A cím természetesen marhaság, hiszen egy gép nem lehet militáns, maximum a létrehozója és/vagy használója, de valamit oda kellett írnom címnek :)
A kecskeméti repülőnapon nem csak az eget volt érdemes figyelni, hanem a mindenfelé ácsorgó gumikerekűeket is.
Kezdjük a hagyományőrző szekcióval! Míg a hivatásos hadtörténeti megőrzés többnyire bakokra állított rozsdafoltos vasakat jelent, vannak élő kiállítások is az országban. Nem tudom, a Kecskeméten látott csapat kicsoda-micsoda, de szerintem egy "élőkép", valódi (Willys?) Jeep-pel izgalmasabb, mint egy makett vagy kép a vitrinben.
Itt van a szovjet rokon, a GAZ/UAZ (a GAZ kezdte gyártani, majd az UAZ folytatta) 69-es. Gyerekkoromban ugyan már inkább UAZ-469-esekkel találkozhattam (bár a múlt idő nem igazán pontos, hiszen ma se ritkák), de azért rémlik ez is.
Nem katonai, de majdnem: egy határőr Niva. Amikor évtizedekkel (na jó: kettő és féllel) ezelőtt először láttam ilyet, viccesnek találtam, de azóta sokan mondták, hogy nem szabad alábecsülni, mert nagyon jó kis off-road jószág, ami még mindig köröket ver a legtöbb utcai terepjáróra. Az más kérdés, hogy én speciel leginkább gyalog szeretek a természetbe menni - esetleg kisvasúttal :)
UAZ-452. Annak idején legjobban fehérre festve, mentőként tetszett (vajon civil mentő volt, vagy valami elit, például tiszti mentő? rég volt...) de így is elég jellegzetes darab. Érdekes, hogy amíg az előkelőbbnek (és korszerűbbnek) tűnő Latviják mind eltűntek, ezek a 4x4-esek bizonyos országrészekben még mindig tömegével dolgoznak munkagépként. Persze lehet, hogy csak sokkal több volt belőlük az országban.
Magyar katonai hagyományőrzés aligha képzelhető el csőrös Csepel nélkül. Szerencsére nem fogyatkoznak, sőt, egyre több van belőlük. Gondolom a korábban zárolt, mára eladósorba került készletekből legózódnak újra össze - manapság megint nem csupán nosztalgia-találkozókon látni 344-eseket, hanem dolgozni is.
A másik Varsói Szerződéses cucc, ami nem bír elmúlni, a Tatra. Már a csőrösek is rendkívüliek voltak, de a 815-ös sorozat (asszem ez az) szó szerint lehengerlő volt. Pedig akkor még nem létezett Youtube, így nem láthattunk videókat arról, hogy milyen terepeken elmennek ez a böhöm jószágok. Ez itt egy tankszállító-vontató, mögötte ott kukucskál egy T-72-es.
Ezek a modern Rábák (H-18? H-22? oda lehet alulra kommentelni, hogy mi, mert nem nagyon látom át a típusaikat) elég komolyan néznek ki. Mondjuk azt hiszem, a fülke MAN, gyanítom, a motor is. Ez még szinte utcai modell, van morcosabb, Tatra-közelítő darab is.
Egy még hagyományosabb MAN. Voltak igazi agresszív darabok is tőlük kiállítva (HX sorozat), de valamiért ezt fotóztam le.
Persze egyik új gyártású nagyvas se érhet nyomába a KRAZ-nak - talán majd 30-40 év múlva ;) Ha anno lett volna katonai autóskártya, ő lett volna az adu, ami mindent visz.
A végére bónuszként a paletta másik véglete: "military" MZ motor. Segédfogalmam sincs arról, miben különbözik egy sima ETZ 250-estől - a rárögzített extrákon kívül -, de remélhetőleg majd megírja valaki.
Jól látható, hogy nem csak én ragadtam le nála :)
Ez megy most