Ha Bécs tömegközlekedésére gondolunk, viaduktok, bújtatások, és persze a még mindig viszonylag új főpályaudvar jut eszünkbe. Aztán kimegyünk Hirschstettenbe, ahol a menetrend szerinti busz által is használt közúti átjáró majdnem úgy néz ki, mintha Kispesten járnánk:
Legalábbis a közelmúltig így nézett ki, mert az eredeti Bécs-Pozsony-Budapest vasúti kapcsolat osztrák részét azóta elkezdték fejleszteni: a fővárosi részen töltésre emelik a pályát, több helyen visszaépítik a rég felszedett második vágányt, és az országhatárig villamosítják is az egészet. A fentebbi kép helyén például egy közúti aluljáró fog épülni, ...
... Hausfelderstraße megállóból visszafele nézve pedig elég jól sejthető, hova kerül majd a magasvezetésű pálya - a kiágazás jobb kéz felé egy kerülővágány lesz, hogy az építkezés alatt is fenntartható legyen a forgalom. Érdekes még a villamosított csonkavágány a távolban, amin a Talent áll: 2017 áprilisában odáig járt az S-Bahn, tovább csak a regionális (értelemszerűen dízel vontatású) vonatok jöttek. Május óta elvileg már csak az Erzherzog-Karl-Straßéig van madzag, de erről nincs képem, azóta nem jártam arra.
Az érdekesség kedvéért kis betűvel meg lehet említeni, hogy eredetileg a Hausfelderstraßéig tartott a villamosított S-Bahn, aztán amikor beindult az asperni szatellitváros építése, a megállót felemelték az U2-es metró mellé, a madzagot viszont hamarabb "elvágták", a képen látható helyen. A projekt végén aztán újra lesz felsővezeték, a vonat-metró átszállás viszont át fog kerülni eggyel kijjebb, Aspern Nordhoz. Megy a tili-toli ezerrel, térkép kell hozzá, hogy az ember követni tudja :)
Az asztallap simaságú tájon szó szerint nyílegyenesen átvágó vonalon egyes vonatok a fentebbi képen látható Raasdorfig, mások a határállomás Marcheggig, a REX-ek pedig egészen Pozsonyig közlekedtek:
A nagy átépítés előtt kívülről, illetve utasként is végignéztük a vonalat a kolllégákkal; helyenként inkább félreeső vicinálisnak tűnt, mint nemzetközi fővonalnak, bár olykor 120-szal döngettek rajta. A modernizálás után Pozsony* állítólag 25 perccel közelebb fog kerülni Bécshez vasúton, ami nem rossz az eddigi 66 perchez képest!
*Már úgy értve, hogy a nagyállomás, mert Pozsonyligetfaluba ugyan egy óra alatt átér másik útvonalon a vonat, de az a Duna másik oldalán van, ahonnét csak busszal lehet a belvárosba bejutni.
A videón az első képen látható sorompótól indulunk, aztán egyre keletrebbre haladunk. Míg a bécsi szakasz már a felvételek készítésekor is építési terület volt, a Morva-mező állomásai "deklasszáltságuk" (ne felejtsük el, egykor itt haladt át még az Orient Expressz is:) ellenére is büszkén idézték a régi időket. Figyelemreméltó a lokális teherforgalom is, több állomáson láttunk teherkocsikat, illetve üzemben levőnek tűnő iparvágányokat.
Most pedig érdeklődve várom a projekt elkészültét. Mondanám, hogy szeretnék valami hasonlót látni itthon, de az az igazság, hogy ez a vonal elsősorban a két főváros összekötése miatt újul meg, és ilyet aligha tudunk országon belül produkálni :)
Ez megy most