Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Miért akarjuk mindig újra kitalálni Budapestet?

2009.06.26. 01:57 :: Hamster

Az Urbanistán olvastam, hogy Budapest valami listán (a lebecsülő felhangú "valami" jelző direkt került oda, némi éllel: viccesnek találom, hogy vannak emberek, akik valami értelmeset próbálnak csinálni az életben, mások viszont abból élnek, hogy melózás helyett listákat állítanak össze az értelmeset csinálókról, a listán elfoglalt helytől függően kudarcra, győzelemre vagy stagnálásra predesztinálva őket) a "legkevésbé ismert világvárosok" közé került. Ami teljesen korrekt eredmény, ráadásul szerintem találó is.

Persze el lehet ütni a témát azzal, hogy megpróbáljuk úgy definiálni a világváros fogalmát, hogy Budapest ne feleljen meg neki, de szerintem nem érdemes ezzel fárasztani magunkat. Az európai értékrend (amibe tapasztalataim szerint az ausztrál és az észak-amerikai is bőven beletartozik) alapján a "k.u.k. birodalom" (mint letűnt nagyhatalom) fővárosai (Prágát is beleértve) már százvalahány éve világvárosok, mondat vége, pont. Világvárosok egyrészt a XIX. század végén (újból) ébredező saját kultúrájuk, másrészt a Béccsel való versengés eredményei okán (értsd: Bécs Európa egyik legmenőbb városa volt, Budapest pedig Bécsnél akart menőbb lenni - ugye ismerjük a viccet a város, az ország, a világ, és az utca legjobb borbélyáról?). Még ha a világgazdasági vagy politikai fontosság (itt jegyzem meg: nekünk ezekből sose jutott) változott is azóta, a "metropolisz" jelző nem kopik le csak úgy - még a leromlani hagyott városkép, a füstölgő buszok füstölgő utasai, és a rossz önkormányzati rendszer sem elegendőek eme státusz semmissé tételéhez!

Elég sok külföldi ismerősöm van: többnyire Budapestnél szerencsésebb sorsú helyek lakói, akik mentesek attól a fajta kisebbségi komplexustól, ami arra serkenti a benne szenvedőket, hogy mindenki mást - ilyen vagy olyan szempontok alapján - maguknál értéktelenebbnek próbáljanak besorolni. Ők nagyon jól tudják, hogy vannak szebb kastélyok, mint a budai vár, vannak tisztább utcák, mint a Váci utca, vannak vendégváróbb szállodák és éttermek, mint az itteniek; ennek ellenére azt mondják, hogy Budapest nem kevesebb, mint a szebb kastélyokkal, tisztább utcákkal, normális vendéglátóiparral rendelkező helyek. Még ha nem is automatikusan több azoknál, egy biztos: másabb.

Vannak emberek, akik szerint egy város értéke úgy számolható ki, hogy a legközelebbi kocsma távolságát beszorozzuk az éjjel-nappaliban kapható márkás borok számával, majd ezt leosztjuk a ház előtti biciklitároló kapacitásával, de ez csak egy része a képnek. Mások szerint az adott helyen székelő nemzetközi intézmények számát annyiadik hatványra kell emelni, ahány hollywoodi filmet forgattak ott az adott évben - de még ez se mond el mindent. Hisz ott van például Barcelona, ami annak ellenére a világ egyik közepe turizmus és bulizás szempontjából, hogy a modern világ működtetésében viszonylag kis szerepe van!

Persze legtöbben nem bonyolult képletek alkalmazásával akarják kimutatni, hogy mennyire vagyunk jók vagy nem jók (érdekes módon általában csak azt akarják kimutatni, hogy nem vagyunk jók). Sokan hiszik például, hogy azért vagyunk senkik, mert nem építünk felhőkarcolókat. Ami azért vicces, mert felhőkarcolóban hóttziher, hogy soha nem lesz esélyünk az Egyesült Államokkal, vagy akár a kínai metropoliszokkal versengeni. Akkor minek erőlködjünk? Hogy eggyel több kategóriában tudjunk alsó középszerű eredményt felmutatni? Most hirtelen a lengyel főváros jut eszembe: szerencsétlen várost a második világháborúban gyakorlatilag szó szerint leradírozták a földfelszínről, és hiába épült azóta sok felhőkarcoló, az újraépített Varsó (szerintem) nem lett világvárosibb hely tőlük. A közelítőleg nulláról visszaépített óvárosban, na, ott viszont van élet. De visszatérve Pestre: minek felhőkarcoló egy olyan belvárosba, melynek látképéhez hegyek tartoznak, és ahol bőven van még hely más irányba terjeszkedni (a rozsdazóna felé, például), nem csak felfelé?

