Múltkor ugyan gyakorlatilag alig érdekeltek valakit a hajós képek, de nem baj, én szeretem őket, úgyhogy most megint jön egy adagnyi belőlük. Ezúttal szárnyashajókat mutogatnék, tíz évvel ezelőttről, amikor a Sopron vontatóval egy szállítás keretében meglátogattuk a Népszigeti-öblöt.
Tél vége volt, sok hajó pihent még itt - köztük a szárnyasok is, szárazon. Ezen a képen két Vöcsköt és két Bíbicet láthatunk; utóbbiakból elől a III-as látszik, a másik nevét nem tudtam leolvasni. Ezek a legkorszerűbb szárnyashajók az országban, egész újak is, de valahogy csúnyácskák, hiányzik belőlük az az áramvonalas elegancia, ami a régebbi típusokban megvolt. Na meg az orrban és a tatban levő szalon: menet közben az utasok csak oldalra látnak ki - igaz, még így is izgalmas velük utazni :) Amit sajnálok, hogy teljesen eltűnt, az az ötvenes évek végén gyártani kezdett Sirály (alias Raketa) osztály. Volt valami - már 1980 körül is - retrónak tűnő bennük, bár hajós ismerős mondta, hogy nautikailag nem voltak különösebben jók.
Vöcsök IV, avagy egy Voszhod 2 típusú szárnyas '87-ből. Jól látszanak a hordszárnyak, meg a különleges tartószerkezet is, amin áll. Ezt a kb. 70 utast szállító típust egyetlen 1000 lóerős V12-es motor hajtja.
A mögötte álló Vöcsök I. ekkor már selejtezve volt, kicsivel később láttam is Neszmélyen, a hajómúzeumban kiállítva.
Még nagyobb vasak a méltóságteljesen régimódi kinézetű Ganz daru alatt: két Meteor osztályú hajó - nálunk Sólyom néven futnak. Mindig azt gondoltam, hogy a Vöcskök ennek a típusnak a kicsinyített változatai, de most jobban megnézve azért látszik, hogy egyrészt régebbiek (a Sólyom I még '71 körül érkezett Magyarországra, szüleim ifjúkori budapesti fényképein is már látni), másrészt még szebbek. Kicsit olyanok, mint a fecskefarkas országúti cirkálók, nem? Itt jobbra a Sólyom II látszik, balra pedig...
...a Prins Willem-Alexander, amit Hollandiából vásároltak, és ami kicsivel később már Sólyom III-ként közlekedett. Piszok nagy jószágok, két olyan motor kell beléjük, mint amiből a Vöcsökben egy van. Jugoszláviában, és asszem Görögországban is láttam ilyen típusú hajót - pontosabban azok valószínűleg a tengerre tervezett Kometa osztályhoz tartoztak. A Szovjetunióban nagyon komolyan nyomták a témát, csináltak gázturbinás és emeletes szárnyashajókat is, sokfelé találkozni a termékeikkel. A világ leggyorsabb utasszállító hajóinak egyike pedig talán még ma is itt porosodik valahol a környéken...
Ez megy most