Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Szárnyashajóval belföldön

2011.08.25. 19:00 :: Hamster

A szárnyashajók gyerekkorom óta foglalkoztatnak, de fel kellett nőnöm ahhoz, hogy végre utazhassak is eggyel. Nem Bécs felé, ami a fő bevetési területük volt eredetileg, hanem Bajára és vissza, de azért ez az út se semmi! A hajózásról ugye leginkább azt tudja a szárazföldi ember, hogy nagy tömegek szállítására alkalmas, viszont nem kifejezetten gyors. Nos, a szárnyashajó kifejezetten gyors, még akkor is, ha most mi csak hatvannal mentünk - de még így is lent voltunk két és fél óra alatt a Sugovica torkolatánál, míg vonattal ez a leggyorsabb verzióban is három óra tíz perc lett volna (ami persze elég lesújtó képet mutat a MÁV-ról, hiszen 140 kilométerről beszélünk, síkságon).

Fotózni túl sokat nem lehet egy ilyen utazás alatt - a hajó belülről körülbelül olyan, mint egy rövid Tu-154-es, csak nagyobbak az ablakok -, videózni viszont érdemes, mert a vízen a sebességérzet duplája a szárazföldinek. Nem semmi feeling motorcsónakok mellett úgy elhúzni, mint az ICE3-assal a Frankfurt-Köln autópálya mellett :) Az indulás maga szintén gyönyörű volt, a reggeli fény által megvilágított Lánchíddal, Várral, aztán hídról-hídra lettünk egyre gyorsabbak, és még egy IC-t is követtünk egy darabig Budafoknál:

A visszainduláskor a hajó kicsit előrement, majd leállt, és egy darabon csak csorgott hátrafelé, hogy az uszadék lejöjjön a szárnyfelületekről. Na, de aztán rendesen megindult, a Türr István híd előtt már fel is emelkedtünk a hordfelületekre, amint azt a videón hallani is lehet. Aztán volt némi meglepetés is: nem tudom, hogy a  délutáni nagyobb forgalom miatt, vagy mert ebből az szögből jőve zavartak csak be a hegymenetben levő hajók hullámai, de időnként hullámvasutaztunk egyet-egyet: felfutottunk a hullámokra, majd placcs, felfutottunk, majd placcs. Persze élveztem rendesen :) Visszafelé is filmeztem a hidak alatt áthaladást, illetve azt, ahogy megérkeztünk Budapest belvárosába. Nem tudom, mennyivel mentünk, de szerintem biztosan kielőztük volna a velünk párhuzamosan járó 2-es villamost...

Nekem nagyon bejött az utazásnak ez a fajtája, és örülök, hogy végre belföldi utak is vannak szárnyashajóval. És így, hogy már utaztam vele, a csúnyácska Bíbíc típust is megszerettem :)

57 komment

Címkék: énblog turizmus videó duna hajó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr483180137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az 1:45-nél látható klasszicista borház az egyik kedvencem :)
idén nyáron volt szerencsém kipróbálni egy ennél háromszor nagyobb szárnyashajót a Fekete tengeren. na, ott volt hullámvasutazás! :-)

Hihetetlen energiák szabadulnak fel annak a kettő diesel erőműnek a gyomraiból. elementáris élmény. :-)
én tudtam hogy Pentele. :P