Tévedésnek tartom azt a gondolatmenetet is, mely szerint ha csináltatunk magunknak valami olyat, amilyen másnak van, akkor hirtelen olyanná válunk, mint az a bizonyos "más". Tehát ha idehoznánk egy építészt, akinek van egy feltűnő épülete Londonban, akkor onnantól kezdve mindig összekevernének bennünket az Egyesült Királyság fővárosával. Vagy ha pálmaházat csinálnánk a Nyugati pályaudvar csarnokából, akkor hirtelen úgy megtelnénk élettel, mint Madrid. Fel kellene ismerni, hogy London, Madrid, Párizs, Barcelona, Amszterdam, stb nem egy-egy dologtól lett London, Madrid, Párizs, Barcelona, Amszterdam, stb, hanem az összhatástól. És nem attól leszünk nagyok, ha másra hasonlítunk, hanem ha minél kevésbé hasonlítunk másra. Azt kellene felismernünk - és végre megbecsülnünk - amink magunktól megvan, és azt lehet - kell - aztán kiegészíteni, fejleszteni.

Mi kellene még ahhoz, hogy egy hely, ahol annak ellenére él közel kétmillió ember, hogy a történelem n+1 alkalommal átgyalogolt rajta, és ami nem hasonlít semmi másra, elkezdje magát becsülni?! Nem vaknak kell lenni, hogy ne vegyük észre a város hibáit, betegségeit, de nem is szabad vaknak lenni, hogy ne vegyük észre a város szeretni való tulajdonságait, egyéniségét!

Például olyan panorámánk van, amilyen nagyvárosban csak igen ritkán fordul elő. El lehet vitatkozni azon, hogy Rio de Janeiro szebb fekvésű-e, de azt ugye érezzük, hogy ezzel máris a legelitebb klubban vagyunk? Ettől önmagában persze még nem özönlik ide a világ összes turistája, de alapnak nem rossz.

Folytatás: Budapest ki nem használt adottságai

A nagy panorámakép elkészítésében nyújtott segítségéért köszönetet szeretnék mondani Pavletits Péternek.

43 komment

Címkék: budapest turizmus város képek hangulat panoráma városkép idegenforgalom világváros

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr581208971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teljesen jogos az írás, egyetértek.
Sose felejtem el, amikor pár éve a Gellért-hegy(!) tetején(!) egy daruval emelgették a kilátásra vágyókat, és ezt egyesek nem átallották nyerő kezdeményezésnek beállítani, hogy létre kellene hozni valami véglegest, és akkor hasonlóan klassz kilátás lenne mint (az ugye palacsintaszerű) Londonban a London Eye-ról. A hülyeség végtelen persze.
@Zölderdő Béla: Esetleg építhetnénk egy óriáskereket a Gellért-hegy tetejére. Onnan aztán lenne kilátás.
@agyvihar: Emlékeim szerint volt, aki egy óriási üveghalat (igen, halat) akart valami magas helyre építeni Pesten a rendszerváltás körül. Asszem még forgott is volna, mert az óriási forgó hal egyrészt fontos helyi szimbólum (vélhetően az ötlettlen, de feltűnni vágyó tervezőké), másrészt pedig egész más a kilátás, ha az ember nem templomtoronyból, várfalról, szikláról látja, hanem egy óriási üveghal belsejéből :)
@Hamster: valaki meg gurulos homokorát épitett a penzunkon aztan megállt az ido... vagyis az ora :)))

Amugy az irás jo, es nem csak Bp-re igaz hanem a magyarok gondolkozasara. Nem kell azonosulni az "europai" gondolkodassal, hisz azzal se olasz, se spanyol, se angol nem azonosul. Csak minket akarnak atgyurmázni.

remek a poszt!
@Hamster: meg volt ilyen is www.youtube.com/watch?v=0FI7fG_fzGI
Nekem az időkerék amúgy tetszik, csak jobb lenne, ha nem egy helyben fordítanák át, hanem mindig haladna előre.
@szabiaki: Ez szerintem is vicces lenne. A kerék haladna előre, és folyamatosan bontanánk előtte a várost, hogy ne legyen semmi az útjában.

