Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Moszkva tér, metróépítés közben

2013.07.02. 17:00 :: Hamster

Megint csak egyetlen kép, de rengeteg látnivaló, J.C.T. van Engelen felvételén, amit Ab van Donselaartól kaptam. A készítés dátuma nem ismert előttem, de körülbelül belőhetjük az alapján, hogy az egykori Beszkárt gombaépület már le van bontva (ide épül fel majd a metró betonlegyezője), de hátul még áll a Margit körúti gyűjtőfogház (később a Munkaügyi Minisztérium 27. számú ipari tanintézete) jellegzetes utcafronti épülete. Utóbbi mögött már befejezéshez közeledik a Kohó- és Gépipari Minisztérium mostanában lebontani tervezett tömbje is, úgyhogy maximum '71-ben járhatunk.

BKV_3227_Ln6_3832_Ln44_Moszkva_ter_JCTvE_kicsi.jpg

A villamosok is ezt a kort idézik: baloldalt a 6-oson hármas UV-k állnak sorba, jobbra hasonló szerelvény: az Erzsébet hídon, a Rákóczi úton és a Thököly úton át egészen a Rákospatakig közlekedő 44-es érkezett meg. A 4-es ekkor még a Török utcánál fordult, ne is keressük, de középen hátul elkaphatjuk, amint egy két pótkocsis 63-as a Szent János kórház felé kanyarodik. Ezek voltak a villamosok, ki mit lát, kinek mit jut eszébe a képet nézegetve?

A fényképért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte!

Ha tetszenek a blogban látható régi fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!

91 komment

Címkék: budapest villamos utcakép kulfoldi szemmel

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr915378088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milyen kicsi volt még akkor a Mammut ;-)
Az csak érzéki csalódás vagy tényleg körforgalom volt a Széna téren?
Nekem is az a körforgalomszerűség szúrt szemet. A többi szinte változatlan. Nagyon jó kép.
@NAR: Valóban lehetett körbe-körbe menni, ha kinagyítod a képet, jól látható. Hogy a KRESZ szerint is körforgalomnak minősült-e, arra nem esküdnék, mert a Párt valami miatt rendszeridegennek tekintette és módszeresen üldözte, irtotta a körforgalmakat, még ott is, ahol nyilvánvalóan annak készült (pl: Clark tér a Lánchídnál).

Valószínűleg a fejlődés és haladás ideológiájával volt összeütközésben a körforgalom, mondván, hogy az egy középkori csökevény, mindig körbe menni és ugyanoda visszajutni.

Jellemző volt az elvtársak szűklátókörűségére, hogy nem vitték végig következetesen ezt az ideológiai vonalat, mert például a zsákutcát nem szüntették meg.

Meg is lett az eredménye :-)
A leltárba tartozik még egy nagy tükör a 6-os indulásához - ebben az időben talán nem volt még bal oldali visszapillantó. Azután a 44-es előtt jobbra van egy váltóőr-kalicka, úgy emlékszem, ő csak a Mártírok útja felé vezető váltót állította, mert van egy másik kalicka is, a 63-as előtt, a 63-as, 59-es, 61-es szétválasztására. Azután: közvetlenül a 63-as motorkocsija előtt magasodik egy négylámpás valamicsoda, olyan, mintha buszpályaudvari indításjelző lenne, de az itt és most nem érthető - mi lehet az?
Azután pedig látszik, hogy a 44-esről (és a többi érkező villamosról) leszálló utasok a tér közepe felé csak a sorban álló 6-osok közötti kis résen át jutnak be. Azután: kicserélt kereszteződés-darabok a járdaszigeten, de arrébb hegesztik is (fényes nappal!) a váltó tövét a Széna téri kijáratnál.
a 44-es és a körút pályája össze van kötve!!!
@nyelv-ész: jé, lehet nagyítani!

