Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (146) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (38) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (956) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (327) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (51) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (46) énblog (543) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (132) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (9) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1056) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (5) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (12) konstal (8) körtér (8) közlekedés (431) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (24) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (120) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (121) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (430) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (533) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (612) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (929) villamos (849) vitorlás (10) vízibusz (17) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ilyen volt a négyes metró első üzemnapja tíz éve

2024.03.28. 18:00 :: Hamster

Ha a berlini U5-ös hosszabbításához, pláne a kölni földalatti stadtbahn észak-déli vonalához hasonlítjuk, nem épült sokáig a budapesti négyes metró, mégis soknak tűnt átélni. De most nem ezen akarok lamentálni, inkább csak megmutatnám, milyen volt a megnyitó napja. Azóta eltelt tíz év - ki mit lát, mi változott azóta? A politizálást kérem hanyagolni, itt és most csak egy közlekedéstörténeti esemény hangulatát próbáltam visszaadni. Aki politikusok családtagjainak jelzős szerkezetekbe foglalásával akar foglalkozni, keressen más fórumot hozzá!

Ilyen volt a négyes metró első napja
2014. március 28.

18 komment

Címkék: budapest metró város tömegközlekedés hampage m4

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6018364551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem utazom vele, de ez egy csonka metró, ki kellene vinni a Bosnyák térig és Budaörsig. Főleg a budaörsi irány lenne fontos, kevesebb autós jönne be Budapestre abból az irányból.
Az M4 Frankenstein teremtményének borzalmas, félbehagyott torzója.

Az egyetlen elfogadható állomás a Gellért tér, a többi a kivagyiság, az építészeti barbarizmus és a pocsékolás örök mementója lesz...
Gyomorforgatóak a betonból odahányt földalatti hangárok, a pazarló belső terek, az egész érzés, hogy mennyivel jobb is lehetett volna.
100x funkcionálisabbak a 120 éve épült londoni mély állomások a sima nagyobb átmérőjű állomási alagútjaikkal, meg pár mozgólépcsővel!
De nem.
Ide ez a borzalom kellett...

Jól látod!
Néhány parkoló is lehetett volna végig a vonal mentén, pár tucat kicsi semmit nem számított volna.

Egyetlen dolgot jelent mégis nekem az egész: a 2006 augusztus 21-én kezdődött építkezés miatt indított 41V buszon ismerem meg a feleségemet... :-)
@cserepfalva: Na, megelőztél, én is épp ezen borzongok, hogy miért nem tud már végre kiveszni a világból ez az ocsmány brutalista stílus a pőre betonnal meg az öncélúan formált terekkel. Mintha az építészek óriásoknak terveznének metrót. És ez kap rendre építészeti díjakat? Elképesztő.
Ennek Budaörs (esetleg Biatorbágy) és Dunakeszi között lenne hatalmas haszna,értelme.Az elmúlt 10 évben soha nem volt olyan uticélom,hogy használnom kellett volna.
Én leszek akkor a kisebbség: nekem alapvetően tetszenek az állomások.
@Udo von Schmetterling: Budaörsön a lakótelep képében van koncentrált igény, de egy falu jellegű városszerkezet feltárására a köttöttpálya nem alkalmas. Még a busz is nehézkes, de egy metrót nem állíthatsz meg családi házas utcák közül minden harmadiknál, hogy mindenkihez közel legyen. Ez Biatorbágynál konkrét gond lenne, mert aki köttöttpályázni akar, az már most ki tud menni a vasútállomásra. Tudom, biztos TÖBBEN szállnának fel, ha lenne még két metróállomás, de nem annyival többen, amennyibe kerülne. Dunakeszin van lakótelep, de nem tudom, elég-e ahhoz, hogy a körülbelül legdrágább kötöttpályás cuccot vigyük oda (most túl azon, hogy nyilván soha nem lesz rá pénzünk). Ide szerintem P+R/B+R kell, és nagyvasút, ami nem áll meg x+1 helyen, ellentétben egy képzeletbeli metróval. Káposztásmegyernek is jobb lenne egy vasúti megálló, ha nem döglődne már a mostani forgalomtól is a 70-es vasútvonal. Optimális helyen itt 4 vágány lenne, és simán beleférne az S-Bahn. Ugyanezt gondolom mondjuk Tatabányáig, meg talán Ceglédig.
@toto92: A Kálvin tér szerintem kifejezetten jól néz ki, a Fővám látványos (főleg, ha látja az ember, hogy a plafonon van egy vastagabb "letüremkedés", na, az a 2-es villamos alagútja, ami ott lóg a metróállomás fölött:), a többi azért nem akkora építészeti teljesítmény, amennyibe kerültek ÉS amennyire kihasználatlanok azok a piszok nagy belső terek. Ellenben a felszínnek mindenütt jót tett, hogy fel kellett túrni, és a büdzsébe belefért, hogy kicsit felújítsák. Ettől még se a Kálvin tér, se a Körtér felszíne nem lett szép :) de mindkettőt jobb használni.
@cserepfalva: "a 120 éve épült londoni mély állomások a sima nagyobb átmérőjű állomási alagútjaikkal"
Azok pont borzasztóak, levegőtlenek, hosszú gyalogutakkal elérhetők, a mai health and safety előírásoknak tutira nem felel meg a kiüríthetőségük. A kedvenceim azok, ahol csak lift és lépcső van (nem tudom, hány ilyen van még). Ezekben csak az a zseniális, hogy 100-120 évesek, meg hogy vannak, de jónak szvsz nem jók. Az M4-gyel az a fő gond, hogy rosszul öregszenek az állomások, beázás és mindenféle foltok díszelegnek a látszóbetonon. Amiből amúgy kinőhetünk ezennel, megvolt, érdekes volt, inkább legyen más :)
Nekem a díszes moszkvai metró tetszik, nyilván nálunk nem lenne politikus aki erre hajlandó lenne pénzt költeni egy metróépítésnél.
@Madarász Henrik: Az új állomások Moszkvában se úgy néznek ki, mint azok, amik étizedekkel ezelőtt épültek.
@Hamster: máshogy mondom.
A régi "Budapest ípusú" mélyállomások kicsit korszerűbben bőven megtették volna bárhol a 4-es vonalon.

