Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Norman Bates háza a Thököly úton

2009.04.02. 19:11 :: Hamster

A Thököly út az én idealizált városképemben mindig egyfajta második Andrássy út volt, már amennyiben annak Kodály köröndtől kifele eső szakaszára gondolok: kétoldalt fák, a kerítések mögötti kertekben tornyosuló villákkal, díszes bérpalotákkal. Csak hát az idők során elkopott a varázs, a város és a kerület vezetése pedig sose akart erre a hangulatra rágyúrni, inkább valami ún. világvárosi főútvonalat akart látni, alul metróval, fent kétszer két sávon haladó autókkal.

Mondván, hogy ez egy főútvonal. Persze az: csakhogy egy olyan, amin ma a délutáni csúcsban is lehet két zöldhullám közt több sarok hosszúságban üres úttestet fotózni. Igaz, legfőképp azért, mert az autósok ha csak tehetik, elkerülik a foghíjas kockakövet, illetve mert a Keleti felé perpillanat nem járható át (itt jegyzem meg, a dugó mindig a Mexikói útnál, a Hungária körút kereszteződésében, és a Rákóczi útba betagozódásnál jeletkezett - ami azt jelenti, hogy nem a saját keresztmetszete miatt tűnik zsúfoltnak a Thököly). Ennek ellenére Zugló nem dőlt össze - a jelek szerint erre az a megoldás, hogy kétszer két sáv aszfalt kerül az aknamező tetejére, és akkor végre jöhetnek az autók. Mert hát egy egy budapesti kerületi főutca nem lehet meg dugó, zaj és por nélkül. Ha mégis meglenne, majd ők odacsábítják őket! Nehogymár ilyen legyen!

De most nem is erről szeretnék írni, és nem is arról, hogy vajon valaha leesik-e a helyieknek, hogy a négyes metró, melynek perpillanat a Keletiig való eljutása is egyre nyögvenyelősebb, valószínűsíthetően évtizedig-kettőig nem fog eljutni nem hogy Újpalotáig, de még a Bosnyák térig sem. Hanem hogy az emberek jó része valószínűleg észre sem veszi, milyen jópofa/szép/fura/nemtommilyen épületek mellett robog el a hetes busszal (ami a hepehupás kockakövön csoszog, miközben a már több mint tíz éve használaton kívül álló sínek még mindig nem rosszabb állapotúak, mint bármelyik átlagos budapesti villamosvonalé).

Például a topic címében is említett Bates Ház tesója mellett:

Oké, nem száz százalékig olyan, de azért a hasonlóság elég vicces. Persze ki tudja: lehet, hogy a Hitchcock-film sztoriját egy rosszul sikerült budapesti kirándulás ihlette?

Erről a házról meg egy másik thrillert lehetne írni: arról, hogy hogyan vesztette el a tetejét :)

Ezt a homlokzatot a jelek szerint a közelmúltban rendbehozták, legalábbis annyira, hogy ne omladozzon. A sok üres felülettől és a különböző ablakoktól valahogy mégis olyan... idegenszerűen néz ki.

Az is tököliutas jelenség, hogy nem csak arányos villák állnak egymás mellett a közel azonos méretű kertekben, hanem jókora tömbök is, amelyeket nem bírok nem monolitnak nevezni. Ezek gyakorlatilag egymás szájába lógnak, pedig megfelelő szabad térben lehet, hogy nem is lennének olyan furcsák. A képen látható ház érdekessége, hogy csak szemből ilyen pöpec állapotú; oldalról már kopottabb:

A sarkon levő vakkapu-szerűség mondjuk érdekelne, hogy egykor valóban kapu volt-e, és ha igen, hova vezetett :) Kicsit arrébb van egy hasonló arányokkal rendelkező másik "monolit" is:

Számomra ennek van egy kis Kós Károlyos beütése is, de nem is ez a legérdekesebb az épület kapcsán, hanem ő:

Igen, egy szobor, aki csak áll az erkélyen, és nagyon néz a Thököly út felé. Vélhetően egy Kováts Kriszta dalszöveg is róla szól, de ha valaki olvassa ezt, megírhatná a szobor valódi történetét is.

