Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

augusztus 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

  • haromegesztizennegy: 87' nyarán sokat ültem gyerekként a fonyódligeti vasúti átjáróban, várva a vonatokat. Az igazi élmény a délibe tartó j... (2020.08.07. 20:12) Szergej menni Balaton
  • ötköb: Az mindig lenyűgözött, hogy amikor a Szergej álló helyzetben járó motorral volt egy állomáson, már messziről rengett a... (2020.08.07. 19:12) Szergej menni Balaton
  • Aureliano Buendía: az új MÁV festés borzalmas, nem tudom, mire gondolt a szerző, de kb. az óvodás gyermekem színezne hasonlóan, ha ilyen ... (2020.08.06. 18:03) Szergej menni Balaton
  • sanyikám: De kár, hogy nem zakatolnak. :) (2020.08.06. 17:11) Szergej menni Balaton
  • Flankerr: Ez a bajszos verzió bejövős. Kivéve amikor kigyullad :( (2020.08.06. 16:06) Szergej menni Balaton
  • humorpalanta: @Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember: Érdemes végigkattintgatni a linkeket. (2020.08.04. 14:39) A 105Na örök!
  • Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember: Megnéztem volna az alacsony padlót, de minden kép a villamosoknak a másik oldalát mutatja. (2020.08.04. 07:12) A 105Na örök!
  • Mickey Pearce: 2016-ban utaztam olyan hipermodernnek látszó villamoson Łódzban hogy volt légkondi, jegyautomata és gyors wifi. Csak n... (2020.08.04. 04:12) A 105Na örök!
  • Zed is not dead yet: Ott volna a skoda, nem? Miskolcon is skodák vannak, alacsonypadlósak, modernek, jók. (2020.08.04. 02:24) A 105Na örök!
  • Hamster: @mester utca: Nem igazán mai minőségű járművek azok, a megbízhatóságuk anno se volt csodálatos. Egy két- és egy háromt... (2020.08.03. 19:28) ... amúgy volt Nohab is!
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (10) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (94) autók (82) bach (5) balaton (37) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (21) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (791) budapesti pillanatok (44) buék (9) busz (85) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (267) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (34) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (401) énzene (19) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (27) erfurt (7) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (28) felső szilézia villamos (25) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (18) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (32) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (10) gitár (36) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (34) gyermekvasút (28) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (325) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (34) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (854) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (44) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (5) közlekedés (353) kritika (71) kulfoldi szemmel (93) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (49) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (314) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (46) nosztalgia (221) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (104) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (6) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (43) prága (22) programajánló (27) púpos (16) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (75) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (25) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (25) taurus (7) technika (55) technikatörténet (56) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (370) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (60) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (181) uv (38) vár (11) várnegyed (8) város (412) városkép (87) városliget (8) vasút (478) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (769) villamos (693) vlog (7) vonat (8) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (35) youtube (282) zene (194) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az UV-k búcsúja Dél-Pesttől

2020.08.09. 07:00 :: Hamster

Összedobtam mostanában néhány videót régebbi, még fényképezőgéppel készített felvételekből. Ezek egy része annak idején már felkerült a youtube-ra, de csak úgy önmagában, maximum 10-20-30 másodpercben (a fényképezőgépem ennyit tudott egyszerre felvenni, és ezt is csak 640*480 pixel méretben, 15 kockával másodpercenként), túlnyomó részük viszont csendben pihent a külső HD-n. Az első ilyen "retró" filmecske az UV-k, a második pedig a nagykörúti csatolt Ganzok utolsó idejét mutatta 2005-2006-2007-ből, de talán ez a harmadik sikerült a leghangulatosabbra:

Dél-Pesten a hannoveri kocsik hamar elkezdték átvenni a régebbi típusok helyét: a 13-asból lett 3-as 2001 októberében indult, az 50-esen pedig ugyanazon év novemberében jelentek meg a német járművek. Ehhez képest a kispesti 42-es és a pesterzsébeti 52-es elég sokáig tartotta magát: itt 2006 júliusának utolsó napján mentek el az utolsó UV-k, helyükre a Nagykörútról a Combinóknak köszönhetően felszabadult Ganz csuklósok kerültek*. Természetesen ott kellett lennem az öreg tuják utolsó óráiban! A villamosvezetők külön az eseményre festett táblákkal, illetve a fotósokkal szemben tanúsított extra türelemmel készültek a búcsúra, a hab a tortán pedig az volt, hogy az utolsó menet után a szerelvények már nem a Száva utcai kocsiszínbe álltak be, hanem átcsattogtak Zuglóba, hogy a selejtezésükig eltelő időt ott töltsék. Volt egy hangulata, ahogy a vérpadra menő** villamosok libasorban kanyarogtak végig a már nem emlékszem, hogy miért, de erősen cikk-cakkos útvonalon! Olyat például ma már nem lehet csinálni, mint ami az egyik snitten látszik, hogy egy UV szerelvény elhalad három másik mellett...

Ha valakit érdekel, itt van az akkor készült beszámolóm a búcsúról

 

* az 52-esen ekkor egy ideje esténként már hannoveri kocsik jártak, de a búcsú éjszakája az UV-ké volt
** ez csak részben igaz, mert néhány szerelvény egy időre még átkerült Kelenföldre, ahol a 19-esen és a 49-esen jártak

Szólj hozzá!

Címkék: budapest videó város tömegközlekedés villamos uv budapesti pillanatok csak egy videó

Szergej menni Balaton

2020.08.06. 07:00 :: Hamster

A Púposok, a 424-es és a már kötelező körnek számító Nohabok mellett Szergejek is tiszteletüket tették az északi parti vonalon a két retró hétvégén:

dsc_6122-2.JPG

A vasútbarát irodalomban állandóan a "szovjet erőművész" eposzi jelzővel illetett típusból kettővel is találkoztunk július első vasárnapján. Az egyik az aktuális egyenfestést viselő 165-ös volt, ...

dsc_6349-3.JPG

... a másik a "bajszos" 194-es. Sajnos az általuk vontatott vonatok normális kocsikból álltak, ellentétben tavallyal, amikor csíkos győri stokkal tették még emlékezetesebbé az utazást.

5 komment

Címkék: balaton videó képek vasút szergej

A 105Na örök!

2020.08.03. 07:00 :: Hamster

Nemrég meséltem a lengyelek hetvenes évektől gyártott kockavillamosáról, a 105N sorozatról, melynek előtörténete... hát, legalábbis rendhagyó. A 105N/105Na/805Na családból a kilencvenes évek elejéig körülbelül háromezer példány készült a chorzówi Konstalnál, ...

img_20191227_123829.jpg

... így egyátalán nem meglepő, hogy ma is mindenfelé találkozni velük, többek közt Wrocławban is. Ez itt fent például egy '77-es példány, amit valamikor kicsit modernizáltak, többek közt "szimplán duplává" téve az addig "dupla dupla" középső ajtót.

dsc_4249.jpg

A modernizálást a helyi főműhelyből kivált Protram végezte, mely hamarosan komolyabb átalakításokat is vállalt, létrehozva a fentebb látható 105NWr típust. A fotón egy szintén '77-es gyártású kocsit látunk!

dsc_4254.jpg

A modernizálás sikerén felbuzdulva a 204WrAs sorozatot már újonnan gyártották a kétezres évek közepén, aszinkron motorokkal, de továbbra is megtartva a 105Na szerkezetét. Ez persze azzal járt, hogy ezek az új villamosok régimódian magaspadlósak voltak, ...

6 komment

Címkék: képek technika villamos lengyelország pcc wroclaw konstal

... amúgy volt Nohab is!

2020.08.01. 07:00 :: Hamster

A júliusi retró hétvége kapcsán azon gondolkoztam, hogy mekkora már, hogy a korábbi nyári nosztalgiakampányok sztárja, a Nohab csak egy volt az érdekességek közül, hiszen most volt Púpos, Szergej és 424-es is. De azért persze őt is megvártunk néhányszor. Sőt: őket!