A másik totál elQrt részlet pl. a Móricz és Újbuda megállók!
Hosszabb peronokkal, a két végén mozgólépcsővel egy állomás kiszolgálta volna a két teret sokkal olcsóbban.

Nem sorolom a hibákat, szinte mindenhol tele van velük az egész "vonal".

Londonra visszatérve, majd az összes metrómegálló a 3-as zónán kívül kertvárosi rész. Sőt.
Londonon kívüli városok voltak vonalak végállomásai a 30-as 40-es években mikor utoljára nagyot bővült a hálózat.
Nem volna az rossz ha Budaörstől Újpalotáig járna.
@cserepfalva: "Nem volna az rossz ha Budaörstől Újpalotáig járna."
Nem lenne rossz, ha Budapest olyan gazdag volna, mint London, ennyit lehet erre mondani. A londoni külvárosok/elővárosok egy része például azért épült, mert a metrós (vasutas) cégek felvásároltak egy adott környéket, és elkezdték beépíteni, fő vonzerőként a közlekedést felhozva. Ez a vállalkozói hozzáállás soha nem létezett itthon, de megkockáztatom, hogy a világ 98%-án se. Elég fontos részlet, hogy egy világot khm, leigázó világbirodalom fővárosáról beszélünk, mely akkoriban a világ vezető műszaki hatalma is volt. Nem hogy almát hasonlítanánk körtéhez, hanem almát egy 12 hengeres Rolls-Royce motorhoz.

A képet persze kicsit árnyalja, hogy a Temzétől délre meg alig volt metró, de a vasút ott is finoman szólva sűrűn építkezett. Londonban sokkal több megszűnt vasút van, mint Budapesten működő. Amikor ezeknek a dolgoknak épülnie kellett volna, mi azzal voltunk elfogalalva, hogy kb. 350 gyarmati sorban eltöltött nagyon sz*r év után bulvárokat és palotákat építsünk, és ne érezzük, hogy azért igazából még mindig gyarmat vagyunk. Teljes tévút Londont emlegetni ilyen összehasonlítgatásokban.
@Fradista Utazó: Igen, ma már sehol nem hajlandók ilyen pluszköltségekre közösségi létesítményeknél, meg a mai építészek nem is hajlandóak ilyeneket tervezni, a 1950-es évek szocialista építészete volt az utolsó ilyen.
nincs eme látszóbetonnal és a hozzákapcsolódó dolgokkal semmi gáz, csak RENDSZERESEN KELL takarítani, fémhalogén fényvetők üvegeit és főleg kiégett fényforrásait cserélni, vagy ha ehhez már nincs kedv, akkor LED-re cserélni! Aztán hogy ez majd tovább épül, az a SCI-FI műfaj kereteit meríti ki, mert még ha csak a Bosnyákig továbbvinnék, az is kérges módusz esetén is alsó hangon 300 milliárdos móka!
@KissGecihuszár: A brutalista stílus lámpafénynél is brutalista marad. A beton se lesz szebb attól, hogy több fényt kap.
@nyelv-ész: Nem, de a fény mindig hozzátesz az ember komfortérzetéhez. Nem tudom, most mi a helyzet, de egy időben a Kálvinon nem égtek azok a lámpák, amik tükrökkel mandinerből világították volna be a teret, és a félhomálytól, a hosszú árnyékoktól kifejezetten barátságtalan lett az egész. Nekem alapból nincs bajom az okosan alkalmazott látszóbetonnal, de tisztítani és gondozni kell, különben néhány év után úgy fog kinézni, mint egy oldalba hányt trafóház.
@Hamster: szerintem szarkazmusnak hívják azt, amit Udo von ... írt. ;)
@cserepfalva: szerintem is borzasztó. Tériszonyos vagyok. Évekig tartott mire a Moszkva téri mozgólépcsőn le tudtam menni, meg feljönni. Megszoktam. Jött a M4 és már nem tudom melyik állomáson, szabályosan rosszul lettem. Végül asszem, liften jöttem fel. És nagyon ocsmánynak tartom a kopasz, nyers betont.
süti beállítások módosítása