amúgy igen, itt ez a rohadt nagy folyó a város közepén és csakazért se használjuk ki közlekedésre.
Mennyit kell perkálni egy ilyen oda-vissza útért?
@nevetőharmadik: nem tudom, mert mi program keretében fizettünk be, volt lovaskocsizás, halászlés (leves?) csárdakaja, templom és múzeumlátogatás is benne.
@aesculus: Én is szeretem, és asszem ennyire jó fotóhelyről még sose láttam... de hát ugye videóztam. Azok a budafoki pincék, az elszórt "várkastélyokkal" megérnének egy bejegyzést a blogodban szerintem :)
Ha esetleg London fele jarsz, akkor probald ki ezt www.thamesclippers.com/
Ugyan nem szarnyas, hanem katamaran, de a Tower->Greenwich utja lelegzetelallito elmeny!
Nem baromi hangos?
Csak a vonattal osszehasonlitas kedveert, bar a MAV vagonokban sem egy elmeny a zajszint...
Csak egy apró kérdés: Mennyibe kerül? Értem én, hogy élmény, meg gyorsabb, mint a vonat, de az a mínusz 1-1,5 óra mennyibe fáj? Meg hol lehet jegyet venni, ki üzemelteti a járatot?
@kotyomfitty: Nem vészes, annyi, amennyit a kabinban készült videón lehet hallani (nyilván a nyitott félajtónál a szél zörög, de akit az zavar, az nem megy oda). Hátul persze morog a gép, de azt akkor hallod, ha hátramész a vécére :)
@kotyomfitty:

Dehonnem. Utána kicsit siket vagy. Olyan, mint egy zűrhajó, csak egy nagyságrenddel kisebben. Egyszer érdekes, többször kerülendő.
Ha mán hajó, akkó nekem a lassújáratú, nagy fedélzetes régi típusok jobban bejönnek. A természetet is jobban lehet élvezni rajtuk.
Én Nápoly-Capri között mentem szárnyassal, volt szerencsém közelről megnézni a 2000 kW-os turbódízelt is, na annak volt hangja :)
Az árat én sem tudom, de nyáron beszélgettem egy ovistárs apukával, tőle a következőket hallottam:
1.) Ami Bp - Bécsnél rövidebb út, az már ráfizetésses. Belföldi utakra egyrészt a cég arculata miatt van szükség, másrészt -gondolom- az álló hajó még nagyobb veszteséget termelne.
2.) Ezeket a hajóakt ugyan felújítva vették az oroszoktól (Gyerekkoromban jöttek ezek a típusok be az akkori Sirályok mellé. Akkoriban Sólyomból csak egy volt, Bíbicből meg egy sem, öcsökből talán három.), de hát akkor is 30 éves szovjet tyeknyika. Fogyasztás az égben, üzembiztonság a pincében.
Állítólg minden hajóhoz van plusz egy tartalék motor Újpesten, plusz képzett, rutinos, orosz szerelő gárda. Este beáll a hajó, bekrepált motor ki, jó be, reggel mehet dolgára. Ezzel együtt is előfordul, hogy menetben bekrepál. Ekkor lehetőleg behozzák "lábon", csökkentett sebességgel, de volt már, hogy buszt kellett küldeni az utasokért.
@Öltönyösrabszolga: Nyilván drágább a vonatnál, hisz ez nem tömegközlekedési eszköz, hanem élményt szolgáltató speckó cucc, aminél kevesebb utasra kell elosztani a költségeket. Ezt a menetrend szerinti belföldi szárnyasoknál le lehet mérni, amik Visegrádra és Esztergomba járnak (ezeket is ki kéne próbálni, Dunakanyar, mmm):
www.mahartpassnave.hu/webset32.cgi?MAHART@@HU@@142@@247099515
Regelni már mindenki tud, guglizni meg senki? Itt van infó :
www.mahartpassnave.hu/webset32.cgi?MAHART@@HU@@189@@GOOGLEBOT
Amúgy meg telefon a Mahartnak és megmondják. Ez még a nagymamámnak is menne...na jó , ideírom :
PROGRAMÁR
FELNŐTT: 15.990,- Forint
GYERMEK (2-14 év) 7.990,- Forint
@Hmmm...: Semmi süketítő élmény nem volt, nem a motortérben utaztál véletlenül? :D Itt a nyugdíjas párok folyamatosan csevegtek, amit buszon-metrón nem lehetne megtenni.
@birka0000: Azért ebből továbbra se derül ki, hogy mennyi a hajó költsége, és mennyi a programé.
@Csokis: Én nem mertem leírni, de folyamatosan azon gondolkoztam, hogy korszerűbb motorokkal biztos olcsóbban kijöhetne, mert hát az ex-SZU dolgokban tényleg nem a fogyasztás csökkentése volt a fő szempont. A bécsi utakat egyszerűen nem értem, ki tudja megfizetni, az marha drága, és az n+1 darab zsilipelés miatt lassú is. Meg nem jó rá az ÜCS :) Ezért lett ez a bajai kirándulás választva.

