Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: "egy zödre festett ezres" Csak egy vicces részlet: az első acélvázasított M.V-öst a Füzesi először sá... (2024.03.16. 21:41) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Ez nem baj vagy nem baj kérdése, hanem tény, legalábbis a jelenlegi adottságokkal. Csúcsban az SZTK Rendez... (2024.03.16. 21:36) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: Új felszíni vasutat ma már praktice sehol nem tudsz építeni lakóházak közt. A XIX. században ez még ment, me... (2024.03.16. 21:21) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Nehogy azt hidd, hogy Törökbálinttól a kocsiszínig százzal mentek, és csak onnantól csoszogtak. Nézz rá a ... (2024.03.16. 21:06) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Gyanítom, hogy ezek a vasutak azok, amik külföldön már az első világháború környékén (kivételként lás... (2024.03.16. 21:00) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Fradista Utazó: Nem a külső vonallal volt a baj, hanem hogy a városhatárnál elkezdődött a vánszorgás az alacsonyabb f... (2024.03.16. 20:57) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Hamster: Ez komoly? Most tényleg az a baj, hogy a budai fonódó ki van használva? Ha kongana az ürességtől, akkor megi... (2024.03.16. 20:54) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: A békási vonal amúgy is kiemelkedik, melléje épült több lakótelep, főleg persze Békásmegyer, de Kaszásdűlő i... (2024.03.16. 20:30) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Biza, irtózatosan fura dolgok voltak időnként, pl. a szentendrei HÉV csak Filatorigátig jött be, pár ... (2024.03.16. 18:53) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: " a Keleti után feljön a felszínre, és villamosként megy ki Újpalotára" 80 méteres vonatok mennének a Thök... (2024.03.16. 18:32) A villamosok zöld rokonai
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (21) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (929) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (117) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (508) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (34) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (91) hajtóművek-motorok (6) hampage (411) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (45) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (63) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1017) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (65) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (8) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (57) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (12) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (7) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (134) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (69) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (481) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (396) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (519) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (587) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (840) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ahol a második világháború elkezdődött

2013.03.23. 18:52 :: Hamster

Bár tudom, hogy jobbára elég apró átfedés van egy háború kitörésének valódi oka, és a "casus belli" közt, mégis furcsa érzés egy világégés kirobbanásának okaként elhíresült helyszínt élőben látni. Eddig csak egy ilyen helyen jártam: Szarajevóban, tavaly viszont eljutottam a második világháborút közvetlenül megelőző talán leghírhedtebb történés helyszínére is.

Már írtam Gliwice főteréről és eltűnt villamosairól, de igazából nem ezekről híres: 1939. augusztus 31-én magukat lengyel felkelőnek kiadó SS-katonák foglalták el a város rádióadóját, németellenes harcra buzdító üzenetet küldve onnan a breslaui rádió hullámhosszán. Másnap, többek közt erre az incidensre hivatkozva Hitler megindította az "ellentámadást": a folytatást második világháborúnak hívták. A szóban forgó rádióadó - szerintem elég döbbenetes módon - ma is megvan:

Gliwice_ado-3.jpg

Gliwice akkor még Gleiwitz néven volt ismeretes: Felső-Szilézia 1922-es újrafelosztása után ugyan német terület maradt, de határvárosként, jelentős lengyel lakossággal - remek helyszín a háborút előkészítő (ön)provokációhoz. A komplexumban nem működött stúdió, mivel csak a breslaui adó átjátszójaként használták; emiatt amikor a támadók megérkeztek, nem tudták azonnal adásba tenni őket, mert előbb üzembe kellett helyezni az adó üzemzavar esetére szolgáló mikrofonját. Mindez itt történt, ebben az épületben, ami ma múzeum - mi valószínűleg túl korán érkeztünk, mert zárva volt.

Az adó azonban múzeum nélkül is szolgál látnivalóval: az 1934-ben épített, fából készült (!) antennatoronnyal, mely az egyik utolsó még álló ilyen szerkezet, és csak azért nem a világ legmagasabb fa építménye, mert Kínában 2002 és 2007 közt építettek egy pagodát, ami nagyobb.