Idővel más országok is bekapcsolódhatnának. :D
"Tehát ha idehoznánk egy építészt, akinek van egy feltűnő épülete Londonban, akkor onnantól kezdve mindig összekevernének bennünket az Egyesült Királyság fővárosával."
A nyugati miatt sem keverik BP-t Párizzsal.
@agyvihar: szerintem az Andrássyn nyugodtan mehetne oda-vissza, eltelne pár év amíg végigérne.
Jó írás, csak így tovább.
Hamstert a városrendezési bizottságba!
Jó írás.

A héten voltam Stockholmban, több helyi fiatal, aki már járt itt, teljesen el volt ájulva a budapesti éjszakai élettől. Meg tudom érteni, kerestem kint olyan helyet, mint itt a Gödör, vagy a romkocsmáink, de csak teljesen átlagos helyeket találtam.

Az is meglepő, hogy a Szimlakertben egyik este megjelent egy turistacsoport, kb. 50-es átlagéletkorral, és körbefotózták a helyet. Nem mondom, hogy erőltetni kéne a romkocsmákat, de jobban meghatározzák a mai BP-t, mint egy-két csillogó irodaház.
Láttam egy-két futurisztikus ötletet Budapestre.
Nem kéne.

Romkocsmák: az adottságaink kiaknázása, felhasználása. Ezeknek külön pozitívuma, hogy szabadtériek, kevésbé füstösek ezáltal.


(cikkhez: első bekezdés szét van szabdalva zárójeles részekkel, olvashatatlan-érthetetlen számomra; apróság, amúgy minden jó)
vannak neves építészeink, nem is egy
pl. Makovecz simán tervezhette volna Nemzetit, és ma nem ez a giccshajóförmedvény lenne ott szarkupaccal
én speciel az eklektikát sem szeretem, Demszky igen, szerencsére Demszky napjai meg vannak számlálva, igaz a barbár Tarlósnak sem örülnék, mert az meg egy tajparaszt
@ladislaus: az működik most is
de egy tábla nincs kint, hogy mi ez, miért
@HalivudEstevez: miért ne lehetne
XXI. században élünk, nem a XIX-ben, miért ne lehetne pár futurisztikus épület
az élet nem áll meg, nem lakhatunk skanzenban
Budapest fekvése és panorámája tényleg gyönyörű. Az ismertebb nagyvárosok közül szerintem csak Rió és Sydney veheti fel vele a versenyt. A sok szép épület mellett van egy kevésbé emlegetett, de ugyancsak nagyon értékes és szép dolog: a pesti oldal tömött utcái és bérházai. A VI. és VII. még egységes kinézetű utcái például a világon egyedülállóak. Vigyázni kellene rájuk és nem lerombolni őket.

Budapest a turisták számára nagyonis érdekes és izgalmas. Viszont a saját magunk kedvéért lakhatóbbá is kellene tennünk. Ez a turisták számára is jelentene némi plusz vonzerőt.
@ladislaus: Fú, az időkereket mennyire nemszeretem :) Ötlet nem sok van benne, a megvalósítása kisszerű, ráadásul úgy van odatolva egy eleve kaotikus busz- és autóparkoló szélére, mintha a megrendelője se lenne biztos abban, hogy tényleg mutogatni akarja. Másrészről persze ennél önreflektívebben nehéz lenne a pénzkidobós jómódunkat demonstrálni :)
Hát szerintem a Csepeli szigetcsúcson meg éppen hogy nagyon jól nézne ki, ha néhány felhőkarcolót odavarrnának. Az ugyanis teret csinál, éppúgy, mint a hegyek. Ott már nem konkurál a Budai hegyekkel, mert messze van tőlük, hanem hozzátesz a dologhoz. Nem egy kietlen alföldi sikságot lát az ember, hanem építészetet. Adott esetben még egy új modern városközpontot is kialakít, ami nagyon nem ártana már, mert a Belváros nem arra való, amire most használják. Magyarán üzleti központnak teljesen alkalmatlan a szűk utcák, és a parkolóhelyek , valamint a rossz megközelíthetőség miatt. Csepel északi vége értelmes és átgondolt tervezéssel átveheti ezt a szerepet, és akkor a belváros lehetne az, amire való.

