Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Velünk élő gépcsodák a Vasfüggöny keleti oldaláról

2010.02.22. 19:10 :: Hamster

Mivel a múltkori, hetvenes évekbeli utcaképes bejegyzésből autómán beszélgetés lett, úgy döntöttem, folytatom korábbi sorozatomat, a villamosfotózás közben mintegy melléktermékként készült autós képeim mutogatását. Kezdjük talán ezzel a könnyed SUV modellel:

Halvány lila segédfogalmam sincs, hogy ez a LIAZ mikori lehet, hiszen az ötvenes évektől kezdve sokáig gyártották ezt a formát. Kukásautóként már leváltották a Bedfordok, majd Mercik, de más formában még velünk van. A felsővezeték-javító tornyoskocsi felépítmény miatt eleve érdekes jószág, de az állapota miatt egyenesen csoda ez a pöfögény! (Bár a hűtő fölötti töltőcsonkot körülvevő dombor-fémlemez kicsit fura.)

Az előzőhöz hasonlóan ő is csehszlovák eredetű: egy Praga alapú autódaru - ha jól sejtem, ezt a teherautót hívják V3S-nek? Turcsi orra miatt nagyon bírtam kiskoromban, és nem hittem volna, hogy harminc évvel később még mindig lehet munkában látni belőle!

Picit szakadjunk el északi (ex-)szomszédunktól, és ugorjunk vissza 2002-be, az Október 6. utca és az Arany János utca (?) sarkára:

Ez a Moszkvics szerintem évekig parkolt itt, mire - az egykori Október 6. utcai villamosvonal nyomainak kutatása közben - rászántam magam, hogy lefotózzam. Legközelebb, amikor arrajártam, már nem volt ott, szóval szerintem jól tettem. Jól sejtem, hogy ő egy 403-as? Esetleg 407-es? Hogy lehet ezt ránézésre megmondani?

Szintén nagytestvéri produkcióból származik következő gépsárkányunk:

Igen, ő egy GAZ 24-02, ismertebb nevén a kombi Volga. Döbbenetes méretű dög, tisztes mennyiségű krómdíszítéssel. A kék felniért azért kár, gyanúm szerint nem gyári extra volt :) Persze őt is villamos-nyomok kergetése közben láttam: éppen a Dózsa György út - Szondi utca környékét kutattam, amikor szembejött.

Ugyanő hátulról. Valamiért kiskoromból inkább csak a sima (lépcsőshátú, szedán, stb) rémlik, kombit ritkán láttam. Hm, mi is jöjjön következőnek?

Na jó, ő túl nyilvánvaló volt, még mindig ezrével látni belőlük :) Bár klassz, hogy még rajta van a Zsiguli-embléma, és hogy az oldalsó indexlámpácska kerek, bemélyített tetejű. Egyébként nem lehetnek ezek olyan rossz autók, ha még mindig köztünk vannak, hóban-fagyban!

No, valami régiesebb kinézetűt keresek nektek... Hopp, meg is van:

Ezt a Skoda 1203-ast a 44-es villamos mára elveszett, rákospataki végállomása mellett fotóztam. Magyarországon valahogy mindig is érdekességnek számított, Cseh- és Szlovákiában viszont a mai napig nagy számban találkozni vele (nekik viszont cserébe nincs annyi Barkasuk, Zsukjuk és Nysajuk). Nálam mindig  az "olyan csúnya, hogy az már szép" kategóriába tartozott, de mentő- és rendőrautóként - bazi nagy "VB" felirat mindenhol, azóta se tudom, mit jelenthetett - azért ütős volt :)

Úgy érzem, itt az ideje egy kis hazainak:

Ez valószínűleg egy kutyaközönséges Ikarus (266-os, laprugós "kocka-faros"), de ahogy ott állt a Bartók Béla út felújítása közepén, trilex-tárcsával és apró ablaknyílásokkal, le kellett kattintanom.

És jöjjön a bónusz, az ív beteljesítése végett ismét Csehszlovákiából:

A Skoda Felicia szerintem a hatvanas évek egyik legszebb autója volt, bár a kockarács az elején kétségtelenül kevésbé sikkes, mintha függőleges krómrudak lennének a helyükön. De milyen már, hogy a coccjalizmusban ilyen playboy-kocsikat gyártottak? :)

És az oldal végére valami dögös... mondjuk egy V8-as: egy Tatra T77A. Ez a kocsi se lehetett kevéssé feltűnő 1935-ben, amikor bemutatták! Akárcsak az előző, ez a kép is a prágai Műszaki Múzeumban készült, ahol volt még pár hasonló szépség. Például jobbfelé hátul sejthető egy S110 Rapid S130RS, azt is szeretjük, bár kétségtelen, hogy sehol sincs ehhez az öreg Tatrához képest érdekességben.

