Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

január 2023
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (9) 125év (7) 1820 (8) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (18) 2806 (9) 3720 (5) 41-es (10) 424 (14) 436 (6) 611 (6) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (47) Balt Korthals Altes (10) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (28) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (885) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (104) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (12) cégtörténet (6) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (288) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (36) életmód (6) elveszett (33) emlék (7) emlékek (27) énblog (457) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (16) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (20) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (26) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (46) gyermekvasút (38) haditechnika (15) hajó (47) hajtóművek-motorok (6) hampage (377) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (41) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (53) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (947) képregény (95) kérdés (11) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (53) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (384) kritika (72) kulfoldi szemmel (107) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (74) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (12) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk45 (5) mk48 (12) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (7) múzeum (59) n19 (5) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (232) nosztalgiabusz (33) nosztalgiahév (5) nosztalgiavillamos (103) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (113) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (27) popkultúra (131) pozitívum (12) pozsony (49) prága (27) programajánló (28) púpos (22) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (47) rock (83) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (7) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (13) szavazás (6) szczecin (5) szeged (36) szekacs (6) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (121) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (32) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (60) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (440) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (8) trolibusz (68) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (344) utcakép (217) uv (52) vár (11) várnegyed (8) város (484) városkép (100) városliget (9) varsó (5) vasút (539) vasúti becenév (6) vélemény (16) vicinális (13) vidám park (5) videó (827) villamos (797) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (45) youtube (327) zene (217) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Amikor még kék volt a kettes metró

2013.05.26. 16:45 :: Hamster

Mostanában nem sok időm volt az aktuális dolgokkal foglalkozni, például hogy május elseje óta csak Alstom szerelvények járnak a budapesti kettes (kelet-nyugati, "piros") metróvonalon. Szerencsére tavaly nyáron épp ráértem egy kicsit, úgyhogy bejelentkeztem a BKV Zrt Tájékoztatási Osztályára, majd az onnan kapott papírral fotózgattam és videóztam egy sort az akkor még teljesen "kék" vonal állomásain. Hiába: van, aki Mallorcára megy augusztusban, és van, aki a föld alá :)

IMG_0517.JPG

Persze - akárcsak a ZiU-k esetében - erősen szubjektív, hogy szomorúnak találjuk-e a változást, de szerintem nem tragédia, hogy eltűntek ezek a jószágok innen; a kívánatos az lenne, ha már a hármas vonalon se közlekednének. Nem mondom, gyerekkorunk nagy kedvencei voltak, de annyira elhanyagolták őket az utóbbi évtizedekben, hogy már puszta megjelenésük is lefelé húzta a főváros összképét:

IMG_0477.JPG

De persze az se baj, ha egy naponta húsz órát pörgő szerelvény nem ellenállásokon fűti el a fékezéskor termelődő áramot, hanem visszatáplálja a hálózatba, vagy ha lehet rajtuk beszélgetni utazás közben. Ezzel együtt mindenképpen meg akartam örökíteni a vén jószágokat, főleg az igencsak jellegzetes hangokat: ahogy besüvítettek az állomásra, ahogy ajtót nyitottak, ahogy a légsűrítő dübörgött, vagy ahogy egyszerre becsapódtak az ajtók:

Jó sokat kibírtak ezek a szerelvények; némelyiken még a végén is a régi BKV embléma virított, amin az akkori Budapest-címerből lekaparták a vörös csillagot:

IMG_0613.JPG

IMG_0674.JPG

De ez a matrica is huszonkét és fél éves volt a kép készítésekor - gyanítom, hogy a kocsiszínben is már eleve múzeumi jelleggel nem szedték le: kíváncsiak voltak, mennyi ideig bír fennmaradni :)

IMG_0508.JPG

Tulajdonképpen nem is tudom, hány fajta festésben léteznek ezek a kocsik; hogy vannak két- és vannak egyszínű kocsik, vagy az egyszínűek is kétszínűek voltak eredetileg, csak összefakultak :) Bár itt ezen a videón pont látszik, hogy a frissnek tűnő fényezésűek se voltak egyformák:

Rekorderek persze messze nem voltunk ilyen korú szerelvényekkel, hiszen Kelet-Berlinben csak '89-ben vonták ki az utolsó (első) világháború előtti U-Bahn vonatot, illetve Buenos Airesben szó szerint százéves kocsikat cserélnek le idén, de azért próbáljunk meg örülni annak, hogy néha változnak a dolgok :)

IMG_0566.JPG

143 komment · 1 trackback

Címkék: budapest videó metró képek tömegközlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr205318842

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Virágtartó, alagútbagoly és társaik 2015.08.03. 18:19:28

