Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Harci kályhacső a fűben

2013.10.07. 16:00 :: Hamster

A MiG-21-es volt gyerek- és ifjúkorom legtöbbet látott vadászgépe: mindig ott volt a repülőnapokon (Budaörs, Kecskemét, Taszár, Kecskemét megint, Szentkirályszabadja, Hradec Králové, Pozsony, Hradec Králové megint, Kecskemét megint, Kecskemét ismét, Kecskemét sokadszorra, Szliács), az emlékparkokban (manapság pl. Zánkán - de régen gyakorlatilag minden nagyobb városban volt egy), a repülőmúzeumokban (Kecel, Szolnok, Schleissheim, Kbely, Duxford, Sinsheim), és a Hadtörténeti azóta átalakított udvarán. Mégse ültem egyben sem: a múzeumban kiállítottak ugyanis általában le voltak zárva, a katonai repülőnapokon pedig túl sokat kellett volna sorban állni ahhoz, hogy felkapaszkodhassak egybe.

IMG_2519.JPG

Meglepő módon 13 évvel a típus Magyar Légierőből kivonása után, "házi repteremen", Budaörsön sikerült abszolválnom a beülést, a szeptember végi Legendák a levegőben elnevezésű rendezvényen. Rögtön két 21-es is ott állt a nagyhangár előtt: a képen hozzánk közelebb az 51-es, távolabb pedig a 6145-ös oldalszámú MiG-21bisz-t látjuk. A Fightertown Europe felirat emlékeim szerint azokból az időkből maradt itt, amikor a Légi Huszárok nevű csapat  légiharcos csapatépítő tréningeket tartott a repülőtéren. Az se ma volt!

IMG_2530.JPG

A mini repülőnap nevével ellentétben ez a legenda nem volt levegőben, de voltaképp a fű sem idegen a típus számára, hiszen nem szilárd burkolatú reptérről is lehetett üzemeltetni. Mi több: a Magyar Légierő is rendszeresen gyakorolta az üzemeltetésnek ezt a fajtáját - de persze ezek a masinák földi úton érkeztek ide. Az 51-es egyébként '79-es gyártású - ha jól tévedek, az egyik utolsó hozzánk került 21-es lehet.

IMG_2582.JPG

13 évnyi állás nyilván nem múlik el észrevétlenül egy gép felett, bár így is figyelemreméltóan hiánytalannak tűnt a fülke berendezése. Bár képeken és plexin keresztül már sokszor láttam ilyen kabint, beleülve még döbbenetesebb volt ez a rengeteg kapcsoló és visszajelző lámpa! A műszereket még csak-csak tudtam értelmezni, de a cirill betűs feliratok kifogtak rajtam. Pedig elücsörögtem egy darabig benne (értelemszerűen nem csak ezt az egy képet készítettem, de ezen látszik a legtöbb kütyü egyszerre).

IMG_2527.JPG

Az 51-es volt a "beülős-tapogatós gép", a másikon viszont olyan komoly munka folyt, hogy gyanúm szerint üzemképes-közeli állapotban lehet. A hajtóműről persze nem merek nyilatkozni, a fegyverrendszereket meg nyilván rég kiszerelték, de szerintem áram is volt rajta, és a hidraulikarendszer is fel lehetett töltve... Nem tudom, miről maradtam le, lehet, hogy valami bemutatózás volt vele? A nagyhangárban ráadásul még további négy 21-es is állt, szóval lehet, hogy titokban szerveződik a XI. kerületi (a budaörsi reptér ugyanis igazából ott van) légi véderő :) Aki többet tud róluk, ne tartsa magában az információt; én pedig a gép fenekében levő bazi nagy hajszárító képével zárnám ezt a bejegyzést, "gázsugár-fokozó lamellák, vagy mik" jeligére.