kérem karikázza be a képen látható Nemzeti Dohányboltot. :D
@EZ1: A 4-6 jelenlegi végállomásán 3 vágány volt + a Szilágyi Erzsébet fasorba vezető 4-ik, ami ma is megvan. Az egész rendszer egy angol váltóból és egy sima kitérőből állt. Az a 4-es lámpa azt jelezte, hogy van beállítva a vágányút.
A 63-as villamos első kocsijánál van egy számomra rendkívül különös jelzőlámpa: a maiakkal ellentétben nem 3, hanem 4 fokozatú, ráadásul mind a 4 oldalán mutatott valamit, tehát összesen 16 lámpája kellett, hogy legyen. Vajon miféle állomása lehetett a jelzőlámpák ősi és nemes családjának törzsfejlődésének?
Érdekes még, hogy a felsővezeték-tartók a mai szürkével szemben élénk sötétzöldre voltak festve.
Meg a lépcső melletti szép régi zöld-sárga telefonfülke valószínűleg nem élhette túl a metróépítést, mert én nem emlékszem már rá, annál inkább a hatszög alakú gombák alatt található fülkékre, amik később hajléktalanszállóként és vizeldeként is hasznosítva lettek.
Emlékszem erre, a 61-el körbeforgóztam :)
A 6-os villamos pótkocsijánál gyalogló egyenruhás ember MÁV-os? Vagy akkoriban még a BKV-nak is ilyen egyenruhája volt? Emlékszem, ekkoriban az egyik sofőr a 12-es buszon hordott ilyen sapkát (vagy ehhez hasonlót).
@Rocko-: Össze volt kötve. Ráadásul az 59, 61, 63-asal is. Úgy megjegyezném, hogy az 59,63-ason igencsak nagy tengelytávú kocsik jártak. Érdekes módon a rendszer évtizedekig működött úgy, hogy évente nem zárták le 3-4 hétre vágányfelújítás címén a Moszkva tér igencsak kissugarú íveit
@Rocko-: Akkoriban még vonatok is jártak ott, kérem!
@Gabesz9: igen, nagyon hiányoznak ezek a kapcsolatok manapság, és néha csak pár centin múlik.