ILyen ex-SZU hajók elég sok helyen vannak a világban, Jugótól Hollandiáig, azokban gondolom más motor dohog. Gondolom nautikailag jó cuccok ezek, csak a fejlesztés abbamaradt régen, ezért a piac arról szól, hogy megveszik, felújítják.

Anno volt itt egy Hollandiából vett darab, a Quicksilver, az állítólag üzemszerűen tudott haladni százzal, az mekkora lehetett. Csak gondolom kicsit költséges lett volna üzemeltetni.

A helyi állapotokról anno Winkler írt, nem hiszem, hogy sokat változott volna:
totalcar.hu/magazin/kozelet/szarnyas/
(neki se jött be a Bíbic kinézete:)
@Hamster: Nyilván azért, mert nincs oda menetrend szerinti járat. Az csak Visgrád - Esztergomba, meg Bécsbe van, de oda írnak is árat.
@Hamster: nincs külön hajó. Programjárat van. Eszi-nem eszi ezt kapja. Három kattintás a Mahart oldalán és kiderül.
Aki hajókázni akar annak irány a Dunakanyar.
@birka0000: Azért a kérdést még csak fel szabad tenni, hogy mennyi lehetne folklórprogramm, halászlé és lovak nélkül? :-/
@Hamster: Ehhez te jobban értesz, mert és csak statikus vagyok, de gondolom ha egy Ladában kicserélem a motort egy korszerű turbo dízelre, akkor:
1.) Jó drágán (tervezés, engedélyezés, alkatrészek, munka) előállítottam egy új problémát. :-)
2.) Talán kevesebbet fog fogyasztani, de az általános helyzet nem nagyon változik, elvégre csak motort cseréltem, semmi mást. Attól a karbantartás igény, meghibásodási valószínűség nagyrszt marad, legfeljebb nem a motor fog bedögleni.
Egyébként a Quicksilver már nincs meg?
@Hamster: Ja, és te biztos tudod, de félreérthetően volt megfogalmazva: a Quicksilvert ugyan Hollandiából vették, de az is orosz darab.
épp ma reggel néztem a szárnyasokat a Dunán. kicsit hírcsárdai lenne, ha azt írnám, hogy a Mahart Passnave a Sólyom után már elkezdte átkeresztelni a hajóit Göncz, Mádl és Schmitt nevekre :)
nagyon tuti, meg gyors meg minden, csak kb. a fél fizetésedbe kerül...
Na, itt a teljes flotta. A Quicksilver tényleg nem üzemel, de nem úgy tűnik, mint amit eladtak volna:
www.mahartpassnave.hu/webset32.cgi?MAHART@@HU@@139@@508452583
@Csokis: Nem tudom, mert például repülőgépben/helikopterben az a tendencia, hogy egyes ex-SZU helyeken a régi hajtányokkal kompatibilis, de erősebb/kevesebbet fogyasztó/megbízhatóbb dolgokat terveznek. Úgy tippelem, hogy nem biztos, hogy mondjuk van olyan MAN vagy Cummins motor, ami pont szárnyashajóba való (bár ezeknél soha nem lehet tudni), de lehet, hogy a Zvezda-xxx után a Zvezda-xxxHVP mondjuk kétharmad annyit iszik, halkabb, és nem hibásodik meg annyit. Mert tényleg tök érdekes, hogy Hollandiában is ex-SZU* szárnyashajók vannak, meg még pár helyen.