@Gazz: igen, marha jó kontrasztos lesz a szarmosoda és a felhôkarcoló. mjad lehet erre is mondani, h igen, megcsináltuk!
:)
@Hamster: Pedig az időkerék nagyon jó ötlet, azzal, hogy átfordításkor nem gurul előre, mondjuk eléggé lecsökkentették az értékét, azzal, meg ahogy eldugták ki is nyírták.
Ez a pálmaházas ötlet óriási.
Kár, hogy már Madridban megcsinálták, de ettől még nálunk is lehetne!
Egyetértek, plusz a fotók csodásak, grat!

van amiben Budapest kiemelten jól szerepelt:
gazdasagiradio.hu/cikk/23519/

ez mindenképp azt jelzi, hogy a külföldiek szemében Budapest egy kellemes, élhető város, ahol - számukra - olcsón lehet enni, inni, szórakozni.
@phorvath: Miért lennének egyedülállóak. Ilyen utcákat találsz egy csomót Bécsben, Prágában, s jópár német városban.
"ugye ismerjük a viccet a város, az ország, a világ, és az utca legjobb borbélyáról?"
Nekem ez valahogy kimaradt. Elmesélné valaki?
Ez szép és jó, de szerintem senki nem akart felhőkarcolót építeni a _belvárosba_ :)
Csatlakozom a_tomhoz, én sem ismerem a borbélyos viccet. Osszátok meg, kérlek!
Például rendberakhatnák a várbazárt!
Például lehetne sétálóutca a lánchíd-alagút területből.
Például lehetne park a Kossuth téren.

Hogyúgyvan!

Mindig is utáltam azokat, akik mindent élből fikáznak, ami saját.
sokkal de sokkal több sétálóutca kellene, és akkor az itt lakók is végre észrevennék a városunk szépségeit.

amíg az autókat kell figyelni, hogy ne üssenek el, addig erre esély sincs.
Amúgy az hogy másra akarunk hasonlítani annak az oka a kockázatkerülő, pozícióféltő, hozzánemértő hozzáállás. Ha valamit lemásolunk ahhoz nem kell nagyon érteni, és ami máshol már bevált abból nem lehet nagy baj. Igaz általában jó sem lesz, de ez a döntéshozókat kevésbé zavarja(a népet már hozzászoktatták a bénázáshoz), viszont egy baromi nagy hiba azért kiverheti a biztosítékot.
Le kéne szokni arról hogy a kiszámíthatóan bénázókat újraválasszuk, kapjanak teret akik bevállalják az újítás kockázatát(sokkal rosszabbak nem lehetnek...).
@a_tom: @ :
google
"A kiírásról az a történet jutott eszembe, amikor Sevillában négy borbélyüzlet működött egy utcában. Nagy konkurencia lévén az egyik kitette a táblát, hogy „Spanyolország legjobb borbélya”. Másnap a mellette levő is gondolt egyet, s ő is cselekedett. Elkészült az „Európa legjobb borbélya” tábla, ami már délután ott díszelgett az ablakban. Nem tűrhette ezt szó nélkül a harmadik borbély sem, aki „A világ legjobb borbélya” kiírással próbálta meg az ő üzletébe csalogatni a kuncsaftokat. A negyedik borbélyüzlet tulajdonosa végignézte az összes reklámtáblát, aludt rá egyet, majd szép, nagy betűkkel kiírta: „Az utca legjobb borbélya”."
"kapjanak teret akik bevállalják az újítás kockázatát(sokkal rosszabbak nem lehetnek...)."

Úgy érted, New Yorkban.

Budapesten az a jó, ami régi, koszos, büdös, mert az már bevált.

Szívemnek nagyon kedves posztot írtál Hamster! Csak így tovább!
a masodik panoramakepen a nagy feher tuzfal elott ott az a laposteto (kis hazikoval rajta) amin oly sokat napoztam, es ami alatt evekig laktam, dejovolt

btw van egy kis hostelem, naponta tobbszor lelkendeznek turistak, h mennyire gyonyoru a varos, mennyire jo az ejszaka, es milyen gyonyoruek a janyok nalunk
@soproni1: Szó sincs róla. Igenis kellenek az új dolgok, és a cikk pont azon kesereg, hogy se épkézláb új dolgok nem születnek, se a régi értékeket nem becsüljük meg, hanem hagyjuk, hogy koszosak és büdösek legyenek.

