A MiG-21-es volt gyerek- és ifjúkorom legtöbbet látott vadászgépe: mindig ott volt a repülőnapokon (Budaörs, Kecskemét, Taszár, Kecskemét megint, Szentkirályszabadja, Hradec Králové, Pozsony, Hradec Králové megint, Kecskemét megint, Kecskemét ismét, Kecskemét sokadszorra, Szliács), az emlékparkokban (manapság pl. Zánkán - de régen gyakorlatilag minden nagyobb városban volt egy), a repülőmúzeumokban (Kecel, Szolnok, Schleissheim, Kbely, Duxford, Sinsheim), és a Hadtörténeti azóta átalakított udvarán. Mégse ültem egyben sem: a múzeumban kiállítottak ugyanis általában le voltak zárva, a katonai repülőnapokon pedig túl sokat kellett volna sorban állni ahhoz, hogy felkapaszkodhassak egybe.
Meglepő módon 13 évvel a típus Magyar Légierőből kivonása után, "házi repteremen", Budaörsön sikerült abszolválnom a beülést, a szeptember végi Legendák a levegőben elnevezésű rendezvényen. Rögtön két 21-es is ott állt a nagyhangár előtt: a képen hozzánk közelebb az 51-es, távolabb pedig a 6145-ös oldalszámú MiG-21bisz-t látjuk. A Fightertown Europe felirat emlékeim szerint azokból az időkből maradt itt, amikor a Légi Huszárok nevű csapat légiharcos csapatépítő tréningeket tartott a repülőtéren. Az se ma volt!
A mini repülőnap nevével ellentétben ez a legenda nem volt levegőben, de voltaképp a fű sem idegen a típus számára, hiszen nem szilárd burkolatú reptérről is lehetett üzemeltetni. Mi több: a Magyar Légierő is rendszeresen gyakorolta az üzemeltetésnek ezt a fajtáját - de persze ezek a masinák földi úton érkeztek ide. Az 51-es egyébként '79-es gyártású - ha jól tévedek, az egyik utolsó hozzánk került 21-es lehet.
13 évnyi állás nyilván nem múlik el észrevétlenül egy gép felett, bár így is figyelemreméltóan hiánytalannak tűnt a fülke berendezése. Bár képeken és plexin keresztül már sokszor láttam ilyen kabint, beleülve még döbbenetesebb volt ez a rengeteg kapcsoló és visszajelző lámpa! A műszereket még csak-csak tudtam értelmezni, de a cirill betűs feliratok kifogtak rajtam. Pedig elücsörögtem egy darabig benne (értelemszerűen nem csak ezt az egy képet készítettem, de ezen látszik a legtöbb kütyü egyszerre).
Az 51-es volt a "beülős-tapogatós gép", a másikon viszont olyan komoly munka folyt, hogy gyanúm szerint üzemképes-közeli állapotban lehet. A hajtóműről persze nem merek nyilatkozni, a fegyverrendszereket meg nyilván rég kiszerelték, de szerintem áram is volt rajta, és a hidraulikarendszer is fel lehetett töltve... Nem tudom, miről maradtam le, lehet, hogy valami bemutatózás volt vele? A nagyhangárban ráadásul még további négy 21-es is állt, szóval lehet, hogy titokban szerveződik a XI. kerületi (a budaörsi reptér ugyanis igazából ott van) légi véderő :) Aki többet tud róluk, ne tartsa magában az információt; én pedig a gép fenekében levő bazi nagy hajszárító képével zárnám ezt a bejegyzést, "gázsugár-fokozó lamellák, vagy mik" jeligére.
Ez megy most