Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamos a Traunsee partján

2012.03.14. 17:00 :: Hamster

Sok ismerősöm - már úgy értve, azok közül, akik nem vasútbarátok maguk is - furcsának tartja, hogy az utazgatásaim nagy része nem aszerint terveződik-szerveződik, hogy hol van egy darabka tengerpart, ahol el lehet terülni, vagy egy hegyoldal, amin le lehet síelni, hanem hogy hol vannak sínek, amelyeken nem zötyögtem még (vagy nem zötyögtem még eleget). Pedig e nyomon egy rakás olyan helyre is eljutottam, ahová egyébként valószínűleg sose mentem volna - ilyen Szörényi Levente szülőhelye (nem kell megijedni, én is csak a Wikipédiából tudom), a felső-ausztriai Gmunden városa is.

Persze Ausztriában gyakorlatilag minden tóhoz tartozik legalább egy vasút (fogaskerekű, függő-, keskeny nyomtávú vagy "sima"), Gmunden mégis kicsit más, mert nem kisvasútja, hanem villamosa van - 2,3 kilométeres hosszával az egyik legrövidebb a világon.

A villamos megépülte árukapcsolás volt a javából: Gmunden, mint előkelő üdülőhely versenyezni akart Bad Ischl-lel (egy másik előkelő üdülőhellyel, egyik kedvenc süteményem későbbi szülőhelyével), ahol már volt villanyvilágítás. Csakhogy önmagában túl kis felvevőpiac lett volna egy erőműnek, nem lehetett volna gazdaságosan üzemeltetni. Szerencsére nemsokára felbukkant a Stern&Hafferl cég, mely villamosvasutat akart építeni a Traunsee partján fekvő belváros, és az egy hegygerinccel arrébb, a szomszéd völgyben fekvő vasútállomás közé, és így már egészen más volt a helyzet: 1894. augusztusában meg is indult a forgalom.

Egy nagyvárosi villamosmániásnak meglehetősen hihetetlen az üzem: egyrészt néha Lisszabonra emlékeztetően szűk, kanyargós az útvonala...

... másrészt egy részén 100 ezrelékes emelkedőn halad, ami csak kicsit kevésbé meredek, mint a mi fogaskerekűnk (ami valahol 110 ezrelék környékén van - aki pontos értékeket tud, szóljon!):

Csakhogy itt nincs fogaskerék... Az általában egy, maximum kettő kocsival közlekedő járatot (ezen felül persze van nosztalgiakocsijuk is) összesen hat ember üzemelteti: vezetnek, jegyet adnak el, szerelnek, adminisztrálnak.

Egyébként a város tipikus osztrák üdülőhely, harapnivaló levegővel, tisztasággal, kalóriamaximalizáló cukrászdákkal. A tóparti parkban még egy mamutfenyő is van, amire az ember nem feltétlenül számít errefelé - persze még nincs ezer éves szegénykém, ezért ilyen pici :)

Ezen felül van még egy tavi és parti váracskájuk is, tök rossz lenne ott élni, nem? Á, olyan csúnya az egész, inkább befejezem ezt a bejegyzést, kár vesztegetni rá a szót :) De azért ha valaki arrajár, nézzen be ide, érdemes.

A gmundeni villamosokról szóló két útibeszámolót itt találhatjátok meg:

19 komment

Címkék: utazás ausztria képek hampage gmunden

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr944316702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szia!
Volt szerencsém arra járni már kétszer is, de a villamosra sajnos nem ültünk fel. Ezt a hibát még egyszer nem követem el. Csak jussak el oda ismét! Köszönöm.
Egyébként még autóval is gyönyörű az út Bad Ischlből odáig. És a környéken. Halstadt, St. Gilgen, St. Wolfgang stb. Salzburg pedig maga az álmom!
Ez tényleg irtó ronda, pfuj :) De azért megnézném
@maestro1: :)) ezt a csúnya városkát megnézném én is, annyira lehangoló, vinnék egy kis vidámságot oda :)

A negyedik képen szembe jött vagy üldöző üzemmódban van az az autó? ;)
@Kicsi Kacsa: valoszinuleg utana jon, mert nincsen vezeto az ulesben
@vomit: hátradőlt, hogy Hams nyugodtan fotózzon :D
Nekem eddig a környéken csak a Mondsee autópályapihenő volt meg. Remek ott a Lasagne, és 3 magyar pincér is van.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Oda mindenki elmegy, jó hely, marha jó kaja, szép kilátás. Magyar pincérek meg mindenütt vannak Labanciában.
"Csakhogy itt nincs fogaskerék... "
hogyan?
@Rocko-: Jó, igazából van fogaskerék, a villamos hajtásában, de maga a tuja teljesen adhéziósan műxik, tehát a kerék-sín kapcsolat tapadását használva mászik-ereszkedik, nem kell neki fogasléc. És úgy, hogy ez lehetséges (Lisszabonban meredekebb is van), csak amikor a svábjegyi fogas épült, akkor még valószínűleg nem tartott ott a technológia. Utána meg biztonságosabbnak gondolták, hiszen azért hosszabb az út a Széchenyiről a Városmajorig, mint itt.
@Hamster: "akkor még valószínűleg nem tartott ott a technológia"
miért, miben fejlődött?
"hiszen azért hosszabb az út a Széchenyiről a Városmajorig, mint itt."
hát ha alig több, mint a képen látható, akkor jogos.

amúgy teóriám van, csak kíváncsi vagyok, hogy igaz-e. :)
@Rocko-: "miért, miben fejlődött?"
Például 1874-ben nem létezett még villamos vontatás, csak aksikkal hajtott bazári attrakciók, amik nem másztak volna fel oda (ugye a Fogas 1929 előtt gőzzel működött). De szerintem közben a vasúti fékek is fejlődtek. Azokban az években elég komoly fejlődésen ment át a közlekedés.
Az egész kócerájt 6 ember üzemelteti???
Ide kellene tanulmányutakat szervezni a mi csucsfejeinknek!
Atyám, de cuki ez a villamos, egy járat oda-vissza, fél sínpár, ilyesmik. Egy volt megrendelőm mondta egyszer hasonló szituban (meglátott egy mini munkagépet a terepen): ez olyan aranyos, veszek egyet a gyereknek Karácsonyra, had tologassa a szőnyegen. Na, ez a villamos is valami ilyesmi. :)
...És se Gmundeni Közlekesi Központ ("Verkehrszentrale Gmunden"???),huszonéves "pártháttér-közeli" vezérigazgatóval, se Hagyó Miklós ("Nikolaus Zulassener")?

Ezek az óberöszterreiherek nem tudják, mi a "létezés magyar minősége", amely "többek között abból ered, hogy rendelkezünk egy saját, csak ránk jellemző látásmóddal"...

Szögénykék!!!
@piefke:
Te csak ne ironizálj,mert megjelenik egyszercsak egy lefüggönyzött Q7-es és beszólnak: elvtárs!Nem ellened jövünk,hanem érted! Érted?
Ez nagyon klassz! Jól látom hogy 1m-es nyomtávú?
@Parafon: Hát ha villamost nem is, de kisvonatot vehetsz a gyerekednek :)Pl ilyet: n2.vatera.hu/photos/97/b8/02b5_2_big.jpg
süti beállítások módosítása