Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (21) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (126) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (19) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (271) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Esti látogatás Bécsben

2013.02.03. 16:06 :: Hamster

DÜWAG-licensz tuják piros-fehérben, nyikorgós alacsonypadlósok és Franz Kaida tökéletesen érthető bemondásai, avagy rövid látogatás Bécsben:


Gyors esti látogatás Bécsben

33 komment

Címkék: ausztria bécs tömegközlekedés villamos hampage

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr975060617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Jobbra: a VW/Kutsenits City IV (KB 235) midibusz (jobbra) "
bocs, merre is? :)

én a trolikat is bőven el tudnám képzelni bécsben, van domb/hegy bőven, bár pont nem a belvárost tenném velük tele. oda lehetett volna egy egyszerű oszlopot tenni, amiben van (2x)20m-nyi vezeték, hogy odaérjen a busz(ok)hoz. amúgy szerintem baromi ütős a félpanto, egy ziura is rá kéne dobni :)
vicces a VWillamosbusz. :)

"Csak nekem tűnik úgy, hogy az ULF-ok tetőlámpája kicsit erősebben világít az indokoltnál?"
csak a 685-ösnek.
Nekem úgy rémlik 2010-ben ment nyugdíjba Franz. Amikor az U2 új szakaszát átadták, akkor már a nő mondta be a megállókat.
hu.wikipedia.org/wiki/U2_%28B%C3%A9cs%29
@cyan: "Seit 9. Dezember 2012 ersetzt die Stimme der Schauspielerin und Musikerin Angela Schneider die Franz Kaidas in der Wiener U-Bahn, bis Mitte 2013 soll seine Stimme auch auf allen Bus- und Straßenbahnlinien nach 44 Jahren verschwinden."
de.wikipedia.org/wiki/Franz_Kaida
@Hamster: ennek a Franzinak, nincs egy amerikai testvére, Al?
ULF-ULF-ULF!!!!!!!

Az egyik ULF-link (meg lehet még egy további) elvezet alábbi képhez:
hampage.hu/kozlekedes/becs021023/10230206.jpg
A metrókocsik közti, vonalon nem bontható csatlás.

Múltkor beszélgettünk a csatlásokról.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Légyszi ne, nincs nekünk annyi pénzünk, hogy egy kényelmetlen villamos miatt hamarabb elkoptassuk a sínjeinket.
@Hamster:

Bevallom nem utaztam ULF-fal, ezért nem tudom, miért kényelmetlen.

A sineket jelenleg a Combino is eszi, és az sem kényelmes. (Videokat csak otthon tudom megnézni, ha esetleg abbn már benne lett volna a válasz, vagy hivatkozni akarsz rájuk.)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A pesti Combino _sokkal_ kevésbé eszi a síneket/abroncsokat (még a Ganznál is kevésbé), a kényelmetlenséget pedig kis beleérzéssel hallhatod az egyik videón: a kemény gördülési zajt okozó vibráció szinte egy az egyben megy rá a kasztnira, és ha leülsz, a gerincedre is. Hogy emellett a laposodásra is hajlamosabb, és fékezéskor is érdekeseket művel, az hab a tortán. Emellett egyéni konstrukció, emiatt drága: a bécsiek játékszere, nekik volt pénzük várni rá, átalakítgatni a hálózatot, és a pályát is pár nagyságrenddel jobban karbantartják, mindezt csak azért, hogy az övék legyen a legalacsonyabb padlójú cucc.
@Hamster: pedig akkor már 2 éve elbúcsúztak tőle. Nekem mindegy, tőlem most is ott dolgozhatna, nem tetszik a csaj hangja. :)
@Hamster: Én nem éreztem ezeket a rezonanciákat. Pedig a frankó gerincferdülésemnek biztos nem tenne jót. De igazad van, a régi villamosokban leghátul a kanyarokban lehet csapatni! :D
@cyan: Nem mondom, hogy nem lehet túlélni, de ha egész nap villamosozgatsz rajtuk, akkor már megérzed :) A gond az, hogy újonnan is ilyenek, nem csak az öregebb példányok. Semmi értelme ennyire extrém műszaki megoldást csinálni, értelmesebb 20-25-30 centis megállóperonokat építeni.
@Rocko-: Utazgass rajtuk a 6-osona reggeli csúcsban, meg a délutánin az 5-ösön, és rájössz, mennyire szűkek. El is kezdték kipakolni belőlük az üléseket, hogy legyen állóhely, de attól a sok csuklóalagút még ugyanúgy lenullázza a belső áralmást. És akkor képzeld el, ha mindkét oldalán lennének ajtók.