@Trónkövetelő: na ez nekem új. annak ellenére, hogy a HamPLÓ hasábjain láttam már körúton vonat.
@Rocko-: Nem is olyan nagy tévedés, akkor minden dohánybolt nemzeti volt. Helyesebben a DOLGOZÓ NÉPÉ volt mindegyik, nem holmi celebeké, meg a tanácselnök elvtárs unokaöccsének osztálytársáé! :)
Lehetett vásárolni a jobbnál-jobb márkákat: Kossuthot, Munkást, Symphoniat, a tigris-szofi nem tudom volt-e már :)
@Rocko-: Erre jártak a Déli-pu.-ból a Ganz-gyárba, a fotó elkészülte után még jó sokáig, kiskoromban én is láttam a gyárudvaron a vasúti tartály- és egyéb teherkocsikat, sőt a Mártírok útjáról (Margit-körútról) be lehetett látni az itt még csak épülő Ipari Minisztérium udvarára, mindig volt egy-kettő ott is. Sőt, a volt minisztérium udvarában a mai napig megvannak a vasúti sínek, immár elvágva mindentől.
@nyelv-ész: "Valószínűleg a fejlődés és haladás ideológiájával volt összeütközésben a körforgalom, mondván, hogy az egy középkori csökevény, mindig körbe menni és ugyanoda visszajutni."
Akkor miért volt az a Flórián térnél tán a 80-as évek elejéig?
És mi volt a Kálvin téren a metró előtt? És a Nyugati téren? Ezek akkora körforgalmak voltak, mint ide Nagykáta...
@Rocko-: Speciel AZ az egy irány ma is direktben átjárható :)
@Hamster: nincs valami lehegesztett villamosfekvőrendőr?
@Trónkövetelő: Azt a lámpát én is néztem. Végállomási indítónak láttam hasonlót, de ahhoz rossz helyen van. Majd valaki megfejti... reméljük :)
@Trónkövetelő: Cipőt a cipőboltból ;)
hampage.hu/kozlekedes/sinekbuda2.html#kisrokusutca
Nem volt ez olyan régen, 95/96-ban még én is nézegettem szállításokat, a 21-esre várva, vagy éppen a hamburgeresnél a csalamádés cuccost majszolva :)
@Hamster: A Nyugati téri körforgalom ideológiától függetlenül maga volt az agyrém. Már a 70-es évek végén is rendszeresen az Oktogonig dugó volt!
@Hamster: @Rocko-: Sőt, elméletileg akár vonat is jöhetne, az Alkotás úton megvan még a Délivel az összekötővágány, még ha utoljára valamikor 1993-ban jöhetett azon a szétrozsdált kapun át bármi is...
@Rocko-: Az a másik vágány (Széna -> Déli), amit részleteiben felszedtek + az átszelést is, és bakot tettek rá, MERT CSAK. Egyszer persze ezt a Déli -> Széna irányt is felhegesztették, ez egy kora reggeli szállításnál derült ki: ment volna az öreg kéttengelyes a Széna felé, egyszercsak fééééék, szitkozódás, megállás, telefonálás. Aztán visszafogás, elmenetel Szarvas térig, visszafogás, vissza Moszkvásig, de már balra a Fasor felé, visszafogás, visszatolatás a körúti összekötőre... csak húsz perccel volt így hosszabb, mint az egyenes út. Asszem másnapra már megint járható volt az irány, és azóta is.
@Gabesz9: Nyilván, de ettől még létezett, nem volt "ideológiai korlát" - gondolom már csak azért se, mert a 40-es évek eleje óta elég keveset fejlesztettek a belvárosi infrán. Tényleg, a Baross téren (a Fiumei-Rottenbiller vonalában) is valódi körforgalom volt? A többit leellenőriztem képeken, de erről nem találtam olyat, amin tábla konkrétan látszott volna.
@Hamster: Ez az a pár átszelés meg kitérő, meg ami a Margit krt-Török utca sarkán hiányzik az, ami megakadályozza, hogy a Budai fonódó villamos egyik ága -amin ugye évek óta gyötrődnek- holnaptól működhessen.
@Gabesz9: @Hamster: A Pasaréti téri körforgalom meg 1937-ben épült, és minden ideológiai változtatást túlélt, csak néha Szűz Máriát mozdítják el és helyezik vissza a közepére.
upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/e/eb/Munk%C3%A1k_14r_templomt%C3%A9r.jpg
Lehet, hogy tévedek, de asszem ez bp. legrégibb körforgalma, a maga idején elég félreeső helyen volt.
@Hamster: Az az ominózus soklencsés szerintem az autóbuszok végállomási indító lámpája volt.
@cyan: Volt ilyen BKV egyenruha. Egyik rokonom forgalmi tiszt! volt, tőle kaptam 4 évesen karácsonyra eredeti BKV-s tányérsapkát, és jelvényeket is.

galeriasavaria.hu/termekek/reszletek/penz-erme/175859/Bkv-jelveny/
Ilyenem volt. Ezüstben, mint a képen, és volt arany színű is.
@Hamster:

No de körforgalomnak is voltak-e táblázva? Amikor tanultam vezetni, akkor tán mindössze a Wekerle közepén volt körforgalom.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Írtam, hogy csak azokat soroltam fel, ahol megnéztem képeken, hogy kint volt a csigabiga tábla...
@Gabesz9: Igen, így lehetett, nem emlékeztem. És akkor a lámpatorony biztos ide tartozott?
@Rocko-: végülis volt itt rendszeres villamosjárat is - a 18-as ekkor Kelenföldről Óbudára itt ment és jött. Azután pedig - talán épp a kép készítésének idején - a HÉVnek az alagút építése miatt a Császárfürdőnél volt a végállomása, a Frankel León a Kavics utcánál pedig egy komoly villamosvégállomás. A kisegítőjárat pedig az 57-es, Császárfürdő - Csörsz utca, 3600 Stukákkal.
@Hamster: Közben látom, hgoy a Nagyvárad téren is körforgalom volt. Sőt, a háború előtti Deák téri is egész sokáig tartotta magát, az 50-es években még meglehetett. Baross térre mondjon már valaki valamit :)
@Hamster: Meg az eléggé kézenfekvőnek tűnő Móriczon mi lehetett régen a gomba körül (a villamosokon kívül)? Lehet, hogy ott is?
@Hamster: De aztán eltűntek, vagy csak simán át lettek szervezve elsőbbségadás táblákkal normál kereszteződésekké. Ezért mondom én, hogy ideológiai harc ment a körforgalmak ellen :-)