*azért így írom, mert ezek a gyártók ma ukránok vagy fehéroroszok, nem feltétlenül oroszok

Egyébként lehet, hogy a hajók az egy másik világ, mert a régi magyar és keleti hajókban is mindenféle nyugati motorok bírnak lenni a régi Lángok és Rábák helyett, szóval lehet, hogy más üzleti modellben működnek, mint a személyautók.
@Csokis: A Quicksilvernél kicsit nem világos, hogy ez anno nem Mahart hajó volt, hogy kerül most mégis a Mahart listájára? Megvették? Egyébként sokáig állt ez a hajó a Batthyánynál, olyan volt, mint egy felturbozótt, ültetett-napfénytetős-fóliázott Vöcsök. Mozogni viszont sose láttam.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Naná, hogy Pedrónak van képe menet közben is róla, eeeh :)
@EnCIS: Ez a fapadosok megjelenéséig a repülésre is igaz volt.
@KárászAti: Ez katamarán volt, szárnyas, vagy a kettőnek valami keveréke? Szép nagy dög :)
@Hamster: szerintem inkább katamarán
Nem valami ehhez hasonló két szárnyas rothad a csernobili hajótemetőben?

operatorchan.org/wallz/src/wallz9320_Chernobyl%20ship%20graveyard1.jpg
szárnyashajózni iszonyú jó, legalább egyszer mindenkinek ki kell próbálni. Éljen a víziközlekedés!!
@Hamster: Igen, megvették. (Ezt speciel az ovis apatárstól tudom.)
A motor cseréről meg csak annyit: anno a Malév is gondolkodott a Tu-154-esek átépítéséről. Oroszok meg is csinálták volna, mert volt rá módszer is, hajtómű is (a Tu-154 M-nek már nagy kétáramúságú hajtóművei voltak), de úgy jrtak, mint Iván Szergejevics traktorgyári munkás. azalopta az alkatrészt, de akárhogy rakta össze, a végén mindig tank lett belőle. Itt is a vége mégiscsak egy korlátozottan használható gép lett volna. Gyors, mint a fene, elvégre bombázónak (is) tervezték (bár abban a 134-es volt a nagy spíler, épp csak hangsebesség alatt ment), de nem széles törzsű, úgyhogy alig fér bele cargo. Szóval nem érte volna meg.
@Csokis: Na várjál, a Tu-154-et NEM tervezték bombázónak. A 134-et se, ott is csak nyakatekerten lehet a katonai eredetet megmagyarázni, miszerint a Tu-104-est a Tu-16 alapjain fejlesztették ki, annak a kisebb/modernizált változata volt a Tu-124, annak egy átdolgozása lett a 134.
Ilyennel nem utaztam, de motorcsónakkal igen. Jaltában készült nyugati exportra. A tulajdonos első dolga volt, hogy a gyári motort (Volga személyautó motorja) kivette belőle, és egy V8-as benzines ZIL teherautó-motort épített bele.

Élmény volt, de valójában csalódást okozott, hogy a kétnapi hajóutat két óra alatt megtettük, és az élménynek a hajózáshoz semmi köze nem volt. Úgy mozgott, mintha korcsolyázna a vízen. Előrelátóan kellett vezetni, mert fék az nem nagyon volt. A hajó 40-nél teljesen kiemelkedett a vízből, 100 felett már olyan volt, mint keményre fújt gumikkal macskakövön autózni.

A hullámverés 40 felett, amint kiemelkedett a vízből, gyakorlatilag megszűnt. Vigyázni kellett a sekély vízzel, előrelátónak kellett lenni. Ha kifutott volna sekély vízbe és ott merül vízbe, nem kis munka lett volna kitermelni a testet (pontosabban a lesüllyedt siklószárnyakat) az iszapból. Driftelni azt jól lehetett vele.

Jó móka lehetett ezt végigcsinálnod egy ekkora ladikkal, köszönöm, hogy beszámoltál róla.
Szerintem is jó cikk, látszik hogy élvezted... Esetleg a "kielőzte" kicserélhető lenne? Nagyon bántja a szememet. :)
@Hamster: Jééé! Én mindig úgy tudtam, hogy a Tu-134-es üvegezett orrában a bombázótiszt ült.

