Elgondolkodtatás és szellemi csúcsok megmászása helyett egy kis videó júliusból, a Füsti tizedik születésnapjáról:
Csihuhuk péntekre
2010.09.24. 17:42 :: Hamster
28 komment
Címkék: videó vasút gőzmozdony füsti szünetjelzés helyett csak egy videó
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hamster bácsi!
közszolgálatilag: tetszik egy posztban mesélni arról, hogy melyik a mozdony eleje s vége?
Bár sejtem nem erre gondoltál.
Egy rakás jó kis döcögény, a világ - szerintem - legszebb dízeltől (Nohab) a két kedvenc, bizonyos münchen-i cég által összerakott villany és dízel gépén át a 424-esig....
AC-EF-GH-DB
AC-EG-HF-DB
stb....stb "
Erről az jutott eszembe, hogy Brüsszelben a 2. emelet 22-es szobát kaptuk a szállodában; mondtam a haveroknak, hogy le kéne szólni a recepcióra, hogy kérünk két teát:
"Two tea to two-two-two" :D
A Victorián a pénztárnál:
- Two two's to Toulouse, please!
- ...
- Two two's to Toulouse, too, please!
ja, nem, a lottóötös számai. :D
szóval, hogy melyik vége melyik. mikor tol, és mikor húz. mikor és miért van dupla fülke, és mikor csak egy, középen. mennyire látni ki. nyilván ha jobban ismerném a dolgokat, akkor tudnék kérdezni, de én a zavarosban halászok, így azt se tudom, pontosan mit kérdezzek. és akkor a vezérlőfülkét még bele se vettem.
@Hamster: én rummal ismerem.
"Two rum to two-two-two"
@Hamster: adimn / kommentek fül / Állapot: nézd meg a várakozót és letiltottat.
de jogos.
Gőzősnél egyértelmű, így azt hagyjuk.
A két vezetőállásúaknál egy jelentősége van, az pedig a karbantartás. Ha egy két vezetőállású gép egy bizonyos útvonalon jár, ahol több ív van az egyik irányba mint a másikba, akkor időnként illik megfordítani pl fordítókorongon, hogy a kerekei egyenletesen kopjanak.
A két vezetőállás között a géptérben a szerelvények egy bizonyos sorrendben helyezkednek el, ott esetleg a műhelybe történő beálláskor számít, melyik vége hol van, mert van ami a műhely elrendezésénél fogva könnyebben szerelhető egyik oldalról, mint a másikról, bár ez elenyésző esetekben dominál.
A középállású gépeknél jellemzően helytakarékosság miatt (gyerekvasút), esetleg a gyakori irányváltási kényszer (tolató) miatt nem építenek be csak egy állást, ahonnan mindkét irányba vezethető a gép.
Az hogy ilyenkor a fülke elhelyezése szimmetrikus-e, a gépészeti berendezések elhelyezésétől, elhelyezhetőségétől függ.
Itt is két tendencia figyelhető meg, ami egyébként három. Ezek az alábbiak:
Egy állás a mozdony végén, jellemzően a pici tolatóknál alkalmazzák:
users.atw.hu/limitbahn/mozdonyok/m28/1006/real/M28%20_1006_real.jpg
erojr.home.cern.ch/erojr/content/Pictures/Prototype/M31/M31019A.JPG
Középállású, aszimmetrikus:
www.logsped.hu/m40.jpg
Középállású szimmetrikus:
www.albertbahn.hu/kepek/nagy/magyar/budapest/deli/v46_025.jpg
Lézeznek még az egyfülkés kialakítások, ezek jellemzően vezérlőkocsik:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/BDt_406-os_vez%C3%A9rl%C5%91kocsi.jpg
Illetve az USA vasútjain nagyon elterjedtek az egyállásos mozdonyok, ahol jellemzően több ezer mérföldet tesz meg egy szerelvény, és mivel a kerékkopás miatt úgyis fordítani kell az út végén, irányváltási kényszer nulla, a nagy teher miatt amúgy is sokszor 3-4 gép húz-tol egy ilyen szerelvényt, a hátsó állás elhagyható, mivel egyszerűbb a másik gépet fordítva csatolni.
www.rayman4449.dynip.com/Dash_9_07272005_1024_0021a.JPG
Ha nagyon meg akarnánk keverni, akkor az ICE-3 kocsija, amiben az utasok ülnek, szintén mozdony, ráadásul olyan, aminek nincsen vezetőállása.
Érdekes problémát vet fel a jákob-vázas kocsikból összerakott szerelvények kocsijainak a végeinek a számozása:
villamosok.hu/metro/jarmu/fav/csukloalagut.jpg
És végül a kétállású mozdony, mely látszatra szimmetrikus:
www.mav-trakcio.hu/res/imgcache/m41_2112_440x440.jpg
rfe.railclub.ru/pix/hu/electric/V43/1180-1199/V43_1183pu.jpg
Azonban ha jobban megnézed a tetejét, ott már oda a szimmetria.
Itt lehet legjobban megfigyelni, hogy nem szimmetrikus:
gigant.chem.elte.hu/gigant_club/pix/electric/v63/v63_001-009/v63106.jpg
És ahol már ránézésre látszik, hogy a mozdony nem szimmetrikus:
www.trains.hu/turkalo/m62/ims/M62%20001.JPG
És hogy mikor tol vagy húz?
Általában mindkét irányba egyforma teljesítményt adnak le, a gőzösök kivételével, ahol régebben egyes típusokra néha komoly sebességkorlátozások voltak hátramnenetben, illetve soknak a kulisszaműve hátramenetben eleve nem engedett meg akkora sebességet.
akkor most az én, régi, beragadt kommentjeimet is pls. :DDD
köszönöm szépen!
Ez megy most