58 komment

Címkék: budapest város képek utcakép zugló thököly út

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr661040908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A szobor tortenete (allitolag):
Valamielyik vilaghaboru vegen (erre nem emlekszem, hogy melyik) egy holgy nezte a hazatero katonak vonulasat a Thokoly uton. Amikor meglatta a ferjet a katonak kozott, annyira megorult, hogy az izgalomban szivinfarktust kapott es meghalt. A no emlekere allittatta a szobrot az ozvegye.
@zugloisrac:

Szép történet.

Sajnos, ha jól látom ezt a szobrot sem kerülte el az IKV-s felújítás. Ezek a barbárok anno mindent lefújtak kőporral.
Ezzel sajnos eltömítették a finom részleteket, és ugyan valamelyest megvédték a szobrot, de egyúttal meg is csúnyították.
A Török András-féle Budapest: A Critical Guide-ban emlékeim szerint az a változat van, hogy a feleség várta a férjét az I. Világháborúból de a spanyolnátha közbejött a boldog újraegyesülésnek.
Milyen jól kibirja a Thököly út a mai forgalmát. Egy sávnál mi a fenének többet rátenni?
Tök jó post! Régen naponta jártam arrafelé. Máig él bennem az emlék, amikor 89 végén a romániai követség előtt Erdélyért tüntettek, és egy táblárra azt írták: Ha egyetértesz velünk, dudálj! És a hetes busz, melyen utaztam, dudált! És mi pedig boldogan integettünk a demonstrálóknak! Akkor együtt voltunk még...
Áhá, szóval te fényképezgettél valamelyik nap itt az Ilka-Thököly sarkán.:). A legeslegjobb az volna, ha újraraknák a kockaköveket, de ki ért már ahhoz. Na meg hát ugye a villamos... a kerékpárútra meg gondolni se merek.
Ide's tova 60 éve lakom Szuglóban és a szoborról szóló mindkét történetet ismerem. Nálam is idősebb lakosok a második variációt emlegették úgy, mint a valóságot /spanyolnátha vagy hősi halál/ de a lényeg, hogy a hölgy szobra a hiába való várakozás jelképe lett!
1. ház: Ilka utca sarok mellett, a legrégebbiek egyike
2. ház: Jávor utcával szemben, nem elvesztette a tetejét, hanem 1968 körül ráépítettek a korábban egyszintes épületre, amikor valamelyik szakszervezeti társaság költözött be
3. ház: szemben a katolikus templom melletti 1970 körüli lépcsőzetes irodaépülettel (ez utóbbiért a tervező Ybl-díjat kapott), az épületet elkezdték rendbehozni, 1890 körül épült, a belső udvarban szép, öntöttvas tartóoszlopokkal
4.-5. kép: Ilka utca sarok, igen nagy épület, próbálj összehozni egy ekkora épület rendbehozására pénzt, legalább tisztességesen elkezdték. A sarkon 1965 előtt esetleg lehetett kapu, az után nem.
6.-7. kép: a háznak nincs Kós Károlyos (épületekről írva illene Kós nevét nem összekeverni egy kiérdemesült énekesével) hangulata, erdetileg egy ló-nagykereskedő részére épült 1912-ben, később Ybl Lajos volt a tulajdonosa. Az oldalt lévő nőalak történetének semmi alapja. Az eredti 1912-es építéskor már ott volt, az erkély is csak dísz, mögötte sosem volt nyílás, tehát későbbi befalazásról sincs szó. A háborús töürténet mindig előkerül valahonnan, mintha a falnak beszélne az ember, amikor leírja a valós helyzetet.
@zugloisrac: most olvasd el, tanuld meg, és légy oly kedves, legalább Te ne terjeszd már ezt a blődséget.
hehe, nem mondok semmit Hamster. :DDD

szép házak, az a legszebb amikor az embernek a közvetlen környezetéből mutatnak újdonságokat, szép dolgokat, ő meg nagyban meglepődik, mert sose látta.

zugloisrac 2009.04.02. 20:28:37
szép.
@Walter Melone: Az IKV-s felújítás alkalmával a teljes tető párnafa-szerkezetét a "brigád" ellopta. A palaszerkezet kb. egy évtizedig önmagát tartotta.
@venosan: no akkor akár idős, akár fiatal, aki mesélte, szamárság.
Semmi alapja egyiknek sem, a szobor a spanyolnátha előtt már ott volt.
Nagyon jó a poszt!!! És még mennyi ilyen "elfeledett" ház van a városban....Pont ezért szeretek gyalog közlekedni és FELFELÉ nézni...
@HgGina: Oké, hogy urbanlegend, de Te se mondtad el cégülsi a szoboralak valós történetét. Kérlek meséld el nekünk!
köszi a postot, jól esett :) majd ha legközelebb erra jársz nézz be az Abonyi utcába, a Stefánia Palota mögött kezdődik, megy ki a Dózsaig egészen