64 komment

Címkék: autók képek nosztalgia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr41781516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

köszönjük szépen, szépek!
Nekem a Praga volt a kedvencem, nagyon tetszik az a rövid csőr. Lego-ból is megépítettem :) Igaz ennek lassan 20 éve.
A V8-as Tatra még jobb kormányos, nagyon tuti. Gyerekkoromban volt egy lendkerekes Skoda 1203-asom, hamar kedvencem lett élőben is.
@retekblog: Várjál, tényleg, szerintem unokatesómnak volt egy olyanja :O Valahol legalábbis játszottam olyannal, mielőtt élőben is láttam egyet :)
áll egy rohadó, de talán még menthető,hétszemélyes Volga kombi Zuglóban a Szabó József utcában a Thököly és az Istvánmezei utca közötti részen
Skoda kisbuszt tényleg régen láttam :)
@Hamster: Íme: retronom.hu/node/11212 Teteje levehető volt, általában az tört szét a leghamarabb...
Bakker, ha nem írod oda a Tatrahoz, hogy 35-ben mutatták be, simán azt mondanám, hogy 50-es évekből való. Nagyon dögös.
A Tatra 87-essel hajdanában két cseh gyerek körbeautózta a földet.Olyan helyeken mentek át, ahol a mai dakarosokat elkapná a sírás.Nevük Zikmund és Hanzelka.Az útról készült könyveket keressétek a nagyinál vagy az antikváriumban.
A Fater vezetett Prága mühelykocsit.Útlta, mint a szart, mert lassú volt és állandóan javítani kellett.Én, mint kölyök, imádtam.
Az a S110 Rapid a háttérben bizony egy 130 RS. A maga módján ugyancsak ritka eredetiben.
Jó képek!
"felsővezeték-javító tornyoskocsi" - apám csak schörlingnek hívta...kár, hogy mikor kölyök voltam, már nem ilyet vezetett.
Skoda "romboló"-nk (furgon) is volt, lakóautónak átalakítva; ritka rosszindulatú egy dög volt.

Egy olyan antik Skoda Feliciáért (de még inkább egy 603-mas Tátráért - ékezettel, ugye) meg fele királyságomat adnám.
@Mirko: "apám csak schörlingnek hívta"
A Schörling egy konkrét cég neve, amelyik felépítményeket csinál, nem tudom, ez is az-e. Van biztosan Schörlinges hasonló is a városban, de ezen nem találtam meg a logójukat, szóval mittudomén :)
@Hamster: Ó, tudom én azt... :] Szándékosan írtam így: kisbetű a mintegy köznevesedés miatt, de escéhá úgymond hagyományőrzésből. :]
Jajj. Az egy Skoda 706, nem Liaz.

És csak hogy yenooenek is fájjon: én ültem abban az RS-ben :))
Ááááááá itt van PistaKirály is:)
Ember! Állat ez a blog, ide fogok szokni!
@ommm: próbáltam utánanézni, de valahogy nem sikerült megértenem, hogy van ez a Skoda-Liaz dolog. Van rá valami egyszerű magyarázat esetleg? Előre is kösz.
Tudomásom szerint az Ikarus 200-as széria nem laprugós, hanem egy egyszserű mechanikus szintszabályzású légrugós. Legalábbis 1990-ben, amikor majdnem fél évet a mátyásföldi Ikrusban dolgoztam, mindegyik 260-as és 280-as légrugós volt. Tudom hogy a wikipedia és több más forrás is laprugót említ, viszont a légrugókat saját szememmel láttam, épp eleget rohangáltam alattuk az aknában.
Kb. egy éve keresek Skoda 1203-at, de nem találok. Úgyhogy ha bárki tud, ne fogja vissza magát...örök hála! :)
VB -> verejná bezpečnost' / veřejná bezpečnost (kb. közbiztonság) a csehszlovák államrendőrség volt.

