Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Acélhidakon a víz felett

2011.09.29. 19:45 :: Hamster

A múltkor már írtam arról, hogy Berlint kiskoromban a vasúti viaduktok városának képzeltem, és hogy ebben van is valami. Ennek legszebb példája azonban nem a Stadtbahn, hanem az U1-es metró Möckernbrücke állomás körüli szakasza:

A képet a Landwehrkanal csatornán úszó városnéző hajóról készítettem erről a szokatlan többszintes csomópontról: a víz felett gyaloghíd, felette a metró, alattunk pár méterrel pedig az észak-déli S-Bahn alagút - amit persze nem láthatunk ;) Egy ideig még cifrább volt az összkép, mert a gyalogoshíd helyén az Anhalter Bahnhof pályaudvar nagyvasúti forgalma haladt:

Persze amikor ez a kép készült (valamikor kicsivel 1902 - a metró elindulása - után), akkor ez az S-Bahn még nem létezett, hiszen az alagutat csak 1939 őszén nyitották meg. Az Anhalter Bahnhofot viszont - mivel a terület a nyugati szektorokhoz tartozott, ahonnan csak minimális távolsági forgalom indult ebbe az irányba - 1952-ben bezárták. Sajnos a második világháború a háttérben látható házat is elsöpörte, pedig érdekes megoldás volt, ahogy a metró áthaladt a homlokzatán! A csatorna feletti magasvasúti résznek nem tudtam ellenállni, körülbelül fél órát álltam az esőben, hogy ezt a kétperces videót elkészítsem, a lehető legtöbb szögből megörökítve a hosszú sárga szerelvényeket:

A magasvasút magyar szemnek idegen, nem városba való, de a XIX. század végén még nem volt természetes a földalatti vasutak építése. A dolgokat jelentősen leegyszerűsítve: a század második felében Werner von Siemens elsősorban azért fejlesztette ki a villamosvasutat, mert tudta, hogy a fejlődő Berlin a gőzmozdonyos vontatást el fogja utasítani a városi tömegközlekedésben - márpedig ő ebben komoly gazdasági lehetőséget látott. Ugyanekkor a berlini hatóságok attól tartottak, hogy a földalatti vasutak kárt tehetnek a messze nem tökéletes talaj ellenére létrejött egyensúlyban - és a közművekben, beleértve a csatornákat. Siemens eredetileg az előkelő Leipziger Strasse-ban szerette volna megépíteni magasvasútját, ez  az ötlet viszont a helyieknek nem tetszett, a nyomvonal így végül a városmag hátsó udvarába került (mintha nálunk a 4/6-os a Nagykörút helyett az Orczy és Fiumei úton menne). Ez lett a mai U1 Gleisdreieck - Warschauer Strasse közti szakasza, a berlini keskenyprofilú metróhálózat törzsvonala.

Ironikus módon a vonal folytatása az akkor még önálló Charlottenburg-on haladt át, melynek vezetése viszont a magasvasútról nem akart hallani, úgyhogy ott lementek a föld alá. Ekkora már gyakorlatot szereztek az építők ebben a műfajban is - többek közt a budapesti Kisföldalatti megépítése révén. A fentebbi képen Möckernbrücke állomás látható, feltételezhetően az átadás előtt, előtérben a Landwehrkanallal.

Ma a környék kicsit másképp néz ki: a metróállomást még a 30-as években újjáépítették, a tulajdonképpeni Möckernbrückétől (alul a korlátja látszik) keletebbre. Aztán mégegyszer átépítették, a hatvanas években. Ráadásul a világháború a magasvasútnak ezt a szakaszát sem kímélte, így a pálya sem a régi - akárcsak a házak a háttérben. Szintén új az állomás csarnokától jobbra látható, csatorna feletti fedett gyalogoshíd, ami az U7-es metróvonal 1966-ban megépült állomásához vezet, mely a csatorna másik oldala alatt van.

És ha már a régi és új Berlin különbségeiről szó esett: a Technikai Múzeum (Deutsches Technikmuseum) teraszáról jól látszik, ahogy egy körülbelül 100-120 méter széles zöld "zárvány" halad a belváros felé, párhuzamosan az egykori vasúti híd helyén álló gyalogoshíddal. Ahogy az sejthető, ennek helyén voltak annak idején az Anhalter Bahnhof vágányai és kiszolgáló létesítményei. Mi több, a direkt meghagyott spontán vegetációban még fellelhetők a peronok maradványai:

Anhalter Bahnhof Platform Remains 2005

45 komment

Címkék: közlekedés utazás berlin város városkép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr493263934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ez jó lett, tényleg kösz.

és érdekes a gyalogoshíd felirata. az egyik Berlin, viszont a másik nem látszik jól a videon. Anhalter?
@Rocko-: Vagy Anhalt.