6 komment

Címkék: balaton videó vasút nohab csak egy videó

Sorakozó Hűvösvölgyben

2020.07.28. 07:00 :: Hamster

Gyerekkoromban az Úttörővasúton nem volt nosztalgia motorkocsi, pláne nem volt gőzös; minden vonatot a román gyártású Mk45-ösök vontatták, emlékeim szerint egységesen olyan sárga-piros festésben, mint amilyet ma a 2006-os pályaszámú példány visel:

dsc_5693-2.JPG

A nem túl távoli múltban a járművek aztán új festést kaptak. Pontosabban újonnan kapták, de régi jellegűt, piros alsó résszel és villám alakú díszcsíkkal.

dsc_5727-1.JPG

Az első Mk45-ös - a 2001-es pályaszámú - festése igyekezett megidézni az eredetit, de első körben felül fehér volt. Ezt később korrigálták, hogy megegyezzen az érkezés korabeli színtervvel - ennek eredményét látjuk itt fent. Meg a fordítókorongot, amit még sose láttam üzemben. Eddig.

dsc_5939-1.JPG

Ezen a szép nyári reggelen azért volt szükség a mozdonyfordításra, hogy minden gép egy irányba nézzen: rövid orral a nap felé!

4 komment

Címkék: budapest videó képek vasút gyermekvasút kisvasút mk45

R.I.P. Peter Green

2020.07.26. 00:01 :: Hamster

Az átlagember számára Peter Green neve valószínűleg semmit sem mond, ezt a számot viszont szerintem mindenki hallotta már:

Az "Albatross" a Fleetwood Mac hatalmas slágere volt 1968-ban. Ez a Fleetwood Mac azonos is azzal, amelyik később amerikai stílusú rádiórockban utazott, meg nem is. De ne szaladjunk előre a történetben!

Peter Green 1946-ban született Londonban, és hamar felfedezte magának a zenét; tinédzserként már együttesekben nyomult, hol basszus-, hol rendes gitáron. A hatvanas évek közepén kinézte magának John Mayall zenekarát, a Bluesbreakerst, ahol '65-66-ban egy bizonyos Eric Clapton nevű fickó gitározott. Green állítólag többször megpróbálta magát rátukmálni Mayallra, és hamarosan lehetősége is nyílt vele játszani, amikor Eric lelépett Görögországba nyaralni. A gitáristen ekkor még visszajött, de hamarosan végleg otthagyta a csapatot; ekkor Peter rendes tag lett, és játszott a következő Bluesbreakers lemezen. Ezen elsősorban Mayall szerzeményei és feldolgozások szerepeltek, de helyet kapott két Green szerzemény is. Közülük a fentebb hallható, The Supernatural című valószínűleg nagy hatással lehetett Carlos Santanára, aki a karrierje egy részét erre a fajta hangulatra és hangzásra építette.

Greennek aztán elege lett a Bluesbreakersből, amit Mayall más irányba szeretett volna továbbvinni, és inkább saját együttest alapított. Ez nagyjából úgy zajlott, hogy kilépett John Mayalltól, és magával vitte a dobost és a basszgitárost. Előbbit Mick Fleetwoodnak hívták, utóbbit John McVie-nak, az ő nevükből alkotta meg a banda nevét, a Fleetwood Mac-et. Egyik korai slágerük a Black Magic Woman című Green-szerzemény volt - igen, ez az a dal, melynek feldolgozásával Santana igazán híres lett.

De Green nem csak lassú blues-okat írt, hanem olyan dalokat is, mint az "Oh well", ami szerintem a riff-orientált hetvenes évekbeli rockzene egyik előszele volt. Mellesleg 1970-ben néhány fellépésen egy Skid Row nevű ír banda volt a Fleetwood Mac előzenekara, egy bizonyos Gary Moore-ral gitáron. A fiatal srác játéka annyira tetszett Greennek, hogy elhívta magához beszélgetni, majd a menedzserén keresztül elintézte, hogy az ír együttes lemezszerződéshez jusson.

