Mostanában nem sok időm volt az aktuális dolgokkal foglalkozni, például hogy május elseje óta csak Alstom szerelvények járnak a budapesti kettes (kelet-nyugati, "piros") metróvonalon. Szerencsére tavaly nyáron épp ráértem egy kicsit, úgyhogy bejelentkeztem a BKV Zrt Tájékoztatási Osztályára, majd az onnan kapott papírral fotózgattam és videóztam egy sort az akkor még teljesen "kék" vonal állomásain. Hiába: van, aki Mallorcára megy augusztusban, és van, aki a föld alá :)
Persze - akárcsak a ZiU-k esetében - erősen szubjektív, hogy szomorúnak találjuk-e a változást, de szerintem nem tragédia, hogy eltűntek ezek a jószágok innen; a kívánatos az lenne, ha már a hármas vonalon se közlekednének. Nem mondom, gyerekkorunk nagy kedvencei voltak, de annyira elhanyagolták őket az utóbbi évtizedekben, hogy már puszta megjelenésük is lefelé húzta a főváros összképét:
De persze az se baj, ha egy naponta húsz órát pörgő szerelvény nem ellenállásokon fűti el a fékezéskor termelődő áramot, hanem visszatáplálja a hálózatba, vagy ha lehet rajtuk beszélgetni utazás közben. Ezzel együtt mindenképpen meg akartam örökíteni a vén jószágokat, főleg az igencsak jellegzetes hangokat: ahogy besüvítettek az állomásra, ahogy ajtót nyitottak, ahogy a légsűrítő dübörgött, vagy ahogy egyszerre becsapódtak az ajtók:
Jó sokat kibírtak ezek a szerelvények; némelyiken még a végén is a régi BKV embléma virított, amin az akkori Budapest-címerből lekaparták a vörös csillagot:
De ez a matrica is huszonkét és fél éves volt a kép készítésekor - gyanítom, hogy a kocsiszínben is már eleve múzeumi jelleggel nem szedték le: kíváncsiak voltak, mennyi ideig bír fennmaradni :)
Tulajdonképpen nem is tudom, hány fajta festésben léteznek ezek a kocsik; hogy vannak két- és vannak egyszínű kocsik, vagy az egyszínűek is kétszínűek voltak eredetileg, csak összefakultak :) Bár itt ezen a videón pont látszik, hogy a frissnek tűnő fényezésűek se voltak egyformák:
Rekorderek persze messze nem voltunk ilyen korú szerelvényekkel, hiszen Kelet-Berlinben csak '89-ben vonták ki az utolsó (első) világháború előtti U-Bahn vonatot, illetve Buenos Airesben szó szerint százéves kocsikat cserélnek le idén, de azért próbáljunk meg örülni annak, hogy néha változnak a dolgok :)
Az utolsó 100 komment: