Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (16) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (5) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (25) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (832) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (88) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (11) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (280) csehország (65) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (15) énblog (423) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (38) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (17) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (43) hajtóművek-motorok (6) hampage (357) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (36) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (902) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (375) kritika (72) kulfoldi szemmel (105) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (230) nosztalgiabusz (28) nosztalgiavillamos (84) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (109) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (25) popkultúra (128) pozitívum (12) pozsony (46) prága (26) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (42) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (16) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (117) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (221) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (405) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (336) utcakép (204) uv (46) vár (11) várnegyed (8) város (455) városkép (92) városliget (8) vasút (514) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (757) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (320) zene (213) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A bázeli villamos: a legfelsőbb kategória

2011.07.26. 18:12 :: Hamster

Aki azt hiszi, hogy a Bartók Béla úti villamosok extrém sűrűn járnak, aki azt hiszi, hogy a bécsi villamosok gyorsak és kényelmesek, aki azt hiszi, hogy látott már igazán színes villamosüzemet, az menjen el Bázelbe, és gondolja át mindezt :) Lehet, hogy az elmúlt héten beszúrt zürichi videókon klassz dolgokat láttunk, de Bázel valahogy rá tud tenni még egy lapáttal arra. Emelkedők itt is vannak (ha a BKV-t bázeliek üzemeltetnék, a 16-os busz helyett valószínűleg villamos járna fel a Várba:), elágazások is, csak valahogy még flottabbul megy minden. És még csak nem is csikorognak úgy az ívekben a kerekek...

Egyébként a videón nem a reggeli csúcsot látjuk. Az meg már végképp észveszejtő, amikor az érzésre nyolcvan-kilencvennel rohanó tuja egy megálló erejéig áthalad Franciaországon (persze nem hosszában, csak egy kis csücskön át, na, de akkor is:). Perpillanat egyébként egy Németországba áthaladó szakasz is épül, illetve valószínűleg lesz egy másik francia vonal is. A járművek mindenféle sorrendben csatolhatósága mellé pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy a különféle színű villamosokat két külön cég üzemelteti: a sárgákat a BLT, a zöldeket pedig a BVB. És mégis minden tökéletesen együtt tud működni! Ráadásul maga a város is nagyon szép, messze nem csak a közlekedésbarátoknak tudom ajánlani...

Linkajánló:
Tour de Trams 2004 - Basel
Tour de Trams 2006 - megint Basel
Színes villamosok, szürke időjárás
Basel, majdnem nem rossz időben

13 komment

Címkék: közlekedés utazás videó város tömegközlekedés svájc basel

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr53101615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én többször voltam Baselben, és mindig csodáltam a közlekedést. A Combino a 7 szelvénnyel igazán izgalmas, amikor úgy áll meg a megállóban, hogy 2 helyen is hajlik.

Mondjuk én nem emlékszem Franciaországba átmenő villamosra, és ezen a térképen sem találtam: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Basel_-_Stra%C3%9Fenbahn_-_Netzplan.png

Ha jól tudom, Svájc csak 2008 decemberétől schengeni ország, szóval nagyon újnak kell lennie a villamosvonalnak, ugyanis előtte át sem lehetett menni a határon ellenőrzés nélkül. Ez egyébként szült vicces helyzeteket: a reptér Mulhouse mellett van, francia területen. Leszállás után el kellett dönteni, hogy melyik ország kapuján megy ki az ember - ha Svájcba, akkor egy kerítéssel körbevett területre került, ahonnan egy korridor út vezetett a valódi Svájcba. Na szerencsére ez a hülyeség ért véget 2008 végén.
@World_Traveller: Rossz helyen kerested a vonalat, mert ott van az baloldalt alul: Leymen a francia megálló neve. Eredetileg még német területen ment át az építésekor, ezer éve, aztán Elzász gazdát cserélt, míg a villamos maradt. A végállomás egyébként ismét Svájcban van, tehát kétszer is átmegy a határon egy út során.
miért csatolnak ilyen furán/bután?
@Rocko-: Bután? Bármit bármivel össze tudnak kapcsolni gyakorlatilag, úgyhogy akkora szerelvényt raknak össze, amekkorát akarnak. A budapesti 47-esen például kevés a sima ICS, de csatolt meg nem fér el a megállókban, Tátrát nem tehetnek oda a Szabadság híd miatt, úgyhogy marad az, hogy kapacitáshiány van. Ott meg ha kevés a kapacitás, odaraknak egy négytengelyes pótot. Ha meredek helyen megy a vonal, akkor egy négytengelyes motorkocsit. Ha ez is kevés, akkor egy hattengelyes csuklóst. Stb.
Fura, hogy a sín teljesen szintben van az aszfalthoz. Egyébként kátyúk sincsenek. A villamosok meg nem ugrálnak a sinen és nem zörögnek.