kezdetnek pld rögtön ajánlom a Zichy G. - Abonyi sarkon az elvarázsolt kastélyt, aminek egyik szobájába minden este belátni, kazettás mennyezet, állólámpa a 30-as évekből, hm
És végül érdemes lenne a Stefánia-Thököly sarkon most felújított épületet is ide rakni. A ráépítés, bár kétségtelenül szakszerű, de nem egészen illik az épülethez.
A házban volt a Schlachta Margiték által menekített zsidók menedéke. Az udvarban szintén szép, öntöttvas oszlopok vannak.
További apróságok a környékről:
- a Thököly étterem tetején még az eredeti világháborús sziréna, utoljára 193 nyarán tesztelték
- az Ilka utca mások oldalűn egy kis zsinagóga, de a mögötte lévő épület valóban Kós-szerű, erdélyi stílusú faragásokkal készült
- a Szabó József utca sarkon szép, kicsit alpesi stílusú épület, sajnos ma már orosz-ukrán vállalkozók kezén, akik különösebben nem törődnek vele
- a román követséggel szemben egy lassan összerogyó korai art-deco épület, mialatt a közterületesek voltak benne, le is rohasztották, pl az alagsorban úgy alakítottak ki lakást, hogy az előírásoknak megfelelő legyen, ezért 70 cm magasságig földet hordtak be
- Stefánia-Thököly másik sarok, Ybl Főiskola tűzvédelmi kar, korábban kolesz is volt, most újították fel igen szépen, sajnos a hátsó udvarban meghagyták a 80-as években hozzáépített betonszörnyeteget (feltehetőleg kazánház), kolesz-időszak alatt szép, karbantartott kosárlabdapálya volt

Van még sok ilyen épület a környéken, nem lenne hely felsorolni őket.
@városjáró: de leírtam, csak el kéne olvasnod figyelmesen. Nincs legenda. Dísz 1912-ből. Ennyi.
@es2300: az épületben László Fülöp festő műterme volt, amit később Sallay András (a korcsolyázó) megvásárolt.
Tavaly elkezdték a felújítást, a kerítés és a két toronyborítás készült el, ezek ára közel 80 millióba került.
Korábban a múterem padlózata alól került elő Tornyai János életművéből többszáz kép, amit feltehetően a felesége rejtett el oda.
Ha már a Zichy Géza utca szóba került, ott van a Zichy-kastély is. Korábban egy festőnő és egy orvos tulajdonában volt. Az orvos és felesége elhúnyt, a festő elköltözött, az épületet megvásárolta egy ide települt kínai. Első látásra tisztességesen felújították (még tart a munka). Hogy a belsőben mit alakítanak át, attól csak félni tudok. Az alsó szinten egy összenyitható zeneterem volt, könyvtárszoba faragott szecessziós és klasszicista fadíszítéssel (amennyire lehetett látni, meggy vagy paliszander. Vörösmárvány, oroszlánfejes falikút a könyvtárszobában, színezett ólomüveg ablak- és ajtóüvegek...
Reméljük, rendes magyar lesz a kínaiból.
@HgGina: Ez nem lehet elégséges válasz. Hiszen nem szokás házoldalakat műerkélyes női alakokkal díszíteni - még a Thököly úton sem. Tehát?
@városjáró: szerintem meg nem szokás a Rákóczi úton Rákóczi faragással díszíteni egy házat. Mátyás királlyal sem az Uránia mellett sem szokás.
Erkélytartó atlaszokkal sem szokás. Ezek mégis mindenhol ott feszítenek.
Ezen a házon pedig szintén nem szokás, mégis ott van.
Pusztán dísznek, ahogy Mátyás, Rákóczi...
Azt hiszem, az 1. képen látható házban jártam egyszer a feleségemmel, egy lakáshirdetésre jelentkeztünk. A tulajdonos, egy idős hölgy, teljesen elsötétített lakásban fogadott minket, csak a lehalkított tévé villódzott. A hölgy leültetett minket, felkapcsolt egy asztali lámpát és a szemünkbe világított. Az arcából semmi sem láttunk, csak a hangját hallottuk: rekedtes hangja volt, mint a nagyon erős dohányosoknak. Kifaggatott az anyagi helyzetünkről, a munkánkról, arról, hogy miért akarunk azon a környéken lakást venni, végül komcsizott egy kicsit. Azt hiszem, elégedett volt a pedigrénkkkel, mert váratlanul engedett az árból és célzott rá, hogy segíteni tud a hitelfelvételben is.

