Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (139) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (951) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (10) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (323) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (49) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (45) énblog (538) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (54) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (126) hajtóművek-motorok (7) hampage (426) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (67) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (8) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1050) képregény (94) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (11) konstal (8) körtér (8) közlekedés (425) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (9) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (72) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (45) nosztalgiahajó (23) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (15) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (120) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (61) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (14) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (16) szárnyashajó (10) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (137) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (490) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (426) utcakép (227) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (530) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (609) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (920) villamos (847) vitorlás (9) vízibusz (14) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Zsilipelés

2024.08.01. 06:00 :: Hamster

Zsilipeltem már hajóval, de csak pár métereket, Berlinben. Ausztriában egy rakat erőmű van a Dunán, ahol ennél komolyabbat kell lépcsőzniük a hajóknak, de ezek valahogy kimaradtak az életemből. Egészen mostanáig:

131418.jpg

Az aschachi erőmű 1959 és 64 közt épült. Körülbelül negyven kilométer hosszan duzzasztja vissza a folyót, az alatta és felette levő vízszint közt 15 méter magasságkülönbség van. Ehhez képest a zsilipelés gyorsabban ment, mint gondoltam, kb. negyed óra alatt meg is volt.

dsc_1463.jpg

Fentről érkeztünk egy kis vízibusszal. Útközben két "kabinos" (=szállodahajó) is kielőzött, az volt az érzésem, hogy előttünk oda akartak érni a zsiliphez. Ez sikerült is nekik, de így is meg kellett várniuk bennünket :)

124805.jpg

Miután behajóztunk a zsilipkamrába, felhúzták mögöttünk a hátsó támkaput. Azt hittem, hogy magasabbra fog menni, de csak annyira látszott ki a vízből, amennyi itt látható.

dsc_1487.jpg

Maga a zsilipkamra jó nagy, a két kabinos kényelmesen elfért egymás mellett. Ami persze logikus, hiszen egymás mellé vett bárkákból álló tolt kötelékeknek (és hajóvontáknak, bár olyanok már nem nagyon vannak) is el kell férniük benne.

dsc_1520.jpg

A hátsó kapu becsukása után irtó gyorsan elkezdett eltűnni alólunk a víz. Nem tudom, hogyan működik a dolog, hogy ilyenkor a szomszéd kamrába engedik át a vizet, vagy kieresztik a "völgy felé", de komoly szerkezet lehet mögötte.

125938.jpg

A vízből az imént még csak egy métert kilógó hátsó kapu fölénk tornyosuló acélfallá változott. Kicsit eresztett, de gondolom ez nem számít. Az előbb még csak háromemeletes "irányítótorony" is hirtelen toronyháznak tűnt...

dsc_1537.jpg

Hamar megérkeztünk a völgy felőli vízszintre: papírforma szerint 15 méterrel voltunk lejjebb. A két kabinos gyorsan el is tűzött, amint kinyitották az alsó kaput:

dsc_1553.jpg

Izgalmas volt a szűk betonkatlan, még nem láttam eddig hasonlót. A kabinosok tényleg gyorsan leléptek, pár perc múlva már el is tűntek a távolban. Persze náluk minden perc számít, mert nagyon úgy néztek ki, mintha üresek lettek volna, és épp utasokat felvenni mentek volna.

131534.jpg

Ilyen a létesítmény völgy felől: balra a két zsilipkamra látható, középen az erőmű, jobbra a gát vízleeresztő szakasza. Az egész létesítmény közel 400 méter széles, ami nagyjából megegyezik a Rákóczi híd hosszával.

Azt hittem, hogy nem lesz videózásra alkalmas téma a zsilipelés, de olyan látványosan gyorsan ereszkedtünk, hogy mégis összejött belőle egy rövidebb filmecske. Nagy hajóval is élmény lehet zsilipelni, de ilyen kicsivel különösen az volt!

6 komment

Címkék: utazás videó ausztria képek duna hajó szilip

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2518447349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

:-)

Igen, ez nem a Moldvai másfél méter Prágában...

Amúgy Asachnál többet duzzaszt Ybbs (17-18 m), Bős (21-24 m) és Vaskapu I. (34 m).
Bár Vaskapu I. két, egymást követő zsilipkamra és nem 24 hanem 36 m széles.
@gigabursch: Bőst nem tudtam, hogy ilyen magas. Ha Nagymarosnál megépül, az hány méter lett volna?
@Hamster:
Az lófütty.
Pozsonytól Bősig (Medvéig) van óriasi esése a Dunának (fajlagosan ettől nagyobb csak a Zuhatagon volt), emiatt tudott kialakulni a Szigetköz úgy, ahogy. Alig 30 fkm!
Alatta bő száz fkm és van bő két méter.
Nagymaros a csúcsrajáratást és a SZET opciót biztosította volna.
Egyrészt Prédikálószék, másrészt Fehér-hegy.

Ez utóbbi kevésbé ismert, így linkek egy idevágó cikket:
hiuzhaz.blog.hu/2020/08/31/a_hegyes-tetoi_zsombolyok_titka
@gigabursch:
...ettől érdemben nagyobb csak a Zuhatag egyes szakaszai voltak...
@gigabursch: "Nagymaros a csúcsrajáratást [...] biztosította volna."

Úgy érted, hogy azt a két métert kellett volna csak áthidalnia a zsilipnek? Azért annál csak több lett volna, nem? Anno az volt a mondás Zebegényben, hogy el kell adni a parti telkeket, mert el lesznek árasztva. Aki akkoriban/utána megvette őket bagóért, ma örülhet :)
@Hamster:
Az a többletemelés azért kellett, hogy
1) Bős alatt, közvetlenül az erőműnél a mederberágódás ne legyen gond
2) Az összes gázló felett legyen elegendő hajózási víz
3) Az öntözéses mezőgazdálkodás (Csallóköz+Mátyusföld) vastagon öntözhrtő legyen
4) A nagymarosi vízlépcső egy középmagas vízszintnél hozzon legalább 4 méter szintkülönbséget.

Ettől persze még a meder esése lófütty.
Ami ordít is ezen szakaszon lévő szigetek akakján.
süti beállítások módosítása