Zsilipeltem már hajóval, de csak pár métereket, Berlinben. Ausztriában egy rakat erőmű van a Dunán, ahol ennél komolyabbat kell lépcsőzniük a hajóknak, de ezek valahogy kimaradtak az életemből. Egészen mostanáig:
Az aschachi erőmű 1959 és 64 közt épült. Körülbelül negyven kilométer hosszan duzzasztja vissza a folyót, az alatta és felette levő vízszint közt 15 méter magasságkülönbség van. Ehhez képest a zsilipelés gyorsabban ment, mint gondoltam, kb. negyed óra alatt meg is volt.
Fentről érkeztünk egy kis vízibusszal. Útközben két "kabinos" (=szállodahajó) is kielőzött, az volt az érzésem, hogy előttünk oda akartak érni a zsiliphez. Ez sikerült is nekik, de így is meg kellett várniuk bennünket :)
Miután behajóztunk a zsilipkamrába, felhúzták mögöttünk a hátsó támkaput. Azt hittem, hogy magasabbra fog menni, de csak annyira látszott ki a vízből, amennyi itt látható.
Maga a zsilipkamra jó nagy, a két kabinos kényelmesen elfért egymás mellett. Ami persze logikus, hiszen egymás mellé vett bárkákból álló tolt kötelékeknek (és hajóvontáknak, bár olyanok már nem nagyon vannak) is el kell férniük benne.
A hátsó kapu becsukása után irtó gyorsan elkezdett eltűnni alólunk a víz. Nem tudom, hogyan működik a dolog, hogy ilyenkor a szomszéd kamrába engedik át a vizet, vagy kieresztik a "völgy felé", de komoly szerkezet lehet mögötte.
A vízből az imént még csak egy métert kilógó hátsó kapu fölénk tornyosuló acélfallá változott. Kicsit eresztett, de gondolom ez nem számít. Az előbb még csak háromemeletes "irányítótorony" is hirtelen toronyháznak tűnt...
Hamar megérkeztünk a völgy felőli vízszintre: papírforma szerint 15 méterrel voltunk lejjebb. A két kabinos gyorsan el is tűzött, amint kinyitották az alsó kaput:
Izgalmas volt a szűk betonkatlan, még nem láttam eddig hasonlót. A kabinosok tényleg gyorsan leléptek, pár perc múlva már el is tűntek a távolban. Persze náluk minden perc számít, mert nagyon úgy néztek ki, mintha üresek lettek volna, és épp utasokat felvenni mentek volna.
Ilyen a létesítmény völgy felől: balra a két zsilipkamra látható, középen az erőmű, jobbra a gát vízleeresztő szakasza. Az egész létesítmény közel 400 méter széles, ami nagyjából megegyezik a Rákóczi híd hosszával.
Azt hittem, hogy nem lesz videózásra alkalmas téma a zsilipelés, de olyan látványosan gyorsan ereszkedtünk, hogy mégis összejött belőle egy rövidebb filmecske. Nagy hajóval is élmény lehet zsilipelni, de ilyen kicsivel különösen az volt!
Ez megy most