Tavaly érdeklődéssel figyeltem, hogy mit építenek a siófoki kikötő Sió felőli végében. A hajózási szezon elején még egy jókora szádfal mögött dolgoztak, aztán ősszel elhordták a talajt a szádfal mögül, most áprilisban pedig átadták a kész műtárgyat:
Nem pusztán egy zsilipet adtak át, hanem egy új közterületet is, ahonnan meg lehet figyelni, hogyan működik a létesítmény. A fentebbi képen a tulajdonképpeni "dugót", azaz a vízleeresztő zsilipet látjuk, mellyel a tóból kifolyó víz mennyiségét lehet szabályozni.
Valahol a hajóknak is át kell jutniuk a víz elé állított akadályon, erre a célra szolgál a hajózózsilip. Ez itt a Sió felőli oldal, ...
... mely mögött a több méter szintkülönbséget áthidalni tudó, vízzel feltölthető kamra található. Elég keskenynek tűnik, de feltételezem, hogy ez azért van így, mert maga a Sió se egy kifejezett Amazonas...
A zsilip környezetét befüvesítették, és egy kilátó is épült, amit itt jobb kéz felől látunk, és melyről...
... ilyen kilátás esik a kikötő személyforgalmi medencéjére. Balra a fűben a régi zsilipmű valamilyen kiállított alkatrészét láthatjuk.
Miközben a "zsilip-parkban" bolyongtam, a Badacsony katamarán átállt az utasforgalmi oldalról a másikra, ahol a hajók aludni szoktak. A fentebbi videó nagyon lassú, szerintem mégis érdekes, ahogy ez a bazi nagy izé gyakorlatilag befarol a zsilip és az előtte álló hajók közé. Az igazán érdekes rész 3:00 körül kezdődik, ahol elkezd majdnem egy helyben pörögni, majd oldalra kúszni. A tó legtöbb hajójával meg nem csinálható manővert a katamarán Z-hajtása teszi lehetővé, melynél a két hajócsavart a függőleges tengelyük körül - egymástól függetlenül - el lehet forgatni, ezáltal nem csak hajtásra (tolásra vagy húzásra), hanem kormányzásra is használva őket.
Ez megy most