Azt hiszem, elértünk egyfajta morális mélypontot: a BKV saját weboldalán közzétett egy videót, melyben azt propagálja, hogy járjon kevesebb busz és villamos! Mindezt szépen be is csomagolja klassz kis snittekbe, melyeken gondosan összeválogatott üres járműveket látunk. Köztük olyanokat is, amelyek azért üresek, mert menetrend szerint még nem is szállítanak utasokat:
"A közlekedési cég szerint nincs utas a kisföldalattin 4:26-kor. Persze, hiszen 4:30-kor indul. A cég a járatritkítást próbálja indokolni - néhol érthetetlen gyengeelméjűséggel." / Index /
A többi snitt kevésbbé manipulatív, de csak kicsit kevésbbé; például külvárosi behordó járatok kihasználatlan irányait mutogatják, amelyeken az utasáramlás aszimmetrikus: reggel befelé mennek az emberek (munkába, iskolába, ügyeket intézni), este kifelé (haza). Nyilván ha reggel a hazafele vivő irányt mutatjuk, ott lesznek üres helyek a járművön, este pedig az ellenkező irányén. Az egészet pedig nyakonöntik összegraffitizett megállótáblák és gazos vágányok mutogatásával. Könyörgöm, ezek rendbentartása kinek a dolga lenne? Nem a BKV-é? Persze ha megszűnnének ezek a járatok, akkor a megállótáblákkal és a pályával se kellene többet foglalkozni. Minden baj csak az utasok miatt van: milyen klassz cég lehetne a BKV, ha nem lennének utasok, mi? :-/
Szóval ilyet szerintem még nem látott a világ, hogy egy szolgáltató (a BKV ugyanis elvileg az) azért lobbizik, hogy kevesebbet kelljen szolgáltatnia. És olyat se, hogy ezt ilyen érvekkel tegye:
"Az autóbusz motorja ugyanannyi üzemanyagot éget el akkor is, ha üresen jár, és akkor is, ha tele van utasokkal. Miért füstölnénk fölöslegesen? Ne költsünk saját környezetünk rombolására! A pénzt okosabban felhasználva zöldebb közlekedésre válthatunk. Gondoljuk át!" / idézet a videó kísérőszövegéből /
Figyelünk? Tehát ha egy busz nincs úgy kitömve, hogy az ablakából is utasok lógnak, akkor az feleslegesen pöfög. És ha azok az utasok, akitől "környezetbarát módra" elvesszük ezt a buszt, tömegközlekedés helyett saját autóba ülnek, akkor ezek a saját autók "zöldebben" fognak pöfögni. Vagy szerintük ha nem jön busz, akkor azok az emberek nem is fognak többé helyet változtatni? Hirtelen gyökeret vernek, és nem mozdulnak sehová? Vagy úgy értik a "zöldebb" közlekedést, hogy elektromos közlekedési eszközök nőnek majd a földből, melyek pályáját, kocsijait és menetrendjét úgy elhanyagolják majd, mint a képeken látható 37-es villamosét, amelyen csak az utazik manapság, aki kifejezetten szeret lassan és kényelmetlenül utazni?!
Arról nem is beszélve, hogy a tervezett ritkítások és ún. átszervezések többnyire nem kültelki viszonylatokat érintve befolyásolnák az életünket, hanem olyan "remek" ötletekkel, mint a 86-os busz elvágása a Batthyány térnél, vagy a 9-es busz megszüntetése. Annak, aki a BKV és a város számos vezetőjéhez hasonlóan utoljára gyerekkorában ült Budapesten buszon: mindkettő tömött gerincjárat! És itt van a legnagyobb baj: aki autóval jár, és/vagy nem ismeri azokat a helyeket, ahol a mutatott járatok szomorkodnak láthatóan üresen, az valószínűleg el is hiszi a filmecske üzenetét. Ehhez még hozzátehetjük, hogy mindenki látott már büdösen füstölő kék buszt, és már kész is az önkéntelen felkiáltás: "ezek az én pénzemből üres buszokkal pöfögik tele a levegőmet? felháborító!".
Csak két kiegészítés ehhez. Egy: ha ezt csinálják, akkor vállalják fel ezt, és a sajtónyilatkozatokban, riportokban, interjúkban ne hadováljanak a tömegközlekedés fontosságáról. Kettő: mindezt ne tetézzék még azzal, hogy tovább emelik az árakat.
Egyébként repeső szívvel várom a további reklámvideókat, melyekből kiderül, hogy kár mentőautókat tartani, hiszen nem mindig van riasztás, amikor pedig nincs, akkor ott állnak a garázsban. Meg hogy bontsák le a Duna-hidakat, mert hajnali egy és hat között alig van rajtuk forgalom.
Ez megy most