A múltkor eszpresszókat, bisztrókat (is) ábrázoló képeket válogattam össze Ab van Donselaar felvételei közül, a mostani apropó hasonló: boltok, üzletek portáljai - természetesen villamosos utcaképeken.
Nagytétény, a 43-as villamos végállomása. Kopottság, füstös falak, omladozó vakolat - a Nagytétényi út feliratot azért valaki megtisztította az utcatáblán, nehogy emiatt tévedjen el a vándor. Az "AUTÓSBOLT" felirattól balra az egy ÁFÉSZ logó lehet, de vajon melyik ÁFÉSZ-é? És a "3.sz." alatta azt jelenti, hogy annak a szövetkezetnek ez volt a hármas számú autósboltja? Az alkatrész-kínálathoz jól passzol a jobboldalt elpöfögő, meglehetősen látványos kinézetű Trabant, egyenesen az NDK-ból; ha jól látom, Rostock környéki lehetett - jó nagy utat tett meg idáig! Persze a kép közepén trónoló "ezres" sokkal szívmelengetőbb látvány, ha engem kérdeztek.
Újpest, a mai városközpont, az elképzelhető legvárosiasabb szögből fotózva. Nem látszik ugyan a Centrum, de látszik a tőle északra levő bérház, és a felállványozott tornyú városháza. Elég színes volt errefelé az útburkolat: az UV alatt betonpaneles pálya van, a másik vágány hagyományos kockakőben fut, a maradék részen pedig valami érdekes színű dologgal (keramittal?) van fedve az István út. A megállóban várakozó utasok mögött - akinek öltözködése meglehetősen jellemző a korra - pedig egy szép "Papír Írószer" neont láthatunk.
Az előző helyszíntől néhány méterre kimondottan kisvárosias a látkép. Még jár az 55-ös az Árpád úton, IFA viszi a palackozott kristályvizet, az üzletek portáljai pedig a korszak legjellemzőibbjei közt vannak: Aranypók, Főfotó, fodrász. És persze elsőre kiszúrható hátul két Nagypolszki is, mert nélkülük nem létezhet budapesti utcakép a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején :)
És még egy kis Árpád út, mert olyan hangulata van, hogy azt harapni lehet (vagy bepárásodik tőle a monitor, ha ez a képzavar valakinek jobban tetszik): szemerkélő eső, a korai acélvázas kasztnijú 2627-es két középbejáratú pótkocsit vontat (valamit elkaphatott a jobb elejével, mert itt-ott hiányzik róla a festék, és az oldalablak is törött), Zsigulik veszik körbe, jobboldalt pedig egy Herbária gyógynövénybolt sejlik a satnya lomb mögött. Figyelmesebbek (és újpestiek) a középső pótkocsi fölött észrevehetik az "ALKOTMÁNY FILMSZÍNHÁZ" feliratot is. A jobb oldali Zsiguli és a platós kisteherautó (én valamiért Nysának mondanám, de láttuk már, hogy a teherautók hátulról felismerése nem feltétlenül az a sportág, amiben a legjobb vagyok:) közt egy festettnek tűnő kép látható, "PRÉMIUM" felirattal. Valaki nem tudja, ez mi volt?
A Ferdinánd Hómunkás Élmunkás Lehel téri templomot látjuk a háttérben, baloldalt pedig egy tipográfiailag elég érdekes kinézetű "Rádió MAGNÓ Szervíz" feliratot. Figyelemreméltó, hogy - bár lehet, hogy véletlenül - két nyugati autó is áll előtte (egy Renault 4-es, és valami Ford vagy Opel, amit majd valaki pontosabban is beazonosít nekünk)... valamint egy rakás nézelődő. Vajon mi lehetett abban a kirakatban, hogy ennyien bámulják?
3-as villamos kanyarodik a Kádár utcából a Vácira, két pótkocsival, ahogy kell. Még lépcsőn tujázó utas is van, pedig nem tűnik tömöttnek a szerelvény! Balra épp egy többemeletes "CIPŐBOLT" neont építenek, jobbra a Nyugati Ruhaházat láthatjuk, koszos, betört ablakokkal. Mi történt ott? Akkoriban azért nem volt jellemző az ilyesmi a belvárosi főútvonalak mentén...
Ma sem maradunk Pesterzsébet nélkül: a Jókai Mór utcában vagyunk, a favázas ikerkocsi tőlünk távolodik, de mi most nem erre figyelünk, hanem a (vélhetően) "HÚS- HENTESÁRU" felirat neonbetűire. Vagy valami mást árultak ott? Mellette pedig, ha jól látom, egy maszek drogéria működött? A villamos előtt a távolban halványan kivehető egy kitérő, amin az itt végállomásozó járatot le lehetett kerülni - néha jól jönne egy ilyen a Török Flóris/Nagysándor József sarokra, a mai 51-es villamos mai végállomásához.
51-es körzet, 18-as hangár villamos érkezik a kitérőbe 1977. augusztus 3-án. Most viccelhetnék azzal, hogy ha véletlenül rosszfelé kanyarodna a váltónál, akkor is jó helyen lenne, de én szeretem ezeket az öreg tujákat :) Ráadásul ez a szerelvény ma is létezik: budapesti pályafutásának vége után Angliába (!) került, egy ottani múzeumban közlekedett. A múzeum két év alatt csődbe ment, de a kocsi még mindig megvan, jobb időkre vár. Egyébként a MÉH szót mindenki ismeri, de vajon azt is tudjuk, mi a betűszó feloldása? Guglizni nem ér!
42-es villamos, amikor még zártpályás volt (és a Határ út helyett (már csak) a Nagyvárad térről indult). A jobb oldali házak ma már nincsenek meg, és a zöld-sárga "ZÖLDSÉG-GYÜMÖLCS" táblák is eltűntek a városból. A mögötte látható világoskék "TISZTÍTÓ" felirat szinén jellegzetes városképi elem volt, a Ruhatisztító Szövetkezetnek komoly corporate visual identity-je volt :) Mellette a járdán egy légkalapácshoz tartozó kompresszor áll, gyerekkorom egyik nagy kedvence - ha jól sejtem egy Csepel Ciklon.
És a legkeletebbi budapesti villamosvégállomással fejezzük be, a pestszentlőrinci Béke téren. A "Vas és edénybolt", alias VASEDÉNY táblája a jobb szélen persze csak egy apropó arra, hogy elsüthessem ezt a képet, amin még látható, hogy a vágányok eredetileg folytatódtak, és bekanyarodtak a Királyhágó utcába, ahol az 51-es pest(szent)imrei végállomásáig közlekedő 40-es villamos járt.
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!
Ez megy most