Idilli nyári éjszaka volt, a meleg levegő lágyan cirógatta azt, aki kimozdult otthonról. A majdnem teli Hold fénye élesen vetült az óbudai vasútállomáson ácsorgó öreg villamoskocsikra, amik...
Hogy micsoda? Ja, igen: tényleg villamosok álltak a vasútállomás vágányain. Sajnos nem tram-train szerelvényekről volt szó, de így is legalább két tucat lelkes ember fotózgatta őket.
Nem akármilyen tujákról volt szó: ezek múzeumi célból megőrzött kocsik, melyek az elmúlt évtizedeket a szentendrei HÉV kocsiszín hátsó udvarán - a "parajosban" - töltötték. Utólag már nehéz lenne megmondani, annak idején mi volt a ráció abban, hogy a villamoshálózattól távol, a szabadba száműzték ezeket a járműveket (valószínűleg nem akarták, hogy megismétlődjön az, ami az újpesti remizben tárolt gyűjteménnyel történt), mindenesetre a BKV-n belül is sokan érezték, hogy nem jó ez így, és most végre pénzt is tudtak szerezni arra, hogy visszahozzák őket onnan. Elsőre ugyan voltak nehézségek, de szerencsére nem adták fel.
Persze az idő nyomott hagyott rajtuk, például az előbbi képen látott, 2806-os pályaszámú kocsi láthatóan gyűröttebb harmincöt évvel ezelőtti önmagánál - összehasonlításként álljon itt Peter Haseldine képe a hetvenes évek Váci útjáról. Ez a motorkocsi 1911-ben kezdte pályafutását a Budapesti Villamos Városi Vasút "K" típushoz tartozó, 382-es pályaszámú járműveként, és 1977-ben vonult nyugdíjba.
A mögötte álló két síndöcögény pótkocsi volt: elől a Ganz középbejáratú villamosok egyetlen megmaradt hírmondója, az 5600-as pótkocsi 1930-ból, mögötte a hasonlóan kerek pályaszámú 5800-as. Utóbbi testvéreit egészen 2007-ig használták (-tuk), ők voltak a fapados, villanykörtés világítású kocsik - amiben az az irónikus, hogy ez a példány 1939-ben eredetileg bőrüléssel és rejtett világítással épült!
Az öreg villamosokat egy HÉV mozdony és egy kis sínbusz (teher-vágánygépkocsi, TVG) segítségével juttatták el Szentendréről az óbudai MÁV állomásra, onnét a Magyar Magánvasút Zrt. dízelmozdonya vontatta át Angyalföldre, ahonnan a BKV unimogja vitte le az angyalföldi remizbe. Ennél sajnos csak bonyolultabb módon juthattak volna be a városba a tuják, mivel Filatorigát állomás és a Hévizi úti vágány elbontása óta nincs közvetlen kapcsolat a szentendrei HÉV és a villamoshálózat közt. A kocsik műszaki állapota miatt egyszerre egyet hoztak át, két éjszaka alatt hármat-hármat. A fentebbi képen a 2806-os már Angyalföld állomáson várja társait (a háttérben a Szellem-telep házai láthatók).
Videót is készítettem a szállításról, bár sajnos nem volt kéznél éjjellátó kamera - pedig nagy szükség lett volna rá :)
A második éjszaka járművei is érdekesek voltak: az 1714-es számú motorkocsi a manapság majd' minden szombaton látható 611-es nosztalgiakocsi párja volt 1950-től 1976-ig. Sőt, forgalomból való kivonásuk után, még mindig együtt ők voltak az első budapesti nosztalgiavillamos is, míg szét nem választották a szerelvényt. 1987-ben, a budapesti villamos 100. születésnapjának örömére az 1715-ből 611-es lett, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság színeiben, az 1714-est pedig félreállították. Remélhetőleg egyszer lesz pénz arra, hogy helyreállítsák, lehetőleg BSzKRt korabeli állapotra, mert hát annak ellenére, hogy ma is minden harmadik városlakó "beszkártnak" hívja a BKV-t, perpillanat nincs BSzKRt-os nosztalgiavillamosunk...
A nagyvasúti dízelmozdonyt nem villamosok szállítására tervezték, ezért a vontatmány elé "közvetítőkocsinak" odacsatolták a HÉV kis sínbuszát, a TVG-t. Itt éppen az 1714-est készültek elvontatni Angyalföld felé, de még várni kellett a sorukra. Eközben áthaladt a menetrend szerinti esztergomi vonat is, izgalmas fotótémát adva.
Lássuk az aznapi két másik járgányt is! Akit a hozzánk közelebb levő szürke fadoboz a Mukikra emlékeztet, nem jár messze az igazságtól, ez a kocsi valahol tényleg a mai Mukik egyik őse: 1904-ben a BKVT szerezte be 7004-es számon, majd - átalakítások sorozata után - Miskolcon ment nyugdíjba a kilencvenes években. Mögötte az 5884-es pótkocsi látható; az előző napi 5800-assal együtt ő is a kicsit pongyolán "UV pót" néven emlegetett család tagja (EP sorozat), mely azonban sosem közlekedett UV-k közt. Érdekessége, hogy megmaradt kettős feljárósnak és nyitott peronosnak - az ő ideális helye valószínűleg egy 1500-as mögött lenne. Sajnos mire ez megtörténhet, sok idő el fog tenni, ugyanis ha a kocsikat - a terveknek megfelelően - Angyalföldről tovább is szállítják Zuglóba, zárt helyre, annyi pénze valószínűleg egy ideig nem lesz a BKV-nak, hogy talpraállítsa az összes talpraállításra váró öreg villamost :(
És a bejegyzés végén a bónusz kép: az éjszaka hőse az angyalföldi állomás Elvisz Trénje volt, aki képes volt több másodperc hosszan nem mozdulni, hogy lefotózhassam - lásd fentebb. Mondjuk húsz próbálkozásból egyszer csinált ilyet, mert egyébként állandóan kapkodta a fejét, hogy ki ez a sok holdkóros, és mit rohangászik itt :)
Ez megy most