Gliwice_torony-2.jpg

A vörösfenyőből készített torony 111 méteres, ennek tetején van egy fém antenna, így összesen 118 méteres magasságba emelkedik. Épségben átvészelte a harcokat, és a háború után is használatban maradt - az ötvenes években többek közt a Szabad Európa Rádió zavarására használták. És még mindig nem teljesen vonult nyugdíjba: egy kis erősségű FM adón kívül mobiltelefon-átjátszóállomásként is üzemel! Néhány éve kellemes parkot építettek köré, ahol ingyen WiFi van - legalábbis a kiírás szerint, mert mi nem találtuk.

Gliwice_torony-1.jpg

Egyszerűen hihetetlen, hogy ez a faépítmény még mindig áll, hogy majd' nyolcvan évet kibírt, ráadásul nem is akármilyen nyolcvan évet! Ha valakit a történelem nem foglalkoztat, műszaki műemlék mivolta miatt akkor is érdemes megnézni. Egyébként vicces, hogy a történelemkönyveinkben annak idején legtöbbször egy olyan kép szerepelt a támadás leírása mellett, ami nem ezt az adót ábrázolta:

Радиостанция в Гляйвице

Ezen a fotón (és társain) ugyanis a régi Gleiwitz-i adó látható, amit 1925-ben helyeztek üzembe, és ami olyan gyorsan elavult, hogy '34-ben inkább újat építettek helyette a város másik oldalán, az akkor még Tarnowitzer Landstraße névre hallgató ulica Tarnogórskában. Az érdekesség kedvéért rákerestem, és a fotón látható épület ma is megvan: kibővítve-átépítve kórházként üzemel - az utcát viszont még mindig ulica Radiowa-nak hívják, ami - gondolom - nem azt jelenti, hogy Radiológia utca. Kicsivel később amúgy német és angol nyelvű leírást is találtam a két adó történetéről, ha ez hamarabb előkerül, megspóroltam volna egy csomó guglizást. Persze a lényeg az, hogy most már tudom, miért volt fura érzésem, amikor élőben is láttam a második, az incidens miatt elhíresült adót...

39 komment

Címkék: utazás képek lengyelország panoráma gliwice felső-szilézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr695162184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A mai poszt: pompás csemege!
-Nem lepne meg ha az index2 is felvenné az ajánlott linkek közé...!!!
Nem lehet könnyű karbantartani azt a fa tornyot.
Tényleg nagy szerencse hogy még áll.
@Kínai cuccok tesztje: Talán az a szerencséje, hogy nem ez volt a legmagasabb, ebben lehet tartalék - az előző rekorder is lengyelországi volt, 140 méterrel, '90-ig, előtte pedig egy ismaningi, 83-ig. A legmagasabb ilyen torony viszont nem élte túl a második világháborút... az 190 méter magas volt:
de.wikipedia.org/wiki/Holzturm#Funkt.C3.BCrme
@Hamster: Igen, bár a németek visszavonuláskor módszeresen pusztítottak mindent, egy fa toronyhoz pedig elég lett volna egy fűrész vagy egy gyufa is. De egy villám is könnyen felgyújthatná. Példás hogy ma is ápolják.
@Kínai cuccok tesztje: "De egy villám is könnyen felgyújthatná."
Az, hogy ez még ma is áll, több másik pedig túlélt a 80-as, 90-es évekig, szerintem azt mutatja, hogy jobban meg voltak ezek építve ennél :)
En azzal a torteneszek altal is elismert nezettel ertek egyet, hogy a vilaghaborut nem a nemetek robbantottak ki, hiszen Kelet-Azsiaban es a Csendes-oceanon ekkor mar folyt a tengelyhatalmak agresszioja Japan reven. A legveresebb talan a Japan-Kinai haboru volt. A nemetek csak kiszelesitettek a tobb eve folyo konfliktust es megnyitottak az europai frontot.