A nosztalgia közlekedés nehéz ügy: egy tizenpár méteres busz vagy egy villamos motorkocsi talpraállításában, megfelelő állapotban tartásában is rengeteg munka van. A metró pedig különösen nehéz műfaj: néha még az új járművek se ugorják meg a lécet, mit...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@Hamster:

" Tényleg nem érted: a műanyagot, műbőrt lemosod, tiszta lesz, "

- Ne én mossam, hanem a járműtakarítók.
@Rocko-: Az elektronikus jegyrendszer mennyiben változtat azok szokásain, akik eddig is jegy, bérlet és jogalap nélkül végezték dolgukat a járműveken? A változáshoz megfelelő jogokkal és segédeszközzel rendelkező hatóségi személy kell, aki lerakhatja azt, aki egy teljes kocsirészt üresen bír tartani a szagával. És megakadályozhatja, hogy visszaszálljon a következőre. De az nagyon nem tűnik triviálisnak, hogy ezt hogyan is lehet megcsinálni.
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Mert a kettes _vonal_ színe a piros. Ahogy a hármasé a kék, a négyesé pedig a zöld (lesz). Annak idején jól kitalálták a színeket, a kivilágított táblákat, a logókat, kár, hogy ezek nagy részét elvacakolták azóta (a piros szín viszont a felújítás után is megmaradt).
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerintem az eleve nagy trükk, hogy az új kocsikon nincs teteőszellőző, meg nincsenek nyitott ablakok (?). De eleve is halkabb, egész más, ahogy közeledik, amikor együtt jártak, meg lehetett mondani, hogy Hófehérke jön, vagy Mityisinszkíj.
@Hamster:

Most még jobb állapotúak a csapágyaik. Viszont a szar pálya miatt a csapágyak mejd elkezdenek tönkremenni.

A betoncső, amiben a vonatok futnak, meg többszörösével veri vissza a hangot.
@agresszív kismalac: @Hamster: úgy hogy ha nincs jegye, akkor nem jut át a beléptetőkapun.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ezeket nem nekem kell megmutatnod :) Bár én hajlok azt gondolni, hogy egyes világvárosokhoz képest a budapesti metró biztonságos. Sőt, már jó pár éve a hajléktalanok és koldusok száma is erősen lecsökkent. Úgyhogy ez nem ott kellene, hanem a felszínen.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Külföldön is csőben futnak, a sínek állapotáról pedig nem tudok mit mondani, bár nekem fura, hogy csiszolás után mindig hangosabb, "sikoltozik" a pálya a kerekek alatt. Lehet, hogy valami lézeres-számítógépes profilcsiszológéppel jobb lenne? Csak mert azt sejtem, most kézzel (flexszel, köszörűgéppel, tudomisénmivel) köszörülnek. A sínfelület karbantartásának közismerten semmi kulturája nincs itthon, ahogy azt a villamosoknál is látjuk-halljuk-érezzük. Amúgy ez egy oda-vissza ható rendszer, szóval ha jó a pálya, de laposak a kerekek, akkor a pálya is hamar rossz lesz, és a ross zpálya a szép profulú kerekeket is lezúzza. Talán az új vonatok szebbenmegtartják a kerekük alakját, és ez a dolog is átalakul? Nincs itt valaki, aki ért ehhez?
@Rocko-: És szerinted a hetes busz megállójában, vagy a Goldmann György téren lesz beléptetőkapu? Nem lesz. Vannak ugyan peronzáras villamoshálózatok, de azok erős kivételt jelentenek, a buszoknál meg körülbelül megoldhatatlan(ul drága) lenne.

Amúgy pont a budapesti metró mutatta régen, hogy a peronzárhoz nem kell elektronikus jegyrendszer, csak egy egyforintos, később bélás :)
Abban Rockonál a pont, hogy basszus, miért is akkora elvárás, hogy NE legyen hajlékony a járműveken? Mit érdekel engem, hogy oldja meg a BKV, vagy BKK, vagy bánom is én! Se jegye, se bérlete, ráadásul "undort kelt", vagy hogy van megfogalmazva a kiírásokban, semmi keresnivalója ott!
@Hamster: "Az ajtó melletti nekidőlés nekem is hiányzik, meg az ajtók fölé kellene egy kapaszkodó, mert néha felnyúlok, és nincs ott semmi, ami nagyon hülyén nézhet ki mások számára :)"

Én anno, az "új típusú" buszokon jártam így a leszálláskor: a több évtizedes rutinnal nyúltam az ajtó fölé jelezni - de ott már nem lehetett, csak a kapaszkodórudakon lévőkkel :) És az is olyan mozdulat volt, amit nem lehetett feltűnés nélkül "átvezetni" valami más, elfogadható mozdulatba :)

bio
Nemrég láttam egy mostanában készült skandináv(svéd,,dán?)filmen ilyen metrószerelvényeket. Lehetséges, hogy a fejlett skandináviában is közlekednek még ezek a jószágok?
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Nem értem miért pirosozzák egyesek."