Végig úgy éreztük magunkat, mint Jancsi és Juliska a mézeskalács házikóban. Szélvészgyorsan elhúztuk onnan a csíkot. :)
Stefánia étteremben meg nagyon jól főznek, de tényleg.
@Kettes: ez tetszik, jót nevettem.
@HgGina: Na idefigyelj te élő zuglólexikon. A Rákóczi úti Mátyás szobornak van külön története. Jelesül, hogy az 1902-ben épült ház helyén állt a valamikor Mátyás fogadó, ahol Déryné is gyakran megszállt, s ahol a szabadság harc idején berendezkedett a Honvéd Tüzérparancsnokság is.

(Forrás: Adalékok Belső-Józsefváros történetéhez BVE 1985)
Hehe, én mostanában járok arrafelé naponta.

Én jobban szeretem a belső-Thökölyt, a román meg a vietnámi nagykövetséggel, meg azzal a nagy iskolaépülettel... Bírom a km tégla burkolatot. :)
Szerintem a Román nagykövetség régi páncéllemez kerítése viszi a prímet. Ha még valaki emlékszik rá. Bár lehet ma is megvan.
@Kettes: nagyon jó, ezt most átéreztem! :)))
Tisztelettel jegyeznem meg a harmas szamu kepen latott hazban "birtokolok " egy lakast . Es igaza van a szerzonek az uj homlokzat mogott egy rettenetes allapotu epulet rejtozik . A pinceben szerintem meg Stephen King is felne .
De. Az emberek észreveszik, milyen szép épületek mellett robog el a 7-es busz. Meg csikorognak a villamosok - például a 3-as. Továbbá megjegyezném, hogy a szoborfej NEM Ô és NEM AKI, mert nem élô személy.
jajj nagyon szeretem ezeket a gyonyoru villakat,itt a thokolyn,meg az andrassy ut vonzaskorzeteben...
ha egyszer milliardos leszek,biztos hogy egy ilyenben fogok elni,hatalmas belmagassag,es van a legtobbnek van valami csodas illata(marmint amelyik karban van tartva:D)
rakoshegyen is van egy ket utca pl a bathory,ill a banyapart,ott is erdemes lenne megnezni bar az inkabb eldugottabb
@Bobby Newmark:
Ötven évvel ezelőtt én ABBA a nagy iskolaépületbe jártam. (Jó, egy kicsit kevesebb. Csak szeptemberben lesz ötven ...).
Akkor "Ybl Miklós" Építőipari Technikum volt, most is valami hasonló.
Én is itt lakom, igaz nem a Thökölyn, hanem az egyik kisebb utcában. A szobrot pár hete fedeztem fel, a Thökölyn sétálva egyszer csak úgy éreztem, hogy figyel valaki.

Amit viszont nem értek: idôrôl idôre felmerül, hogy metró helyett legyen mégis inkább villamos. Ez miért lenne jó? Az hogy most alig van forgalom a lezárásnak köszönhetô a Keletinél. Elôtte nagyon nagy dugók voltak. Azok az autók most máshol állnak a dugóban, ott is laknak emberek. Én jobban örülnék a metrónak és a felújított Thökölynek bicikliúttal. De hát tudom, hogy ennek a realitása megint elúszni látszik. Persze az általad belinkelt kép: villamos, fû, bicikliút autók nélkül is nagyon szép lenne, de Újpalotára is el kell jutni valahogy, nem? Tehát ez sem egy reális megoldás. Mindig úgy érzem, hogy a villamos mellett kardoskodók nem itt laknak.
De itt lakik, egyébkénz meg Újpalotára miért nem lehet villamossal eljutni. Az agglóba meg ne itt járjanak, egyébként a forgalom nagyrésze meg a Kerepesi útra tevődött át.
lehet, hogy már írta vki: de a román nagykövetség kimaradt, annak is gyönyörű kovácsoltvas fedett verandája (vagyhogyhívjákja) van, gyönyörű.
Nos, a Thököly útról, mint autósnak, megvan a véleményem. Oké, hogy ottlakás szempontjából tök ideális, hogy a kutya sem jár arra, vagy ha igen, csak terepjáróval, de azért ez egy világváros szivében asszem nem megengedhető. Én őszintén csodálkozom, hogy még mindig nem történt semmi az ügyében. Valakinek nagyon nem áll érdekében leaszfaltozni. Illetve azon is csodálkozom, hogy még nem perelték szarrá az önkormányzatot/közútkezelőt a sok futómű-meghibásodásért.
Évente 1-2x van szükségem arra menni, hogy nem tudom elkerülni, de lépésben, 20-al merek csak közlekedni rajta. Szégyen, és félelmetes.

