Most hirtelen nem tudom, hogy a Margit híd budai hídfője melletti tér lesz-e az Elvis tér, és hogy a villamosmegálló is ezt a nevet fogja-e kapni, de a 4/6-os villamosok már nagyban rázzák a rakenrólt arrafelé. Na nem önszántukból, hanem mert a sínek egy pöttyedt megsüllyedgettek. A kollektív emlékezet szerint ugyan a hibát már hónapok óta lehetett érezni (a gyakrabban arrajárók esetleg pontosabban emlékezhetnek rá), de pár napja már sebességkorlátozás is van hozzá: 5 km/h-s.
Az itt látható "nagypaneles" pályaépítést a BKV és a BVM közösen találta ki a hetvenes években, és egyszerű kiépíthetősége, illetve gyors javíthatósága miatt sokan ráharaptak. Még Hágában is épült egy próba-szakasz belőle, a volt NDK-ban és Lengyelországban pedig ma is látni ilyet. De ami még érdekesebb: Prágában a mai napig építenek/cserélnek ilyen jellegű pályát, márpedig a budapesti villamosmániások nagy része számára (is) Prága a bezzegváros. Lehet, hogy ők rendesen lealapozzák, és karban is tartják? Nálunk már jobbára csak foltozgatásra használják ezt a pályaszerkezetet, nagyjából karbantartás nélkül, hogy egy idő után a beszivárgó víz által alámosott panelek össze-vissza billegni kezdjenek, spontán - és sokszor minden áthaladó jármű alatt mozgó - hullámvasutat alkotva. Az 1-es villamos vonalának nagy része ilyen, de a kőbányai Kőrösi Csoma Sándor utcában vagy épp a Gellért rakparton is láthat csodákat az, akinek van ideje odafigyelni. Régen a Gubacsi út volt ilyen, de ott alig volt utas, ez meg mégiscsak a világ egyik legtömöttebb villamosvonala (még akkor is, ha ez a szakasz már nem a mértékadó keresztmetszet). Miért ismeretlen fogalom Budapesten a karbantartás, és miért tűnik sci-finek a megelőző karbantartás ötlete?
"Die Pumpstelle" - színes, aszinkronizált magyar horrorfilm (német hangalámondással) a Margit híd budai hídfőjénél
Tudtommal ezt a szakaszt azért nem építették át korszerűbb, ilyen hibákat nem produkáló szerkezetűre a közelmúltban, mert a Budai Fonódó miatt mindenféle ki/összeágazások épültek volna ide, és nem akarták, hogy új pályát szét kelljen verni pár hónapon belül (és ezt helyesen is tették). A Fonódó projekt Margit körúthoz kapcsolódó építkezései ugyanis a kezdeti tervek szerint a Margit híd felújításának vágányzárai kapcsán készültek volna el. Csak hát ugye a Fonódó ügye behalt... Azt hiszem erre mondják, hogy két szék közt arccal hárítjuk a betonpadlót :-/ A pálya pedig egyre borzasztóbban néz ki:
Az első képen és a videón látható hupli itt nem is látszik, a Combino nagyjából éppen ráhalad - de van elég hullám azon túl is. Persze még mindig nem olyan, mint Felső-Szilézia, vagy Szentpétervár, de azért épp itt az ideje annak, hogy megállítsák ezt a tendenciát :(
Ez megy most