Sajnos a demszkigrádi városvezetés csak az avantgard, kihívó, netán még meg is botránkoztató dolgokra nyitott. A londoni "süvegcukor" építésze majd jól idejön, oszt a Szervita térre megálmodja a kicsit sem városképbe illő techno-épületét. (Hozzáteszem, a londoni épület a maga köryezetében jól mutat.)
Vagy felbérelünk egy másik okoskát, aki majd gyalogoshidat tervez nekünk a Dunára, mert ha már gyalogoshíd van Londonban, akkor kell nekünk is, csak csicsásabb.

Szóval ezek az agymenések azok, amik miatt a város vezetői inkompetensnek tűnnek. Nem azért, mert nem született esztéta vagy építész mindegyik, hanem mert nem engedik azokat érvényesülni, akik érzík a hely ízét, és odaillő építészeti megoldásokkal tudnának előállni.
@Rocko-: Vannak a városnak olyan részei, amelyek elbírják akár ezt az együttállást is, bár a szennyvíztisztító szomszédsága valóban nem az az ütős ingatlnpiaci vonzerő, amire soban állnának a befektetők.

Vannak azonban Csepelen, Újpesten, a Ferencvárosban és máshol is olyan lepukkant gyártelepek, amelyekből már senki semmit nem hoz ki. Ezek helyén igenis lehetne élhető városrészeket teremteni, akár a még ma is divatos loft-okkal.
@nyelv-ész: igen, vannak kihasználatlan területek, vagy méltatlanul lenézettek, igazából a fentiekkel csak a szennyvíztisztító hülye elhelyezésére akartam utalni. mert hát azt kell a város közepére.
azt azért tegyük Hozzá Hamster, hogy a város nem attól lesz valami, hogy felhőkarcolótkat építünk-e, vagy sem, vagy hogy óvárosokat építünk visszam hanem hogy mellette milyen városi-urbánus környezetet alakítunk ki, hogy az ember a közterületen jól tudja-e érezni magát, hogy otthon van-ea saját városában.
VArsó esetén pl. valóban nem tűnnek annyira klassznak a felhőkarcolók, és azokhoz képest menőbbnek tűnik az óváros, űde azért tedd a szívedre a kezed, és ismerd el, hogy a varsói óváros önmagában elég semmilyen hely, és a felhőkarcolók között bizony nincs valódi város.
Valódi várost akarsz a felhőkarcolók között? Menj New Yorkba, vagy a Docklandhez Londonba, és rögtön találsz olyat, ami után megnyalod mind a tíz ujjad. Nem az épület magasságától függ a város élhetési minősége (és most a közlekedéstől a szórakozásig elég sok mindet ideértek).
Ehhez persze nem árt egy, a várost rendben tartó városvezetés is, ami perpillanat nem létezik, elég csak az aluljárókba lemenni. Milyen város az, ahol a központi aluljárókban mindne további nélkül ott tanyázhatnak hajléktalanok tucatjai? Az említett Varsóban pl. öröm volt lemenni az aluljáróba, és figyelni a valódi városi életet.
Amúgy egyetértek azzal, hogy nem szimbólumokat kel kitalálni Budapestnek, nem másokat kell követni, hanem rendben kell tartani a várost, azt használni amink van (márpedig Budapesten tényleg elég sok minden van), és nem hagyni lerohadni, elpusztulni mindent. Én speciel ez utóbbit rühellem kies fővárosunkban, hogy a város nagy része pusztulat szerű, az utcaképtől a parkokig. Szerencsére vannak kivételek, és ez folyamatosan változik...
@mestska: A cikk második vagy harmadik folytatásában akartam volna azt írni, amti írsz.

Egyébként viszont sajnos igenis sokan elhiszik, hogy egy sor toronyépülettől (a felhőkarcoló kifejezés erősen vicces a Budapest esetében felmerült épületek esetében:), vagy egy pár másodvonalbeli külföldi építész amorf üvegizéjétől jön el ide a paradicsom.
süti beállítások módosítása