Nézz rá bármelyik rendszerváltás előtti Budapest-térképre, és tudni fogod.

bio
@Hamster: "Amúgy pont a budapesti metró mutatta régen, hogy a peronzárhoz nem kell elektronikus jegyrendszer, csak egy egyforintos, később bélás :)"

... amin, persze, úgy ment át csúcsforgalomban az ember ingyen, ahogy nem szégyellt - a londoni és new yorki metrónál is ismert "szoros emberfogásos követés" módszerével. Csak figyelni kellett, ki mögé simulsz be, mert kellemetlen volt, amikor egy kigyúrt badibilder fordult vissza és nézett rád mérgesen-kérdően (jobb esetben)... Ha viszont egy szép lány volt ot... Tuti van olyan házasság, amely így kezdődött :D :D :D

(Arról nem is beszélve, hogy a bérletes "felmutatós" sávban még simábban át lehetett menni, csak fel kellett mutatni valamit, ami megközelítőleg hasonlított egy bérletre. Én egyszer, tök véletlenül, az állatkerti tagságimat (igen, volt ilyen, valamiféle diákklub, általános iskolásoknak) mutattam föl, ami méretében sem hasonlított (akkora volt kb., mint egy ellenőrző), színében/kinézetében meg egyáltalán nem. Még csak tömeg sem volt - mégsem szóltak...

... erről meg eszembe jut apám egyik anekdotája, akinek az egyik munkatársa fogadásból egy hónapig olyan bérlettel járt, amibe a fénykép helyén egy csimpánz portréja szerepelt - és nem bukott le :D

Memory lane...)
@Hamster: www.youtube.com/watch?v=qEO32tc323o
elektronikus jeggyel méggyorsabb, elég csak lecsippantanod.
(Arra viszont frankón nem emlékeztem, hogy a tökönvágós a végén már kétforintossal működött...)
@Hamster:
A műanyag ülésen fel fogsz fázni. A szöveten ez kisebb valószínűséggel történik meg. A fűtetlen buszokon egészségügyileg jobb a plüss. A takarításnak meg alapnak kéne lennie. A hajléktalanok buszra fel nem engedésével egyetemben. Még mindig benne a van a szabályzatban a tisztátalan ruházat, szóval miért is kell felengedni a bűzbombát?
Amúgy volt már műanyag ülés a bkv-n és nem aratott osztatlan sikert. Értsd k**vára hideg volt télen, és mindenki panaszkodott miatta. Persze ezért tesztelik ezeket most tavasszal-nyáron.
@Mad Mind: "egészségügyileg jobb a plüss"
Már arra gondolsz, amelyiken az északi félteke teljes bakteriológiai arzenálja, rovarpopulációjának jó része, valamint tíz év mocska megtalálható? Igazad lehet.
@Mad Mind:

Ezt ugatom én is évek óta. Hajlékonynak_semmi_keresnivalója_a_járműveken. Pont. A verbálgandhik meg kinyalhatják.
@Rocko-:
a pesti buszok tisztaságáról: pár éve a gyermekeimet busszal vittük fejlesztésre, egyszerűbb volt felülni a 6-os buszra mint autókázni és parkolást fizetni. ezen túl semmilyen közlekedési eszközzel nem mentünk velük. az ikrek gyönyörűen összeszedtek egy nagyszerű ótvar fertőzést: onnan tudom, hogy a busz lehetett, hogy a pénteki utazás után csak rajtuk jött ki, az oviban pedig senkin, szóval nem onnan...
@esef: én ezzel tsiztában vagyok, hogy jelenleg ez a helyzet, amiért én itt harcolok, hogy ne ez legyen a tendencia, hanem tiszta buszok legyenek.
de ahogy nézem felesleges, mint ha az emebrek élveznék, hogy csövi van fent.
@Rocko-:

Az a kurva nagy baj, hogy a kedves zemberekben egy cseppnyi civilkurázsi/fogyasztói öntudat nincs. Egyszer én magam hajítottam le egy hajlékonyt a 4-6-osról, mi volt a reakció? Egy hülye, verbálgandhi picsa beugatott, hogy milyen lelketlen szemét vagyok, valami cérnavékony, öltönyös takonypóc nagyokat helyeselt neki, mindenki más, akiken látszott, hogy ők sem hiányolják a hajlékonyt, meg kussolt és "itt sem vagyok" formát öltve bámult ki az ablakon, még csak véletlenül sem álltak volna ki mellettem. Komolyan mondom, vicc. Egy normális társadalomban (nem is kell messzire menni, Prágában így működik a rendszer) maguk a fizető utasok tosznák le a hajlékonyt, ha megpróbálna felszállni.
@Rocko-:
anno még főiskolás koromban Pécsett volt egy gyönyörű kora nyári péntek délután (amikor tömve volt a 30-as busz a vasútállomás felé diákokkal) egy papi szó szerint összef.sta magát a buszon. sejtheted a szagokat. ahhoz képest a csöves kismiska. persze ettől függetlenül semmi keresnivalója a buszon.
@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: nem szeretek közhelyezni, de ez nayon ideillik: "na ezért tatrt itt ez az ország."
a tüntetet leírtad: a kórisme pedig: összefogás hiánya, a dolgok helyén kezelésének hiánya, közöny.
@Hamster:

Kedvenc hasonlatom a budapesti és a német metró.

A német metró egy szögletes csőben fut legtöbbszőr, de jellemzően a sínjei zúzott kő ágyazatban vannak, amely rugózik és zajcsillapít.
@ottomoll: Ott sose voltak ilyenek, viszont ők is szeretik a bordázott lemezeket, mint az oroszok, lehet, hogy olyat láttál :)
@Rocko-:

Így van. De a dolog eleve ott kezdődik, hogy a BKV feladata és kompetenciája volna, hogy akinek se jegy, se bérlet, ráadásul büdös, koszos, fel se juthasson.
@Mad Mind: Tudod az a baj, hogy a vezető maximum szólhat, hogy ne szálljon fel... pontosan mit vársz tőle, ha mást nem tehet, mint felszólíthat? Kockáztassa az állását, egészségét, miközben őket is utálja az átlag utas? Ugyanis vannak vezetők, akik megállnak, ha észreveszik, hogy mi van az utastérben, rászólnak, hogy addig nem megy tovább, amíg le nem száll, és mégis sokszor van utas, aki azért ugrál, hogy inkább menjenek tovább. Vagy hogy mit vegzálja szegény csövest (ezt amúgy sose fogom megérteni). De részeg, agyát elitta csöves kést is ránthat rá, volt már olyan is. Ha meg a sofőr csak úgy megfogja és ledobja a csövest, indul is a kampány a neten, hogy milyen szörnyűség történt, és a végén sofőrnek lesz baja. Ezt mind elvárod tőlük amellett, hogy sok órát elvezessenek a budapesti káoszban? Se jog, se társadalmi támogatás, se semmi?
@Mad Mind: Amúgy ha hideg, nem ülök le. Jelenleg viszont ha jót akarok, soha nem ülök le a tömközön. Ez jobb?
@bioLarzen: Az a baj, hogy az nem volt tökéletes, most meg abból a nem tökéletes rész van kiterjesztve, a lépcső előtti sorfallal, ami nyilván körülbelül hasonló hatásfokkal működik. A tökönvágó kapunak legalább volt valami elrettentő jellege, mi gyerekként biztos féltünk tőle, inkább nem szórakoztunk vele.
@Hamster:

Nem a busz, hanem a havi sok-sok százezret kereső felsővezetőktől várom el, hogy oldják meg a problémát. Azért vannak abban a pozícióban, hát dolgozzanak meg a pénzükért. Leszarom, hogyan.

Tudom, demagóg vagyok, de az sem érdekel. Csakis és kizárólag az, hogy a havi 10500 forintomért NE kelljen hajlékonyokkal pacsiznom. Semmi más.
@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: "nem is kell messzire menni, Prágában így működik a rendszer"
Ez egyébként biztos? Magánszorgalomból részeg csövest ledobó utasokkal itthon is találkozni, de ez nem rendszer, csak spontán civilkurázsi.
@Mad Mind:
"egészségügyileg jobb a plüss"
www.youtube.com/watch?v=9nIWdi1bGpU

Volt ilyen hévesben is valahol...
@esef: Telente majd minden nap lehetett ilyen alakokkal találkozni a négyeshatoson. Fullos Combino, egy szekciója meg mégis töküres, mert ott lehetetlen hányás nélkül megmaradni. Ez szerintem egyébként nem szociális probléma, hanem közegészségügyi.
Ami zavar az Alstomoknál, hogy rohadtul jön az emberre a huzat. Főleg a csuklók mellett. Plusz az üléseknél ha egy centit is lelóg a segged a plüssről (le fog), azonnal ott a jó hideg fém. Ha már plüssre csinálták, legalább beboríthatták volna az egészet.
@agresszív kismalac:
A tisztáról van szó, troll barátom.
@Hamster:

Ott élő ismerősöktől tudom, igen, ott ez a közmegegyezés. Boldog egy hely...
@agresszív kismalac: :))
Igen, a darabonként 200 kg acélból megformált ülés végi térplasztikai elemeknek volt valami praktikus haszna is: tényleg kényelmesen neki lehetett támaszkodni seggel. A módosítottban (kb. háromszög végűnél) már kissé bizalmaskodó volt az ilyen pozíció, de az üveglappal szeparáltban még csak-csak elment. :) Igaz, ott meg azon csodálkozom, hogy ment át balesetvédelmi szempontból, mert sok-sok csonkolt ujjat látok most is a lelki szemeim előtt. :)
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mi az _a_ "német metró"? :)

Amúgy a zúzottkő lehet, hogy segít, de azt sejtem, egyben azt is okozza, hogy gyakrabban kell szabályozni, mert az ilyen vágányzat mozog, vándorol. Az ilyesmit meg nálunk nem viszik túlzásba, szóval lehet, hogy nem véletlen a fixre rögzített vágányok használata. Ahogy elnéztem, a bécsi metróban a betonba gumírozottan ágyazott betonaljakat szeretik, az ki szerint mennyire hangos?
@Hamster: Műbőrben megtelepedni? Mi? Kullancs? :)
Ennek egy hátránya lehet. Korabeli kaberéjelenet jut eszembe. A fiatal(abb) Koncz Gábor, mint amolyan vidéki vagyány támasztja a pultot a talponállóban. Megszólítja a cimborája:
- De jó bőrjakód van! Ecseri?
- Dehogy! Miskolci gyors, másodosztály, kupéülés.

:)
@Hamster:
Rossz helyen kopogtatsz. Én nem utálom a buszvezetőket és elég jóban voltam/vagyok párral. Csak a bkv-t és a bkk-t utálom. Mivel ez az egész az ő felelősségük. Egyébként az első ajtós felszállás óta megcsappant a hajléktalanok száma az olyan járatokon.
De attól még hidegben használhatatlanok az ülések. A mostani koszról meg nem az ülések tehetnek, hanem a takarítás hiánya. Fura módon a világ sok országában működnek a plüss ülések és megfelelő takarítás mellett nem okoznak problémát. Ja és még valami a nadrágot ki lehet mosni, a felfázás rossz esetben egy egész életen át elkísér.
@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: És mi a jogi alapja? Csak mert ugye a közelmúltban láttuk, hogy nálunk a közterületen életvitelszerűen tartózkodás se triviális jogilag... Akkor marad az, hogy a szabadság korlátozásának tilalma erősebb annál, hogy egy cég szabályzata azt mondja ki, hogy az utas nem lehet büdös, szennyező, másokban megbotránkozást keltő - tehát nem állíthatod meg erővel, nem foghatod meg, nem mozdíthatod el onnan, ahova odament. Ott más paragrafus van, vagy csak össznépileg másfele hajlítják a dolgokat?
@Gukker:
Ősrégi. Egyébként ez nem az ülés hibája, hanem a takarítás elhanyagolásáé.
@agresszív kismalac: Off: akkor mára rettegett nagy kandisznót tisztelhetünk önben? :) (Pardon!)
@Mad Mind: Ha azt hiszed, hogy ma más a helyzet, akkor tévedsz. Egyrészt a takarítás elhanyagolása, másrészt hogy a plüss sokkal érzékenyebb a takarítás elhanyagolására, mint a nem szövet alapú.

És nem, itt Magyarországon nem tekinthetsz el a takarítás elhanyagolásától, mint a legfontosabb tényezőtől!
@Mad Mind: "Ja és még valami a nadrágot ki lehet mosni, a felfázás rossz esetben egy egész életen át elkísér."

A felfázás, ami ellen csak annyi kell, hogy felállj, ha hidegnek érzed? Ennyi erővel valami combosabb fertőzést, hepatitis-t is elkaphatsz a plüss üléstől... Próbáljunk meg ennek ellenére reálisan gondolkozni.
@berlin_mount: :) Bizony, 80 cm alatt már nem fagy el a vízvezeték sem, tehát - lineáris összefüggést feltételezve -, mikor -20 van a felszínen, >1000 C fok lehet 40 m-rel a felszín alatt. :)
@Gukker: Ez így sajnos tökéletes-közeli megfogalmazása a dolognak. Szóval elméletileg a plüss kényelmes, csövesnek meg nem kell a székekre piszkítania, gyakorlatilag meg ha lenne gyerekem, nem biztos, hogy örülnék, ha azt látnám, hogy rövidgatyában ücsörög azokon a gyárilag pisaszínű szövetüléseken, esetleg előbb megfogja, aztán meg nekiáll ugyanazzal a kézzel szotyolát bontogatni és enni.
@Hamster:
Hepatitist, nem kapsz el üléssel.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Maguk az orosz gyártók mondták, hogy bőven túl vannak a tervezett életciklusokon ezek a rozsdás ócskavasak. (Lásd fent a képeken. A 20 évnél fiatalabbak, de még a 30-as vízipókok sem néznek így ki.)
@Mad Mind: A tisztáról. Aha. Szóval te ilyen elméleti békávézó vagy.
Én kérek elnézést.
@Hamster:

