Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

február 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (175) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (42) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (969) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (337) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (47) énblog (562) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (76) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (43) haditechnika (15) hajó (166) hajtóművek-motorok (7) hampage (436) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (8) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1078) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (447) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (30) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (14) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (75) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (27) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (125) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (40) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (93) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (12) szavazás (6) szczecin (7) szeged (41) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (244) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (73) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (495) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (444) utcakép (227) uv (60) vár (11) várnegyed (8) város (540) városkép (112) városliget (10) varsó (7) vasút (621) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (27) vicinális (13) vidám park (5) videó (957) villamos (856) vitorlás (12) vízibusz (23) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (351) zene (228) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Már több mint két hete ott van, úgyhogy ideje írnom róla: a legóvillamos

2024.12.07. 16:51 :: Hamster

Még novemberben vontatták ki ezt a jószágot a Deák térre. Nagy, színes, és állítólag (nem számoltam meg) kb. 1,8 millió LEGO kockából áll:

20241123_082806.jpg

Természetesen én is le akartam fotózni szállítás közben, de olyan izgatott voltam, hogy túl hamar kattintottam - még 2005-ben:

08110079.jpg

A LEGO alatt ugyanis a 8330-as pályaszámú, sínszállítónak használt rakoncás (imádom ezt a szót!) teherkocsi rejtőzik. Valahol azt olvastam, hogy ez egy köztemetői gőzvasúti kocsiból átépített villamos alváza (főkerete), de ez nem így van: a rendelkezésemre álló irodalom alapján 1909-ben a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) építette saját magának. A tévedés oka az lehet, hogy az akkor még 3-as pályaszámot viselő teherkocsi alatt egy ideig a 72-es pályaszámú, tényleg köztemetői eredetű Bc típusú kocsi forgóvázai voltak, lásd lentebb. Leegyszerűsítve a főkeret ebben az esetben a platót tartó vastag fémgerenda szerkezet, a forgóváz pedig az, amiben a tengelyek/kerekek vannak:

Forrás: villamosok.hu

A köztemetői gőzvontatású vasútról azt kell tudni, hogy csak néhány évig létezett: 1891-ben indult, és 1893/94-ben már villamosították. Fővonalát - mert volt egy mellékvonala is a Liget térre - ma 37-es villamosként ismerjük. A vontatási mód váltása miatt a személykocsikra többé nem volt szükség, az egyikük, a 72-es pályaszámú alá azonban ún. maximum forgóvázakat raktak, és villamosként közlekedtették. 1909-ben aztán a többi személykocsit is előszedték, és a 72-essel együtt az összeset kéttengelyes villamossá alakították. Ismét leegyszerűsítve: kéttengelyesnek azt nevezem, ahol forgóvázak helyett egy-egy tengely van: ebben az esetben kétszer kettő (=két forgóváz) helyett csak kettő, vagy ahogy az angolok számolják: nyolc helyett csak négy kerék. Ezen átalakítás után kerültek a 72-es forgóvázai a teherkocsi alá, ahogy a fentebbi képen látjuk.

08110089.JPG

Ma viszont már nem azok vannak alatta, mert valamikor P.XII-es HÉV (!) személykocsi forgóvázakat tettek a helyükre. Ez azt jelenti, hogy ennek a teherkocsinak ebben a formájában nincs kapcsolata a köztemetői vasúttal. Ettől még érdekes jószág, csak nem annyira, mintha még tényleg a köztemetői vasútra építették volna az 1800-as években...

Forrás: villamosok.hu

A teherkocsival párhuzamosan a 72-es pályaszámú motorkocsi is tovább dolgozott, csak forgóvázak híján kéttengelyesen: ezen az 1910 után készült, nem éppen vidám témájú képen ő látható a töltés tetején (felismerjük a helyszínt?). Hosszú élete volt: több átszámozás után 1950-ben Miskolcra került, ahol 1956-ban selejtezték. A fotón látható balesetről sajnos semmit sem tudok mondani, pedig vélhetően a legérdekesebb része lenne a bejegyzésnek...

20241123_082847.jpg

Egyébként a teherkocsi egyik forgóvázának egyik csapágytokfedelénFerenc József Földalatti Villamos Vasút rövidítése szerepel, úgyhogy ez a jármű már önmagában is úgy lett összelegózva :)

04180029a.JPG

És amennyiben valaki csak valami régi villamost szeretett volna látni a fentebb hablaty helyett, annak itt van ez a kép a pesterzsébeti Pacsirtatelepről 2005 áprilisából :)

12 komment

Címkék: budapest város képek villamos technikatörténet bvvv köztemetői vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6118747140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Valami áramszedőfélét még applikálhattak volna rá, képről így nagyon csak egy hasábnak tűnik.
Ez egyfajta reklám is egyben vagy inkább lelkes önkéntesek csinálták?
Nem két fillér lehetett ennyi kockát beépíteni...
Pláne sok idő.
@toto92: Legóból nem lehet olyan tartószerkezetet csinálni, ami megtartaná saját magát, nem hogy szelet, esőt, mozgást. Ráadásul nem is kellene közel lennie a valódi felsővezetékhez. Ha meg lehúzott állaptotút csinálsz, az nem látszik lentről :)
@toto92: Gondold azt, hogy alsóvezetékes :-)
Az a P.XII-es HÉV személykocsi pedig piszkosul nagyon jól néz ki. Gondolom (mert megnéztem :o) a MWG gyártotta és de jó volna belőle látni és rajta utazni a felújított példányon. Ha meg van még egyáltalán.
Beletehették rendesen az anyagot abba a "pőrekocsiba", már mint az alvázába, hogy 130 év múlva is használható...
@Hamster: természetesen csukva gondoltam, de szerintem elfért volna a tetőn. Vagy valami imitáció hogy van ott valami berendezés. Vagy bármi csak ne úgy nézzen ki mint egy magányos vezérlőpótkocsi :)
@geegee: De hát pont most írtam, hogy nem 130 évvel ezelőtt, csak 115 :)

Egyébként bazi vastag I-gerendák, ha törik vagy fogy, ráhegesztenek, nem gondolom, hogy nagy titok lehet mögötte. Ráadásul ez nem ment egész héten reggeltől-estig, mint manapság a Combinók a 6-oson.
@toto92: Fogalmam sincs, hogy belülről mi tartja az egészet (biztos nem önmaga), de azért egy áramszedő nem két kiló, még műanyagból se. Ha egy hétig zárt térben lett volna kiállítva, lehet, hogy megcsinálták volna, de a szabadban hetekig... Én se erőltettem volna. Ha nehéz, lefújja a szél a tetővel együtt. Ha túl könnyű, lefújja a szél csak úgy önmagában :)
@Hamster: Jó, hát akkor nem tudom olvasni...
:D
Igaz, valszeg nem nehéz karban tartani.
Vajon a lego felépítmény enyben van, egy tömbként, vagy vannak bent üregek, kikönnyítések, netán valami utastér...?
:-)
@geegee: Kizártnak tartom, hogy tömb lenne, az hatalmas mennyiség lenne, és súlyban is kb. ott lenne, mintha sínszállítóként használnák :) De engem is érdekelnének a statikai részletek.
süti beállítások módosítása