Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A jeti visszatér...

2008.04.08. 23:45 :: Hamster

... és pár mondatban (opcionálisan képekben is) elmeséli, merre járt.

Szóval NZA-val és Jazzcoollal kiugrottunk Lengyelországba, konkrétabban Varsóba, az ottani villamosüzem századik szülinapját megünneplendő. És ha már ennyire északra jutottunk, visszafelé megálltunk egy napra Katowice környékén. Hát, utóbbi tanulságos volt... és kicsit sokkoló. De azért ha lehetne, még eltöltenék pár napot arrafelé, mert a villamosközlekedés olyan megközelítésével találkoztam itt, ami valamikor az 1930-as és 50-es évek közt kiment a divatból. Itt viszont még mindig él, ha nem is virul. De erről majd később.

Varsóval kapcsolatos ismereteim - bevallom - felületesek voltak, de körülbelül stimmeltek. Az egykori Varsóból csak pár tömbnyi maradt (a fentebbi képeken értelemszerűen ez látható, némi villamossal körítve), a maradékot a nálunk leginkább a Gyöngyösi utca környékén fellelhető, különböző méretű és fajtájú lakótelepek teszik ki. A belvárosban pedig a moszkvai Lomonoszov Egyetem toronyépületének mását modern felhőkarcolók próbálják semlegesíteni. Valahogy hiányoltam a harmóniát a város egészéből, ennek persze történelmi okai lehetnek, de nekem nem jön be ez a sztálini víziókat utánérző városszerkezet. Persze biztosan van, aki csak a felhőkarcolókat látja az egészből, és azt irigyli is tőlük, nekem inkább az tűnt fel, hogy a jelek szerint a rendszerváltás óta itt mindenki kocsit váltott: alig láttunk pár Kispolszkit (Polonezt pedig annál is kevesebbet), ellenben minden tele volt nyugati márkákkal. Döbbenetes módon a legtöbbet látott "keleti" típus a VW-motoros Wartburg volt. Láttunk aztán még rengeteg aluljárót, elmondhatatlan mennyiségű vasbetont, kerületnyi méretű "lengyelpiacot", és befalazott ablakú és ajtajú házakat egy külső Bartók Béla útra hajazó főútvonalon.

A metrójukon viszont elektronikus beléptetőkapuk üzemelnek, méregdrága chipkártyás jegyek/bérletek nélkül is (mágnescsíkos jeggyel, párizsi mintára). Pedig chipkártyás bérletük is van, az utasok csak odatartották a tárcájukat (amiben a bérlet volt) a lyukasztó oldalához, és már le is "csipogott" az utazásuk. És bár a forgalomirányítás elég kaotikusnak (sőt, egyenesen nem működőnek) tűnt, a belvárosban az egymással fonódó tucatnyi villamosvonal megállóiban elektronikus kijelzők mutatták, hogy melyik járat hány perc múlva jön. Ami még fura, de jó volt: egy pillanatig se éreztem azt, amit ex-keleti országokban (beleértve kis hazánkat) szoktam, ti. hogy pályaudvarok környékén vagy sötétedés után félnem kellene, vagy legalábbis jobban magamhoz szorítanom a táskámat. És mint később kiderült, ez az érzés - a többi benyomás jó részével ellentétben - nem korlátozódott a fővárosra! A vasútjuk is érdekes: a helyiérdekű az ötvenes évek hangulatát hozza némi hozzáadott műanyaggal, az IC-kocsijaik viszont hangos röhögéssel verik kenterbe a MÁV hasonló kategóriájúnak mondott vonatait.

No, Szilézia, konkrétan Katowice és környéke viszont olyan volt, mint egy egész megyényi Diósgyőrbe oltott Ózd. A hely javára írandó, hogy a körülbelül négymillió lakosú területet villamosok szelik át keresztbe-kasul, olyan "ipari romantikát" produkálva, amit legutóbb az NSZK-beli Ruhr-vidéken az 50-es, 60-as években készült képeken láttam. A hasonlat persze teljesen jogos, hiszen német dominanciájú, szénbányász-kohász területekről beszélünk. Csak míg azt ott szépen leépítették, ez csendben úgymaradt. És itt a "maradáson" van a lényeg, mert hiába húztak fel modern toronyházakat Katowice belvárosában, hiába vannak TESCO-k mindenütt az országutak és autópályák mentén, azoktól pár száz méterre már a XIX. és a XX. század fordulójának hangulatát lehet fotózni, a hatvanas-hetvenes évek szocialista modernizmusának szószával leöntve - a jelek szerint viszont a későbbi idők városépítészeti hülyeségei (például a hagyományos lakóterületek teljes eldózerolása, és a helyükre panelházak építése, a környékbeli infrastruktúra (utak, tömegközlekedés) megfelelő szintre hozatala nélkül) elmaradtak, talán mert Lengyelország már akkor válságba került, ellentétben mondjuk velünk. A régi városmagok jórészt megmaradtak, de valami olyan állapotban, ami nálunk is eszementen lerobbantnak számítana. Kiváncsi vagyok, ez mennyire fog változni a jövőben!

Egyébiránt ha azt mondjuk, hogy Budapesten sok a rossz minőségű villamospálya, akkor a Sziléziai Villamosüzem (Tramwaje Slaskie) pályaállapotaira nincs is jelző a magyar nyelvben. Ha plasztikus (és hatásvadász) akarnék lenni (márpedig akarok:), akkor azt mondanám, hogy a mi 30-as villamosunk Gubacsi úti szakasza ott egy átlagos vonal, csak nem 10-zel robognak végig rajta, hanem 40-nel. Van persze 70 km/h-s szakaszuk is, de az a kivétel. A hálózat hossza valahol 200 km-en túl van, és bár majdnem egy teljes napig utazgattunk rajta, tulajdonképpen sehol sem jutottunk el a hálózat szélére. NZA már járt itt, szerinte úgy negyedét ha láttuk az egésznek. Döbb.

Vissza kéne ide még jutni, mielőtt bezárják a villamoshálózat nagy részét, mert az majdnem tuti, hogy nem marad meg minden. Pár éve már becsuktak vonalakat, mi több, április elsejétől is kiiktattak pár járatot, de még így is hatalmas pénzekbe kerülne a maradékot felújítani. Majd meglátjuk, mi lesz, addig is remélem, lesz időm valami weboldalt összehoznom erről az útról!

5 komment

Címkék: közlekedés utazás tömegközlekedés villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr29417548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Több képet! Még több képet!! ;)
sajna csak részben adja vissza az élményt:-)

www.youtube.com/watch?v=gWkHDwVan30

Fotó? Fotók? Még több fotó? :-)
"Az egykori Varsóból csak pár tömbnyi maradt"

Sőt, nem maradt még az a néhány tömb sem! Ha jól tudom, szinte az egész belvárost újra kellett építeni a II.VH után.
stone piter: Én is hallottam ilyet, de egyszerűen nem volt erőm utánanézni.
süti beállítások módosítása