3 komment

Címkék: zene gitár youtube blues gary moore r.i.p. les paul peter green

Cégtörténetek: Ausztria

2020.07.24. 07:00 :: Hamster

A csehszlovák, a lengyel, a német és a svájci cégtörténetes oldal után az osztrák a logikus folytatás. Érdekes, hogy akárcsak Svájcnál, sok nagynevű cég már itt sem létezik: nincs már floridsdorfi vagy bécsújhelyi mozdonygyár, se Jenbacher, Lohner vagy SGP...

Cégtörténetek: Ausztria
Csak alap adatok: mikor mi, esetleg hol, Elintől a bécsújhelyi mozdonygyárig

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria busz vasút cégtörténet villamos technikatörténet hampage

A csehszlovák villamosok budapesti bevonulása

2020.07.20. 07:00 :: Hamster

Két hónapja említettem, hogy idén negyven éve közlekednek a csehszlovák Tatra villamosok Budapesten. Természetesen ez a történet nem azzal kezdődött, hogy az első T5C5 szerelvény kigördült az 59-es vonalra, de nem tudtam mivel demonstrálni az előzményeket. Ez hirtelen megváltozott, amikor egy kedves ismerősömön keresztül eljutottak hozzám Tomáš Dvořák képei...

A hetvenes évek közepén program indult a budapesti villamosüzem korszerűsítésére, amire szükség is volt, hiszen még bőven közlekedtek olyan járművek a városban, melyek Ferenc József uralkodásának idején épültek! A Ganz Villamossági Művek és a Ganz-MÁVAG ekkor már ugyan egy ideje szállította az "ipari csuklósokat", de nem olyan ütemben, mint kellett volna, így felmerült, hogy más forrásból szerzik be a kéttengelyes motorkocsikat kiváltó új villamosokat. Ez gyakorlatilag csak egyetlen gyártót jelenthetett: a ČKD Praha smíchovi üzemét, mely a világ legnagyobb villamosgyáraként Tatra márkanéven ontotta magából a járműveket.

1583_exbrno_moszkva_ter_19751212.jpg

Első körben 1975-76-ban három próbavillamos érkezett Budapestre Brnóból: az 1583-as és 1588-as pályaszámú T3-as, és az 1013-as pályaszámú K2-es csuklós. A fentebbi képen az első éppen a Moszkva téren fordul; érdemes megfigyelni, hogy többen nézik, hogy a síneken marad-e a vágányrengetegen áthaladás közben!

1588_exbrno_marx_ter_19751212.jpg

Ezen a fotón az 1588-as T3-as fordul ki a Kádár utcából. A próbák érdekesek lehettek, mert a Tatrák húsz centivel szélesebbek voltak az akkori legszélesebb budapesti villamosoknál, így különösen figyelni kellett a peronok mellett elhaladáskor és az ívekben kisepréseknél. Hozzá kell tenni, hogy ez a probléma máig megmaradt néhány helyen, például a Szabadság hídon ma is csak különleges odafigyeléssel mehet át a típus, mert az ablakból esetlegesen kihajoló utast elviheti a szembejövő villamos. Villamosvezetői elbeszélések alapján volt is hasonló baleset a Szilágyi Erzsébet fasorban, csak ott a sínek közti oszlopok jelentették a gondot. Szerintem bátor döntés volt, hogy az NDK-s városokkal ellentétben a BKV nem kérte a kocsiszekrények keskenyítését, hiszen ennek köszönhető, hogy a 2,4 méter széles TW6000-esekkel, Combinókkal és CAF-okkal nem voltak különösebb gondok ilyen szempontból. Ezzel ellentétben sok "nyugati" villamosüzemben vásárolnak akár ma is 2,2 vagy 2,3 méter széles villamosokat, csak mert soha nem lépték meg a hálózatuk szélesebb járművekhez való átépítését - márpedig az alacsonypadlósoknál tényleg minden centiméter számít!

