Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

  • KissGecihuszár: @Hamster: nem-nem, a hidaknak is van, bár általában vasbetonból készül, tehát a Szabi hídnál classic fenéklemez nincs,... (2021.09.26. 15:05) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Flankerr: Rendszeres 51 és 24 használóként erősen remélem hogy a modernizálásuk nem elhalt projekt lesz.. És tőlem akár kehidak... (2021.09.25. 17:17) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Hamster: @KissGecihuszár: Szerintem fenéklemeze hajóknak van, nem a hidaknak :) De a kereszttartókig visszabontották legutóbb, ... (2021.09.25. 00:48) Tujakiállítás a Károly körúton
  • KissGecihuszár: @NAR: az a "nemrég" tudtommal qrva rég volt, mert én nem emlékszem arra, hogy az elmúlt 20 évben felújították volna, m... (2021.09.24. 18:45) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Hamster: @laci_52: A vágányépítés. Például ívekben szűkebb a nyomvályú, mint régen, a nagy tengelytávú járgányok kerekei megszo... (2021.09.24. 01:21) Tujakiállítás a Károly körúton
  • laci_52: @NAR: Állítólag jönnek Németországból a keskenyebb használt villamosok, amelyek a Szabadság-hídon és a 2-es vonalon i... (2021.09.23. 23:50) Tujakiállítás a Károly körúton
  • laci_52: @Hamster: Mi az, hogy kérdéses a közlekedtetésük? Ezt nem értem! Legalább 50 vagy 60 évig közlekedtek! Mi változott az... (2021.09.23. 23:42) Tujakiállítás a Károly körúton
  • NAR: @KissGecihuszár: A Szabadság hidat "nemrég" újították fel, kissé túlzás lenne megint szétverni (főleg, hogy előbb még ... (2021.09.23. 22:17) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Hamster: @nyelv-ész: "és alacsonypadlósat venni helyette" Miből? Abból a pénzből, amiből új HÉV-eket nem vettek, vagy amiből új... (2021.09.23. 19:19) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Hamster: @KissGecihuszár: Csufiból se lett sorozat, a műanyagüléses ICS-t és buszt is elfelejtették... És persze, hogy számolna... (2021.09.23. 19:17) Tujakiállítás a Károly körúton
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (7) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (14) 2806 (7) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (24) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (827) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (279) csehország (64) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (15) énblog (417) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (17) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (356) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (895) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (374) kritika (72) kulfoldi szemmel (105) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (230) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (80) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (23) popkultúra (127) pozitívum (12) pozsony (46) prága (25) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (134) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (42) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (221) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (402) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (334) utcakép (204) uv (46) vár (11) várnegyed (8) város (454) városkép (92) városliget (8) vasút (513) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (751) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (316) zene (211) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Cottbus, a csüngőhasú Tatrák otthona

2012.01.18. 07:00 :: Hamster

Először nem akartam nagyon eltávolodni Berlintől, de ha már egyszer az aznapi vonatozáshoz vásárolt napijegyem egész Brandenburg tartományra érvényes volt, egészen Cottbus-ig elzötyögtem egy lengyel stokkból összeállított IC-vel. A konkrét választás persze persze már tudatos volt, hiszen villamosos városba akartam menni...


Cottbus, a csüngőhasú (ex-)KT4-esek egyik otthona

42 komment

Címkék: utazás németország tömegközlekedés villamos hampage cottbus

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr283572524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ó, új favicon! tetszik.
@Rocko-: Baaasszus, nem hiszem el, hogy ilyen gyorsan észrevette valaki :)
@Hamster: ja, nekem is feltűnt, de ezexerint már a dobogós hely se biztos :)

a schörling mér megy ennyire magasan? mert pesten a hepe-hupa miatt szvsz még le is borulna pár helyen a sínről :)
(vélhetően azért nem hajt a kerék, hogy a füves szakaszon is tudjon menni. praktikus ember a német.)
1) video: a váltó tényleg ilyen gyors?
a villamos milyen nyomtávon fut? elég keskenynek tűnik.

