Rákosszentmihályt ma csak a körvasút érinti, egy menetrend szerinti forgalomban nem használt állomás erejéig, de száz évvel ezelőtt még igazi sínparadicsom volt ez a kertváros: Sashalom felől 1911 óta a HÉV hurokvágánya tárta fel utcáit, 1913-tól pedig áthaladt rajta a Keleti pályaudvar - Nagyicce - Rákosszentmihály - Rákospalota - Újpest - Nyugati pályaudvar viszonylat, a budapesti kötöttpályás közlekedéstörténet egyik legfurcsább alakzata. De nem ezek voltak az első sínek errefelé, hanem az 1893-ban elindított, 760 mm-es nyomtávú lóvasút, ami a telepszerűen beépített térséget az akkor még csak Cinkotáig járó, de később Csömörön és Kerepesen át Gödöllőig hosszabbított HÉV vonalhoz kapcsolta. A lóvasutat a HÉV hurokvágány 1911-es építésekor új nyomvonalra helyezték át, de nem versenyezhetett a közvetlenül a Keletihez járó helyiérdekű vasúttal, úgyhogy két évvel később meg is szűnt.
"Rákosszentmihály elveszett vágányai" nagyobb méretben megjelenítése
Ezen a térképen megpróbáltam az 1893 és 1970 közti különböző nyomvonalakat ábrázolni (a Csömöri úttól északra eső, Rákospalotára vezető HÉV vágányokat, a későbbi 69-es villamost leszámítva, az egy külön történet), de meg kell említeni, hogy nem minden tűnt el: a Sashalmi térre máig betér a HÉV vágánya, igaz, felsővezeték és biztosítóberendezések nélkül. És néha használják is:
Persze nem utasforgalomban: kocsikat fordítanak rajtuk. Erre azért van szükség, hogy a HÉV vonatok kerékpárjai egyenletesen (szimmetrikusan) kopjanak - a fejvégállomásos rendszerben ugyanis a szerelvények fel-alá ingáznak, alapvetően mindig egy iránya mutatnak, tehát ami jobb oldalra esik, az végig jobb oldalon marad, és vice versa. Ezt néha érdemes felcserélni, és a "nagyiccei delta" képében a gödöllői vonalnak erre sokkal kényelmesebb eszköze van, mintha minden kocsit egyenként, fordítókorongon kellene megfordítani!
Ipszilonozásként kell elképzelni a dolgot: a gödöllői vonal kifele tartó irányáról Nagyicce állomás után behaladnak a deltavágány egyik szárába, ...
... fel egészen az "ipszilon" talpáig, a beszédes nevű Talpfa közön át a Talpfa utcáig, ...
... egészen a sashalmi piactérig, ahol valamilyen érthetetlen okból kifolyólag a vágányzáró bak mögött egy gyerekrajzokkal teli üvegvitrin áll, ...
... majd onnan a delta másik ágán át visszatolatnak. Ez a kép egy másik körben készült, mint az előzőek, hiszen a mozdony eleje a másik irányba néz: szerencsétlen 735-ös Bobó minden egyes körben megfordult, csoda, hogy nem szédült el :) A fotók múlt szombaton készültek, akkor volt esedékes a kocsiforgatás. Egy ilyen alkalommal - a menetrend szerinti vonatok közt - legalább 10-15 szerelvényt megfordítanak, a jelen levő vasútbarátok nagy örömére...
Ez megy most