A hetvenes évek végére megszűntek a körforgalmak, legalábbis a KRESZ értelmében. Fizikailag persze sok helyen megmaradtak, de úgy lettek kitáblázva, hogy valamelyik iránynak elsőbbsége volt. Mint ahogy a Clark téren is évtizedekig az Alagút-Lánchíd iránynak volt táblával védett eldőbbsége, és csak a rendszerváltás után lett megint körforgalommá visszatáblázva.
@Hamster: A Baross téren a Rákóczi út torkolatában, a Rottenbiller kereszteződésében volt körforgalom - amit a villamos átvágott, a trolik körbekerültek. villamosok.hu/troli/trolihalozat/keleti4k.jpg
A metró után az egész tér egyetlen körforgalommá vált.
@nyelv-ész: @Hamster: És a kodály-körönd micsoda? Elvileg a körbe menő része tkp egy tisztességes körforgalom, egyirányú forgalommal, az óramutató járásával ellentétes irányban :)
@Trónkövetelő: És kinn van a körforgalom tábla? Na ugye.

Egy dolog a fizikailag körbejárható tér, és egy másik dolog, hogy a KRESZ szerint az körforgalomnak minősül-e. Szerintem ez teljesen érthető mindenkinek, aki valaha találkozott a KRESZ-szel, netán még jogsija is van.
@nyelv-ész: De facto körforgalom, de iure nem az :)
@nyelv-ész: @Trónkövetelő: Esetleg nevezhetjük pseudo- vagy quasi- körforgalomnak :)
@EZ1: Azt tudom, hogy mi volt ott, csak azt nem, hogy KRESZ-ileg is körforgalom volt-e. Ami utána volt, az viszont lámpával szabályozott összevisszaság, nem igazán körforgalom :)
@nyelv-ész: Ha a rendszernek az utolsó tíz évére sikerült sikereket elérnie a körforgalom elleni harcokban, akkor az egy elég fura harc volt :) Inkább arról van szó, hogy addigra épültek át teljesen azok a helyek, ahol korábban körforgalom volt. A Köröndöt (meg akkor már az Oktogont) meg nem keverném ide, csak arról beszéltem, ami konkrétan de iure is az volt. Gyakorlatilag mind a metróépítéshez, esetleg hídépítéshez tartozó jókora rendezésekkel tűnt el, nem csak szimplán áttáblázták őket, mint a Lánchídnál.
@Trónkövetelő: Szerintem a Körönd ugyanúgy semmilyen értelemben sem körforgalom, mint a Széchenyi István tér, az Oktogon vagy a Kosztolányi. Például mert nem csak úgy haladhatsz, hogy az út által közbezárt rész mindig balra legyen tőled. De az elsőbbségek is jelölve, sőt, lámpával szabályozva vannak.
@Trónkövetelő: Miért lett volna ott körforgalom, ha egyszer volt a tér másik részén elég hely a közútnak, Előtte, amikor még csak a Szent Irme szobor környéke volt a tér, akkor vélhetően az volt*, de nem a gomba idején.
hampage.hu/kozlekedes/moricz/korter5.jpg

* a villamosoknak biztosan: hampage.hu/kozlekedes/moricz/moricz41.jpg :)
@Hamster: A 80-as ben többször is végeztem KRESZ tanfolyamot, mikor letettem a jogsit kismotorra, aztán nagymotorra, majd személyautóra. Minden alkalommal elhangzott, hogy a körforgalomra vonatkozó szabályok Magyarországon csak elméleti jellegűek, mert gyakorlatilag megszűntek a KRESZ szerint körforgalomként működő kereszteződések. Egyik alkalommal megkérdezte valaki, hogy "de miért?", amire az volt a válasz, hogy az egy korszerűtlen megoldás volt.

Tehát az akkori közlekedésszervezők egyik vezérelve volt a körforgalmak felszámolása. Ha egy korábban körforgalmú kereszteződéshez bármilyen okból hozzá kellett nyúlni, akkor a módosítás részeként a körforgalomra vonatkozó elsőbbségadási szabályok helyett valamilyen más, táblával, vagy jelzőlámpával vezérelt forgalmi rendet alakítottak ki.