24 komment · 1 trackback

Címkék: repülőtér repülőgép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr865554720

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Programajánló: szombaton Li-2-es repülések a budaörsi reptérről 2013.10.08. 14:00:41

"A Goldtimer Alapítvány október 12-én, szombaton, ismét lehetőséget kínál a repülési múltunk egy részének jobb megismerésére egy Li-2 típusú repülőgéppel. 10:30-tól lehet 15 (Budai-hegység felett) vagy 30 perces (Visegrádig és vissza) repüléseken részt...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ez a fightertown europe kissé vicces, hogy lassan nem csak pénzügyileg igaz ránk, hogy nincs egy vasunk se...

tényleg döbbenetes mennyiségű kapcsoló van, nem lennék meglepve, ha lenne olyan kapcsoló, amelyik a mellete lévő kapcsolót kapcsolja ki/be. józan ésszel ennyi funkció nincs is :) (kicsit olyan lehet, mint a buszokon, hogy minden ajtónak van egyedi ki-be csukója, egyedi ajtónyitást engedélyező gomb, csengő, félszárny-nyitó, így aztán a négy ajtót egy tucat gomb vezérli :)
ne tartsa magában az információt;

Maga meg az ilyen eseményeket ne tartsa magában! Úgy elmentünk volna, ráadásul nem is volt tömeg, ha jól látom.
Nekem nem tűnik olyan nagyon soknak a kapcsoló. Bár attól függ, mihez hasonlítjuk, a Harrier pilótafülkéje teljesen megdöbbentett az egyszerűségével.

www.bbc.co.uk/news/uk-11996311
@Püspök utcai gombaszedő: Ez egy (többször) modernizált Harrier verzió, nem fair az összehasonlítás..:)
www.flickriver.com/photos/anguskirk/8105057161/
@Flankerr: Tudom, csak hirtelenjében erről találtam videót.

Igaziból ezt láttam, és ennek elég régi a belseje: commons.wikimedia.org/wiki/File:Museum_of_Flight_Harrier_01.jpg

De valahogy ez is jóval egyszerűbb volt, mint amire számítottam.
Én a műszerfalról felismerem a giroszkópot, a botkormányt és a katapult-kioldót. Ez utóbbival talán élve meg tudnám úszni, ha egyszer beraknának engem egy ilyenbe éles helyzetben :)
Hiányolom a fülkéből a hamutartót és a vodkához való savanyú-uborkát, elvégre szovjet gépről van szó. :)
Nem olyan rettentő sok kapcsoló az, egy korrektebb szimulátorban is van nagyjából ennyi.
@MoxNox: A paksi erőmű vezérlőiben is sok gomb van, de azt legalább nem kell több g túlterhelés közben, miközben lőnek az emberre, használni tudni :)
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Nem tudom, maga a repnap milyen volt, én gyakorlatilag lemaradtam volna, a 21-esek voltak a leglátványosabb attrakciók, amiket láttam. Most szombaton viszont lesz ez:
hamster.blog.hu/2013/10/08/szombaton_li-2-es_repulesek_a_budaorsi_repterrol
... biztos akkor is oda lehet sündörögni a hangárhoz, és kérdezősködni :)
@milliliteratura:
Ennyi kapcsoló egy repülőgépre egyáltalán nem sok. Egyszer nézz be egy Tu-154-esbe a pilóták feje fölé.

@Trónkövetelő:
A műszerfalon nincs giroszkóp (magyar nevén pörgettyű). A giroszkóp max. valamelyik műszer belsejében lehet, de emlékeim szerint a MiG-21-ben távadós a helyzetjelző műszer, a giroszkóp valahol a pilótafülek mögött van elhelyezve.

@Hamster:
Ezeknek a kapcsolóknak a többségét sem harc közben használta a pilóta, hanem még felszállás előtt kapcsolta be vele a különféle rendszereket, indította be a hajtóművet, a megfelelő sínekre kapcsolta vele a generátorokat stb. Fejből már én sem tudom (valamikor tudtam - mert kellett :-), ha lenne olyan kép, amin láthatóak a feliratok, akkor be tudnám azonosítani, melyik melyik.

Izgalmas a kép tetején az orosz HUD, ami a vastag plexilapra vetítette a célkövető lokátor meg a fegyverrendszer képét, és ott lehetett látni, mikor van befogva a cél.
(Nem igazi HUD, mert semmilyen műszeradat nem jelent meg rajta.)