"Balra: maga ez a városrész elég nyomasztó volt - bár a panelházak viszonylag emberi méretűek voltak, és sok volt a zöldfelület is, rendezetlen volt az egész."
pedig akartam mondani, hogy tetszetős. :)

"Ilyen járgányoknak kellene járkálnia Budapesten is, hogy amikor elszáguld egy mentőautó a síneken, ne keltsen por- és homokvihart!"
igen!

ohh, szóval méteres nyomtáv. és nálunk akkor milyen van? :D
Tallinnban is járnak ilyenek.
@World_traveller: Igen, meg BRandenburg an der Havelben, és Cottbusból szerezve Schöneichében is. Gerában meg tengely nélküli keréképárok (igen Rocko, az azt jelenti, hogy gatyagumival rögzítik a bicikli kerekét a villákhoz;)) helyett forgóvázakat raktak a hasonló középrész alá, az lett a KTNF8.
"igen Rocko, az azt jelenti, hogy gatyagumival rögzítik a bicikli kerekét a villákhoz;)"

Az tök szar lehet, gondolj bele, minden egyes falatnál kiveri a fogukat a biciklikerék :-))))
"A konkrét választás persze persze már tudatos volt, hiszen villamosos városba akartam menni..."

Akkó mééé nem Cottramba mentél? :-))))
@sako: CSATT*

*lefejeltem a billentyűzetet :)
@sako: OMG! LOL!! BKV!!! ÁFA!!!! GmbH!!!!! MfG!!!!!! Fanta4!!!!!!!
Mint ex cottbusi, örülök ennek a postnak nagyon. Sajna jelenleg nem tudok videót nézni, mivel már napok óta egy Reinstallnak vagyok a szenvedő alanya. (NTFS fájlrendszer összeomlott. Tartalom megmentése sikerült, de új HDD, új install. Nagy cumi!) Majd megnézem őket a munkahelyemen.

Az első sorban a bal oldali kép az Altmarkton készült, ez a tér már akkor is a város egyik központja volt. A jobbra mellette levő kép érzése szerint az Altmarkt-tól kelet felé, a volt mozi környékén. SSajnos a mozi neve nem jut eszembe, pedig ide sokszor elhordtak minket a suliból, de csak a két másik mozi nevére emlékszem. Weltspiegel és Süd-Lichtspiele. próbáltaam 80-as évek beli képet keresni erről a részről, de sajnos nem jártam sikerrel. Annak idején itt a 2-es villamos járt.

A harmadik kép minden bizonnyal a Stadtpromende nevű megállót ábrázolja. Ez a régi részen levő (Altmarktól a Spremberger Turm-hoz vezető, Spremberger str.) sétálóutca, és az új sétálóutca (Stadtpromenade) között helyezkedett el. A Stadtpromenade egyik végén volt a Konsument, ez egy nagyáruház volt, olyasmi mint a Corvin vagy a Skála. ( Konsument - www.karten-himmel.de/images/artikelbilder/1631DCottbus_gel72.JPG ), a másik végén a nagyposta és a Stadthalle, ami egy már akor is nagy forgalmú kultúrális rendezvényhelyszín volt.
A Stadthale-től nem messze lakott egy hazai nagyvállalkozó testvére, aki egy német emberhez ment férjhez. Nevét nem írom le.

Ha a Stadtpromenade felől átmentünk a Konsumenten, és a másik oldalán mentünk ki, akkor az út túloldalán volt egy bolt, nevére már em emlékeszem, mi magunk között csak lengyel boltnak hívtuk. Itt mindig lehetett szőlő befőttet kapni, igaz az NDK őslakosság számára megfizethetetlen áron. Nem akarok hazudni, de tán 1,40 DDM volt az ára. Ez a 80-as években Forintban 9 Ft-nak felelt meg. Akkoriban 21 év után Hazánkban nagy felhördülést okozott, hogy 1,50-ről 3 Ft-ra emelték a buszjegyet, a villamosjegyet meg 1-ről kettőre.