Node hogy érdekességget is meséljek, a Bates-házról jutott eszembe egy szitu. Korfun nyaraltunk, és konkrétan bent, Korfu városában megálltunk egy kávézóban bedobni egy kapucsinót, meg pár baklavát. Le is ültünk, vártuk a pincért, de már gyanús volt, hogy a kb 80 m2-en senki nem ült rajtunk kivül, csomó teritetlen asztal állt szanaszét.
Egyszer hátulról a pult mögül egy ajtón keresztül előkerült egy fószer, kb 30 körüli, és bár arcra nem nagyon hasonlított Norman-re, de ugyanúgy, kezét tördelve, joviális - bár idegesítő - mosollyal közeledett, és kérdezte, mit kivánunk.
Rendeltünk, de továbbra is azzal a sunyi mosollyal, oldalra pillogással jött-ment, kiszolgált. Már ott megvitattuk, micsoda psycho feelingje van az egész szituációnak :D
Aztán fizettünk, és mikor jöttem el a pulttól, megláttam a pult mögött a kávézó túlsó oldalán a napra kiültetve egy tolószékes öregasszonyt, ősz hajjal, csontvázszerü figurával, na ott már röhögtem, de úgy pucoltunk onnan, mint akit seggbelőttek :D
Azóta csak úgy emlegetjük a helyet, hogy Bates-kávézó.

városjáró: ez a "zugló-lexikon" tetszett :D (nekem is kb ilyen érzésem volt :) )
@bonbonauta: Nézd meg a Mester utcát vagy a Nagysándor József utcát, esetleg az Ady Endre utcát. Mindegyiken van néha dugó, van villamos és kösz, jól. A Thököly útra amúgy remekül el lehet jutni a Keleti felől, csak gondolkozni kell hozzá. Szerencsémre ezt kevesen teszik, így minden további nélkül tudok haladni...
A lényeg az lenne, hogy a nagyobb kereszteződések környékén a felállási helyeket rendesen ki lehessen jelölni. A Thökölynél már meglépték a módosítást, a Stefániánál is javult a helyzet. A Thököly csomópontok viszont 2×1 sáv haladásánál többet nem tudnak kiszolgálni, ezért nem is kell oda annál több. Ami lehet még:
- parkolóhelyek
- kerékpársáv
- tömegközlekedési sáv.
Ezek közül legfeljeb egyet bír el az út. Persze ha az egészet valaki úgy átalakítaná, hogy az Ajtósi legyen az egyik irány, a Thököly a másik, akkor lehetne több is, csak éppen a Dózsánál már túl messze vannak egymástól. A Hungáriától kifelé simán bírja az út a 2×2 sávot, ha a kerékpárutat és a járdát megoldják a mostani széles járda + előkert helyén, illetve parkolókat is építenek.
@magyarossy: a Kerepesi nem Újpalotára megy, hanem a 16. kerbe. A füvesített villamos pálya mellett maradna 1-1 sáv és iszonyú nagy dugó lenne megint délutánonként.
Amúgy bkv-val és biciklivel járok, szóval nem azért vagyok a villamos ellen, mert megszállott autós vagyok. Egyszerûen a metró jobb lenne.
Egyébként tudja valaki, hogy a fentebb belinkelt nyári felújításban benne van-e egy bicikliút?
Végre egy normális poszt. Ha az ember néha felfele is néz, sok szép ház homlokzatát láthatja, csak akkor meg elesik a gödörben vagy szaros lesz a talpa. :)
@bonbonauta: Persze, a metró jobb lenne, csakhogy kilóg a seggünk. Abból a pénzből, amiből a Keletiig eljut(?) egyszer a metró, az egész város felszíni tömegközlekedését fel lehetne javítani.