@HAMSTER:

A vegetáció, ami az utolsó képen van. az hol van? Térképen be tudod jelölni?
Hű, ez a Möckernbrücke (a régi) nagyon impozáns. Köszi a postot (a videót sajnos még nem tudtam megnézni, szenved a jutyúb).
A videó nekem is: Http/1.1 Service Unavailable
Kicsit bonyolult, kapkodtam a fejem, de amúgy jó. Élőben kéne lejárni...
@Rocko-: Csak simán "Anhalt", ott van az első képen :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nem tudom - azért a wikipediáról linkeltem be a képet, mert eddigre úgy szét voltam ázva, hogy inkább nem indultam megkeresni a zöldség közepén.
@Kicsi Kacsa: "Http/1.1 Service Unavailable"
Most én se látom, pedig az előbb még megvolt. Szórakozik a Tecső, előtte órákon át nem engedte például a videó magyarázószövegét szerkeszteni :(
@Hamster: Így látjátok?
www.youtube.com/watch?v=SkG_CsyMN5g
Most "csak" azt írja, hogy "A hozzászólások jelenleg nem érhetők el." :-/

Hopp, most meg elfelejtette, hogy be vagyok jelentkezve...

Most meg 502. "That’s an error."

A Tecső lefeküdt aludni?
@Hamster: Ez se gyenge, most meg:

500 Internal Server Error
Sajnáljuk, valami félresikeredett.

Már ráállítottunk egy szakértői csapatot az ügyre, remélhetőleg gyorsan rendbehozzák a dolgot.

If you see them, show them this information:
(és itt egy szép dump)

Csesszus, tegnap este óta készülök ezzel a bejegyzéssel, erre a YT elvacakolja a fő feature-t :(
@maestro1: Szerintem a Möckernbrückét nem is nagyon látni a képeken, az egy sima közúti híd a csatorna felett, ahonnan a videók egy része is készült. A gyaloghidat Anhalter Steg-nek hívják, a hóhbánbrükkének szerintem nem volt külön neve.
@Hamster: És ha már magamban beszélgetek: most megint megy...
@Hamster: jaja, este fos volt a tecső.
@Hamster: Pardon, Möckernbrücke állomás. Arra a régi képre gondolok, ami alatt ezt írod: "A fentebbi képen Möckernbrücke állomás látható". Szerintem ez eléggé jól látszik :)
@Hamster:

Azért kérdeztem, mert tudtommal az Anhalter Bahnhof a Friedrichstrasse-tól picit nyugatra, nagyjából a Checkpoint Charlie vonalában helyezkedett el, a későbbi Mauer halálsávjában. Itt most a Daimler City illetve a vadiúj Potsdamer Platz van. Térképen mellette (Google) én csak közparkokat látok, erdőt nem.

Közben beírtam őket Gugliba mégegyszer.
maps.google.hu/maps?saddr=anhalter+bahnhof&daddr=M%C3%B6ckernbr%C3%BCcke,+Berlin,+Deutschland&hl=hu&ie=UTF8&ll=52.501803,13.381519&spn=0.01348,0.027595&sll=52.497518,13.379846&sspn=0.013481,0.027595&geocode=FSwmIQMdKy7MACn9q75szVGoRzGrktIk54ESSg%3BFYwSIQMd-yrMACkVkpB3MlCoRzF6se5yzS0drA&vpsrc=6&mra=ls&t=h&z=15

Így már nagyjából sejthető.

Én tudtam rosszul, illetve nagyon az S-Bahn megállóra orientálódtam, holott maga az egykori pályaudvar jó messzi van a mai S-Bahn megállótól.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A-B irányban sztem toronyiránt az a park simán elképzelhető.
g.co/maps/tskcv
Ha bárki idehaza akar ilyen egymáson átívelő hidakat szeretne látni, az menjen le az Illatos útra. Ott van pár ilyen híd, ahol a Fradiból a kihúzók mennek át az úttest felett (ha még valami köcsög ún. városrendező le nem bontatta őket). Egyébként szépek a cikkben szereplő hidak.
Hamster, ha többszintes, hidas-vizes stb. csomópontra vágysz, érdemes megnézni Manchestert. Ahol a kanális véget ér, van mindenféle régi raktár, vasúti, vízi stb., előtte meg minden vasúttársaság saját vashidat épített. Elképesztő kaotikusan néz ki.
www.panoramio.com/photo/26994393
www.panoramio.com/photo/58548817
stb.