Valamint van a legtöbb műszer karimáján egy fehér háromszög, ami arra szolgált, hogy a földi irányítás szavak nélkül - hogy az ellenség ne hallgathassa le - utasítsa a pilótát, milyen magasságra és sebességen kell repülnie (a műszer mutatóit a háromszöggel szembe kellett állítani, az volt a pilóta feladata, hogy ennek megfelelően repüljön). Ez volt az úgynevezett LAZUR rendszer, hogy minek a rövidítése, azt már meg nem mondom.

(Ráadásul az oroszoknak megvolt az a jó szokásuk, hogy a berendezéseiknek értelmes rövidítést adtak, amiből ki lehetett találni, melyik mire szolgál, pl. PO-750 - preobrazovátyel odnofáznij, azaz egyfázisú áramátalakító, 750 W-os, SZPSZ - szisztyéma szdúva szlója - határréteg-lefúvató rendszer stb. A nyugati gépeken meg van valami csak a gyár által megfejthető típusnév betűk meg számok kombinációjából.)
@Hamster:
Ja, a MiG-21-esek fizikailag lehet, hogy repképesek lennének (bár erre is kicsi az esély), de hogy repülési engedélye egynek sincs ma Magyarországon, az holt biztos, ahhoz ugyanis rendszeres karbantartáson és nagyjavításon kellene átesniük bizonyos időnként (akkor is, ha nem repülnek - ráadásul akkor még be- meg ki kellene konzerválni pl. a hajtóműveket is ezek után, illetve előtt), és az annyiba kerül, hogy biztos vagyok benne, hogy nem csináltatják meg rajtuk.
@áasdklfjáasn: A műszerfalon nincs giroszkóp (magyar nevén pörgettyű).

Biztos a műhorizontra gondolt a blogtárs.

pilóta feladata, hogy ennek megfelelően repüljön). Ez volt az úgynevezett LAZUR rendszer, hogy minek a rövidítése, azt már meg nem mondom.

Hát a favédő festéknek, minek.
@áasdklfjáasn: "Ennyi kapcsoló egy repülőgépre egyáltalán nem sok. Egyszer nézz be egy Tu-154-esbe a pilóták feje fölé."
Azért a Nagytuskó pár kategóriával nagyobb gép, több hajtóművel, több másodlagos rendszerrel, stb.

Engem kiskoromban az fogott meg, hogy mondták, hogy olyan rendszer van rajta, hogy több száz kilométerről vissza tudja a gépet a pilóta interakciója nélkül vinni a reptérre, és ötven méter magasságig behozni. Biztos ennek is volt valami szép neve :)

A műszerfal-megmagyarázásra lesz lehetőség, felrakok további képeket, szeretnék egy ehhez hasonló oldalt csinálni:
hampage.hu/repules/tu1542.html#pilotafulke
@áasdklfjáasn: Majd repül lengyel lajtsrommal :) Mondjuk nálunk fizetőképes kereslet nincs ilyesmire, de a nagy pocsolyán túl sok hasonló masina repül polgári lajstromban.
@áasdklfjáasn: Igazából az nem is volt HUD, csak egy célzó, nem? Annak idején a második taszári repnapon a 23-asnál valamirét nem votl sor, belenéztünk, és nem volt lokátorképernyő, csodálkoztunk, de ott állt mellette a pilótája, és magyarázta, hogy nem kell, mert van HUD-ja, ami tök jó dolgokat tud. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy értettem, amit magyarázott, azóta is reménykedek abban, hogy valahol valaki mutat egy videót arról, hogy hogy működött :)
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:
Igen, műhorizont az van, de az giróról csak jelet kap.

(Meg hát van a gépben egy csomó kétszabadságfokú pörgettyű is, ami a különféle dőlési szögsebességeket meg némi differenciáló áramkörön - emlékeim szerint fizkailag ezek kondenzátoros hídkapcsolások - át a szöggyorsulást adja, nevezzük itt most dőlésnek az egyszerűség kedvéért az összes tengely körüli elfordulást.)

@Hamster:
Viszont jóval kevesebb fegyverrendszerrel.