Tegyük hozzá azt is, hogy a Keletitől kifelé a Thököly alatt megépítendő metrónak vajmi kevés esélye van. Egyrészt a már említett költségek, másrészt az utasforgalom mennyisége. Egy korszerű és gyors villamosvonal pont elég lenne, hogy Újpalotáról behozza a népeket.
Jobban körülnézve most látom, hogy egy villamosrajongó oldalra keveredtem :-))) nem vagyok egy hozzászólogatós típus, de a Thököly nekem is a szívügyem, itt lakom, naponta arra sétálok a gyerekekkel. Igen, sajnos tudom, hogy a metró egyre kevésbé reális. Az út a Dózsa Györgytôl a Hungáriáig nem túl széles, tehát a dugókat növelné, de nem akarom magam ismételni. A füves sín, bicikliút, autók kitiltása tetszene, de valljuk be, hogy ennek kb. ugyanakkora a realitása mint a metrónak és egy csomó (több tízezer? mennyi?) autóval közlekedô újpalotaival is kicsesznénk. A másik, hogy akkor Újpalotára nagy kerülô nélkül a Ligeten át, az M3-ason vezetne az út és az sem túl szerencsés, ha a Ligetben növeljük a dugót.

A másik a hangulat. Ha vasárnap sétáltok erre, amikor semennyi forgalom nincs, olyan kellemes álmos villanegyed hangulata van. A villamostól viszont olyan nagyvárosias lesz, tehát nem is illik ide annyira szerintem.

De még egyszer mondom, a füves sínrôl meg tudnátok gyôzni :-)))

Amúgy én is villamosrajongó vagyok. Fiatalkori kedvencem az Erzsébetrôl jövô ipari, szellem 30-as volt, a Vágóhíd környékén egy sikátor mellett ment el. Megvan valakinek ez a kép? Elég rég volt, nem tudom pontosan meghatározni a helyet. Azt hiszem néha a sikátorban egy-egy villamos is állt.
@bonbonauta: Nem kell befüvesíteni, hanem lehet burkolni, majd tömegközlekedési sávot csinálni rajta. Az autók ekkor már elférnek a maradék helyen. Egyirányúsítás pedig ld. korábban nálam. :)
@záporjózsi: ja igen. de fû nélkül már nem tetszik annyira :-) (nekem) lásd "hangulat" feljebb. A fû mindenképpen adna egy pluszt.

Egyébként eddig mindig felállt a szôr a hátamon, ha meghallottam, hogy vissza a villamost a Thökölyre, most legalább hallottam egy-két olyan érvet, ami elfogadható, fôleg azt figyelembe véve, hogy a metró esélyei rohamosan csökkennek.
@bonbonauta: Ha fű van, nem lehet busz, vagy nagyon kevés fű lehet a vágánytengely közelében. Busz lesz (tr72, b5). Az autók közé meg talán nem kellene beengedni a buszt, mellesleg megspórolod a kereszteződéseknél a buszöblöket, helyette lehet kanyarodósávot kialakítani, amivel viszont az 1 haladó sáv erősen bőnek fog tűnni.
köszi!!!!! És nem is 30-as, hanem 31-es. Hogy felejthettem el!
vagyis volt 30-as is.:-))) amint lesz egy szabad fél órám részletesen tanulmányozom. még egyszer köszi. ezt is te csinálod?
@záporjózsi: Az ideális Budapestemen a Rákóczi úti villamos újra létezik (hozzáteszem, hivatalos tervekben is feltűnik, persze nem eléggé , no meg a hivatalos tervek is olyanok, amilyenek: inkább a szépirodalom és a sci-fi határán egyensúlyoznak, mint a valóságén), akkor a 7-es busz funkcja kevésbé fontos, az 5-ösé akár már nincs is, de ha van is, elvan az autók közt, ergo maradhat a fűvel borított vágányköz :)
Vonatkozó Népszabi-cikk

