Bár legutóbbi dízelfüstös képmutogatásomban felbukkantak az újabban 418-asnak hívott M41-esek is, azért az elmúlt hónapok számomra inkább a Nohabról, Szergejről és a Ludmilláról szóltak. Persze mivel a "Csörgő" a (személyvonatokkal) leggyakrabban felbukkanó magyar dízelmozdony, ő is sokszor az objektív elé került.
Egy nyári reggelen voltaképp tényleg nem ez a mozdony a legkellemetlenebb dolog, amivel az ember összefuthat - már amennyiben nem vasúti átjáróban történik a nagy találkozás. Gépmenetben pláne érdekes látvány: ez a masina valószínűleg a Délibe tartott Fehérvárról, hogy onnan Tapolcára vigyen egy vonatot. Ha lehet hinni az internet bölcsességének, a 211-esnek beceneve is van: "Fürdős". Aki ismeri az emögött rejtőző történetet, elmesélhetné nekünk, mert ez a név egyaránt lehet találó (hisz a Balatonra ment aznap is), illetve sértő :)
Csak pár perccel az előbbi felvétel után, ellenkező irányba tartva jött egy másik piros pöfögény is. Csörgőből alapvetően háromféle van: a (szinte) érintetlen "klasszik", aminek a motorja kimondottan hangos (plusz a néveadó csörgés is kihallható belőle), van az "okoska", amin már törpöltek egy kicsit, így nem annyira hangos, de én nem tudom különböztetni a klassziktól; és van a "remot", amiben teljesen új motor van, és viszonylag kulturált zajszinttel rendelkezik. Ez itt a képen utóbbi csoportba tartozik.
Alapvetően a kicsit semmilyen kinézete miatt nem csípem ezt a mozdonyt (már gyerekkorom óta - igaz, akkor még Púposokkal, Nohabokkal, Szergejekkel kellett "versenyeznie"), de a másik problémám talán súlyosabb: ugyan még csak három vagy négy nyara bukkanok fel kimondottan a vonatok miatt a Balaton környékén, de olyat még nem láttam, hogy ne lett volna legalább egy komolyabb késés szolgálatképtelenné vált Csörgő miatt - de inkább az a jellemző, hogy segélymozdonyt kell hívni hozzá (vagy már eleve más típussal elindítani a vonatot). Persze az öreg gépek - pénzszűkével nehezített karbantartás mellett - szoktak ilyet csinálni, így ledöglött Szergejt, Ludmillát, de még Nohabot is látni néha, de a Csörgők tapasztalatom szerint állandóan esnek-kelnek a nyári évadban, teljesen kiszámíthatatlanná téve a menetrendet. Illetve az előző mondatot át kell fogalmazni: messze nem csak a Balatonnál esnek-kelnek. A típus rajongóitól ezúton is bocsánatot kérek, tudom, hogy a vonatok nagy részét így is le tudják közlekedtetni a Csörgők, de nekem nem sikerült megkedvelnem a típust az elmúlt pár évben...
Ez megy most