A zsiguli is érdekes, első ránézésre VAZ 21011/21013, de a hűtőrácson az embléma a VAZ 2101/2102-é. Az indexbúra utángyártott.
Az a Moszkvics max 403- as. A 407- es már nem így nézett ki.
Mondtam már egyébként, hogy fantasztikus ez a blog? Igen? Nem baj.
@Paradigma: 403-as lesz az, az 1976-os KRESZ-módosításhoz alakítva.
@ommm: Nyugodtan elmagyarázhatod ám, hogy mi a különbség, mert én eddig azt hittem, hogy a LIAZ a Skoda egyik melléküzemága volt, ami függetlenedett, és úgy gyártotta tovább a cuccait. Konkrétan ezen a típuson én egyszerre szoktam votl látni a Skoda logót és a LIAZ stringet. Mondjuk én szerintem sose fogom átlátni a Karosa vs. Skoda busz, LIAZ vs. Skoda teherautó dolgokat, mert azért annyira nem érdekel :) Szóval tessék tanítani, mester!
@Paradigma: "A 407-es már nem így nézett ki."
Már? A 407-es nem a 403-as _elődje_ volt?
@travelnyuszi: Szerintem a cseh és szlovák hadseregben hatalmas mennyiségben lehet még 1203-as tartalékban. Sőt, ott még aktívan is láttam, a Hradec Kralove-i légibázison az volt a készenléti mentő valamelyik repnapon. Ez persze x+1 éve volt, de szerintem nem lehet nagyon ritka.
@¿Qué tapas hay?: "Az indexbúra utángyártott."
Azt én is néztem, hogy nincs hátul szellőzőrács, de a fényszóró alatti indexbúra nem "hegyes", erre gondolsz? Ifjabb koromban ilyen jeleket tudtam csak megkülönböztetni, típusjelzést soha nem jegyeztem meg.

Nekem volt az "ezerkettes Zsiga", ez volt a "hegyes" első index, "hegyes" hátsó lámpa, macskaszem külön alatta, nincs szellőzőrács hátul, aztán volt az "ezerhármas Lada", ez volt a lapos első index, lapos hátsó lámpa, macskaszem rajta, van szellőzőrács hátul. Talán az 1200S is ilyen volt, de azt már nem Zsiguliztuk, az Lada volt. Aztán volt még az ikerlámpás ezerötös, az ikerlámpás ezerhatos, és a kockalada, aminél már teljesen mindegy volt, milyen motor volt benne. Mivel mi trabantosból lettünk dácsiások, a hivatalos VAZ nómenklatúra* teljesen elkerült, szerintem azt a megnevezést, hogy "VAZ", eleve akkor hallottam először életemben, amikor már rég nem érdekeltek az autók :) Meg annyira nem is figyeltem oda a részletekre, szóval biztos volt átjárás az én megnevezéseim közt.

*volt még a "hhu szoneggy nullla hééét" is, Gengszter Zoltán népies műdalában ezzel csapattak az angyalföldi gengszterek, de ez már egy másik történet :D
@anyahajókabinajtóhajtogató: "Ember! Állat ez a blog, ide fogok szokni! "
Remélem ez picit nekem is szól, nem csak ommm-nak! Amúgy klikkelgesd végig a linkeket ebben a bejegyzésben, meg a többi blogbejegyzést is, és akkor talán érthető lesz a gumikerekűekkel kapcsolatos felületességem ;)
@retekblog: Nagyon töprengek - lehet, hogy nekünk volt ilyenünk? Zsinórós távirányítós Wartburgom biztosan volt, meg az a fura, FIAT-Zastava-szerű rendőrautóm, lendkerekesben, de a többi gyerekkori játékom már nagyon a feledésbe merült. Pl. nem tudom, hogy ami pedálos Mozsvics rémlik, az a miénk volt-e, vagy csak valamelyik szomszéd gyerek engedte, hogy néha használjam :)
mindenkinek joga van autózni
humanapress
A felsővezetékjavító kocsik a szocializmus ideje alatt (80-as évek óta emlékszem erre, akkor keveredtem Bpestre) is csehszlovák rendszámmal közelekedtek, mintegy megelőlegezve a mai, modern szlovák rendszámos adóoptimalizálást.

