Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (93) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (8) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (783) budapesti pillanatok (42) buék (9) busz (83) búvár (13) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (263) csehország (54) csehszlovák (33) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (397) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (16) érdekesség (25) erfurt (7) Ernst Plefka (5) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (36) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (16) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (321) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (33) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (10) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) kassa (12) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (842) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (13) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (351) kritika (71) kulfoldi szemmel (90) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (47) les paul (6) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) luzná u rakovníka (5) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (11) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (55) nagypolszki (6) németország (312) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (5) nohab (45) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (76) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (103) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (42) prága (21) programajánló (27) púpos (15) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (129) repülőgép (43) repülőgépek (78) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (33) rock (74) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (23) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (106) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (23) taurus (7) technika (53) technikatörténet (54) tehervonatok (10) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (365) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (67) trolibusz (59) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (313) utcakép (178) uv (37) vár (11) várnegyed (8) város (407) városkép (87) városliget (8) vasút (471) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (760) villamos (681) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (279) zene (192) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Búcsú a régi osztrák Nyugati Vasúttól

2012.12.10. 18:18 :: Hamster

Ha az ember vonattal megy Bécsből nyugat felé, körülbelül ugyanazt tapasztalhatja, mint amit a mi hegyeshalmi vonalunkon: egyik völgy oldaláról a másikra kanyarodik a pálya, egyik település után a másikon halad át. St. Pölten után ugyan az elmúlt húsz évben egyre egyenesebb pályákkal és egyre több alagúttal találkozhatott az utazó, a Bécsi-erdő kacskaringói azonban megmaradtak:

IMG_7774.JPG

Legalábbis december kilencedikéig, akkor ugyanis üzembe helyezték a hegységen hanyag eleganciával alulról átvágó alagutat, és a hozzá kapcsolódó nagysebességű szakaszt, ami a Duna melletti, laposabb vidéken halad. Megpróbálom térképen érzékeltetni, miről is van szó - a régi szakasz sárgával, az új zölddel van jelölve, a két kék pötty közt húzódik a Wienerwaldtunnel:


Alte und neue Westbahn nagyobb térképen való megjelenítése

A megoldás rokonszenves - ha lenne pénzünk, nekünk is ugyanezt kellene csinálni pepitában: délről áthaladni a Gerecse vagy a Vértes alatt, és valahonnan Kocstól toronyiránt haladni Győr felé. De mi maximum álmodozhatunk erről, míg az osztrákok nem csak kapásból negyed órát javítottak a menetidőkön, de esélyes, hogy a mi, (papíron) részben 160 km/h-s hegyeshalmi vonalunkkal ellentétben itt nem lesznek egy-két év múlva lassújelek, hanem a kiemelt szakaszokon tényleg marad a 200-250 km/h...

IMG_7643.JPG

De nem kesergési célból kezdtem ennek a bejegyzésnek a megírásába (mert úgy gondolom, hogy jó 90%-ban  puszta pénzkérdés, hogy nekünk nincs ilyen vonalunk, Ausztriának meg van), hanem hogy mutassak pár képet és egy videót a néhány napja deklasszált "régi" vonalról, amit ezentúl elkerülnek a rajtuk látható IC, ICE, RailJet és Westbahn vonatok.

IMG_7740.JPG

A helyi személyvonatok - és gondolom a tehervonatok is - maradnak, de ezzel a múlté a környék valószínűleg legforgalmasabb vasútvonala, ahol egymás nyakában jártak a mindenféle - az itthon megszokottnál még így is gyorsabb - jószágok, és ahol néha alig bírták beilleszteni a terheket a személyszállító vonatok közé. Mivel Intersziti barátom novemberben rábeszélt egy sínek menti kirándulásra, videót is tudok mutatni arról, miért is jó, hogy a "régi" Nyugati Vasút mellett most már van egy új is - ráadásul ezzel mi is közelebb kerültünk Németországhoz ;)

28 komment

Címkék: videó ausztria képek vasút westbahn

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr124958363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sehol sem mondja a vonat, hogy tata-tata--tata-tata--tata.....
rég jártam erre, ezért kötözködéssel nyitok: nem terheket, hanem tehereket. azért, mert a költő esetében nem aranyat, hanem aranyt.

