Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (273) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A kémek hídja

2011.11.18. 16:00 :: Hamster

Gyerekkoromban - főleg a nyolcvanas évek közepétől - derékig jártunk a kémes-háborús filmekben. Persze nem moziban, hanem ezerszer átmásolt hangalámodásos videókazettáról, de  láttuk "a Rambót" (ami egyébként a Rambo II. volt), a Delta Force-ot és a Missing In Action filmeket - és persze egy rakás James Bondot. Utóbbiak különösen nem vették komolyan a hidegháború "polkorrekt" ábrázolását (egyik oldal felé sem), úgyhogy mi gyerekek hajlamosak voltunk úgy gondolni, hogy ez a kelet-nyugati izé csak egy hülye játék, és majd egyszer találnak helyette valami jobbat a felnőttek. A berlini Falnál lelőtt emberek ugyanis nem szerepeltek az itthoni hírekben, a kelet- és nyugatnémetek viszont sokszor effektíve együtt söröztek a Balatonnál, úgyhogy elég elvont dolognak tűnt ez a csendes háborúsdi.

Néha azért lehetett hallani a valóságban folyó hidegháborúról is - például akkor, amikor Berlin mellett a két oldal kicserélte lebukott kémeit. Határozottan megmaradt bennem, hogy valami hidat emlegettek, aminek a közepén van egy vonal, ott folyik ez a fura "kereskedelem".


"Németország és Európa 1989. november 10-én 18 óráig ketté volt vágva ezen a helyen"

Idén végre rászántam magam, hogy megkeressem ezt a hidat, a Glienicker Brückét. Persze nem nagyon kellett keresni, hiszen a Berlin és Potsdam közti főút (amúgy a Bundesstrasse 1 része) viszonylag kevéssé van elrejtve.  Ma már nehéz elképzelni, hogy Berlinnek az a része, ahol a keleti hídfő van, akkor Nyugat-Berlin volt, még pontosabban az amerikai szektor, a nyugati oldal - Potsdam - viszont a Német Demokratikus Köztársaság része, azaz szovjet megszállási terület. Fura, hogy bár ezek az ellenséges területek több száz kilométer hosszan határosak voltak egymással, pont egy híd volt az az átkelőhely köztük, amit mindketten elfogadtak "nyilvános titkos" átjárónak.


Az elfogott nyugati kémek számára 1989-ig ez a látvány a szabadságot jelentette, a híd közepétől ugyanis már amerikai fennhatóság alatti területen jártak

A rácsos szerkezetű acélhidat 1907-ben adták át egy régebbi híd helyén. A második világháborúban megsérült, de 1949-re helyreállították. Ekkor még volt szektorok közti forgalom, ám 1952-től már csak külön engedéllyel rendelkezők kelhettek át  rajta - ami gyakorlatilag csak a megszálló hatalmak közvetítőit és ellenőreit jelentette (mert a nagy szembenállás közepette büszkeségi kérdés volt, hogy a békeszerződéseknek köszönhetően átjárhattak egymás területére), később pluszban egyes baráti országok diplomatáit is.

A civilek (szemtanúk) elől elzárható, jól megfigyelhető (esetleg belőhető?) hidat először 1962-ben használták kémek kicserélésére: a Szovjetunió fölött lelőtt U2-es kémrepülőgép pilótájáért, Gary Powers-ért cserébe a keleti oldal visszakapta Rudolf Abel néven elhíresült szuperügynökét. Két évvel később egy szovjet és egy angol kémet cseréltek ki  - legalábbis bizonyos források erről írnak. Mivel nem vagyok szakblog, én csak a weben próbáltam utánaolvasni a témának, és nem kicsit zavar, hogy erről a cseréről csak angol nyelvű weboldalakon olvastam, a német nyelvűek nem említik...

Hosszú csend után, 1985-ben huszonhárom nyugati ügynököt "cseréltek be" a lengyel titkosszolgálat egy lebukott hírszerzőjéért és három szovjet ügynökért. A fentebbi filmrészletben a lengyel résztvevő meséli el, hogyan zajlott le az átadás, de a képek is érdekesek, ahogy őt egy kisbusszal viszik be majdnem középre, utána viszont egy rendes nagybusz jön a "cseréért". 1986-ban zajlott az utolsó csere, amikor a kémek mellett az ellenzéki felforgatással vádolt Natan Saranszkíj is az átadott személyek közt volt. Ezeken a képeken jól látszik, hogy az amúgy bevahazott hídon akkurátusan kiásták a határt jelző fehér sávot, illetve azt is, hogy ehhez képest a keleti oldal képviselője, Wolfgang Vogel nem centizgette, hol áll meg Mercedesével.

Glienicke Bridge 1989
Gavin Stewart felvétele (a WikiMedia Commons-ról) az 1989 novemberében újra megnyitott hídról

1988-ban három "köztársaságelhagyó" teherautóval áttörte a határzárat nyugat felé, majd 1989. november tizedikén megnyitották a hidat a "civil" forgalom számára.


Glienicker Lake: a "romantikus normann vár" a parton a babelsbergi park locsolórendszerének gőzgépe számára épült 1845-ben. És hogy témánál maradjunk: a kémcserék idején a part fallal le volt kerítve a parktól, az esetleges hajósok pedig egyenruhát és lőfegyvert viseltek.

Egyébként megrázó, hogy ez az egész őrület milyen gyönyörű környezetben zajlott le. Az a laza hajókázás, amit a fentebbi képen láthatunk, elképzelhetetlen volt évtizedekig, és a környéken posztoló CIA-sok és KGB-sok se nagyon gyönyörködhettek a Glienecker Lake (önjelölt korrektorok figyelmébe: nem keverem a nyelveket, hanem ez a neve) vagy a  háttérben zöldellő Babelsberg Park látványában...

Források: http://www.glienicke-bridge.com/, angol és német Wikipedia, dokumentumfilmek

28 komment

Címkék: utazás berlin németország popkultúra potsdam

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr653391623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jéé, ez nekem sosem tűnt fel, hogy a "keleti" hídfő volt nyugaton :) valamiért totál az van a fejemben, hogy csak a két berlinből volt átjárás egymásba (már akinek, persze...), holott evidens, hogy ez nem így volt.

az a lék meg nagyot ütött, gondolom a következő posztban a duna river is szerepel majd. (eddig az jött le, hogy beszélsz németül legalább felirat-szinten :)
tetszett

ps: nagyon
tetszett az írás.

ez az átadásos sztori nem tiszta. a Chevrolet busz egyértelműen amerikai, azaz nyugati. a Mercedes Nyugat-Német PKW.
hogyan került nyugati autó a keletiekhez?
@milliliteratura: "az a lék meg nagyot ütött"

Meilőtt megpróbálsz beégetni, azért gyorsan utánaguglizhattál volna:
de.wikipedia.org/wiki/Glienicker_Lake
@Rocko-: "hogyan került nyugati autó a keletiekhez? "

Miért, nálunk nem voltak Mercik? A keleti urak szerették a jó verdákat, és hát saját erőből nem mindig sikerült olyat építeni. A nyugatiak meg pénzért (kemény valuta) szívesen eladtak majdnem mindent, azzal is csak szegényebb lett a DDR. Betegyek egy képet Honecker speckón átalakított Land Roverjéről?
fasza. még itt vagy? iszunk 1 sört?
"Glienicker Lake" - már a németben is lake a tó?
@Hamster: tegyé'! :)
oké, nálunk is voltak mercik, nade mi egy kis senki ország vagyunk, a nyugatiak meg főellenségek.
@Rocko-: Nagggyon durva volt az a kényszer-összefonódás, ami ott volt, sokkal bonyolultabb a sima "bekerítjük a nyugatiakat és senki nem megy sehova" dolognál. Például hiába volt hirig meg géppisztolyos őr a Falon, a nyugat-berlini szennyvíz a keleti rendszerbe folyott át, amiért a nyugatiak fizettek a keletieknek. A szemetet is át kellett hordaniuk, ha nem akarták, hogy a nyakukon maradjon, a keletiek ennek is megkérték az árát. És hát ennek a keményvalutás bevételnek egy része nem a keleti oldal felvirágoztatására ment :-/
@Rocko-: Volvográd megvan?

www.168ora.hu/cikk.php?id=9816

A keletnémet főelvtársak sem a szoci rettenetekkel nyomultak, mint ahogy Kádár elvtárs is csak akkor volt látható Csajkában, amikor Moszkvából érkezett nagytestvért kellett fogadni.
@nyelv-ész: nem, nem volt meg. nekem ez új.
@Hamster: hmm, érdekes. pedig én ebben a hiszemben voltam eléggé.
@Hamster: ach so, akkor én nem beszélek németül :) és ez esetben akkor nem lék, hanem láke. (ez egyébként érdekes téma, hogy lett ugyanabból a szóból más jelentés a német-angol közt, lásd gasse-gate, herbst-harvest, meg ilyesmi.)