ahh.... De jó lenne ott lakni.

ma voltam Erzsébeten, a Nagysándor és környékén. Ahol nem volt muszáj, ott nem a sínen mentem. ebben az is benne van, hogy vlt ahol záróvonalat átlépve a szembeoldalon, mivel féltem, hogy a félig elporladt nagypanelen defekteket kapok, és csak egy pótkerekem van.
@Hamster: hát hogy 3 kisegyés a szerelvényben aztán azán egy kisegység.
@Hamster: Ah so! Azt tudjuk, mi volt Schengen előtt?

A Badischer Bahnhofra emlékszem (1-es vonal végállomása). Ott az állomást a németek kibérelték Svájctól, így a peron Németország volt. Azonban amint lementél az aluljáróba, már kaphattad is elő az útlevelet, mert az már Svájc. Leymen is hasonló volt?
@World_Traveller: Jaja, a Badischer az Németország, de az SBB pályaudvaron is leválasztott rész volt az SNCF. A vonal már egy jó ideje ilyen, nem őrzik, kint van egy tábla, hogy ha valaki vámolni vagy stempliztetni akar, akkor ezt és ezt a számot hívja fel, vagy ilyesmi. Az a leymeni megálló körülbelül olyan, mint a Fülőke utca a 41-esen. Régebben más vonalak is átmentek a határon, és néha volt olyan, hogy le kellett szállni az utasoknak, átmennia határon, és aztán mehettek tovább, de gondolom ez körülbelül a világháborúk ideje lehetett (Aachen környékén voltak még ilyen villamosvonalak, ott is három határ volt/van).
@Rocko-: Wie bitte? Nem érteni, mit mondani.
@Hamster: (az egyirányú villamoson felül) magyar szemnek szokatlan a szoba-fürdőszoba-szoba + pótkocsi összeállítás. mert hogy nem szimmetrikus.
@Rocko-: A szoba+türdőszoba+szoba kimondottan a befüggesztett ("Bengáli" jellegű) dolog, itt olyat nem látsz, hacsak a Combinót nem számítod. Az összeállítgatás lényege meg, hogy legyen alacsonypadlós rész a szerelvényben: vannak az utólag alacsonypadlós középrészesített csuklósok, sárgában és zöldben is, ezek nem ugyanolyan kivitelűek egyébként. Ha viszont nincs ilyen középrész, vagy négytengelyes a motorkocsi, van alacsonypadlós résszel ellátott négytengelyes pótkocsi. Persze nem mindegyik szerelvényben van, de legalább tudtak elég alacsonypadlós menetet biztosítani anélkül, hogy ki kellett volna dobniuk az amúgy tökéletes állapotú régi cuccaikat.
@Hamster: a lényegét értem, csak mondom: szokalan.
amúgy problémás lenne technikailag megoldani, hogy ne ez a szoba-fürdô-szova legyen, hanem szoba-szoba, a póton meg szoba-fürdô?
@Rocko-: Megint nem értem, mire gondolsz. A "szoba+fürdő+szoba" név az olcsó szállodákra vonatkozik, ahol két szobára jut egy fürdő (gyerekkoromban jártam ilyenben, valami szot-üdülő volt, azóta se láttam olyat). VIllamosban arra vonatkozik, hogy nincs alatta futómű, csak lóg a levegőben, de nem jelenti azt, hogy automatikusan alacsonyan is van.

Namármost a négytengelyes bázeli pótok közt van olyan, amiben van egy alacsonypadlós rész, ahol két póttal megy valami, ott az egyik általában olyan.
süti beállítások módosítása