I. A BKV járműve nem közterület.

II.: Vitézy Dávidka, a vezényló tábornok nagy kegyeltje járjon szépen közben és lobbizzon, hogy a dicső kétharmad teremtse meg a jogi hátteret. Kap elég fizut, hajrá, ezért kijárhatja a dolgot!
@Gukker:
Figyelj én végigszenvedtem egy telet azzal a bizonyos előző műanyag székkel. Tapasztalatból mondom, hogy szar, de ha ti nem akarjátok elhinni, szavazzatok a bkvnál arra a szarra.
@agresszív kismalac:
Ezzel kissé mellélőttél, de nem kell nekem védenem az igazam, mivel téged egyáltalán nem érdekel a vita. Te mint troll, nem is foglalkozol mással csak a köcsögöléssel. Hát hajrá!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hogy kívül okádék az egy dolog. Úgy tudom, az alváz fáradásos törései okoztak nagyobb problémát.
@Mad Mind: Kiváló érvelés volt. Gratulálok. Amellett, hogy nem tudom, milyen köcsögölésről beszélsz. Mondjuk, immár nem is érdekel.
@bioLarzen: Luke, én vagyok az apád! :))

Vagyis: nekem is volt csimpánz portrés bérletem (még meg is van valahol), bár abban meg érvényes diákbérlet. Nem is értettem, miért vette magára némely kaller, holott nyilvánvaló, a kép engem kellett ábrázoljon. :))

Sztori 2.: 10-12 évesen iskolával mentünk csoportosan valahová (ált. iskolában nem triviális a bérlet, mer'ugye többnyire helyben van), a Deákon ki-ki besorolt a Ft-os vagy bérletes sávba, haverom meg utóbbiban felmutatta az 1 Ft-ost. Észre se vették. :))
@Mad Mind:
"Figyelj én végigszenvedtem egy telet azzal a bizonyos előző műanyag székkel."

Hogy téged idézzelek:
Egyébként ez nem az ülés hibája, hanem a _fűtés_ elhanyagolásáé. :)

Egyébként a kemény műanyag ülés nekem is kemény, de jó öreg szivacs+műbőr kombó á la régi metró/Ikarus szerintem verhetetlen.
@Mad Mind: "A hajléktalanok buszra fel nem engedésével egyetemben."

Akkor itt hagyatkozzunk a bloggazda emlékeire és lexikális tudására: Mikor lehetett, mikor a kísérleti 400-as trolin utazva (már rendes utasforgalomban) szemtanúja voltam, hogy a szigorú vezető bizony kinyitotta a fülkeajtót és leparancsolta a láthatóan nem túl szalonképes (de nem is túl agresszív) hajléktalant? Mintha tegnap lett volna, pedig saccra: ~20 éve.
@Mad Mind: Szerintem élet végéig kínzó megfázást se. Legalábbis ha van egy kis önvédelem az emberben. Ellenben hiába pattansz fel azonnal, amint érzed, hogy valami bűzlik Dániában, addigra már elkaphattál valami vicces vakarózós-viszketős betegséget, bolhát, tetvet, rühöt.
@Gukker: "Hogy téged idézzelek:
Egyébként ez nem az ülés hibája, hanem a _fűtés_ elhanyagolásáé. "