Praga teherautót meg Balatonon láttam sokat gyerekkoromban, szippantóskocsiként dolgoztak. Hiába jó a forma, a szaga miatt utáltam, és rühellem most is: még negyven év távlatából is azonnal lájtos szarszag jutott eszembe elsőre, ahogy ránéztem a daruskocsira. Praga teherautó=szarszag - életre szóló asszociáció.
Apámnak sokáig volt Tatra 613-asa, most sem sok olyan kocsi szaladgál, amelyik legyorsulná, 25 éve pedig szó szerint nem volt ellenfele itthon. Aprócska szépséghibája volt, hogy néha kigyulladt, főleg állóhelyzetben járatott motornál, szóval a homok és a poroltó fontos tartozéknak számított. Ezerkettesből nekem is volt vagy 3, tökéletes kocsi volt a friss jogsimhoz. Olcsó, kezes, és minimális karbantartással igen megbízható, ráadásul egy kis kézügyességgel gond nélkül lehetett házilag is javítani.
Jut eszembe, egy ilyen Skoda mikrobuszom még van is, bár már vagy 15 éve parkol egy bontós barátom telepén. Néhány éve fogadásból beindítottam, akksi, benzin és AC-felpumpálás után ha nem is pöccre, de meglepően könnyen indult.
Remek képek! Köszi!
Az a Skoda 1203, az kemény egy jószág, ismerős szerint a 90-es évek végén még készült belőle, mikor át voltunk Szlovákiában annyi ilyet láttam mentőként, mint itt Merci Spritert. Hogy ez igaz-e nem tudom, ha igen kemény azért mert nem egy friss tervezésü dög...

Amúgy a falujáró, ízé 266-os, nekem tűnik enyhén váztöröttnek? Úgy lóg a feneke mint egy tipikus BKV 415-ösnek.
@no mail, no problem: "mintegy megelőlegezve a mai, modern szlovák rendszámos adóoptimalizálást"
lévén h nem volt még akkor ez a regadónak nevezet pénzlehúzás: mindenbizonnyal így van.

@amado: "főleg állóhelyzetben járatott motornál"
nem hiába hívják léghűtésnek a léghűtést.
@jack o'neill: egyáltalán nem látszik váztörésesnek, plusz ez középmotoros, így nem húzza a seggét a motor.
@amado: ...és esetleg a skoda mikrobuszod nem eladó? Megcsinálnám, nagyon szeretném...:)
@amado: a blogmotor nem akarta, hogy ezt megkérdezzem...de a Skoda mikrobuszod nem eladó véletlenül?
Hamster, ha VB-s buszt szeretnél látni Budapesten, talán májusban alkalmad is lesz rá: készül, készítgetjük, a skodabusz.blog.hu/ oldalon meg követhető is.

travelnyuszi: ha segítség kellene, szólj.
Hamster.ről mindig azt hittem,"repülős"expert,erre azt látom,vasútban-öregautó ügyben is otthon van!:))
A Volgáért ölni tudnék. :) Instant get.
Az a daruskocsi mifelénk szippantós volt. :)
A Skoda a háttérben meg 130RS, ahogy yenoee mondja
Skoda Felicia rulez.
Nagyjából egy éve láttam utoljára ilyen kombi Volgát. Sokáig ilyennel járt az ügyeletes orvos Érden.
Praga daruskocsija meg még mindig van az utca végén, a "darusnak".
A 1203-as mikrobusz nekem is nagy kedvencem! :) A Praga teherautókból fényképeztem egy párat az őszi Felvidék-túrámon, majd küldöm őket. Régi tűzoltóautókat meg a nyár végén fotóztam Balatongyörökön egy tűzoltó-találkozón. Majd onnan is szedek össze képeket. :)

Klassz fotók, az ember ilyenkor látja, hogy mi minden mellett megy el naponta, anélkül, hogy észrevenné.
@Fomics: Most kezdtem el a Hanzelka-Zigmund életművet a"félholdas" könyvvel ( Prágától Bejrútig tartó út). Hát, szenzációs.Főleg a korabeli csúcstechnikával készített színes fotók.Ami egy kicsit zavaró volt, az az ideológiai felhang, (a szerzők állandóan sztárolták a népi demokráciát, és gyanakodva figyelték az ettől eltérő államalakulatokat) meg a fordítás hiányosságai. ( sofőr kapcsolja a "redukált egyest" -azaz felezőt)Kétségtelen hogy az akkori Csehszlovákia (kb. 1959-60) gépgyártása nemcsak a keleti blokkban, de a világon is élenjáró volt. BTW Hanzelka és Zigmund hány évesek voltak ekkor, ha már a háború előtt is utaztak? A fotókon olyan 35 körülieknek tűnnek.
@samadar 2: inkább vasút expert. :)
Azért a léghűtésnek van olyan módja, ami álló helyzetben is működik. Kényszerléghűtésnek hívják. ;)