A rendszer, amiről beszélsz, sem a MiG-21-esen, sem a Tupoljeveken nem létezik.

"a nagy pocsolyán túl sok hasonló masina repül polgári lajstromban"
Az FAA-t ismerve ez csak legenda. Kiállítva lehet, de hogy nem repül, az biztos.

Persze, csak célzókészülék kijelzője volt, nem igazi HUD, írtam is.
Van lokátorképernyő, csak lent, a botkormány fejénél az a gumiharangos fekete izé az.
HUD tudtommal a MiG-23-ason sem volt, szerintem csak megvezetett benneteket a szakember.

Az adott oldalt megnéztem, hát repülős szakkifejezések területén van rajta bőven javítanivaló (pl. mért légsebesség= műszer szerinti sebesség, valódi légsebesség = valós sebesség "repülősül", stb.), meg mondjuk helyesírás terén is.
Ja, két szabadságfokú természetesen külön.
@áasdklfjáasn: " rendszer, amiről beszélsz, sem a MiG-21-esen, sem a Tupoljeveken nem létezik."
Akkor mit tudott a "SZAU-23ESZN"? Ezt találtam, amire illik a leírás, mindenféle nyelveket írnak róla a neten.

"Az FAA-t ismerve ez csak legenda. Kiállítva lehet, de hogy nem repül, az biztos."
Pedig minimális kereséssel lehet találni képeket és videókat N-lajstromokkal repkedő 21-esekről, pl:
www.airliners.net/search/linkhere.php?id=1815273
www.airliners.net/search/linkhere.php?id=1844593
www.airliners.net/search/linkhere.php?id=1995869
Sőt, van hozzá FAA guide is: www.faa.gov/aircraft/air_cert/airworthiness_certification/former_military/media/Appendix_14-MiG-21_Airworthiness_Certification.pdf

"szerintem csak megvezetett benneteket a szakember."
Mai szemmelnem HUD, de a radar képét valóban arra a reflexüvegre vetítették, meg a gépágyús "célkeresztes" üzemmódnál többet tudott. Ebben a videóban 4:00 körül van egy felvétel a rakétás üzemmódról, de az láthatólag szimulátorban van, és azt se tudom, hogy melyik verzió (végig kéne nézni a videót, hátha kiderül):
youtu.be/nBOZXZMi2tI?t=4m1s
Kicsit korábban, 2:18-nál meg a nem túl kifinomultnak tűnő (bár ki tudja, milyen rátartásokat számolt magától) gépágyú üzemmód.
@Hamster:
Hát engem ezek a képek nem győztek meg, hogy polgári gépekről van szó (nem nagyon hiszem, hogy az FAA engedélyez 2 Mach fölött repülő gépeket polgári használatra, főleg ha még gépágyúval és egyebekkel is fel vannak szerelve, a 9/11 óta meg pláne nem).
Az US Air Force használ MiG-21-eseket elfogásgyakorlásra, az FAA légialkalmassági bizonyítványa meg inkább csak egy tájékoztató, nem egy igazi légialkalmassági. Ilyet konkrét gépekre szokta kiadni, gyári szám szerint, nem általánosságban, típusra.

MiG-23-ason nem dolgoztam, ennélfogva nem is tanultam, szóval arról nekem is csak halvány emlékeim vannak a taszári látogatásaimról (bár katonai nyelven ezt inkább kitelepülésnek nevezték).
@Hamster:
Ezen a videón egyébként itt-ott (pl. 2:36-tól 2:46-ig) MiG-27 van, nem MiG-23.
Bár a 27-es a 23-as bázisára épült, de egyrészt más célú (csatarepülőgép, nem elfogó vadász/vadászbombázó), meg jó 10-12 évvel modernebb a felszerelése is.
@áasdklfjáasn: Pedig igaz. Az USA-ban még volt magyar (!) MiG-21-es is repül magántulajdonban, pl. a 4418-as számú 66-os. Fegyverzet nélkül engedélyezik, mint ahogy repül amerikai civil lajstrommal 23-as, 29-es sőt, Szu-27-es is.
süti beállítások módosítása