A hajózási szezonnak mindjárt vége, lassan át kell térni más témákra?
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
Hamster:
@nyelv-ész: Nekem si furcsa, de ezt írták a weboldalakon, amiket találtam. Az arctalan 55-ösre még én is várok, az vol... (2025.10.21. 11:10)A VII. Ferihegyi Ikarus Találkozó néhány pillanata
nyelv-ész:
Az az '56-os 55-ös meseszép :-) Bár a wiki azt írja, 57-ig széria volt a tetőív ablaksor, és csak utána lett opcionáli... (2025.10.21. 10:56)A VII. Ferihegyi Ikarus Találkozó néhány pillanata
Hamster:
@Flankerr: A Renate olyan nekem, mint a Szigliget, hogy csomószor fotóztam, és tök praktikus hajó, de nem néz ki jól f... (2025.10.20. 10:45)Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
gigabursch:
@Hamster:
Igen, csak a címlappal teszteled, hogy ismeri-e az olvasó a Dunát.
Amúgy a Dunának sok jobbparti mellékfo... (2025.10.17. 14:07)Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
Flankerr:
1. Tiltakozom, szerintem a Renate szép :)
2. "A Schifffahrtsaufsicht (hajózási felügyelet) majdnem olyan szép szó, mi... (2025.10.16. 23:17)Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
gigabursch:
@Fradista Utazó:
Kivéve Immedingen és Tutlingen között, de csak ha nagy a víz. Mert ha nincs...
Nekem volt szerencsém... (2025.10.15. 21:12)Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Megint volt busztalálkozó az Aeroparkban. Az idő nem volt szép, a buszok igen :) A videóhoz elég sok magyarázó feliratot írtam, ehhez a buszok adatait a netről vettem, remélhetőleg stimmelnek. Például az, hogy az indexképen jobbra látható Ikarus 66-os fiatalabb, mint a balra látható kockabusz!
Az elmúlt két évben lazára vettem az immár csak évi egy balatoni retróhétvégén részvételt, igaz, a program is soványabb lesz évről-évre. Vagy csak nagyon el voltunk kényeztetve az első néhány alkalommal? 2025 a most hatvanéves Szergejekről szólt; kár, hogy úgy ünnepeljük ezt a kort, hogy közben még aktívan dolgoznak! Persze volt Nohab is, meg Púpos, de nem volt például gőzös, úgyhogy a kora hajnali lemenetel és kései hazaindulás helyett csak addig nézelődtem és utazgattam, amíg jól esett. Idén elég aktívan szerepeltek a régi buszok, az aktívat úgy értve, hogy amikor lerohadt egy vonat (egy Csörgő miatt - a Szergejek a két évvel ezelőttel ellentétben most szépen muzsikáltak), a pótlásba bevonták az egyik faros Ikarust, igaz, nem modern buszok helyett, hanem mellett. Eredetileg gondolkoztam azon, hogy velük is utazzak, de az az igazság, hogy a napon álló klímátlan 266-os ugyan szép látvány, de rajta ülni nem annyira jó :) De buszozás nélkül is klassz két nap(közben) volt:
Érdekes, hogy már az én életemben mekkorát változtak a dolgok: kiskoromban még csak épült a Duna-Majna-Rajna-csatorna, amitől akkoriban a világ megváltását várták, de azóta elkészült, és azt mondják, hogy leginkább a szállodahajók működését forradalmasította, az összeurópai szállítmányozást nem. A csatornán most konkrétan nem jártunk, de elmentünk mellette, és ennek kapcsán utánaolvastam, hogy hányszor nekiveselkedtek a kapcsolat megépítésének. Sokszor, úgyhogy írtam kicsit róla. A turistaút célja persze nem ez volt, hanem például a weltenburgi áttörés, amin átkanyarogva egész hihetetlennek tűnt, hogy ez ugyanaz a Duna, aminek rakodópartjának alsó kövéről József Attila az elúszó dinnyehéjat nézte. Szintén érdekes volt Passau, bár ott már jártam, csak nem a hajókat figyeltem. A legjobb pedig az volt, amikor a Duna itthoninál extrémebb kanyargásain áthaladva virslivel tömtük a fejünket, majd átzsilipeltünk az aschachi gáton/erőművön. Ezt az oldalt szerintem az is simán megnézheti, aki unja a dízelmotorhangos-kikötős-mármegint-itt-egy-váci-vízibusz oldalaimat, mert ez most inkább útileírás sziklákkal, hegyoldalakkal, régi városházákkal, nem pedig hajós képmutogatás:
2024 novemberének utolsó napján végre olyan vonattal utazhattam a Gyermekvasúton, amit az a mozdony vontatott, ami gyerekkoromban a Széchenyi-hegyi állomáson szoborként volt kiállítva. Jó hosszú út vezetett a talapzattól a talpraállásig: ha jól számolom, akkor kb. húsz év eltelt közben, de felmutatható eredménnyel, hiszen most ott pöfögött előttem! Egyébként nyugtassatok meg, hogy nem csak szerintem néz ki úgy ez a gép, mint az első Volkswagen Transporter sorozat, a "hippibusz" :)
Már többször mutattam vitorlásokról képet, sokszor azzal a szöveggel, hogy az ott egy ilyen vagy olyan "cirkáló". Természetesen nem hadihajókról van szó, nem az Aurórára kell gondolni :) de ezúttal megpróbálom elmagyarázni, miért érdekesek, és miért szeretem őket. A most következő oldal modern versenygépekkel indul, de nem kell megijedni, hamar megérkeznek a régimódi gépek: a dragonok, hatméteresek, a valaki-mondja-meg-micsodák, és persze a mindenféle cirkálók: 30-asok, 40-esek, 50-esek és 75-ösök. És persze mindig ott a háttér: a löszfalak keleten, a Tihanyi-félsziget hegyei, a köröshegyi viadukt, vagy épp a Badacsony, merthogy a vitorlás hangulat a környezettel együtt teljes...