Szintén itt helyezkedett el a Kosmos fagyizó, ami egy iszonyatosan jó hely volt, a fagyikreációk választéka még a mai időkben is megállná a helyét. Sajnos a kép tanúsága szerint bontásra ítéltetett. A sokszögletű épület a fagyizó, mögötte balra a Konsument, a háttérben egy lakóház, aminek a földszintjén volt a Delikat bolt, ahol minőségibb termékeket lehetett kapni, drágábban. Nem keverendő az intershop boltokkal, ahol nyugati termékeket lehetett kapni nyugatnémet márkáért vagy dollárért.
Megjegyzem a Delikat boltban a Téli szalámi, az eredeti magyar, olcsóbb volt, mint itthon. Sajnos nem volt mindig. Tudtommal az épület még megvan, emeletén lakások vanak.
www.abriss-berlin.de/blog/wp-content/uploads/2007/10/Mokka-Milch-Eisbar,%20Sternchen,%20Stadtpromenade%20Cottbus.JPG
Az előző épület egy másik helyről fotózva. Az előtérben a bowlingpálya látható. A tényleges pályák a sétány szintje alatt voltak. Tán 16 pálya volt, de 12 minimum.
Pályát foglalni csak 2-3, néha 4-5 hónappal előre lehetett. Egy Clara Zetkin képmás azonban lehetővé tette, hogy 1-2 héttel előtte is elég legyen lefoglalni.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/Bundesarchiv_Bild_183-1987-1022-426,_Cottbus,_Neubauten_an_der_Stadtpromenade.jpg
Ha valaki nem érti a Clara Zetkin-t
putzlowitsch.de/wp-content/uploads/2010/06/ddr-10-mark-m-v.jpg
A járműveket MitteNwalde-ban újították fel.

Ugrunk a schmellwitz-i képhez.

Schmellwitz egy 80-as évek végére elkészült lakótelep, ahol egyszer voltam. A képen látható fák sehol. Voltak panelházak, utak, és a villamos. Még NDK szemmel is nyomasztó volt az üresség. Ugyanakkor aki ott kapott lakást, az nagyon boldog embernek számított. Jellemzően nagycsaládok költözhettek ide, akik addig kissebb lakásban laktak.

A vasúti aluljáró már 85-ben is nyomasztó volt. Viszont itt zajlott a forgalom nagy része,mivel a híd a vasút felett, kicsit odébb, nem bírt el nagy terheket.
Buszból is csak szóló mehetett át rajta akkoriban. Megjegyzem a cottbusi vasútálomás tervezője tudtommal magyar.
A vasúti átjárónál levő bezárt mozi a Süd-Lichtspiele.

A pályaudvari hidas képhez.
A képen levő villamospálya akkor épült, mikor még én ott laktam. Sajnos már nem éltem meg cottbusiként, hogy villamos is menjen rajta. Akkoriban azt tervezték, hogy a 2-es vagy 4-es fog rajta menni, mivel ezek a Stadthalle-tól egészen Sachsendorf-ig (Zielon Gora str, ha jól emlékszem a végállomás nevére) közösen jártak egy elég hosszú szakaszon. Sachsendorf és Madlow voltak a déli részen a bányászlakótelepek, valamint a Jaenschwalde-i erőműben dolgozók nagy része is itt lakott. Közvetlen busz volt innen az erőműbe.
Jaenschwalde egy kis koszfészek volt Cottbustól északkeletre, egy másk kis falu, Peitz mellett, ahol Európa egyik legnagyobb barnaszéntüzelésű erőművét építették a tokosok. Kb 400 magyar is dolgozott itt, többek között a szüleim is.
A híd gépkocsik által járt része akor még nem volt kész, de épült.
A széthúzott váltók már 84-ben meg voltak. A balra irányt akkor sem használták, csak kocsiszini menetek, mivel a Jessener str felé (Az 1-es akkori végállomása) volt a kocsiszín. Szerintem azt láthatta a főnök is buszról.

Az egyesen egyébént akkoriban kéttengelyes motorkocsik jártak, az ajtókat kézzel kellett nyitni rajtuk.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:
Az egyesen egyébént akkoriban kéttengelyes motorkocsik jártak, az ajtókat kézzel kellett nyitni rajtuk

Volt rajtuk pót is. Eleinte mindig kettő, majd később esténként egyet levettek.
Íme: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Cottbus_Sonderfahrt.jpg
Próbálom megtalálni, mennyibe került akkoriban egy jegy. Emléke szerint 15 pfenning, ami magyar pénzen 5 ,40 Ft volt. 1984-ben!!!
Sokalom, úgyhogy nem vagyok biztos, de nem találok semit róla.

80-as években a tátrák egyébként kettesével csatolva jártak. Már akkor megfigyeltem, hogy a csatolt párok rengeteget változtak, értsd csereberéltek.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Nem semmi emléközönt hozott elő belőled a bejegyzés :) A Mitte'n'Waldét majd javítom, biztos van még ilyen elütés.
@Hamster:
Több évig laktam ott.