Ennek eredményeképp generációk tanultak meg úgy vezetni, hogy fogalmuk sincs, mik a körforgalomra vonatkozó szabályok. Így aztán nem is kell azon csodálkozni, amikor például egy kétsávos körforgalom belső(!) sávjából úgy hajt ki a kijárat felé az elmebeteg autós, hogy a külső sávban szabályosan haladót szinte elkaszálja. Mindennapos élményem az M0-Szentendrei út találkozásánál lévő körforgalomban.
@Hamster: Igen, böngésztem a képet, de nem tudtam kivenni táblákat. Bár nem vagyok Kresz és Kresz-módosítás szakértő, de úgy emlékszem, hogy a körforgalmaknak általában nem a ma megszokott rendje volt, vagyis nem a belül haladóknak volt előnye, hanem jobbkezesen működtek. Emiatt a forgalom nem volt önszabályozó, nem ürült ki, hanem a lehető legegyszerűbb módon is be tudott dugulni.
Hogy visszatérjünk a tujákhoz is: a középre behajtó villamosnak, (Flórián, Kálvin), ha minden igaz, előnye volt - ami tovább bogozta a szálakat.
@nyelv-ész: "Hogy a KRESZ szerint is körforgalomnak minősült-e, arra nem esküdnék, mert a Párt valami miatt rendszeridegennek tekintette és módszeresen üldözte, irtotta a körforgalmakat"

Viccelsz? Már hogy férhetett volna össze a kommunizmus eszméjével a maradiságot, fejődésképtelenséget szimbolizáló körbe-körbe haladás? Csakis az egyenest előre, fejlődés ezerrel - tehát a sugárutak :D

bio
@nyelv-ész: "Valószínűleg a fejlődés és haladás ideológiájával volt összeütközésben a körforgalom, mondván, hogy az egy középkori csökevény, mindig körbe menni és ugyanoda visszajutni."

Megelőztél :)

bio
@Hamster: Szerintem túl komolyan vettétek nyelv-ész hozzászólását - legalábbis én úgy gondolom, hogy hozzám hasonlóan ő is csak poénnak szánta a kommunizmus kontra körforgalom problematikájának magyarázatát :)

bio
@Hamster: "Baross térre mondjon már valaki valamit :)"

Ronda és túlzsúfolt :D

bio
@Trónkövetelő: "Esetleg nevezhetjük pseudo- vagy quasi- körforgalomnak :)"

Javaslatom: karikaforgalom.

Probléma megoldva.

bio
Javaslom a cikk címének módosítását: "Körforgalom vagy nem körforgalom: az itt a kérdés" változatra :D

bio
@nyelv-ész: Én kisgyerekként bújtam nagybátyám KRESZ-tankönyvét, és körülbelül az egyetlen dolog, ami megmaradt belőle, az az volt, hogy körforgalomban a villamosnak elsőbbsége van. Meg hogy én már olyan körforgalmat, ahol ezt ki lehetett volna próbálni, nem is nagyon láttam :) Nagy dolog is volt, amikor Szegeden a Dugó téren lett körforgalom villamossal.

Szintén megmaradt egy kép, ami talán a fedezőjelzőt illusztrálta: a Krisztina körútnál az egyik átjáróban éppen Bengáli mozog :)
@bioLarzen: Ott volt a szmájli, csak nem vették komolyan :-)
@bioLarzen: Az lehet, én mindig ugrok arra, amikor az emberek politikát látnak mindenbe. Divatok vannak, meg divatos tudományos tézisek vannak, amik később rendszerint megdőlnek, közben meg vannak politikusok is, akiknek a tudományos tézisek alkalmazói dolgoznak. Utóbbiak néha teljesen cserélődnek, előbbiek viszont csak kiöregedéssel cserélődnek. A körforgalmak felszámolása logikusnak tűnik, hiszen az akkoriak állandóan bedugultak - a huszas években jöttek létre, a hetvenes évekre egyszerűen már szűkek voltak. Ez olyan szakmai program lehetett, mint a belvárosi felüljárók építése, meg a Rákóczi út villamostalanítása, és nem politikától függött, mert ugyanazok a szakemberek gyakorlatilag ma is megvannak, és vélhetően azt is ők döntötték el, hogy merre megy a négyesmetró.