dátum: 2001. szeptember 28., péntek
oldal: 36
rovat: budapest

Várj reám!
Thököly út 61. Villaszerű, sárga bérház. A helytörténeti könyvek szerint Pápai Manó varrógépgyáros építtette közvetlenül az első világháború előtt. Azért írom így a dátumot, mert a háború hozzá tartozik ennek a háznak a legendájához. A legenda forrása pedig a ház oldalerkélyén látható, magasra nőtt fák lombjától takarva: egy asszony áll ott, s merengőn néz a Thököly út felé. Pillanatig úgy tűnik, mintha élne, pedig csak szobor.
A hölgy legendája így szól: háború volt, a férje valahol messze a fronton harcolt, s ő csak várta-várta... Egy nap valaki a férfi halálhírét hozta, de az asszony nem hitte, várt tovább. Nem is hiába. A hír ugyanis nem volt igaz, a férfi hazatért. Ám a nő szíve hirtelen megállt, nem bírta elviselni az örömöt, amikor a férfi belépett a ház kapuján. Ott halt meg a hű feleség az erkélyen. A férj pedig szobrot állíttatott neki azon a helyen.
A Várj reám című dal melankóliája szól ebből a történetből, szinte hallani Darvas Iván hangját. Hogy mi az igazság belőle, sokan próbálták már kideríteni. De pontosan már nem lehet megállapítani a legenda eredetét. A lakók sem tudnak róla többet, a szobor alkotójának nevét sem, csupán a szép történetet, bár azt több változatban is. Van, aki szerint az asszony nem halt meg, boldogan élt tovább férjével.
Abban a lakásban, amelyhez az erkély tartozik (vagyis tartozott, mert ma már el van falazva), ifjú házaspár lakik. Szüleik még ismertek egy öreg nénit a házból, aki valaha a legendában szereplő családnál szolgált. Ő annak idején úgy mesélte a történetet, ahogy én is leírtam. Azt mondta, a férj magas rangú katonatiszt volt, s állítólag rokonságban állt Ybl Miklóssal. A többi maradt titok.

Csordás Lajos
@bonbonauta: "...A villamostól viszont olyan nagyvárosias lesz..."

Lehet, másképp látjuk a világot. Azért hadd tegyek ide egy-két képet, melyeken jól lemérhető, mennyire "nagyvárosít" a villamos:

hampage.hu/trams/timboric/Lijn_65_3.JPG
hampage.hu/trams/timboric/Lijn_65_2.JPG

Én még utaztam rajta... :-)

És ezen is:

hampage.hu/trams/5-os/3711_5.jpg

Szerintem a villamos inkább emberléptékűvé teszi a környezetet, mint a soksávos városi főút, ahol egymásba érve hömpölyögnek a zajos és füstös autók. Mellesleg a villamos visszahozatala kapcsán ne a hajdanvolt 44-esre gondolj, amit 20 percenként járattak a lerobbant pályán. A villamos igenis lehet gyors és csendes, van erre példa bőven.
@nyelv-ész: Ez szerintem sokkal jobb példa lenne: picasaweb.google.hu/imre.csullog/TrajzoltValosagBudapest#5305016683965853906

Amúgy meg a villamos része bír lenni akárminek, és a busszal ellentétben ugye még aszfalt vagy beton se kell hozzá:
transit.parovoz.com/muralista-data/RU74/20090330_19239.jpg ;)
@nyelv-ész: "a villamos inkább emberléptékűvé teszi a környezetet, mint a soksávos városi főút, ahol egymásba érve hömpölyögnek a zajos és füstös autók." A viilamostól függetlenül ez egy többsávos városi fôút maradna, ne áltassuk magunkat. Persze nekem is tetszene, ha lezárnák az autóforgalom elôl, csak villamos járna, lenne bicikliút, fû, a fákat rendberaknák, a villákat felújítanák,kávéházak, éttremek nyínának a villák aljában, lehetne gyönyörûen rendberakott kertekben üldögélni hmmm..... és néha átsuhanna egy halk villamos.

Jók a képek, a gyerekkor nekem is ez.
Komolyan érdekelne, hogy HgGina mivel foglalkozik munka- avagy szabadidejében... az NEM lehet, hogy minden zuglói házat ismer annak történetével, lakóival és épitészeti megoldásaival :) Le a kalappal!

Egyébként jómagam a félig felújitott "monolittal" (4-5. kép) majdnem szemben lakom egy nem utcafronti házban; jópofa dolog volt megtudni nemrég, hogy az egyik 35 év körüli lakó nagymamája (!) abban a házban született... és akkor még nem állt az utcafronti épület. Érdekes lehetet akkor Zuglóban élni...
@na__most__akkor:

Most pedig a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kara ;))
@zugloisrac: Füst Milán szerint a férj reggelente munkába menet még visszanézett feleségére, aki az ablakból integetett neki. Az asszony halála után az ablakot befalaztatta és az asszony mellszobrát állította oda,
süti beállítások módosítása