Már tudok itthonról is videót nézni!!! Megcsináltam, mert kiváncsi voltam.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: "SSajnos a mozi neve "
freudi elírás? :)))

a képek durván szockók.
Első videó:
Mindjárt az első snitten a cseréptetős épület volt a posta. Bár szerintem akkor nem cserépteteje volt.
Görlitzer str. upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Bundesarchiv_Bild_183-1985-0215-026,_Cottbus,_G%C3%B6rlitzer_Stra%C3%9Fe,_Winter.jpg
Nem sokat változott.
0:35-nél látható épületen akkoriban egy ''Neues Deutschland'' (NDK pártlap, int nálunk a Népszava) felirat díszelgett.
Járatsűrűség: 86-tól, ha jól emlékszem azóta volt 4-es, a 2-es önálló szakaszán borzalmasan ritka lett a követés, már akkor.
Egyszer pár éve olvastam, hogy a villamos megmenekülésének egyik ''ára'' volt a megnövekedett követés.
Még az Altmarktról jutott eszembe, hogy az Altmarkttól kelet felé (A volt mozi felé), anno egyvágányoztak a tuják egy darabon.
Ugyanilyen egyvágányozás ment a 3-as Madlow felé vivő szakaszán. Volt egy kétszer egy sávos út, annak egyik sávjában ment a villamos. Néha (Néha? Kifelé irányba mindig!) szembe az autókkal. Érdekes módon sosem volt baleset.
g.co/maps/ne6xy
Ezen a szakaszon elkezdték kiépíteni a mai nyomvonalat. Már szinte 95%-on kész volt, kijjebb is biztató ütemben haladtak, ám az A pontnál levő egykori Szovjet hősi emlékmű miatt amíg ott laktunk, addig sosem lett a kétvágányú villamosból semmi. Az emlékmű pontosan a vágánytengelyben volt. Állítólag elesett katonák is voltak oda temetve, ezért nem lehetett áthelyezni sem. Ahogy most nézem a gugliban, áthelyezték.
A B ponttól jobbra kicsit van egy kis tó. Rengeteget jártunk oda fürdeni suli után. A villamos és tó közötti házak nem voltak meg, végig erdő volt.
A tótól kicsit északra teniszpályák vannak. Érdekesség, hogy a tiszta pályák felett rögtön ott vannak azok a pályák, amiken még én játszottam. A mai pályák közül egy sem volt meg még akkor, viszont az akkoriakat nőtték be a fák.

A sínjáró szerintem csiszolt is.
Az erőmű Jaenschwalde-ban.
v22.lscache6.c.bigcache.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/4355036.jpg

Az erőműbe a barnaszén szinte helyben termett, ezt vonattal vitték oda, és külszini ejtéseken nyerték ki.
www.tagebau-tourismus.de/bilder/tgb1_4.jpg

Az egész egykori Cottbus megye alatt bőven volt igen jó minőségű barnaszén.
A jobb oldali folt Cottbus.
www.robinwood.de/german/energie/braunkohle/braunkohlekarte.jpg

A felhagyott külszini fejtések helyén sok esetben feljön a talajvíz, valamelyest gyógyítván a tájban keletkezet sebeket.
Viszont a szén sokszor 15-20 méter és 50-60 méter között van, egy főleg homokos talajban, ezért csak külszíni fejtéssel érdemes, és szabad bányászni.
www.google.hu/search?hl=hu&biw=1024&bih=629&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=tagebau+rekultivierung&oq=tagebau+rekultivierung&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=153768l159301l0l159925l22l22l0l16l16l0l205l1021l0.5.1l6l0
g.co/maps/4z52v

Az A pont Senftenberg városa - később egy érdekesség a város egyik hagyományáról.

A város alatt található egy tó, a Senftenberger See. Ezmár megvolt 83-ban. Tőle jobbra fel rögtön mellette van 3 másik tó. Azok akkor még aktív külszini fejtések voltak (Tagebau). Az egyikből jött át a bányagép (Bagger) a Senftenberg feletti fejtésbe. Az országutat két hét alatt keresztezte. Egyszer mentünk haza Drezdából, és láttuk, hogy az a valami közelebb van, de nem tudtuk még akkor mi az. Sejtettük, hogy egy Bagger. Következő héten egyszer csak ott állt az út mellett. Na nem mint egy gyalogos, hanem kb, 2-300 méterre. Utána lezárták az utat, vagy elbontották egy 300 méteres darabon, Bagger elment, utat visszaépítették. Vagy pedig irdatlan mennyiségű földet és homokot hordtak oda, sokszor 5-10 méter magasan, a Bagger így átment az út károsítása nélkül. Erre az időszakra mindig egy ideiglenes utat építettek, ahol adig ment a forgalom. A Senftenberg feletti Tagebau miatt egyébként elég komoly hosszúságú, kb 15 km hosszú új utat építettek.

