Bár sose titkoltam, hogy csak kordokumentumként/formatervezési érdekességként szeretem a Bengálikat, nem pedig villamosként (szerintem a vidéki villamosos városok lakói közül sokakkal utáltatta meg a tömegközlekedést; persze utólag remélhetőleg ők is csak a jóra és szépre emlékeznek:), most egy kicsit foglalkozzunk még a Budapesten a mai napon bemutatkozó 492-essel, illetve korábbi énjével, az 1233-assal!
Balt Korthals Altes 1976-os felvételén a Bosnyák téren láthatjuk a kocsit, a 64-es vonalon. Vélhetően nem sokkal a kattintás után ajtót csukott, és a ma is ugyanott meglevő váltón a másik vágányra átmenve elindult a Füredi utcai lakótelep irányába.
A 64-es csak a Mogyoródi útig volt kétvágányos, onnantól egyetlen sínpáron haladt a Vezér és Füredi utca torkolatában levő végállomásáig. Itt éppen az egyvágányos szakaszra behaladásra engedélyt adó váltóbotot kapja meg a jármű vezetője.
A múltkor kérdezte valaki, hogy miért írtam, hogy a típus sínpusztító volt. Lehet hosszan magyarázni, de az alábbi videón szerintem elég jól hallható, hogy a Bengálinál a sín-kerék kapcsolat olyan, mint a Terminátor 2:
Ugye nem felejtettük el, hogy a mai napon - 2012. június 16-án - a jármű a 49-es vonalon mutatkozik be, nem-különjegyes (!) meneteken a Deák Ferenc tér és az Etele tér közt:
"A járat kb. 15:30-kor a Baross kocsiszínből áll ki, és Kelenföld kocsiszín érintésével - ekkor még utasok nélkül - a Deák Ferenc térre közlekedik. Ide kb. 17:00-ra érkezik, és 18:05-ig a végállomáson áll majd. Utána sűrítőjáratként forgalomba áll a 49-es villamoson.
Indulási időpontok a Deák térről: 18.05, 19:05, 20:05, 21:05, 22:05, 23:05
Indulási időpontok a Kelenföldi pályaudvarról: 18.33, 19:33, 20:33, 21:33, 22:33, 23:33 (a Széll Kálmán térre)
A járaton a BKV Zrt. normál díjszabásával lehet utazni, és a Múzeumok éjszakája karszalagok is érvényesek lesznek rajta." Információ: Nosztalgia Villamosozás
Bónuszként itt egy kép arról, hogy körülbelül mit láthat majd az, aki este kimegy a Szabadság hídhoz. A felvétel 1969-ben készült, amikor a pálya felújítása miatt csak egyetlen villamos ingázott a híd két oldala közt - egy Bengáli. Sajnos nem az 1233-as, de majdnem:
Köszönetet szeretnék mondani Peter Haseldine-nak, Balt Korthals Altes-nek, Willem Ballmannak és Tim Castricumnak, Geoffrey Tribe-nak, illetve a BKV munkatársainak!
Ez megy most