Hálátlan dolog egy-egy tömegközlekedési jármű forgalomból kivonásakor blogbejegyzést írni. Ha azt írod, "ideje volt, hogy eltűnjenek végre", neked esnek a rajongók. Ha azt írod, hogy "azért volt egyfajta hangulata", jönnek azok, akik szerint ennyi pénzért jobb járna ennél. A ZiU-9-es trolibuszok kapcsán még ennél is nehezebb a pálya, mert ezeket csak kiskoromban szerettem igazán - csakhogy akkoriban minden nagy gépet imádtam, a markolóktól kezdve az úthengereken át a toronydarukig :)
Az első két ZiU-9-es 1975-ben, születésem évében érkezett a BKV-hoz. Ez már önmagában is húzós adat, hiszen míg egy vasúti járműben normál esetben van 40-50 év, egy gumikerekűnél 20 már soknak számít. Még durvább, hogy bár a volt "szovjet szférában" még közlekednek ebbe a típuscsaládba tartozó kocsik, azok jellemzően újabb gyártásúak az itthoniaknál: a legöregebb, tegnap Budapesten még utast szállító kocsi (a 904-es) pontosan aznap ünnepelte állományba vételének 34. évfordulóját! Azért ez már veterán kor, nem?
Róla van szó; a kép a Bethlen Gábor utca és az István út kereszteződésében készült, ahol néhány éve még látszott a kockakőben a trolik által leváltott villamosok vágányainak nyoma. A látvány kedves lehet a szemünknek, és abban is sok igazság van, hogy egy ma gyártott gumikerekű tömegközlekedési eszköz szinte biztosan nem fog harmincnégy évet végigszolgálni, de én speciel remélem, hogy nem is lesz rá szükség :) Egy dolog valamivel minden nap utazni, és egy teljesen másik egyszer-egyszer, nosztalgiaként...
Persze bármennyi rosszat is írok ezekre a piros jószágokra, ti. hogy hangos a hátsó hídjuk (ami, ha jól tévedek, Rába gyártmány), hogy a laprugók miatt pattog, ugrál az egész, hogy aki 170 centinél magasabb, az vagy csak terpeszben tud leülni, vagy fülhöz emelt térdekkel, hogy az ülések igazából keskenyek két embernek, hogy némelyik kocsi oldalfala már átlyukadt a rozsdától, azért az elmúlt napokban többször is kimentem fotózni és videózni őket. Üvölt a hátsó híd, berreg a légsűrítő - azt hiszem, sikerült a teljes élményt megörökítenem:
Amennyire tudom, a forgalomból kivonás oka a január elsejével elvárt új vizsgarendszer, amin az igencsak kopott ZiU-k már csak nagy anyagi ráfordítással tudnának átmenni. Az első időkben néha várható, hogy buszokkal kell egy-egy forgalmi számot helyettesíteni, de amint az összes MAN troli forgalomba áll, ennek is vége lesz.
Három kocsi azért marad, jégtelenítési és nosztalgia célokra, a fentebb látható 840-es pedig a tervek szerint a szentendrei múzeumba kerül.
Ez megy most