Kicsit odébb meg ott a híres kétszintű csatorna-csatorna kereszteződés, ahol olyan híd viszi át az egyik csatornát a másik fölött, ami oldalra fordul, vízzel együtt.
www.panoramio.com/photo/13755926
(a kifordított hídban víz van!)
Hát igen! A 90-es évek elején még a Technikai Múzeumnál be lehetett osonni a hátsó, lezárt területre, ahol egy elfelejtett, 40-50 éve megszűnt vasúti kísértetvilág nyújtózott végeláthatatlanul dél felé. Aki elég bátor volt, az már a Gleisdreieck alatt beóvakodhatott a területre, itt volt még egy érintetlen körfűtőház fordítókoronggal, némi ócskavastelepek, aztán elkezdődött az érintetlen erdő, ahol a lámpák, jelzők, vízdaruk, rakodórámpák, épületek úgy jmaradtak ott, ahogy a háború után felhagyták az egész pályaudvart. Külön élmény volt, ahogy a Yorckstrasse ezer hídjának egyikén (melyeken szintén fák nőttek) átkelve ott robajlott az ember lába előtt az a külső világ, ami innen fentről mintha egy másik, elérhetetlen bolygón lett volna. Én kétszer jártam végig ezt a területet, a Papestrasséig bírtam idegekkel, olyan félelmetes volt. A Papestrassei S-bahn megállónál volt valami rés a falban, ahol ki lehetett surranni, gondosan kerülgetve az áramvezető síneket. Csodavilág volt! A Hauptbahnhof és a hozzávezető vasútvonal megépülésével sajnos reaktiválták ezt a területsávot, ma már mindennek nagyrésze eltűnt onnan, Papestrasse nem létezik, a helyén a gigantikus Südkreuz épült meg, a beerdősült pályaudvar helyémn meg végig sportpályák és hangvédőfalak állnak, kiábrándítóan rendezett vidék lett, ez van...

Északon Gesundbrunnen tájékán körülbelül ugyanez a változás ment végbe.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ha megnézed a légifotót, akkor látszik, hogy a hajdani Potsdamer Bahnhofhoz tartozó rendezőpályaudvart (ahol én hajdan a körfűtőházban is jártam), megette az új főpályaudvarhoz tartozó vasútvonal alagúti rámpája, meg az alagútfúráshoz használt felvonulási terület, ez a Landwehrkanal és a Yorckstrasse közötti szakasz, a Gleisdreieck U-bahn megálló alatt. Ettől keletre van az Anhalter Bahnhofhoz tartozó rendezőpályaudvar, aminek egy részén a Technikai Múzeum van, illetve a légifotó mutat még ettől délre egy háromszög alakú beerdősült részt (a Yorckstrasse és a Monumentenbrücke között) vágányokkal, ami érintetlennek látszik, de valószínűleg régi a fotó, mert én egy hónapja itt a vonatból hatalmas sportpályákat láttam a valamikori erdő helyén. Ezektől délre az új vasútvonal láthatóan teljesen megette az erdőt, bár néhol egy-egy fával benőtt vágánycsoport még fellelhető , de már nem abban az eszement szélességben, mint korábban, ami abból adódott, hogy a két nagy fejpályaudvarnak (Anhalter + Potsdamer) itt egymás mellett voltak a rendezőpályaudvarai.
Lájk!
El kéne már egyszer mennem Berlinbe...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "holott maga az egykori pályaudvar jó messzi van a mai S-Bahn megállótól"
Dehogy van messze, ott volt a csarnok eleje mellett (Askanischer Platz). Az erdősáv egy sátorban és egy sportpályában végződik, utóbbi előtt van egy romocska, az a pályaudvar főépületének portikuszának maradványa. A Keleti szélső vágányainak peronja is már majdnem a Népstadionnál érnek véget :)
@Zus: Igen, az is klassz hely, de csak rendezéskor mennek rajta vonatok, hisz rendezőpályaudvar részei (mindkettőt használják még?), no meg azért az Illatus utca se egy kimondott Landwehrkanal :)
@Zus: @Sir Nyű:
Barton Road Swing Bridge
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Barton-on-Irwell_(2)_11.05.02R.jpg
Wasserstrassenkreuz Magdeburg
www.wassersport-kinder.de/html/Kinderecke-Caro/Fluesse/mini-kreuz.jpg
4.bp.blogspot.com/_X2tTb85qFgE/TLCnMfjPxDI/AAAAAAAAAtU/C5oREW2jeh0/s1600/MINDEN_Wasserstrassenkreuz01.jpg