Amikor először láttam, klassznak találtam, meg lenyűgözőnek, hogy le tudja magát tenni gyakorlatilag a sínig, de a mostani verzióból kihagyták ezt a funkcionalitást- És tényleg, bárki bármti mond, nem fut különösebben jól, csattog, zörög, ugrál, csikorog, csúszik. Budapesti jármű- és pályakarbantartási színvonal mellett már rég leállították volna őket :)
@Hamster: sosem voltam Bécsben. :( így elhiszem amit mondasz.
ha legközelebb mentek, szólj!. :P
@Hamster:

A 17 centinek lehet van köze ahhoz, hogy sok helyen az úttest van felemelve peronnak? 25-30 centit emelni az úttesten már durva. Valószínűleg a térdepelő-süllyedő rendszert is ezért kapta.

A hibái biztosan javíthatóak lennének. A rezonanciát szerintem azért érzed, mert ott sima a pálya.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Sok helyen a járda is nagyon alacsony Bécsben, magyar, vagy akár német szemmel nézve.
@Hamster: Az első kocsiból azért lettek kipakolva az ülések elől, hogy aki rohan a babakocsival és nem bírja kivárni, amíg begurul az alacsonypadlós, az fel tudjon szállni, és a kiszedett ülések helyén van a babakocsiknak hely. Első ajtó széles, felfér egy normál babakocsi. Csak legyen, aki segítsen, bár a sofőrök zöme készségesen segít.
@cyan: ja, mert olyan hülék ezek a bécsiek, hogy minden vonalra tesznek alacsonypadlós villamost is, meg a kijelzőn is ott villog, hogy a következő hány perc múlva jön, nemcsak a normál, jelzik azt is, hogy az alacsony mikorra várható. Tiszta Balkán!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "A hibái biztosan javíthatóak lennének"
Akkor miért nem tették meg? Az ULF szerintem az alacsonypadlós villamosok Wankel-motorja: marha érdekes szerkezet, látványosan más, mutogatják, aztán valamiért mégse terjed el. Nagy divat utálni a mi Combinónkat, de ha nálunk ULF lenne, Bécsben meg ez, akkor mindenki a Combino után sóhajtozna, szóval ez semmit nem jelent :)
@cyan: Ott elöl szerintem nem is voltak ülések, az mindig is a babakocsi/kerekesszék helye volt, hátrébbról pakoltak kifele kísérletképpen:
www.wienerzeitung.at/nachrichten/wien/unterwegs/484927_Sechs-Sitzbaenke-weniger-im-Ulf.html
@Hamster:

A Combino egy marha jó dolog, de magyarosch volt a rendelés. Mi ugyanis soha a büdös életben nem tudunk valamit jól megrendelni, lásd az alulmotorizált Volvo csuklósokat. A Combinoval is az a baj, hogy igénytelen volt a paraméterlista, ezért most féloldalasan szorongasz egy doboz mellett, egy olyan folyosóra belógva, ami már eleve szűk.

Az ICE harmadik generációjának a tervezéséről olvastam egy cikket. Több, mint 17000 értékből állt a paraméterlista, amit az új vonatnak tudnia kell. Ebben az ablakok hőszigetelési együtthatója, a belső zaj, a térdednek jutó hely (Beinfreiheit - A germangrammarnaciknak), az utazósebesség, ..... szerepelt.

Itthon két dolog a fontos: Mennyire adható el a népnek, és mennyi a ... (Nos tudjuk, a Siemensnek milyen jó az érdekérvényesítő képessége).

Az egyik snitten, ahol Ulf kanyarodott, simán megy a kanyarban. Ajánlom, menj el a Moszkva térre, és nézd meg mit művel a kombiné a duplacsuklós csatlásnál, hogyan viselkedik egymáshoz a két kocsirész. Lehet az Ulf egy szar, de annak a részei nem lengenek ki oldalra egy kanyarban egymáshoz képest közel 40 centire három alkalommal.

Elterjedt? Árulták?
Tán nálad olvastam, hogy Ulf egy saját fejlesztés, saját igényekre, és minden bizonnyal rengeteg saját nyűggel.

Az Ikarus Csacsik sem terjedtek el szerte a világban.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az ULF nem cikázik, csak simán csiszolja a sínt (hallani is, érezni is a kanyart, én egyátalán nem éreztem simának se élőben, se a videón az E1-esek után), közben meg kopik az abroncsa (nem tudom, hol tartanak, de annak idején elég keveset bírtak ki két csere közt, bár azon biztos javítottak). A budapesti Combino (meg az előzmény járművek, Brémától Berlinen át Münchenig) oldalra szambáznak, de legalább gyengédebb a sín-kerék kapcsolat. Az más kérdés, hogy a remek pályákon ebből rángatózás lesz, mert ugye 3D-ben szar a sín az optimálishoz képest. Ettől függetlenül a budapesti kocsi még így is a legjobb alacsonypadlósok egyike, amit láttam (és szerintem többet láttam, mint a legtöbben:), ráadásul meglepően üzembiztos. Inkább összehúzom a lábam, mint hogy fél év alatt leradírozza az összes ívet, aztán meg még több lassújel legyen, vagy a cégnek rámenjen a gatyája az abroncscserékre, és másutt spóroljanak rá. Az meg tipikus városi jelenség, hogy bár a Ganzon se férnek el az egymással szemben ülők lábai, mert vagy felhúzod a térded, vagy oldalra fordulsz, be az utastér közepe fele, csak ez ott senkit nem zavar, mert megszokták. Szóval aki utálni akarja, tőlem utálja, csak ne gondolja, hogy igaza lesz ;)