Amikor ment a fejtés, akkor az útban levő falvakat általában eldózerolták. g.co/maps/hh96g Pritzen épp, hogy megúszta.
Schleife veszélyben van, de ma már tudnak a lakosok tiltakozni. g.co/maps/sgybe
www.zeit.de/2011/52/S-Kohletagebau-Schleife

A barnaszén miatt összesen 135 falut vagy falurészt bontottak el, van olyan, mint Horno www.lausitz-bild.de/sonderthemen/horno/karte_maerz2002.jpg amit nyomtalanul. 27.500 lakost költöztettek át

Jártam olyan helyen, ahol jobbra-balra az út mellett kerítés (Hogy ne menj a szélére), és a kerítés mögött 20 méterrel a bányagödör.
www.verschwundene-orte.de/de/ausstellung/themen/einfuehrung/67775
Aki még többet akar megtudni a témáról.

de.wikipedia.org/wiki/Tagebau

---

A senftenbergi fura hagyoány:

Senf németül mustárt jelent. Senftenbergben készítik a senftenbergi csípős mustárt. Aki eszik belőle egy teáskanállal, az legközelebb a paprikapálinkát is megissza, mint más a jaffát.
A senftenbergi esküvők elmaradhatatlan kelléke a hatalmas fánktál, mondjuk fánk arrafelé minden esküvőn van.
A fánkot arrafelé megtöltik finom lekvárral. Isteni csemege. Van viszont a tálban egy darab, ami a helyi mustárral van tele.
Tök jó volt! A párttitkár fia harapott rá, aki előtte nem sokkal kidurrantotta a focilabdámat, a 90 pfenningbe kerülő PVC focilabdámat!!
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Az erőművet láttam a vonatból, felhős borultságot csinált pár kilométeres távon :) A barnakőszenes foltok közül akkor mindhármat láttam már, a "Rheinisches Revier"-ben aktív és felhagyott fejtést is láttam. Ott elég kultúráltan megcsinálták, a helyiek vittek el oda, és nem mondtak rá csúnyákat, hisz részben ez is mozgatta a helyi gazdaságot.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: fú, ez jó hosszú és tartalmas kommenthalom volt. :)
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: fánk. :DDD
vártam, hogy ilyesmi legyen, mustáros fánk. :D
Ha már Berlinből más villamosos városba akartál menni Brandenburgon belül, mehettél volna Frankfurt (Oder)-be is. Annyi látnivaló ott is lett volna, mint Cottbusban.
5 vonal, méteres nyomtáv, felújított Tatra KT4D és alacsonypadlós GT6M villamosok.

Tervben van, hogy átvigyék az Oderán a villamost a lengyel oldalra is, de nem tudom, jelen pillanatban hol tart a projekt.
@Richard Lenoir: Az volt a délutáni program (meg az egyik következő útibeszámoló).
@Hamster: már alig várom! :)
@Richard Lenoir: Ne várj sokat tőle, nekem nem jött be ez az Oderafrankfurt... A leglepusztultabb ex-NDK nagyváros volt, ahol eddig jártam, a villamosok ritkán jártak, ráadásul az egyik vonal helyett ott is buszok jártak.
@Hamster: Nagyjából egyet is értek veled, bár szerintem Cottbus se jobb. Pusztán nosztalgikus szempontokból érdekel, pár éve egy szemesztert töltöttem a helyi egyetemen, és érdekelne egy beszámoló a te villamosmániás szemszögedből.
@Richard Lenoir: A városból nem sokat láttam, csak a villamosokra koncentráltam. Az egyetem című villamosvégállomás mondjuk konkrétan durva volt :)
Lipcse az villamosos város. Mondjuk oda nem lett volna jó a jegyed. :D
@Mad Mind: Melbourne meg még villamososabb város, és még messzebb lett volna :D
süti beállítások módosítása