos számomra, hogy hogyan. Ez egyébként nem magyar dolog, mert a bécsieknél is egy csomó régi járgány azért maradt csak meg, mert munkagépként hasznosították őket. És itthon is csak azért van meg pár gőzös, mert szobornak kitették őket vasútállomásokra. Talán a csehek azok, ahol volt kultúrája az ilyesminek, a prágai Műszaki Múzeum mellett van repülőmúzeumuk, villamosmúzeumuk, Brnóban is van műszaki múzeum, annyi félretett járművel, hogy csak elzárva tudják tárolni őket, nem megnézhetően.
-A 90-es évek végén motoroztam a Börzsönyben és a királyréti kisvasútnál Paphegyen megállva nézelődtem, megnéztem egy vonatot, stb...
Ahogy tébláboltam, kijött Szórád Zsombor - ahogy bemutatkozott - a kisvasút főnöke. Beinvitált és mutatott régi fényképeket, térképeket a kisvasút múltjából.
Láttam egy régi könyvet, "Magyar Királyi Kisvasút" vagy hasonló címmel ahol le volt satírozva a "királyi" szó. Ekkor mondta Zsombor, hogy "valami kommunista firkálta össze a 70-es években"...
-Szóval de. Nem volt érték az a kocsi az akkori retardált korszellemben, ezért nem is erőltette meg magát senki, hogy megmentsék.
(más dolgokat sem, ahogy írtad)
De nincsenek illúzióim. Nagyon kevés emberben van meg a jó értelemben vett polgári értékrend, hogy bármilyen korban megmentsék amit lehet, ami érték. Csillagászati ára lenne ma annak a 20 régi hattyúnyakas kocsinak ha megőrzik őket.
Ez megy most