1, Simson Star / Star motoros Schwalbe
2, Kispolszki
3, stb.
@no mail, no problem: "Praga teherautót meg Balatonon láttam sokat gyerekkoromban, szippantóskocsiként dolgoztak"

Megelőztél, mert felkeléskor nekem is beugrott, hogy hol volt sok ilyen pöfögény.. aztán mire beírnám, más már megtette :)
@kewcheg: A csehek a második világháborúban a németek egyfajta gépipari specialistái voltak, szerintem ez elárul ezt-azt róluk, mert hát akkoriban a német hadiipar eléggé elől járt egy csomó dologban. Aztán a háború után a jelek szerint ottmaradt a német szerszámok egy része, és köszönettel használták őket tovább :) Zseniális metszete a XX. századnak a repülőgépmúzeumuk: van saját gyártású Messerschmittjük (légcsavaros is, lökös is), aztán gyártottak sugárhajtású Jakot, majd MiG-et, sportgépben (főleg műrepülés) meg erősen az élbolyhoz tartoztak a hetvenes évek végéig.
A szendvics, akarom mondani Moszkvics szerintem is 403-as. Ha jól tudom (javítsatok ki, ha nem) külsőre a 407-es is hasonló volt, de a hűtőrácsa a szélén lekerekített volt, és a rács szélén az indexlámpa kerek volt. A hátsó lámpája is másképp nézett ki. Gyerekkorom nagy kedvencei voltak.
A Skoda buszhoz van egy emlékem. 92 körül volt, hogy egy zenekart szállítottam Veszprémbe egy kölcsön Skodával. Már induláskor voltak érdekes dolgok, szegény autóból mindössze három dolog folyt... Úgyhogy rendszeresen töltöttük utána a vizet/benzint/olajat. Az már csak apróság, hogy a hármast nem nagyon akarta bevenni, a vízhőfokmérő meg csak lekapcsolt lámpáknál működött (pedig elfolyó víznél azért nem ártott volna). Aztán éjjel, koncert után indulnánk haza, tölteném utána a vizet, csak nem akar megtelni. AKkor látom, hogy kiszakadt a gumicső, folyt ki a földre az egész. Szerencsére a végénél, úgyhogy ki lehetett vágni belőle azt a részt, de a virsli ujjaimmal egyszerűen nem fértem hozzá, a basszusgitáros gyerek, akinek jóval kisebb keze volt, ő tudta megcsinálni. AKkor nagynehezen elindultunk, akkor meg a benzincső jött le, és dőlt a forró motorra, ami ugye az utastérben volt. Talán ez volt a szerencse, mert azonnal észrevettük (majd megfulladtunk), így nem gyulladt ki. De még ezek ellenére is hatalmas buli volt az öreg Skodát vezetni. Régi szép idők. A zenekar is megérdemel pár szót, jó kis banda volt, az Euphoria, tagjai később más zenekarokban (Carmen, Ossian, Iron Majdnem) lettek ismertebbek.
Egyébként úgy tudom, a Colorado zenekar dobosának van egy piros Skoda mikrobusza (természetesen nem azonos a Kopaszkutya című filmben látható zenekarral, ők különben is Nysával jártak ugye). Tunyó temetésén legalábbis még azzal voltak.
@Mirko: "próbáltam utánanézni, de valahogy nem sikerült megértenem, hogy van ez a Skoda-Liaz dolog. Van rá valami egyszerű magyarázat esetleg?"