egyébként te fotóztad ma hat tájban (ca 17:45) a fény villamosát az interconti aljában? :)
@milliliteratura: De: terheket, nem tehereket - kellemetlen eme "e"-sereg, nem szeretem, beee :P

Amúgy nem, nem fotóztam én ma semmit se - minimalizálom a hidegben tartózkodást, amíg kigyógyulok az influenzából, szerencsére a tuja megvár :)
Nem szeretem az alagutakat. Jobban szeretem a tájat nézni. Most komolyan, negyed órát spóroltak?
Unter-Oberndorf a legjobb nevű település Ausztriában. :D Fucking se rossz de azon röhögni "too mainstream". :D
itt legalább ki lehet pörgetni a taurusokat, amiből a máv-nak is van 10db, csak nálunk azok max 160-al mennek azt is 10 méteres szakaszon, mert jön a lassújel ;)

mávból kirúgni a teljesen vezetőséget(végkielégítés nélkül), csődöt jelenteni, és újrakezdeni, nem állami alapon...
@Hamster: közületileg fotózzunk neked? :D
@Kicsi Kacsa: Az első negyven percen faragtak le negyed órát, St. Pöltenig. Ez hatvan kilométer, 25 perc alatt, ami itthon IC-vel az 1-esen mondjuk Tatabányáig negyvenvalahány perc, a 30-ason Fehérvárig meg egy óra. És persze nem ez a klassz benne, hanem hogy Linz 190 kilométer = 1:15. A kb. ugyanennyi Budapest-Hegyeshalom 1:50. De ha nem a "csúcs" 1-es vonalat nézzük, akkor a kicsit közelebb levő Miskolc két óra, Szeged 2:22 (ezek mind a leggyorsabb kapcsolatok, ennél lassabb mindenütt van). És akkor már eléggé feltűnően gyorsabb az osztrák vasút, nem?

Ez még mindig nem tűnhet soknak, ahhoz képest, hogy mennyibe kerül, de az ilyen dolgokkal lehet az embereket vonatra átültetni, nem azzal, hogy újrafestik a szakadt vagonokat. És akkor jönnek még azok a dolgok, amikbe az ember nem feltétlenül gondol bele, például ha kevesebb idő kell egy útra, akkor ugyanaz a vonat és személyzet ugyanannyi idő alatt többet fordulhat, több embert elszállíthat, vagy kevesebb vonat és személyzet kell ugyanannyi ember elszállításához, és akkor spóroltak. Vagy hogy a gyorsabb vonalon egyenletes sebességgel halad, akkor kevésbé kopik a fék, kevesebbet kell gyorsítani, jobb az energiaegyenleg.

Persze én is jobb szeretek kibámulni az ablakon, de ha mondjuk minden nap ingáznom kellene, akkor valószínűleg azt választanám, hogy minden nap hamarabb hazaérjek :)
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: "Unter-Oberndorf"
Én is röhögtem egy sort, amikor kiderült, hogy Intersziti nem viccelt, és tényleg ez a neve a helynek :) Alsófelsőfalva. És ha lenne több állomása, akkor lehetne Alsófelsőfalva Alsó és Alsófelsőfalva Felső is, végtelenek a lehetőségek :)
@Hamster: "Vagy hogy a gyorsabb vonalon egyenletes sebességgel halad, akkor kevésbé kopik a fék, kevesebbet kell gyorsítani, jobb az energiaegyenleg."

Azért ez ma már nem így megy, a modern mozdonyoknál ha ésszel megy a vezér, olyan 10 km/h alatt a megálláshoz kell hagyományos fék, az összes többit villamosfékkel megoldja, ami nem kopik, és visszatáplál. A motorvonatoknál pedig csak az állva tartáshoz kell hagyományos fék.
@sanyix: Ez így van, de a gyorsítás még így is plusz energiabefektetés. Az a fékezés-gyorsítás-fékezés-gyorsítás, ami meg az 1-esen van, az mindennek a teteje. Ráadásul a modern járgányoknál már adott esetben a sínnek se mindegy. A videón látható, meglehetősen szűk ívek kopásáról meg szintén lennének elképzeléseim :)
@Rocko-: Köszi, nem kell, a mások fotója az sose ugyanaz, mint a saját.
@Hamster: @Kicsi Kacsa:

"Persze én is jobb szeretek kibámulni az ablakon, de ha mondjuk minden nap ingáznom kellene, akkor valószínűleg azt választanám, hogy minden nap hamarabb hazaérjek"

- Régen sokszor mentem vonattal Münchenbe, olyan 90 tájékán. Mindig azzal a vonattal mentem, ami olyan 10 óra körül indult a Keletiből. Akkoriban Münchenig kb 10 óra kellett. Tehát az időfaktort mindig globálisan kell nézni, mert itt és most 15 percet spóroltak, de Münchenig lassan már 3 órát.