Ami meg a divatot illeti: manapság már a körforgalmakba is körforgalmakat építenek (ha nem is a belvárosokban), mert most ez a divat, szerintem rendesen átesve a ló túlsó oldalára.
@Hamster: Akkor bizonyára az is megmaradt, hogy körforgalomban az egyetlen dolog, ami balról jöhet, az a villamos :-)

Kivétel a többsávos körforgalom, mert ott balról jön a belső sávból kihajtani kívánó kamikaze is...
@EZ1: "a körforgalmaknak általában nem a ma megszokott rendje volt, vagyis nem a belül haladóknak volt előnye, hanem jobbkezesen működtek"
Szerintem ez mindenütt így volt, ez az elsőbbségadásos dolog csak később kezdett bekerülni a szabályrendszerekbe, és ugye ma is a biztonság kedvéért ott van a macisajt a csigabiga fölött, hátha nem lenne egyértelmű :)
@nyelv-ész: Mittudomain, 5-6 éves voltam, nem merném kijelenteni, hogy túl sokat megjegyeztem belőle, a "STOP - Közlekedj okosan!"-ból sokkal többet tanultam :)
@Hamster: "...manapság már a körforgalmakba is körforgalmakat építenek..."

Angolok a nagymesterei ennek az őrületnek:

www.spritle.net/misc/magic_roundabout.jpg
@nyelv-ész: ez nem nagymesterség, ez idiótaság.
@nyelv-ész: Ismerem, és mindig oda lyukadok ki, hogy ha én az én (kevéske) baloldali kormányos, jobboldalon vezetéses tapasztalatommal meglátnám ezt, kiszállnék, és keresnék valakit, aki átviszi rajta az autót helyettem :D
@nyelv-ész: Én is a '80-as évek elején tanultam vezetni és én is emlékszem arra, h. a körforgalom létezése elég érdekes kérdés volt.
Ami a körforgalmat illeti, elvben most is jobbkézszabály érvényesül, csakhogy minden becsatlakozó útnál ott áll egy-egy elsőbbségadás kötelező tábla. Merthogy a körforgalom az egy olyan egyenes haladási irány, amely közben görbül. :-))
Más. Érdemes elmenni Szentgotthárdra, ahol van egy olyan körforgalom, amely egyik kijárata közvetlenül egy mások körforgalomba vezet, azaz gyakorlatilag nem O, hanem 8 alakú.
A jómúltkorjában Hamster föltett egy kérdést a piros megállóhely táblákkal kapcsolatban. Amire én rosszul válaszoltam, ugyanis én leszállóhelyként neveztem meg, közben (a fotón is látható módon) megállóhelyet jelölt...
@Hamster: De miért? Simán át kell rajta menni, keresztben. Feltéve, hogy lánctalpassal vagy :-)
@nyelv-ész: később volt az, egy 2005 májusi képemen még nem körforgalomnak van táblázva :)
@nyelv-ész:

"Így aztán nem is kell azon csodálkozni, amikor például egy kétsávos körforgalom belső(!) sávjából úgy hajt ki a kijárat felé az elmebeteg autós, hogy a külső sávban szabályosan haladót szinte elkaszálja."

Ha a belsőben irányjelzel kifelé, akkor nyilván nem engednek át/ki akik vagy ott mennek ki, vagy a külsőben kerülnek egyet, és ez a harmadik kör után unalmas, vagy fogod magad és márpedig én kimegyek elven kimész a neked tetsző kijáraton lesz ami lesz, vagy a békésebbje kimegy a külsőbe, ott megy egy kört (lásd előbb említett birkákok), majd kimegy a neki tetszőn.

Szerintem nem lehet normálisan közlekedni kétsávos körforgalomban... Mondom, szerintem.
@qnadam: A Clark Ádám tér? Nem tudom a pontos dátumot, de jó rég óta körforgalom.
@Circus: ennek folyománya, hogy minek megy be valaki a belső sávba, ha pár méter után úgyis kihajt...