Háát, úgy néz ki, ommm mester nem tanít bennünetk ki ebben a témában :) :(
A szocialista piacfelosztás és szerzés egyik alapeleme volt, hogy egy sikeres (vagy annak mondott) terméket több helyen hasonló kivitelben esetleg együttműködve gyártottak. Igy lett a Skodából LIAZ (lihacsov avtozavod) de gyártották bulgáriában is MAAZ (malinyingorodban) néven és még több helyen.
Készült mindenféle de leginkább kukás felépítménnyel.
A ma is használatos szemétszállítási technikát (a zárt rendszerű szemétszállításra alkalmas szemeteskocsit) egy német gépgyár fejlesztette ki, a "Keller und Knappich Augsburg", rövidítve KUKA.
(manapság ipari automatizálással foglalkoznak)

Vmelyik kollega említette a német cseh technikai együttélést, erre egy példa a prágai műszaki múzeum szerint (és miért lódítanának): Porshe papa Skoda bácsi üzemvezetője volt mignem önállósította magát, keze munkája benne van a tátra személycsodában is.
@leitomi: Na várjunk a LiAZ szerintem nem Lihacsov, mert az a ZiL :) A rövidítés feloldása tudtommal "Liberecké Automobilové Závody", azaz Libereci Autógyár, Liberec meg ugye őscseh nyelven Reichenberg volt, tehát az elődje Reichenberger Automobil Fabrik névre hallgatott (mit összetöprenghettek, mire kijöttek a névvel az államosítás után:).

Én eddig azt hittem, hogy a LIAZ a Skoda egyfajta teherautókra specializált "karosszálója" volt, mint a Karosa. Ezek közt mindig volt átjárás, pl. a 706 RT egy Skoda busz volt, a 706 MT meg a klasszikus LIAZ teherautó. De ugyanígy a klasszikus (vasútmániásoknak: Laminátka-arcú) Karosa S-11 buszcsalád elején is egy bazi nagy Skoda logó volt, és van is, ahol Skodaként hivatkoznak rá (meg az S betű amúgy is a Skodát jelezte a névben; igaz, a 11 meg a hosszát méterben, mert a csuklóst 16,5-nek hívták).
@Hamster: Igen igazad van, keverednek emlékeim. Bulgáriai tanulmányaim során használtunk MAAZ teherautót, az ottani gépészeink szovjet skodának hívták, innen a félrehallásom. legközelebb alaposabb leszek. :-(
@travelnyuszi: Előszöris megnézem, milyen állapotban van, egyáltalán érdemes-e nekiállni. Pár éve a motorjának jó hangja volt, de hogy a kasztni hogy nézett ki, arra ha agyoncsapnak, akkor sem emlékszem. Mellesleg lövésem sincs róla, mennyit ér egy ilyen járgány (vérmes reményeim persze nincsenek), szóval gondolkodj valami irányáron:-).
A Liaz-Skoda problámába megpróbáltam egy kis fényt vinni, ezen a linken összefoglaltam a dolgokat: autopeti.blog.hu/2010/07/12/liaz_vagy_koda_a_fene_se_tudja
@Autopeti: Köszi! Akkor csak nem tudtam rosszul, amikor leLIAZoztam őket. A Skoda név csak a marketingcsodafegyver volt, amivel mindent el akartak adni :)
A képen látható zsiguli, az egy eléggé kendácsolt valami. A bődé az 2101-es, a teli homlokfalból is látszik, meg hogy nincs szellőző rajta. A hűtőrács már a későbbi szériáról való (sűrű függőleges rácsozat), de az orrdísz a régi. A lökhárítók szintén a 21013-asról vannak gumicsíkosak, holott ezt a kasznit még a babással forgalmazták. Visszapillantó tükrök, ülések, felnik és a küszöbön végigfutó díszléc sem erre az évjáratra való. A teli homlokfal ha eredeti, de akkor az autó jó eséllyel hetvenes évek elején gördült le a gyártósorról. A fehér, kimattult csúcsos indexbúra is ezt a hipotézist erősíti bennem.
@Fomics: Még a 70-es évek végén kellett antikváriumban keresni, akkor még működött a "gyűjtsd össze mindet" az olvasni szeretőknél. És (tudomásom szerint) még nem vagyok nagypapa. :)))

@kewcheg: Nem a háború előtt csinálták a Tatra 78-cal a világkörüli turnét, hanem pár évvel utána álltak neki: www.radio.cz/en/section/curraffrs/zikmund-and-hanzelkas-legendary-tatra-87-car-added-to-cultural-heritage-list
Majd később egy modernebb típussal folytatták: hu.wikipedia.org/wiki/Hanzelka_%C3%A9s_Zikmund
@Rocko-: A 266 farmotoros, de ez a képről is egyértelmű. Egyébként valóban váztörésesnek (vagy váztörés-közeli állapotúnak) tűnik.
süti beállítások módosítása