Szerencsésebb lett volna, ha 2003 áprilisának utolsó napján kölcsönkérek valakitől legalább egy VHS kamerát, de sajnos nem készültem arra, hogy a tanuló Tatra szerelvény a Thököly úton át fog Józsefvárosból Újpestre menni, úgyhogy jobb híján a digi fényképezőgépemmel próbáltam megörökíteni a helyzetet. Akkoriban a megfizethető árú digi fényképezőgépek visszafogott teljesítménnyel tudtak csak mozgóképet rögzíteni, és az én gépem se volt kivétel: egyrészt 320x240-es méretben videózott, 15 kockával másodpercenként, rommá tömörítve, és azt is maximum 30 másodperc hosszan. Megpróbáltam valami AI toollal upscale-elni, de nem sokat segített. Ja, és a gép nem vette a hangot, pedig amúgy volt hangrögzítő funkciója, de a két dolgot nem tudta egyszerre csinálni. Képstabilizátor meg végképp nem volt benne. Azért mégis örülök, hogy legalább ennyi megmaradt a szó szerint megismételhetetlen élményből! Ezután legjobb tudomásom szerint már csak egyetlen villamos járt itt, igaz, az többször is: a VEKE különjárati UV-ja 2003. május 3-án.
Érdemes figyelni, ahogy a közúti forgalom jobbról előzi a rossz vágányokon csak "gyök kettővel" haladni tudó villamost: az eredetileg itt közlekedő 44-es és 67-es villamosok közül az előbbi '95-ben, utóbbi pedig '97-ben megszűnt, utána nem nagyon foglalkoztak a sínekkel. A vágánykapcsolatot 2001-ig használták üzemi menetekre, mert ez volt az egyetlen hálózati kapcsolat a zuglói vonalakhoz. Abban az évben aztán átadták a 3-as villamost, ami az Örs vezér téren csatlakozott a villamoshálózathoz, innentől kezdve a Thököly útra már nem volt szükség. A sínek 2003-ban már csak a Baross tér és a Hungária körút közt voltak használhatók, úgyhogy a szokatlan utazás ott tért vissza "normál medrébe".
Idén hatvanéves a MÁV egykor M62-nek számozott, becenevén Szergejként emlegetett dízel-villamos mozdonytípusa. Az M62-es jelzést a közelmúltban lecserélték a 628-as sorozatszámra, ami azért kár, mert ezt a típust annak idején annyira a MÁV kedvéért kezdték fejleszteni, hogy a szovjet - és azóta ex-szovjet - jelzése is M62 lett, de így nevezik még Mongóliában is!
A jobban sikerült M61-es típust, azaz a Nohabokat már rég nyugdíjazták, elvileg kis sorozat mivoltuk miatt, az M62-esek viszont még velünk vannak, bár a fűtési energiaellátás hiánya erősen korlátozza személyforgalomban való használhatóságukat. Szeptember utolsó szombatján viszont nem volt olyan hideg, hogy fűtés kellett volna, de olyan meleg se, hogy klímára lett volna szükség, úgyhogy teljesen jó helyük volt a lajosmizsei vonalon, ahol aznap számos vonatot ők vittek:
És nem csak a szokásos retró festésű magyar gépek voltak ott, de két cseh/szlovák masina is tiszteletét tette. A fentebbi képen az egyik ilyet látjuk - ahogy a pályaszámtáblán olvasható, ők nem M62-esnek hívták őket. A Füstiben még ennél is több Szergejt lehetett látni, de engem az utazgatás most jobban érdekelt.
A "Twin City Liner" egy vízsugárhajtású katamarán, ami kb. másfél óra alatt megy fel a szlovák fővárosból az osztrákba (másik irányban kicsit gyorsabb). A szárnyashajónál lassabb volt (nem láttuk 52 km/h fölé menni, viszont minden egyes teherhajónál lassított), de tágasabb az utastere, rendes büfé van benne, plusz nyitott fedélzete azért, hogy bőrig ázhass a felvert víztől :) A videóhoz magyarázó feliratokat is írtam, remélem, lesz, aki végigolvassa őket, ha már ennyit melóztam velük - a "CC" gombbal lehet bekapcsolni, már ha nincsenek eleve bekapcsolva:
Egyébként eléggé megdöbbentett, hogy mekkora hullámokat vet a masina. Egy hónapal később elmentem megnézni a bécsi érkezést, és úgy nézett ki, mintha a Donaukanal víze a felszínen vagy egy percig áramlással szemben ("felfelé") folyt volna, miután áthaladt rajta és kikötött, pedig ugye akkor már nem is ment gyorsan:
2025 szeptemberében ismét villamoskiállítást rendeztek az Autómentes Hétvége kapcsán a Szabadság hídon. A napközben egy helyben álló tujákat most nem volt kedvem fotózni, de a kora reggel oda tartók, illetve az este onnan távozók egy részét levideóztam. Nem akartam mindent megörökíteni, de azért elkaptam a hármas UV-t, az egyirányú Bengálit, a Mukit, és a két régi kéttengelyest, a 611-est és a 436-ost. A rendezvényre aktuális típusok is érkeztek, némelyiket szintén lekaptam. A videóhoz jó sok magyarázó feliratot írtam, remélem, lesz, aki végigolvassa őket :)
Ez megy most