8011a_praha_hloubetin_19780720.jpg

A másik fontos döntés az volt, hogy nem "gömbölyű" Tatrákat kaptunk, hanem az új T5-ös generációt passzították hozzá a BKV igényeihez. 1978-ban el is készült a két prototípus 8011-es és 8012-es (prágai) pályaszámmal. Ami számomra meglepetés volt, amikor először láttam képet az első kocsiról, az az, hogy eleinte még nem volt meg a ma is használt kombinált féklámpa/index burkolat, helyette Zsiguli hátsó lámpákat használtak, akárcsak évekkel később a BKV "Csufi" nevű barkácsvillamosának építői.

8011b_praha_hloubetin_19780720.jpg

Természetesen hátulra is ugyanilyeneket raktak fel. Szokatlan még a hátsó ajtó előtti kifordítható létra-fok sor, ez később eltűnt.

8011_praha_namesti_republiky_19781018.jpg

A járműveket értelemszerűen Prága utcáin próbálgatták először, itt például a Náměstí Republikyn láthatjuk a későbbi budapesti 4000-est. Ma nem kicsit másképp néz ki ez a hely!

21 komment

Címkék: budapest prága videó 1980 1978 képek tatra villamos 1979 technikatörténet 1975 t5c5 kulfoldi szemmel Tomas Dvorak

Kövesse azt a 424-est!

2020.07.19. 07:00 :: Hamster

Miután a Tapolca felé tartó 424-eses személyvonatot elkaptuk pár helyen, abban reménykedtünk, hogy Badacsonynál is elébe tudunk kerülni. Ez nem jött össze még Badacsonylábdihegynél se, viszont azt meg sikerült örökíteni a sínekkel egy darabon párhuzamosan tartó 71-es útról, ahogy elindul és felgyorsít a vonat. Sajnos a felvétel nem lett olyan hosszú, mint annak idején a klasszik Szergejes, vagy a remot Szergejes tehervonatos, de azért így is jópofa volt! Még sose mentem párhuzamosan gőzössel, izgett-mozgott rajta minden:

Tudom, ideje lenne venni egy stabilizátoros kamerát vagy egy elég erős gimbalt, hogy ne ugráljon a kép, meg egy olyan mikrofont is, ami a mozdony hangját veszi fel, nem a szélzajt, de ez van. Annyit tudtam tenni, hogy rákevertem egy kis zenét arra a részre, ahol csak az hallatszott, hogy PFPFPFPFPFPFPFPFPFPF :)

4 komment

Címkék: balaton videó vasút gőzmozdony 424 csak egy videó énzene

A kétpúpú vonat

2020.07.16. 07:00 :: Hamster

dsc_6243-2.JPG

A július eleji balatoni retró hétvégén a legnagyobb sztár természetesen a 424-es gőzös volt, de velem együtt sokak szívét megdobogtatta egy másik öreg gép is: az M40-es, becenevén a "Púpos".

dsc_6187-2.JPG

Ráadásul nem is egy, hanem rögtön kettő is tiszteletét tette az északi parton! A tavalyi retró hétvégén volt ugyan egy dupla gépes vonat (amiről sajnos lemaradtam), de akkor alapvetően szólóban dolgozott egyetlen öreg vas, most viszont együtt vontatott két mozdony. Külön örömömre szolgált, hogy az egyik gép a jelenlegi festésmintának megfelelő piros (narancs) volt, a másik pedig zöld. És nem is akármilyen zöld! Annak idején a 113-as és a 114-es gépnél is zavart, hogy az emlékeimhez képest élénkebbre festették vissza őket - most azonban a 219-es pályaszámú példány volt a nosztalgia festésű masina a szerelvényben, és ennek a zöldje az, amire emlékszem régről. Tudom, mire fel vagyok ennyire válogatós piros-zöld színtévesztőként... de mások is megerősítették, hogy ez a szín jobban hasonlít a régi időkben használtra :)

7 komment

Címkék: balaton videó képek vonat púpos