de ez is jó: csatorna az út és a vasút felett: goo.gl/maps/RNeC
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ja, és ami a Potsdamer Platznál volt, az a Potsdamer Bahnhof volt (+egyik oldalán a Wannseebahnhof, másik oldalán Vortortbahnhof). Most hirtelen ninc sjobb ötletem az ábrázolására: az A-B-C pontok közti rész volt ez a pályaudvarkomplexum:
maps.google.hu/maps?saddr=Linkstra%C3%9Fe&daddr=Ismeretlen+%C3%BAt+to:Ismeretlen+%C3%BAt&hl=hu&ie=UTF8&ll=52.504102,13.377185&spn=0.018573,0.038581&sll=52.501097,13.377485&sspn=0.018575,0.038581&geocode=Fdw2IQMdkBvMAA%3BFfIgIQMd9BHMAA%3BFSQQIQMdagrMAA&vpsrc=6&dirflg=w&mra=mr&t=h&z=15
az Anhalter meg pár utcával délkeletre volt.
@felucca: Baromi klassz lehetett! A dupla körfűtőház azóta többé-kevésbé helyreállítva a vasúttörténeti részt rejti a múzeumban. A guglitérképen tök jól látszanak a votl vasúti területek, és hogy a pályaudvari utasforgalmi csarnokok kivételével nagy része megmaradt az épületeknek, az Anhalternél mindenféle raktárak, a Postdamernél a postapályaudvar a Gleisdreieck alatt. Amúgy ott, ahol ez a két fő csapás gyakorlatilag összeér, még mindig vadabb erdő van, a fák közt sínmaradványokkal, váltóállító tornyokkal, meg ilyenekkel.
@felucca: Én még láttam ott a Monumentbrücke környékén a fák közt síneket, szóval ott vannak, csak a rámpáról nem látszanak. És túl rendezettnek se mondanám, van ott pár olyan házsor a vasút mellett, hogy akár Barcelonában is lehetne, és ezt nem bókként mondom :)
@Rocko-: Ejj, egyszer ezeket is végig kéne járni.. na jó, nem végig, de legalább párat.
@Comandante en Jefe: Én is csak 2003-ban jártam ott, de a mellékelt ábra szerint bejött, szóval csak helyeselni tudok. Nem egy egységes turisztikai város, mint Bécs vagy Párizs, de ha valakit érdekel a történelem, a közlekedés különféle módjai, és pláne ha fogékony a technika-pusztulati romantikára, akkor soha nem unja meg.
@Hamster: Ööö...nem arra a dupla körfűtőházra gondoltam, amiben a hihetetlen szép V200-as áll:), hanem volt egy másik a földalatti vashídja alatt (a Gleisdreieck alsó szintén futó föladalatti hídjára gondolok, azon akkor még nem volt forgalom, mert a Gleisdreieck - Kulturforum szakaszon az azóta megszüntetett M-Bahn "foglalta el a mai U1, vagy mittudoménhány pályáját). Ennek körfűtőháznak a helyén ma az alagútbejárat van a főpályaudvar felé.
Lazán, nagyon lazán kapcsolódik ide, de kapcsolódik:
www.youtube.com/watch?v=il9nlRFXcR0
(A helyszíneket nem írom le, úgyis ismeritek. :-))
@felucca: Na, azt a fűtőházat szerintem esélyem se volt látni. Viszont én csak bazi randa V200-ast láttam, nem tudom, Nohab után hogy lehetne szép az az izé :D
@felucca: @Hamster: Köszi mindkettőtöknek.

Én egész eddig kevertem a Potsdamer Bhf-t az Anhalter Bhf-al.

És még egy adalék:
Anhalter - stoppos.

Amíg nem tudtam, hogy Németországnak van egy Anhalt nevű része, addig azt hittem, az Anhalter Bhf jelentése Stoppos pályaudvar.
A gyermeki ész mindig kreatív.
@Hamster:

Amikor egy V300-as (az utódja) dübörög melletted, akkor az a legszebb.
Tegyük hozzá a blogbejegyzéshez, hogy a képeken az U1-es metró egy szakasza látszik, de egy darab U1-es szerelvényt nem tudtál lefotózni rajta! :))) Mind U12-es szerelvény volt, legalábbis a szerelvények hosszából és típusából ítélve! ;)
@berlin_mount: Jaja, U12-esek voltak, de attól még ez a vonal U1. Bár pár éve még ez se volt igaz, de mindegy, ez legalább elmúlik, ha megcsinálják az U2 kieső részét :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: V300? Az elsősorban nem külföldnek épített mozdony volt, majdnem ugyanaz, csak több lábon, a kisebb tengelyterhelés miatt? (Meg is verte nálunk a Nohab, hálistennek:)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hát ez az Anhalter, ez nekem is dettó ugyanígy volt, kisfiúként láttam egy filmet, ahol a főhős (Michael York - ez sem egy mai film volt:))leugrott a vonatról, bevillant az állomástábla: Anhalter Bhf. Mondjuk stoppos pályaudvarként akkor sem azonosítottam, hanem úgy gondoltam, hogy ez egy direkt átszállásokra kitalált pályaudvar, ahol város nincsen hozzá, csak egyéb vonatok:)))

Sajnos a V200, a V300 és a Nohabok egy súlycsoportban vannak szépség terén....
@felucca: Ha megnyugtat, amikor a nevével találkoztam anno, én is pont ezt hittem, hogy ez egy ilyen átszállós pályaudvar a semmiben :)