Akkoriban a 10 órás vonat olyan 14 óra körül ment Bécsből tovább. Irdatlan az az ingázómennyiség, ami Bécs és St. Pölten között volt a vonaton.
@Hamster: és ha ráírom hogy Tim Boricé? :)
@Hamster: :))))

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: igen.
ugyanez az válasz arra amikor azt kérdezik hogy miért kell autópályán 130 helyett 150-nel menni, amikor Budapest és Siófok közt csak 5 percet spórol vele az ember. ezért: nem csak Siófokig mennek az emberek.
@Rocko-: Ez az autópályás példa nem épp a legjobb... némelyik idiótának a 100-at sem engedélyezném.
@nyelv-ész:

Caak az utcámban ismerek kettőt, akinek én a telek elhagyását se.....
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: :D

@nyelv-ész: nem ecsetelgetném a dolgot tovább, nem szeretném elvinni erre a posztot, szóval a lényeg gondolom érthető belőle, még ha a példa nem is tetszik.
Nálunk valószínűleg az M6-os mintájára a Budapest-Szeged vonal egy részét fogják alagútba tenni, csak még előbb meg kell építeni a dombokat hozzá:)
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

A BIG milk MINI nevű jégkrém is jó :D
Mennyivel is csökkent a menetidő Székesfehérvárig? És mennyivel lesz rövidebb, ha (majd ?) elkészülnek a feújítással mondjuk Siófokig?
Az eb ott van elhantolva, hogy onnét akkor is egy a sínpár, és egy kis késésből (ami ugye a nemzetközi járatoknál mindennapos) így lesz Pestig nagy késés… Esetenként akár több órás is. Mint Murphy írta: Ha vagyon, akkor nagyon… :-P
(Pestiese: Ha összejön, hát összejön.)
@Mormogi Papa: "Mennyivel is csökkent a menetidő Székesfehérvárig?"
Nem tudom, mert Tárnoktól befelé még csak most kezdtek igazából dolgozni. De azért gyanítom, hogy nem 25 perc lesz az út akkor se :( Egyébként szerintem a nagy késések nem a Battyántól kezdődő egyvágányú pálya miatt szoktak lenni, hanem mert eleve késve indulnak Fehérvárról, vagy a másik irányból.
én imádtam ezt a szakaszt :(( A legizgalmasabb része volt a Pest-München vonalnak.
AAAzzz az emeletes FLIRT (ízé KISS)! Na azt eltudnám viselni...

@Hamster: Nagy késések? A 30-ason? Most Tárnok miatt többnyire. Amúgy az alsói szakaszon Érd alsó és a Főfalu közt gyűltek a késések anno. Kelenföld is adott a műsornak. Két hete pl aki menesztett volna minket az vagy 3-4 perc múlva került elő, mert épp két másik vonatot kellett (tök üres személy kifele és egy "szent tehén" IC szintén kifele) elengednie. Érd elágot meg inkább nem is mondom, élvezet ahogy borítja a szabolcsi és újvárosi vonatokat...
A 30-as felújítás után azért vicces lesz. A pálya "elvben" gyorsabb tempót engedne, aztán azon hajtson a vezér a BlueJet-tel (jó 100-as Bhv-k + féltökű Szili), közben a 160-ra képes villamos meg a 70-esen vánszorog a hulladék Hernyókat pótolva...
@Mormogi Papa: Hiába lesz új a pálya, ha:
Csak a FLIRT-ek 160-asok. A Halbik és a régebbi gyorsok 120-asok.
A Szilik akkor is max 120-szal cibálnak. Az ingák gyorsabbak nem lesznek. Ha meg aztán tényleg elhagyják a fehérvári gépcserét, akkor - főleg nyáron - móka lesz ahogy a FLIRT-ek feltornyosulak a 7-9 vagonos tapolcait rángató, életükért kűzdő Csörgők miatt.