ja, véletlenül se égetni akartalak, kevés (x<10) blogot/bloggert tisztelek és szeretek, ez/te vagy az egyik, de nyalizás off. egyszerűen annyira nyilvánvalónak tűnt a dolog, de mindig van új a nap alatt. többek közt ide is az ilyenekért járok, mert érdekes és új dolgokat lehet találni.
@milliliteratura: Nem véletlen volt a nyugat-berlinieknek az a mondásuk, hogy ha megkérdezték őket, hogy merre van kelet (égtáj), a válasz gyors és egyértelmű "BÁRMERRE" volt.
@Rocko-: Egyébként a 80-as években meglepően sok ötajtós Mazda 323, és Golf I. volt az NDK-ban. Ugyanis az ottani valutásboltban lehetett ezeket kapni, és a szerencsésebbeknek volt olyan nyugatnémet rokona, aki befizetett neki egy ilyenre. Tehát nemcsak a főelvtársak járhattak Volvóval, Mercivel, hanem a dolgozó nép fiai is, ha megvolt hozzá a "keményvalutás" háttér.
@Hamster: BVG-vel vagy ViP-pel támadtad a hidat? ;)
@berlin_mount: ViP-pel, mert érdeketl a deltázva fordítás a végállomáson. Jó választás volt, mert ott volt a megállóban a mosómacis plakát is:
hamster.blog.hu/2011/09/21/hirdessen_mosomedvevel :)
@Rocko-:

NDK vette a Volvo-t, mert az nem NSZK-s de reprezentatív. Mazda 323-ból vettek X db-ot, amit pl lehetett legálisan venni, értsd a polgár is megvehette.

Ezekről tudok.

www.imcdb.org/i044863.jpg

-----

Az egyik (1986?) kémcserét élőben közvetítette vagy az ARD, vagy az SFB, már nem tudom.
A tájékoztató táblán diszkréten(?) Európa nyugati feléhez sorolták Jugoszláviát, a vasfüggöny nyomvonalából ítélve. Oké, hogy a többihez képest nyugat volt, de azért annyira nem, hogy a rajz kedvéért inkább még a vérkommunista Albániát is a nyugathoz sorolják a táblán.

Vajon milyen lobbi állhat a háttérben?
@Mezőbándi: Esetleg az, hogy Jugoszlávia tényleg a vasfüggöny túloldalán volt, Albánia meg esetleg körbebástyázhatta magát az imprrrlista szomszédai ellen, de akkor se esett rá a fő fizikai védvonalra. Egyébként Jugoszlávia tényleg "nyugat" volt, bárkit meg lehet kérdezni, csak annyi volt a különbség, hogy piros útlevéllel lehetett odamenni.
@Hamster: "Jugoszlávia tényleg a vasfüggöny túloldalán volt"

Hmmm... Azért ha kelet-nyugatra felosztjuk a hidegháborús Európát, akkor Jugoszláviát nem lehet a nyugathoz sorolni. Persze, viszonylagos jólét, meg ilyesmi, és nem volt szovjet irányítás alatt, de hát azért sem a jólét sem a politikai rendszer nem volt nyugati. (Ennyi erővel Romániát is a nyugathoz lehetne sorolni politikailag, hiszen '68-ban nemet mondott a szovjeteknek a csehszlovák bevonulásban való részvételre...)

Szóval, egy kicsit barátibb, puhább kommunista diktatúra még nem tesz egy országot a "szabad világ" részévé. (Amennyiben persze Európa kettéosztása alatt a demokrácia-diktatúra szembenállást értjük.)
@Mezőbándi: Jugoszlávia független volt a hidegháborúban, Sztálinnak konkrét ellensége volt, nem volt tagja a Varsói Szerződésnek, és a KGST-ben is csak társult tag volt. Albánia '68-ban kilépett a VSZ-ből, valamivel hamarabb meg felfüggesztette a tagságát a KGST-ből. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy micsoda erődítményt kezdett el Rákosi felhúzni a déli határra, akkor a rajzon levő vonal minden szempontból stimmel.

A jugoszláv életszínvonal pedig magasabb volt, mint itt, ezen felül utazhattak nyugatra, sőt, tömegesen munkát is vállalhattak, ez is elég jelentős különbség. De ha csak a felszínes dolgokat nézzük, életemben először Zágrábban láttam Macintosht és video8-as kamerát, '86-ban, a lemezboltokban pedig a teljes nyugati kínálat ott volt, és nem előző nap óta, mert már a szüleink jobb lemezei is onnan jöttek. És természetes volt, hogy amerikai repülőgépei voltak a légitársaságuknak, vagy hogy amerikai dízelmozdonyok húzták a vonatokat.

Jugoszlávia nem volt valódi demokrácia, de nem volt a vasfüggöny mögött se.
@Hamster: Oké... agree to disagree. Szerintem attól még nem tartozott a nyugathoz, hogy farmert lehetett kapni benne. Nyilván a keleti tábor se volt homogén, ahogy a nyugati se, de ha Európa felosztásáról olyan leegyszerűsítve kell beszélnünk, ahogyan azt a tábla szövege és képe teszi (vonaltól jobbra az egyik rendszer, vonaltól balra a másik), akkor Jugoszláviának a vonaltól jobbra kellene kerülnie, Albániával egyetemben.
Sziasztok.
Ezért volt a valamikori Jugoszlávia el nem kötelezett ország! :)
hu.wikipedia.org/wiki/El_nem_k%C3%B6telezett_orsz%C3%A1gok