@ecodrive: Erre mondja mindig a feleségem, hogy azért nem szeret repülni, mert akkor oda az utazás élménye. Ha 20 óra alatt elvonatozik a halál izéjére, akkor van ideje lélekben ráhangolódni az útra, illetve az újra, míg repülővel csak a Schwarzkopf reklám marad: "London - szemerkélő eső, Berlin - erős szél".
A TU 134 orrában nem navigációs tiszt ült?
@Csokis: "Rendes" hajóval utazva látod a saját hullámaidat, ahogy elérik a partot. Először mindig a hullámvölgy jön, a tavirózsák (igen, folyóban is van) alól elfogy a víz, hátracsúsznak, majd az első hullámhegy gyengéden megpaskolja őket. Jönnek a motorcsónakosok, megpróbálnak előzni, de sokszor kell nekifutniuk, mire sikerül átlépni a komótos hajó hullámhegyeit. Éjszaka a reflektorfényben szempárok villannak, néha sötét kikötők pontonján csókolózó párokat ér a fénycsóva. Szarvas úszik át a hajó előtt, olyan az egész, mint egy lassított felvétel. Sem a hajó, sem a szarvas nem könnyen vált irányt, recsegnek a fogaskerekek hátramenetben, és a szarvas biztonságban átér a túlpartra. Lassú kanyargás a folyó elhagyott ágain, ahol senki nem jár már, a forgalom az átvágott egyeneseken megy.

Na ezek, és még sok minden, amiről NEM szól a szárnyashajó. Viszont különleges élmény, és gyors, az biztos. Nekem a Tu154 stabilabb dolognak tűnt, mint pártenyérnyi talpakon szédítő tempóban kacsázni a rücskös vízen (a hullámok száz felett meglehetősen kemények), és dönteni be negyedóránként a húszliteres marmonkannákat :-)
@ecodrive: Megértelek. Engem annyira nem fogott meg a motorcsónak, hogy anno le sem tettem a vizsgát, csak vitorlásra. Egy kicsit sajnáltam ksőbb, hogy apósom motorosával nem mehetek egy kört, de amikor meghalt szegény, akkor sem izgultam rá, hogy "juj, ez most az enyém lehet", inkább eladtuk. Na jó, a garázsában nemrég talált 2,5 LE-s Tümmler azért izgat. Persze az inkább technikai kuriózum, mint géperő. :-)
Tehát ez a hajójárat csak a teljes turistaprogram keretében létezik? Nem úgy, mint közlekedési eszköz? Kár. Én a magam részéről lelkesedném érte, de hát ha nem csinálják, nyilván nem éri meg.
Még arra lettem volna kiváncsi, mennyivel lassabb viznek föl, mint le.
@ecodrive: Nem lehet, hogy itt a szerkentyű (csónak) sem volt az igazi? Egyrészt azért volt ott fejlődés (pl. a Sirályra valaki azt mondta, nem volt egy jól sikerült valami, a későbbiek viszont igen), másrészt ha valamit Volga motorra terveztek, majd beleraktak valami erősebbet, akkor az tuti, hogy túl volt hajtva, gyorsabb lehetett, mint amire tervezték, lehetett intstabilabb, kevésbé kezes, akármi.
@Csokis: Miért ült volna bombázótiszt? A Malévnak bombázótisztjei voltak szerinted? :)

Egyébként utálom a nagy fehér turistabuszokat a repülésben, de azért tök jó nem egy nap alatt odaérni Berlinbe, Amszterdamba, akárhova. Vonattal meg végképp kín, ülőben nem lehet rendesen aludni, a kusettban is alig van hely, ismertlen útitársak viszont igen... Rendes hálókocsi meg mindig túl drága volt ahhoz, hogy kipróbáljam.

