Gyerekkoromban az M41-est "Idegen"-nek neveztem, mert annyira csúnyának tűnt, hogy azt gondoltam, ezt valakik ránk erőszakolták; kizárt dolog, hogy magunktól ilyen ronda jószágot vegyünk. Aztán kiderült, hogy Ganz-MÁVAG a lelkem, bár a motorja tényleg francia licensz (SEMT-Pielstick). Namármost ahhoz az "Idegenhez" képest most már jó pár éve járnak ténylegesen idegen - értsd: külföldi tulajdonú - mozdonyok a magyar síneken. Igaz, nem ma kezdődött a dolog, hiszen szlovák és osztrák mozdonyok már viszonylag régóta bejárnak nemzetközi vonatokkal, illetve egy időben a horvátok Tirisztorkái is felbukkantak itthon. A személyszállító vonatokkal közlekedő külföldi mozdonyokról nemrég megemlékeztem, úgyhogy most tehervonatozzunk kicsit:
A (szuboptimális fényviszonyok közt készült) videó elején látható Laminátka tesóival már találkoztunk itt a blogban; a vicces kinézetű jószág maximum azért érdekes, mert szokatlan irányban megy a peron mellett (a személyszállító vonatok ezen a vágányon általában pont az ellenkező irányba haladnak). Az utána jövő kék csoda azonban új: a ČD 163-as sorozatú gépei (amúgy egy nagyobb gépcsalád tagjai) eredetileg 3 kV egyenáramra készültek, de mivel nem tudták mire használni odahaza az összeset, nemrég átépítették néhányat, hogy a többek közt nálunk is használatos 25 kV váltóáramot is megegyék. Kár, hogy gyakorlatilag napnak háttal jött, érdekes fogás volt. Aztán rögtön egy Gigantos tehervonatot látunk, a magyar villany- mögött egy cseszlovák dízelmozdonnyal, a vicces kinézetű "Búvárok" egyik képviselőjével. Egy múltkori videóban láttunk már villanymozdony mögé csatolt dízelt, úgy tűnik, ez komoly divattá vált. Utána két román mozdony jön, a Keletiben látott "Delfin" alapját képző sorozatból: egy magyar színekben (Train Hungary), gépmenetben, egy pedig a román államvasút akkor még épp állami kézben levő cargo cégének, a MARFA-nak a képviseletében.
Ami egyébként - legalábbis számomra - nehezen átláthatóvá teszi a dolgot, az az, hogy a mozdony tulaja és a tehervonat üzemeltetője nem feltétlenül ugyanaz. Az első jelenet Laminátkája például a Prvá Slovenská Železnica tulajdona, de szerintem ez a cég jár itt a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, azaz a szlovák államvasút tehercége (ŽSSK Cargo) gépeivel is. Illetve a szögletes kékség a második snittből, az is ČD Cargo, tehát cseh gép, de a PSŽ használja. Ha meg Gigantos tehervonatot látunk, az is simán lehet magánvasúti: AWT, LTE vagy MMV. Hogy még érdekesebb legyem, a Magyar Magánvasút Zrt (MMV) részben (?) szlovák kézben van, a Train Hungary pedig teljesen (?) románban. Szóval ha valahol zöldségeket írtam volna, az legalábbis részben azért van, mert nehéz átlátni a vasúti teherszállítást végző cégeket a pálya széléről :) Akit érdekel, kikkel-mikkel lehet találkozni, itt egy wiki lista róluk - nem tudom megítélni, mennyire pontos, de nem rövid, az biztos.
Gyerek- és ifjú koromban a tehervonatozás nyilván a MÁV-hoz tartozott, legalábbis itt, a Kelenföldi pályaudvaron: kis piros dízelmozdonyok tili-toliztak, de volt gurító is, szóval zajlott az élet. Természetesen valamennyi élet most is van, de úgy tűnik, nincsenek már dedikált tolatómozdonyok, amik a különböző tehervonatokat szétszedik-átrendezik, csak a vontatógép bohóckodik, amikor a Hegyeshalom felől jött vonatát Százhalombatta felé viszi tovább (vagy vice versa), kilométeres köröket téve a rendelkezésre álló váltókon (vélhetően a metróépítés miatt megcsonkított vágányzat se sokat segített). Ez vicces látvány, hiszen ilyenkor visz magával egy kocsit is, gyanúm szerint védőkocsinak, hogy ha erősen csattan rá a teherkocsikra, ne a mozdony gyűrődjön ;) Szóval ilyenkor egyetlen vicik-vacak kocsival lejár a vonatáról, elviszi majdnem a Hamzsabégi útig, lerakja, megkerüli, visszajön vele, átmegy a vonat másik végére, vagy egy másik vonatra... vagy valami ilyesmi. Mindezt böszme nagy, sokszor hattengelyes gépekkel. A videón ezen túl látszik a Kárpát Vasút múltkor említett, füstgyertya üzemmódban dolgozó Szergeje is. Ugyan ha jól láttam, nem szűk értelemben vett tehervonatot vitt, hanem valami vasútépítős cuccot, de azért ezzel a mozdonnyal aligha lehetne a zöldek által sokszor hangoztatott "szállíttasson vasúttal, mert az környezetbarátabb, mint a közút" vesszőparipát reklámozni :-/
Aki pedig esetleg az első videónál fájlalta volna, hogy nem mutattam végig a tehervonatokat, most vígasztalódhat: itt van a Búvárral súlyosbított Gigant a teljes vonatával, plusz pár másik is. Egyben az is látható, miért nem erőltetem az ilyen videókat: marha nehéz ennyi ideig tartani a kamerát, főleg, ha közben a tehervonat menetszele is ki akarja tekerni azt a kezemből. Az eredmény meg úgyis csak egy nem túl érdekfeszítő filmecske lesz, sok szélzajjal és kerékcsattogással :)
Ez megy most