Ha lefordítanám a létesítmény nevét, azt kellene írnom, hogy "Közlekedési Központ", de az nálunk inkább a BKK-t jelenti :) ezért inkább körbeírom: az igencsak lenyűgöző Deutsches Museum a kétezres években nyitotta meg kimondottan közlekedési témájú kiállítását egy régi vásárcsarnokban az Oktoberfestről híres Theresienwiese közvetlen szomszédságában.
2006-ban hallottam először a kiállításról, amikor a városi közlekedési részt kialakították, és ezután még nyolc évig tartott, mire végre el is jutottam ide. Szemmel láthatóan nem a fotósoknak rendezték be a termeket (kicsit egymásra vannak tolva az exponátumok, és a fények se igazán jók), viszont az átlagos gépőrültek, mint én, igencsak jól tudják érezni magukat. Nem a ritkaság, a hűűűha-faktor a lényeg, hanem az, hogy a gyakorlatban is bevált, valóban használt technológiákat megnézhessük élőben. Van gőzmozdony, svájci "krokodil"-villanymozdony, az ICE egy kísérleti példánya, pár villamos, S-Bahn, metró, buszok, motorok...
... és ilyen apróságok, mint a Messerschmitt Kabinenroller, amit eddig csak képen láttam - amikor a háború után a repülőgépgyárat eltiltották eredeti profiljától, egy ideig ilyeneket gyártottak.
A háború utáni NSZK-ban egyébként számos olyan kis autógyártó/kisautó-gyártó működött, ami aztán nyomtalanul eltűnt. A kétütemű motorral épült Goggomobilról is csak véletlenül hallottam, pedig a gyár kétszázezer autócskát eladott!
Kisautó volt a Steyr "Baby" is, bár még a háború előtt. Ferdinand Porsche ugyan nem dolgozott rajta, de azért biztosan alaposan megnézte, miközben a saját Népautóján dolgozott :)
A világ legkarakteresebb autói közt biztos helye van a Tatra 87-nek is. Azt hiszem, ez a konkrét példány talán pont a tervezőé, Hans Ledwinkáé volt: egy bizonyos Felix Wankeltől kapta ajándékba, ezzel járt nyugdíjas korában. Ha ez tényleg az a darab, akkor nem semmi pedigréje van - ha nem, akkor is gyönyörű masina!
És ha már emlegettük, a "KdF-Wagen" utánépítése, a Bogár se maradhat ki: legalább három példánnyal találkoztam a kiállításon, de lehet, hogy több is van belőle. Szerintem a Tatrával együtt néhány éve még ez is a "nagy" Deutsches Museumban állt - el kell mennem oda is újra, megnézni, hogy mi került a helyére!
Meg se próbálom az egész kiállítást bemutatni: egyrészt reménytelen lenne, másrészt nem is fotóztam le mindent, inkább nézze meg mindenki maga! - a legközelebbi müncheni úton tessék betervezni a kitérőt ide! ;)
Ez megy most