A konkrét példában (eMnull-11-es út) a kör teljes kerülete nincs 100 méter, tehát a be- és kihajtás között még ennyi távolság sincs (kivéve, ha szeret körözni, mint a keselyű).
@nyelv-ész: szerintem ott minden kihajtás után kellene a külső sávba egy beton terelőelem. így mindig csak az menne a külsőben, aki már kifelé jönne a körből.
@Hamster: Persze, szerintem az országban rengeteg körforgalom volt és épült az átkosban. Azt el tudom képzelni, hogy egy-egy helyi, túlbuzgó potentát megpróbálta a dolgot ideológizálni - de ez nyilván nem volt általános dolog.

bio
A spirális körforgalomról még szó sem volt :D

Körönd, Oktogon, Móricz szervizútjai nem körforgalmak, azok csak kanyarodást (parkolást) segítő utcácskák. Köröndnél is meg az Oktogonon is csak onnan lehet jobbra illetve balra kanyarodni a kereszteződésben.
44-es villamosok előtt ül valaki a sínen egy széken, valami doboz társaságában. Ő mit csinál ott?
@Circus: lehet. csak az emberek nem tudnak. erre találták fel a turbo körforgalmat.
vezetunk.hu/wp-content/uploads/2012/08/kf.jpg
@Rocko-: Nem, a váltókezelő a bódéban ül, a sínen hokedlin gubbasztó ember hegeszt.
@Hamster: az is előtte van. előtte és jobbra. a hegesztő meg távolabb, igaz, az is előtte.
Érden is nagyot alkottak.

totalcar.hu/magazin/velemeny/2010/06/30/remek_otlet_csak_embereket_ne_engedjetek_oda/

"idehaza a kilencvenes évek végéig félvállról vették az itt alkalmazandó szabályokat. Pontosan emlékszem az oktatóm szavaira, aki ezt mondta:

– Tudni kell a vizsgára, de a gyakorlatban nincs jelentősége. Budapesten összesen két körforgalom van. Az egyik a Wekerle-telepen, a másik a Lánchíd budai hídfőjében, de az nem is körforgalom.

Utóbbi egyébként 2006 óta teljes értékű körforgalom, jól megzavarva ezzel azokat, akik fejébe 30 éve az ellenkezőjét sulykolják."
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Ebből azért jól látszik, hogy az oktatók is komoly hiányosságokkal küszködtek, de legalább a saját hiányosságaikat a tanulók fejébe is besulykolták :( Ja, "nem fontos", ne is tudd, úgyis csak a vizsgaútvonalon fogsz vezetni, és csak az elkövetkező három hónapban, változni meg semmi se szokott. Nehogy megszokd, hogy akármi más is szembejöhet, nehogy megértsd, mi hogy műkődik, és miért, hisz gondolkodni káros.

Aztán meg jön az emberek igénytelensége, hogy ne legyen másképp semmi, mint ahogy "régen", inkább építsenek felüljárót mindenhova. Aztán meg anyázzunk, hogy miért építenek felüljárót mindenhova drága pénzért. Meg tegyenek lámpát mindenhova. Aztán anyázzunk, hogy miért kell lámpáknál állnunk.

"B" lehetőség, hogy az angolok (vagy a svájciak, németek) egyszerűen okosabbak nálunk. Azért ez se hangzik valami jól, nem?
Izé, bocs, hogy itt kérdezem: annó, talán egy fél éve szóba került, izé, mi olvasók szóba hoztuk... :-)) , hogy de jó lenne, ha kerülne valami riportféle ezekkel a külföldi villamosbu.zikkal (villamosratyi, villamoshomár... :D ) ; nevezetesen, hogy miért is voltak Budapesten, milyen volt az akkori világ nyugati szemmel, stb.Lesz ebből vajon valami?Én nagyon szívesen olvasnék ilyet...
@Hamster: ah.

Csak nekem fura, hogy a legfiatalabb ember is kb 40-nek nez ki a kepen?
@Vorbis: - itthon hamar öregednek az embereke
- a fiatalok iskolában vannak.
@Vorbis: A dohányboltos bódénál állnak sorba!
süti beállítások módosítása