A mai blogbejegyzést konyhanyelvészkedéssel kezdem: helytelenben közlekedni magyarul annyit tesz, hogy a megszokotthoz képest a másik, a "rossz" oldalon menni. Azért írtam, hogy a megszokotthoz képest, mert minden relatív: bár a magyar vasúton alapvetően jobbra hajts van, azért a Déli és Kelenföld közt, illetve asszem Kőbánya-Felső környékén "bal sodrással" közlekednek - az őrület határát súroló gödöllői HÉV-ről nem is beszélve. Persze a kétvágányú vasútvonalakon vélhetően mindenütt megvan a lehetőség arra, hogy szükség esetén oldalt cseréljenek, ezzel ellentétben a villamosnál, ami sokkal kevésbé van elszigetelve más forgalmi módusoktól (hű, ez de modorosra sikerült!), ritkán látunk ilyet, és akkor is csak rövidebb távon.
51-es villamos az Epreserdő utcai homokbányai kitérőben, 1950 körül (forrás: NZA gyűjteménye)
Mostanában több helyen is volt/van ilyen. A Gellért rakparti vágányzat felújítása (végre!) miatt kettévágott 18-as villamos északi részén a végállomás a Döbrentei téren van, de a legközelebbi útba eső váltó csak a Szarvas térnél, ezért ezen a szakaszon egy darabon mindkét irány ugyanazon a sínpáron megy, ami azt jelenti, hogy indulás után egy ideig helytelenben megy a tuja. Nem tudom, azóta változott-e a módi, de pár hete még váltóbottal (=seprűnyél átadásával; majdnem úgy, mint a fentebbi képen, csak állandó földi személyzet nélkül) védekeztek az ellen, hogy véletlenül szembemenjenek egymással. A másik helyszín a Kolozsvári utcai sínek felújítása miatt volt, itt a nem kimondottan gyakran járó, de ezen a szakaszon legalább ritkán túlterhelt 37-es villamos fordult az Őrháznál, pár tíz métert helytelenben megtéve. Azóta itt is helyreállt a forgalmi rend, és a vonalat használó tömegek immár tökéletes vágányokon haladhatnak ezen a pár száz méteren (a hintázás és lassújelezés pedig marad az olyan kihasználatlan vonalak sajátja, mint a 61-es vagy a 4/6-os (ahol a múlt héten körülbelül 5 km/h-val mentünk át a Petőfi hídon valami pályahiba miatt - azzal csináltak azóta valamit?)).
A fentebb említett két ideiglenes végállomási fordulást öntöttem nyakon egy kis városnéző úszóbusszal, a folyamatosan búgó Fehérvári úti falurádióval, a Pápay István utcánál visszafogó (ez is egy érdekes szó!) 2-es és 24-es villamosokkal, illetve egy FLIRT motorvonattal (aminek csak egyetlen baja van: hogy nem mindenütt ilyen jár az elővárosban:):
Ez megy most