Ott a pont. Mindenkinek van valami vesszőparipája, de legyünk konzekvensek: ha csöves nincs a járműveken, akkor fűtetlen jármű se lehet forgalomban télen :)
@Gukker:
Ez az ülés hibája is, mint ahogy bkv is elismeri az újaknál. Egy merev műanyag lap nem lehet más, csak hideg.
@Balt: Őszintén szólva ha engem megkérdeznek, hogy akarok-e felelősséget vállalni a mások által elhanyagolt ősi cuccaimért, én is azt mondom, hogy már ki kell dobni őket. Pláne, ha esetleg abban reménykedem, hogy leeshet valami üzlet felújításra, netán új járművekre ;) A felületi rozsdából szerintem nem sok derül ki, a nagy I-tartók meg csak nem rohadtak még szét alul. Forgóvázat, tengelyt, kereket, kábelezést meg úgyis kell néha újat csinálni. De ha valami törik, az se szokatlan, a ZiUkat, Ganz kisföldalattikat, Ikarusokat is ezerszer hegesztették, ráhegesztettek, fődarabot cseréltek, vázat cseréltek. A kérdés, hogy mire van pénz. Most épp új kocsira volt, szerintem ez a legbiztosabb választás.
@Mad Mind: Lassangúy érzem, le lesz zárva a kommentelés. A témától már rég eltértünk, de anyázni már nem fogunk elkezdeni.
@agresszív kismalac:
Adtál más választ is a pofátlan és nem valószerű, ámde köcsög megjegyzéseken kívül? És most fel vagy háborodva? Olvasd vissza a kötözködő megjegyzéseid. :)
@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: Eddig történtek: kb. a buszok-trolik felénél bevezették az első ajtós felszállást, jövőre jön az elektronikus jegyrendszer. 2,5 év alatt kb. több történt - ez ügyben (is) -, mint az azt megelőző 25-ben...
@Hamster:
Felőlem, de az, hogy nem hiszed el, hogy rossz a műanyag szék, azt majd a saját bőrödön fogod tapasztalni, én a plüsstől még sosem kaptam el semmit. Részemről a téma lezárva.
@Hamster: Esetleg ők is szeretnek Kelet- Európában forgatni..Vagy egy titkos KGB szerelvény volt..:)))
@Mad Mind: Hát nem tudom. Engem elég sok műanyag vesz körül, de ha meleg van, a műanyag is meleg. Ha hideg van akkor tényleg hideg az is. De azt, hogy meleg van, de a műanyag csakazértis hideg marad... én fizikából másként tanultam.

Ettől függetlenül, mint írtam én sem tartom szerencsésnek a műanyag lapot, a szivacs+műbőr kombóra szavaznék.
@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára: Fogalmam sincsen, mi a státusza, de hogy nem fog két másodperc alatt rendőr kijönni, ha betelefonálsz, hogy nem akar leszállni egy csöves, az tuti. Ha viszont a sofőr ledobja, perelhető lesz. Innentől kezdve gond van. Van, aki bevállalja, van, aki meg nem, az is érthető. Ahogy írod is, a gond sokkal feljebb van, még csak nem is a BKK szintjén, nem is Budapest szintjén, ahogy a mellékelt ábra mutatta.
@Balt: Na azért megnézném a 95-ös és a 32-es buszon a nappali első ajtós felszállást... :)
@Mad Mind: Fel lennék háborodva? Szerintem összekeversz valakivel. De- amint azt egyöntetűn megállapítottuk- nem kell nekünk beszélgetnünk.
Meg az is szinte biztos, hogy én nem akarom megváltoztatni az utazási szokásaidat. Mint, ahogy már Rocko kollegának is elmondottam: mindenki élvezze úgy az életet, ahogy akarja.
@Gukker: Én meg a durofolra, amiből a régebbi bécsi (meg úgy általában német nyelvterületi) villamosok ülései voltak. Kényelmes is, strapabíró is, könnyen is tisztítható. Mivel ott ezeket már dobják ki, biztos olcsón hozzájuk lehet jutni. Ja, és ha már ott járnak, ugyanezen villamosok ventilátoros fűtőtestei is marha jók,nem olyanok, mint a lábepiláló fűtőszálak idehaza. És máris nem lesznek hidegek senkinek az új székek :)
@ottomoll: Látod, az lehet, assem New Yorkot is játszott már talán a prágai metró. Meg a magyarban is voltak harcos vámpírok. Szóval igen, ez is egy lehetőség :)
@Hamster:
Bélás sosem kellett, csak 1 Ft-os. Aztán meg leszerelték.
@Van már ilyen nick?: " Persze ha te szeretsz fos- és húgyszagban járni, akkor költöztesd be őket magadhoz."
Értem én, hogy jó dolog beszólni, de olvasni is kellene néha, nem csak írni.
@Van már ilyen nick?: Te pedig a jelek szerint azt nem érted, hogy sehol nem írtam, hogy ezzel egyetértek, csak azt, hogy ez a nagy büdös helyzet.
Nem! csak szokás szerint belekötsz mindenkibe!:))):D
@Hamster:

pár hete tanúja voltam, h villamosvezető a bemondón keresztül nekiállt egzecíroztatni egy fiatal, kicsit rockernak látszó párt, h tegyenek szájkosarat a vén németjuhászra, ami szinte alig bírt felmászni a villamosra. párszor bemondta, h addig "nem indulunk el, amíg...", amivel sikerült jól hangolni ellenük hangolni a villamos jó részét.

a villamoson szendergő csövesek rendben voltak, ők maradhattak.

nem az a bajom, h felrakatta a kutyára szájkosarat. és lehet, h a kutya tulajdonosai is el akarták kerülni, mert ha annyira fel akarták volna rakni, akkor feltették volna megállóban, és akkor kezdik keresni, amikor pampog a vezető. az nagyon nem tetszett, h nyilvánvalóan azt kezdte rugdosni, akit gyengébbnek vélt magánál.

@Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára:

nekem nem az a bajom, h nem akarok pacsizni a csövikkel (egyébként nem akarok), hanem az, h az elfogadható szolgáltatást nem kapom meg a jegyemért, havi- v éves bérletemért, éppen mi van. és ezek közül csak egy, ámbár kétségkívúl látványos és büdös probléma a hajlékony. és folytatható a takarítatlan és télen fűtetlen, nyáron klímamentes járművel, a végtelen decibeles zajjal, végállomásról tömötten induló járattal, a papírpénzt és bankkártyát nem ismerő jegyautomatával, a modortalan, vagy éppen vérbunkó ellenőrrel, a megállóban meg nem álló járművel, és nem is tudom mivel.
@agresszív kismalac: Az a jó az fórumokban/kommentekben, hogy ha valaki a föld alatt ül egy bunkerban, akkor az idokep.hu nélkül is levághatja, hogy mi van odakint.
@Hamster: a legtutibb ülést már réges-rég feltalálták: szép, íves alapra szegezett (csavarozott), felváltva barna-sárga színű, lakkozott lécek, köztük réssel. Emlékeztek?
@Hamster:
Mi van, te hülye kis öntelt faszkalap, baszd meg a tetves büdös kurva édesanyádat, ennyire nem bírod, ha valaki szól, hogy faszságokat írtál, te pronyó kis faszkalap tetű?

Tanulj meg magyarul, te majomfasz, és ne tiltogassál azért, mert felhívják a figyelmet a faszságaidra, a büdös kurva anyádat!
@Gukker: na az legalább jó igényesss hiszen állítólag most a fém a menő, az az igényesss a mobiltelefonokon is :D ami műanyag az igénytelen szar ugye.
@ottomoll: "Lehetséges, hogy a fejlett skandináviában is közlekednek még ezek a jószágok?"

Csak a kivagyi országokban fontos a rongyrázás. Közben sokan elfelejtik a lényeget, ezeknek a szerelvényeknek az elsődleges direktivájuk, eljuttatni a tömeget A-ból B-be. Szerintem az orosz gépek ezt simán túlteljesítették főleg ilyen mostoha körülmények között. Kiváncsi leszek a finom úri technika meddig fogja bírni a szigszalagos javítást, a lenyalt fejű hatos anyákat, és a puritán rideg low-cost üzemeltetést.
@Balt: És te olyan cirka 65 éves vagy? Mert, ha igen, akkor lehet, hogy tényleg rólad van szó ;)

bio
Nézzétek el nekem, hogy nem olvasom végig az eddigi 135 kommentet. Érdemeben nem is szállnék bele a vitába, csak annyit írok, hogy a cikkhez +1. Hasonlók a gondolataim, mint a ZIU-k vagy az UV-k kivonásánál.
@Nuuk: Érdemeben -> Érdemben
@agresszív kismalac: becsatlakoztam az ülésvita szellemi színvonalához
@Hamster:

Igazából nem tudom, a németek miért ragaszkodnak annyira a zúzottkő ágyazathoz. De a Kisföldalatti alatt is az van.

A hang: Egy kerek cső minden pontjáról ugyanoda (középre) veri vissza a hangot. Egy négyzet nem. A menetzajok meg főleg alul, az utastér alatt képződnek.

Bevallom, ritkán metrózom, De nekem ANNYIVAL nem csendesebb az Alstom.
@agresszív kismalac: Azok a törések viszont a pályalemezek korroziójára vezethetőek vissza.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "De nekem ANNYIVAL nem csendesebb az Alstom" - Nem egy némaház, de legalább telefonálni már tudok rajta.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "A hang: Egy kerek cső minden pontjáról ugyanoda (középre) veri vissza a hangot. Egy négyzet nem. "

Ez oké, de a kerek cső nem dísznek van, mélyvezetésnél, fúrt alagútnál azt használnak és kész. Guglizz rá arra, hogy "München U-Bahn tunnel", és az is kerek lesz, de Bécsben is, sőt, a hannoveri Stadtbahnon is.
@Hamster:

Számít az anyag, az eleve kibocsájtott zaj, valamint a kerek alagút "mennyire kerek". Emlékezetem szerint a müncheni pl sok helyen tojásnak tűnik inkább.

A hang főleg a forgóváznál keletkezik. Münchenben az újabb szakaszokon már van tudtommal menekülőjárda végig a teljes pálya mentén. Na ott a cső aljában például "lent marad" a hang a szűk árokban a peronszint alatt.
süti beállítások módosítása