Van Kispesten egy furcsa villamosvágány: a lajosmizsei vasútvonal sorompója előtt kanyarodik le az Üllői úton haladó 50-esről, és előbb egy filmdíszletnek tűnő vasútállomás mellett halad el, majd némi kanyargás után éri el a 42-es villamost. Gyakorlatilag az év nagy részében használaton kívül áll, csak akkor van szükség rá, ha az 50-esen történt valami a Villanyteleptől befelé, és nem tudnak arrafelé a kocsiszínig eljutni.
No meg persze különjáratok is fel szoktak itt bukkanni. Van egy német ismerősöm; szó szerint az egész világot bejárta már, villamosos fényképgyűjteménye párját ritkítja, mégis éveken át szervezkedett, hogy egyszer végig tudjon itt tujázni. Lelkesedése érthető, hisz tényleg meglehetősen valószerűtlen a szakasz: az egyik oldalon egy omladozó gyár, a másikon egy nem is annyira omladozó vasútállomás (kompletten: forgalommal, gyalogos felüljáróval), aminek ha lefestenék fehérre a kerítését (ahogy azt régen pár évente mindig megtették), bármikor eljátszhatna bármilyen helyszínt a két világháború közöttről... Szóval furcsa hely. Még furcsább, hogy csak rövid ideig használták utasforgalomban ezt a villamosvágányt: '55-ben a 41-es, '56-tól '61-ig pedig a Nagyvárad tér és a Tóth Árpád utca közt közlekedő 43-as szolgálta ki az itt működő Vörös Csillag Traktorgyárat (eredeti nevén Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyári Művek Rt.). Egyébként ha jól tudom, itt tervezték és gyártották a DUTRA dömpereket és traktorokat, míg a hetvenes években a Rábához nem került az üzem.
A 42-es felől a járat néhány éve megszüntetett háztömb-kerülgető hurokvágánya felől közelíthető meg. Pontosabban ezek már újonnan lerakott vágányok, régen kettő volt belőlük. Idilli kis utcácska, ráadásul mindig áll benne pár amerikai verda, állandó fotótémát szolgáltatva.
A különmeneteken kívül még villamosvezető-versenyek céljára (igen, ilyen is van minden évben) használták régebben a szakaszt; sajnos ezt mostanában más helyszínen tartják, pedig fotósoknak ez maga volt a paradicsom, például lehetett egymás mellett Ganz villamost és Ganz dízelmozdonyt fotózni, lásd fentebb :) A nem túl hosszú vágány néhány évvel ezelőtt rendkívül rossz állapotba került, le is tiltották, és a villamosbarátok magukban el is búcsúztak tőle... aztán egyszercsak helyreállították, és most újból végig lehet menni rajta.
Idén júniusban a Kispesti Városünnep alkalmából közlekedett itt egy nosztalgia villamos: az 50-es Határ úti végállomása és a 42-es útvonalán található Templom tér köz ingázott.
Mivel a Templom téren a pálya vattacukor-árusokban és Megasztárokkal teli színpadban végződött, váltó meg nem volt, a villamos az ideiglenes végállomás és a Hofherr Albert utca közt egyetlen vágányon közlekedett, az 50-es felé tartva a helytelen oldalon (a "helytelen" itt nem modoros fogalmazás, hanem szakszó). Érdekes fotótéma volt, bár sajnos nem sokan tudtak a járatról.
Mivel hirtelen nem jut jobb az eszembe, a bejegyzést az éppen a Határ útra érkezett UV szerelvénnyel fejezném be. Egy kicsit kevesebb eső, egy kicsivel több napsütés jól jött volna aznap a fotózáshoz... :)
Ez megy most