Viszont a nyugati tortenelem oktatasban egy kezzel is foghato bunbak keresesnek is meg kell jelennie. Europaban ezert tanuljuk, hogy a nemetek robbantottak ki, mert nekunk nem volt kozunk Japanhoz es az USA is csak 1941-ben lepett be, addig "semleges" volt.
Ha a Gliwice-Gleiwitz párosítás ott van, talán érdemes lenne a Breslau-Wroclaw-Boroszló megfeleltetést is leírni. Sokan ugyanis nem tudják, hova tegyék a várost.

Ilyen faépítményeket pedig aligha nagy művészet karbantartani. Lásd a mi kis 1915-ös hullámvasútunkat! Egyetlen öregebb van ennél, valahol Amerikában, talán 1913-as építésű, ha jól emlékszem a róla olvasottakra.
"Egyszerűen hihetetlen, hogy ez a faépítmény még mindig áll, hogy majd' nyolcvan évet kibírt, ráadásul nem is akármilyen nyolcvan évet!"

Nem olyan nagy csoda. A vörösfenyő csurig van gyantával. Vízben is eláll 40-50 évig. Ahol ki tud száradni egy eső után ,ott meg gyakorlatilag örök.
A "casus belli" és a valódi okok összefüggése kapcsán azt a sok hónapos tárgyalás sorozatot is meg lehet említeni, ami ugyancsak eredménytelenül folyt a lengyelek és a németek között Kelet-Poroszország és Danzig-Gdansk kapcsán.
@HgGina: azért ezzel óvatosan... a hullámvasútban folyamatos ütemezéssel cserélgetik az öregedő elemeket, nem sok eredeti fa van már benne.
Én meg látván az európát tönkretevő politikát meg a magyar rendszerváltás 23 évét azt sajnálom hogy nem a németek nyerték meg a háborút..
Ismét egy érdekes poszt :)
Ha már fa építmények, említsük meg talán a zsurki fa haranglábat, is, amelyik arról nevezetes, hogy olyannyira fából készült, hogy csak fa alkatrészei vannak, a kötések, csapolások is fából vannak, és az egyik legmagasabb, épségben megmaradt hasonló jellegű építmény.
és ez fából. durva.
@hatja: szerintem egy hullámvasútnak és egy rádióadó-toronynak más a terhelése.

@Hurri Kán: no meg a fából vaskarikát.
@Rocko-: ha nagyüzemben gyártanánk fából vaskarikát, talán lehetnénk megint a vas és acél országa... már csak a fát kéne hozzá importálni.
@Kínai cuccok tesztje: Németországban, Franciaországban a favázas középkori házak több száz éve állnak. A legjobb bennük, hogy sok közülük már megvetemedett, csavarodnak, hullámzanak, de így is biztonságosak. A németeknél a legenda szerint a titok az, hogy a fát bikavérrel (nem a borral) itatták át.
hoppá. grat az index1 címlaphoz :)
Találkoztam a világ túlvégén egy lengyel felmenőkkel rendelkező szörfössel, akinek a nagyapja házát a háború legelső napján szétlőtték. A nagypapa túlélte a világégést, de ha a háború kitörése bárhol is szóba kerűl az ő peches történetére gondolok, csak úgy, mint az I v.h. végéről, az a híres fénykép, amikor az utolsó napon szerencsétlenűl elesettekről készítettek képet.
@fejetlen bárd: még korábbi a Molotov-Ribbentrop paktum, a szovjet agresszió Finnország és a baltikum ellen.
@milliliteratura: szerintem már így is nagyüzemben gyártjuk, lassan erről szól az összes európai sajtó.
@Martian: Eléggé eltévedtél a dátumok között. A Molotov-Ribentropp-paktum 1939-es keltezésű és a Finn-Orosz "téli háború" is ebben az évben tört ki. Ezzel szemben a Második Japán-Kínai háború a japánok agressziójával 1937-ben vette kezdetét, amit megelőzött 1932-ben Mandzsúria megszállása.