"Elterjedt? Árulták?"
Naná! Járt Berlinben, Münchenben, aztán Drezdában is kiállították, és még biztos másutt is házaltak vele. Grazot is úgy gondolták, megszerzik vele, aztán nem. Nagyvárad vásárolt belőle, mert gyorsan akartak valamit, nem volt baj, ha drága, hát megkaptak egy sor Wiener Liniennek szánt kocsit... Éljenek vele boldogan, az volt ám csak a remek megrendelés :)

"(Nos tudjuk, a Siemensnek milyen jó az érdekérvényesítő képessége)."
Ez mellékvágány, de nyilván a Siemens miatt vette meg a MÁV a sz*r Talenteket, a BKV meg szintén miatta szívott az Alstom metróval.
@Hamster: "Az ULF szerintem az alacsonypadlós villamosok Wankel-motorja"
:D
@Hamster:

"Az ULF csiszolja a sínt (hallani is,"
- Kussban kellett lenni, mert még mentek a brazil sorozatok.

" én egyátalán nem éreztem simának se élőben, se a videón"
- Én legutóbb mentem több helyen is Ulf mögött, simán fut, nem imbolyognak a tagjai jobbra-balra.

" közben meg kopik az abroncsa ..... A budapesti Combino oldalra szambázik, de legalább gyengédebb a sín-kerék kapcsolat. Az más kérdés, hogy a remek pályákon ebből rángatózás lesz, mert ugye 3D-ben szar a sín az optimálishoz képest."
- Utasként egy dolog érdekel: Ha akarok, akkor egy műszaki rajzot is el tudjak készíteni a Boráros-Mechwart vonalon.

" Ettől függetlenül a budapesti kocsi még így is a legjobb alacsonypadlósok egyike"
- Ebben még akár igazad is lehetne, ha normális pályán üzemelne. Pály nélkül nehéz egy villamost értékelni.

"aztán meg még több lassújel legyen,"
- Bécsben mennyi van? Tudsz erre valami adatot?

" vagy a cégnek rámenjen a gatyája az abroncscserékre,"
- Rámegy?

"a Ganzon se férnek el az egymással szemben ülők lábai,"
- Sőt, ott is belógsz oldalra, de ott a középfolyosó szélesebb.

"Járt Berlinben, Münchenben, aztán Drezdában is .... Nagyvárad vásárolt belőle"
- Lehet, most lebuktam, hogy kihagytam egy posztot?
hamster.blog.hu/2008/11/30/nagyvarad_villamosok

- A Talent és Alstom tendereknél a németeknél már látszott, hogy baj lesz a Siemensnél.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Igazából az Ulf és a Combino előnyös tulajdonságait kellene egyesíteni egy Combulf-ban, netán Ulfino.
@Hamster: Jaaaa, félreértettem, azt hittem, hogy az öreg tujákról beszélsz. Az újaknál gondolom az lehetett a motiváció, hogy egyre többen utaznak babakocsival, és ha nincs hely az ajtók mellett, akkor nem préselődnek fel jó magyar módra, hanem megvárják a következő villit.
@Hamster: na, annyira azért nem rezonál az. jó, a kasztni igen, de nekem semmi bajom vele utasként. persze ha egyben lenyomsz vele 3000km-t, elismerem hogy lehet zavaró a rezonancia :)

a combino bp egyébként valóban elég jól összerakott gép, nagy kár, hogy ilyen elcseszetten vékony űrszelvény van pesten. 2500-2600 milliméterben ez a combino csúcs lenne.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ezt a vitát szerintem zárjuk le, túl sokszor megvolt már az elmúlt években, a véleményeinken nem változtat, a témához meg nem kapcsolódik igazából :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Utasként egy dolog érdekel: Ha akarok, akkor egy műszaki rajzot is el tudjak készíteni a Boráros-Mechwart vonalon."
pontosabban Mechwart-Goldmann vonalon. ;) bár a Petőfi a szík keresztmetszet, ott ugrál.
@Rocko-:

Azt hiszem a rejtett tartalmat is sikerült felfognom.

Körhatos.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: neeeem, nem az volt, a műszaki egyetem volt a rejtett tartalom. :)