Egyébként mire lehet ráhangolódni mondjuk Ausztrián átmenve: alagútba be, alagútba ki, jó régi kocsi, az alagút közepére már az agyad közepéig benyomja a dobhátyádat a megnőtt nyomás. De Szlovákián átvonatozni is jó, a nem hegesztett síneken tadamm tadamm, tadamm tadamm, tadamm tadamm... Filmben romantikus, egyébként csak szimplán idegesítő :( Persze az ablakból lehet szépeket látni, de azért repülőgépen se szokott rossz lenni a panoráma :)
@Intizar: Hát, gondolom a vonat is azért nem gyorsabb Bajára, mert nem akkora a mozgás, hogy nagyon építkezzenek a kedvükért. De mondjuk Magyarországon belül még mindig hatalmas távolságok vannak, ez nem az az igazi svájci tempó, hogy bárhova odaérsz pár óra alatt akár autóval (Svájc kapcsán mindig a vasúthálózatát említik, pedig azért aszfaltból is sok van, és sokan is használják), akár vonattal, függetlenül attól, hogy útközben hány kétezer méreres hegy van. Nálunk alföldön is úgy megy minden, mint másutt fogaskerekűvel. Ilyen Fehérvár-Sárbogárd 39 kilométer egy patakvölgyben 0:55 perc. Ha már dombok is vannak, mint a Tab-Kaposvár 69 kilométeren, akkor két óra...
@ecodrive: Egyszer utaztam korábban Baja-Budapest távon, életem egyik legnagyobb élménye marad az a kb. egy nap, az éjszakai hajózás meg különösen, valami fantasztikus volt, ahogy radarral nézték, van-e nem várt objektum valahol, ha volt, reflektorral lekövették... meg ahogy ledumálták a lassabb külföldi önjárókkal rádión (németül), hogy előzés lesz, ahoj, ahoj. De azért ugyanazt a távot két és fél óra alatt megtenni se volt rossz, kár hasonlítgatni :)
@Rocko-: Egyszer majd valaki elmesélhetné a valós történetét a gépnek, mert én tényleg azt hallottam, hogy Hollandiából hozták el, ott megvette valaki a Szu-ból, majd nem kellett neki. Meg jó lenne egyszer működni is látni, mert ez kicsit furcsa, hogy megvették, aztán szárazon áll...
@Hamster: Hú, pedig Berlint egyszer próbáld ki, az az ideális távolság vonattal. Este felülsz az Euro Nightra, reggel pihenten leszállsz Berlin kellős közepén. Ráadásul a mai hálókocsikban van zuhany, és ivóvíz jön a csapokból. Tavaly Ádventkor mi abból az apropóból, hogy a nejemnek valami céges dolga volt Berlinben, megjátszottuk. (Persze így könnyű, mert csak az én jegyemet kellett fizetni.) Viszont tök jó volt, hogy adnak reggelit a vonaton, utána mentem várost nézni, valahol egy Nordseeben ettem, délután találkoztunk, kicsit vásároltunk, vacsora a pályaudvari büfében, alvás hazáig. Két éjszaka vonatozás után a Keletiből egyenest mentem dolgozni, pihent voltam és frissen borotvált. Oké, hogy majd'40 rongy egy retúr (139 Euro a Spar Night jegy a kétágyasban, de jó esélyed van, hogy egyedül leszel), de ha a fapadoshoz hozzáadod az illetéket, ilyen adót, olyan adót, helyi közlekedést, és főleg a korán kelést, reptérre/-ről bumlizást, akkor simán megéri. Pedig én imádok repülni.
@Hamster: Egy olyan országban, ahol komoly pofával megmagyarázzák, hogy azért drágább az alföldi autópálya, mint a horvátoknál a hegyből kirobbantott-kifúrt, mert az alföldre szállítani kell a követ... :-/
@Hamster: Bár az apukatárs idén kijárta az óvodát, azért megpróbálom megtudni. :-)
@Csokis: "az apukatárs idén kijárta az óvodát"
ELképzeltem, hogy milyen kellemetlen lehetett neki, amikor reggel a gyereke bevitte, délután meg érte ment ;)
süti beállítások módosítása