A második világháború európai szakaszát nyitották a németek Japán első agresszióját követően hét évvel, majd Pearl Harbor után, 1941-ben szélesedett valóban világháborúvá, amikor az USA is belépett. Ekkor a németek már a lassuló, visszájára forduló keleti offenzívával küzdöttek és a remény a német győzelemre már elveszett.
vattafakk, és ez a torony fából van?!?!?!
"az utcát viszont még mindig ulica Radiowa-nak hívják, ami - gondolom - nem azt jelenti, hogy Radiológia utca"
Nyert, Rádió utcát jelent. Amúgy érdekes a poszt, grat!
Az 1939-es események szépirodalmi feldolgozása: Agneta Pleijel, Lord Nevermore című regényében megtalálható. Elérhető magyar nyelven
Igazából az egy különlegesen kiképzett deszant kommandó volt, az ott hagyott holtestek padig köztörvényesek méreggel megölt hullái voltak.
Aki szerint a Nürnbergi népbírósági szintű Bíróság előtt tett "tanúvallomás" bizonyíték bármire, az ne olvassa ezt el!
carolynyeager.net/gleiwitz-%E2%80%9Cfalse-flag%E2%80%9D-incident-pure-fiction
Irigyellek Hamster, hogy ennyi időd van utazgatni. :-D
@Tommi: Sajnos nem utazok sokat, csak képes vagyok kevés utazást hosszan elhúzni, sokat írva róla :)
@Hamster: Többet utazol, mint én. ;-)

És akkor is irigyellek. :-)
@fejetlen bárd: Ha így vesszük, a második világháború 1941 december 11.-én, Hitler USA-hoz intézett hadüzenetével tört ki "de iure", mivel ekkor találkozott össze a távol-keleti és az európai háború.
Van, aki szerint (pl. Winston Churchill szerint) az első világháború meg 1701-ben tört ki, csak azt Spanyol Örökösödési Háborúnak hívták, harcok folytak Európában, Észak-Amerikában és a Karib-szigeteken, valamint a világtengereken Franciaország és mindenki más között. A második világháború pedig a Hétéves Háború volt, ahol a brit-porosz-portugál-hannoveri szövetség harcolt a Habsburg Birodalom, Franciaország, Oroszország, Spanyolország, Svédország és még néhány kisebb olasz és német állam koalíciójával, harcoltak Európában, Észak-Amerikában (québeci csata), Indiában (plassey csata), Afrikában, és bárhol a tengeren, ahol a hajóhadak egymásra akadtak.
Ha már a pontos megnevezéseknél tartunk, az I. világháborút sokáig nem nevezték "világháború"-nak, csak "nagy háború"-ként emlegették. A II. világháborút pedig kezdetétől fogva "világháborúnak" hívták, már akkor is, amikor még csak Németország, Lengyelország, Franciaország és Nagy-Britannia állt hadban, harcok meg csak Lengyelország területén folytak, aztán fél évig már ott sem.
De messzire elkalandoztunk a villamosoktól... :)
@Guybrush Threepwood, mighty pirate:
Nemcsak 40-50 évig áll el a vízben. 1878-ban készült el a városligeti Széchenyi 1-es termálkút, amely 970 m mélyről 74 Celcius fokos vizet szolgáltatott. Zsigmondi Vilmos a kút béléscsövezését vörösfenyőből készítette el. A kút jelenleg is működőképes, a Széchenyi Fürdő tartalékkútjaként, és a béléscsövezése mai is ép.
@papamaci957: Jó én abból indultam ki, hogy cölöpházak álltak 40-50 évet vörösfenyő cölöpökön. Ekkorra a víz és levegő határán már tönkrement a fa. A mindig vízben és mindig csak levegőben lévő fának viszont leginkább kutya baja sem volt.
@Guybrush Threepwood, mighty pirate:
Az egész Keleti pályaudvar is cédrusfa cölöpökön áll, lévén mikor épült, mocsár volt arrafelé. Egyelőre úgy tűnik, nincs ezzel semmi gond.
@Guybrush Threepwood, mighty pirate:
Jó-jó, én nem vitatkozni akartam veled, csak egy érdekes információt akartam veletek megosztani.
süti beállítások módosítása